Psychose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjebokt

Psychose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:47

Dit is een toegestaan schaduwaccount.

Waar zou ik eens beginnen.
De laatste jaren is er nogal wat gebeurd.

Een aantal jaren geleden toen ik thuis was bij mijn moeder ( ouders zijn gescheiden) ging de telefoon, ik zag meteen dat er iets aan de hand was. Mijn broer was al een dag weg en was gevonden in zijn auto meer dan honderd kilometer verder dan zijn woonplaats met doorgesneden polsen en een overdosis medicijnen. Iemand zag zijn auto langs de snelweg staan en vond het een beetje vreemd waardoor die persoon ( gelukkig) is gaan kijken en gelijk wist dat het helemaal fout was.
Toen ging het allemaal heel snel, hij werd gedwongen opgenomen op een gesloten psychiatrische afdeling.
Zijn diagnose werd psychotisch en schizofreen. Later is daar ook nog de diagnose autisme bij gesteld.

Als jong meisje wist ik al dat er 'iets' met mijn broer was hij was altijd heel erg opzichzelf maar ja wie luisterd er nou naar een jong meisje. Ook later toen hij in zijn psychose zat wist ik dat al vrij snel ( niet perse psychose maar wel dat het heel slecht ging), heb ook altijd een hele sterke band met hem gehad en nu nog steeds.

Inmiddels gaat het best goed met hem hij woont nu nog begeleid maar mag binnenkort echt op zichzelf. ( waar alsnog wel begeleiding zou komen)

Ook heb ik al het contact verbroken met mijn moeder, heb nooit goed met haar overweg gekund maar kon nooit weg i.v.m. met het alcohol probleem van mijn vader. Heb jaren lang voor haar moeten liegen omdat zei een relatie had die geheim moest zijn voor de buiten wereld. Waardoor ik al vanaf mijn elfde heel veel alleen was en voor mezelf moest zorgen ( Is ook 1 van de redenen dat mijn broer ergens anders is gaan wonen hij heeft ook een paar jaar geen contact met haar gehad). Toen ik uiteindelijk toch naar mijn vader ben gegaan was dat zo een last van mijn schouders ( ondank dat het bij hem ook niet altijd goed ging hij heeft nogal een kwade dronk) dat ik sindsdien het hele contact heb verbroken.

4 jaar gelden heb ik mijn huidige vriend leren kennen. Een super lieve jongen die voor mij door het vuur gaat en ik voor hem. Hij heeft totaal geen fijne jeugd gehad en ik ook niet echt dus wij begrijpen elkaar heel goed, ook heeft hij geen contact met zijn ouders. Wij zijn na een driekwart jaar samen een huisje gaan zoeken omdat het thuis voor mij ook niet meer ging en tussen ons het zo goed aan voelde. We hoeven elkaar maar aan te kijken en we begrijpen elkaar. Wat was dat fijn samen ons plekje met onze hondjes. Na ongeveer een jaar zijn we verhuisd en per toeval kwam de woning naast mijn vader vrij en dat konden we eigenlijk niet laten gaan. Dus daar ons plekje van gemaakt en helemaal gelukkig.

Maar helaas 3 weken geleden ging het helemaal mis en moet ik het allemaal nog een keer meemaken alleen nu staat het nog dichter bij me. 3 weken geleden was mijn vriend helemaal door het dolle heen al zijn emoties vlogen door elkaar heen. Toen wist ik al dit is niet goed. En inderdaad 2/3 dagen later sloeg hij helemaal door hij moest opdrachten doen en had alleen maar water nodig en dacht dat hij God/Jezus was/is door stemmen in zijn hoofd en niet kunnen slapen, waanideen en angst ( nog veel meer dingen maar wil en kan niet alles vertellen). En dan herken je allemaal dingen en denk je nee he...

Het grootste probleem was dat hij zelf vond dat hij heel normaal was, alle anderen waren gek. En dan word het heel lastig want ik herkende al wel dat hij in een psychose zat maar ik stond machteloos ik kon helemaal niks want op dat moment vormde hij geen gevaar voor zichzelf of anderen dus dan zou hij vrijwillig geholpen moeten worden maar hij dacht dus dat hij niks mankeerde.
Zo ging het een aantal dagen door tot ik echt even weg moest hij keek namelijk niet meer naar de honden om en die wilden ook niks meer van hem weten dus ik moest hun ergens anders brengen en zelf echt even tot rust komen want hij had al 5 dagen niet geslapen en daardoor hield hij mij ook wakker.

Toen kwam het moment dat ik mijn vader wel moest inlichten. Want ik kon mijn vriend niet alleen laten. Nou is mijn vader een man die best zwart/wit denkt dus zag er best wel tegenop. Zoals ik al verwachte zei mijn vader eerst van ik zal wel even met hem praten dan komt het wel goed. Hij is er dus achter gekomen dat dat niet zo werkt.

Om even een stukje verder te gaan ik ben toen met onze honden even naar mijn broer gegaan en toen is het mis gegaan. De politie heeft hem opgehaald ( hij vormde een gevaar voor zichzelf) en meegenomen en uiteindelijk is hij naar een psychiatrische afdeling gebracht een stuk van ons huis vandaan omdat er geen plek was in onze buurt. Ik natuurlijk weer gelijk terug maar ik kon die avond niks omdat ze hem hadden medcijnen hadden gegeven en hij eindelijk aan het slapen was.

Volgende dag mocht ik naar hem toe met de nodige spullen. Hij was nog steeds aan het slapen dus eerst een gesprek daar hoe en wat en toen vroegen ze wil je hem zien maar schrik niet. We zijn gaan kijken en nee het was geen pretje maar gelukkig herkende hij me. Hij zat helemaal onder de wonden van het slaan en de boeien ( hij was in paniek geraakt ook vanwege claustrofobie).

Na 2 dagen ging het al wel beter omdat hij eindelijk zijn medicijnen in wilde nemen en kreeg hij zijn eigen kamer. Hij werd eindelijk een beetje aanspreekbaar maar kon net zo hard weer terug vallen. Hij dacht en denkt soms nog dat de verzorgers/begeleiding tegen hem samen spannen en hem dood willen hebben. Er is toen ook bepaald dat hij 3 weken gedwongen opname heeft op de gesloten afdeling en dat zijn voorlopige diagnose inderdaad psychose is.

Afgelopen weekend ging het best oke, we hebben een lekker stuk gewandeld. Maar kreeg ik hem in de avond weer in paniek aan de telefoon dat hij geen medicijnen wilde want daarmee wilden ze hem vermoorden. Daardoor is je 'hoop' weer ver te zoeken want je ziet zulke goede momenten en boem zo is het weer weg.

En toen ging van de week de telefoon er is plek bij jullie in de buurt hij word overgeplaatst met de ambulance.
5 minuten later mijn vriend weer in paniek aan de telefoon waar ben je? je moet met me mee je bent alles wat ik heb en dan maar weer geruststellen je ziet me straks enz. Nou oke hij zou mee gaan, weer paar minuten later de telefoon ze willen me een spuit geven ik ga dood help enz.
Uiteindelijk is hij toch wel vrij rustig mee gegaan.

De avond dat ik hem op zijn nieuwe plek had opgezocht ging het redelijk, wel weer een beetje in de war omdat het toch best een impact op hem heeft gehad maar we hebben toch af en toe best wel even gepraat.
Maar de avond erna was hij toch weer helemaal terug gevallen hij zit weer diep in zijn psychose.
Het is nu vooral weer afwachten en geduld hebben en gebruik maken van de goede momenten die hij heeft.

Ik ben vooral opzoek naar mensen die soort gelijke dingen hebben meegemaakt, hoe gaan jullie ermee om?
Moet zeggen dat ik er wel vrij rustig onder ben, heb veel lieve mensen om me heen. Wellicht ook omdat ik het al een keer eerder heb meegemaakt.
Wat ik het lastigst vind is hoe soms te reageren en dat hij niemand anders wilt zien dan mij.

Heb veel dingen weg gelaten omdat het best moeilijk te verwoorden is ook i.v.m. herkenning.

Groetjes Bloempje

tante_trien

Re: Psychose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:50

Ik heb nu niet de tijd om heel je verhaal te lezen, ik ga er later vandaag goed voor zitten. Ik wil je voor nu alvast heel veel sterkte wensen.

Ik heb zelf 1,5 jaar stage gelopen bij mensen met schizofrenie, waar ik nu ook werk. Dus als je vragen hebt, ook mijn inbox staat voor je open.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:53

Helaas kan ik je niet steunen uit ervaring, maar ik wil je zeggen dat ik bewondering heb voor je moed en kracht.
Ik hoop dat het je lukt om voor jezelf een veilig steunpunt te vinden in je nabije omgeving.
Heb je al eens met je huisarts gepraat hierover?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:57

Ik heb een relatie gehad met iemand die tijdens 2 keer in een psychose zat.

Zoek hulp om het te verwerken. Het is ook voor jou heel erg heftig, en je moet deze indrukken goed kunnen verwerken. Ik heb dat desmaals niet gedaan, helaas.

Sterkte in deze situatie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:02

Ik heb geen ervaring met de psychoses zelf maar mijn vriend heeft in het verleden veel psychoses gehad, dacht dat de politie achter hem aan zat, hij werd afgeluisterd enz.
Hij heeft dit eerst nog redelijk verborgen kunnen houden maar hij is uiteindelijk ook opgenomen.
We zijn nu ruim 6 jaar verder en ik kan zeggen dat het hartstikke goed gaat, ik ken hem nu bijna 3 jaar en in al die tijd is hij heel stabiel geweest.
Hij is al van jongs af aan erg gevoelig geweest voor stress en daardoor is het uiteindelijk zo mis gegaan, slechte relatie, financiële problemen enz.
Er is nog steeds een kans dat het terugkomt maar die is op dit moment erg klein.

Na de opname heeft hij nog een beste tijd medicijnen geslikt en therapieën gevolgd, voor zijn gevoel heeft hij niet zoveel aan de therapieën gehad maar het zal er zeker aan hebben bijgedragen dat hij nu weer zo in het leven staat.

Ik hoop je in elk geval een klein lichtje aan het eind van de tunnel te kunnen laten zien.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:03

Ts ik heb hier geen ervaring mee, maar ik wil even zeggen dat ik je heel moedig vind. Ik zou echt niet weten hoe hiermee om te gaan. Neem ook tijd voor jezelf, want dit is echt niet niets. Ik wil je veel sterkte wensen en ik hoop dat het wel goed komt met je vriend.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:09

Ik heb het niet meegemaakt zoals jij, maar ik werk op een psychiatrische afdeling dus als je vragen hebt mag je mij ook pb-en.
Sterkte!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:25

Mijn moeder is op een gegeven moment ook psychotisch geraakt. Ik vond dat ook heel moeilijk en kon er niet mee om gaan. Mijn man juist wel , die had iets meer afstand en kon wat makkelijker meeveren in die waanbeelden en ideeen.
Helaas is mijn moeder tijdens een opname in een instelling( vrwijwillig) waarschijnlijk tijdens een psychose uit het raam geklomen en is 7 dagen vermist geweest. Daarna is ze gevonden door een wandelaar in een park, ze was verdronken in een sloot.

ik kan alleen maar met je meeleven!

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:28

Het 'geluk' is dat ik bij mijn broer heb gezien dat inderdaad met de juiste medicatie veel geduld en therapien je er heel goed weer uit kunt komen. Het is met de overplaatsing niet helemaal goed gegaan. ( heb ook een beetje het idee dat hun dachten hij gaat nog weer weg) want hij zou ook een persoonlijke begeleider moeten krijgen en die heeft hij daar nooit gehad waardoor ik ook bijna nooit op de hoogte werd gehouden en echt overal achteraan moest.
Dat gaat nu allemaal wel gebeuren en heb ook al een goed gesprek gehad op zijn nieuwe plek.

Ben nog niet bij onze huisarts geweest maar dat staat voor morgen op de agenda is er nog even bij ingeschoten :o
Bedankt voor jullie reacties ga misschien ook wel een keer wat vragen stellen per pb maar daar wil ik dan even voor zitten.
Heb deze week vakantie gelukkig.

Voor de mensen die het ook hebben meegemaakt, veel sterkte!
Bedankt voor jullie reacties!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:48

Mijn vroegere beste vriendin heeft psychose.. Ik vond het erg heftig. Ik heb jaren lang mijn best gedaan om haar en haar kinderen te steunen. Helaas werd het mij op een gegeven moment echt te zwaar en heb ik de keuze gemaakt het contact te verbreken.. Ik vind ook deze keuze niet heel makkelijk! Ik mis haar als beste vriendin.
Zij had ook die Godswaanzin, gaat trouwen met Bono, afluisterangst, achtervolgd worden in haar idee, overal iets achter zoeken, in alles zat een "boodschap", bezeten van muziek.. Het bijzondere was dat ze precies wist tegen wie ze die dingen kon zeggen en tegen wie niet.
Ik heb laatst van haar dochter gehoord dat mijn vriendin uit huis gezet is en weer was opgenomen, jongste dochter is ook opgenomen in een heftige instelling (autist) en de oudste kon op eigen benen staan.

Ik wens je veel sterkte, denk aan jezelf!!!

Bloempjebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 16:43

Daar ben ik ook heel bang voor geweest dat het mijn vriend niet meer zou worden, maar de goede momenten die hij heeft gehad is wel echt mijn vriend.
Godswaanzin heeft hij ook nog heel erg en ook overal wat achterzoeken en denken dat niks zonder reden is, het ene moment bestaat toeval niet andere moment wel en hij is geobsedeerd door een bepaalde kleur.
Aan mij laat hij zijn angsten wel zien daar niet echt dus daar hebben we t ook over gehad.

Sterkte, het is niet makkelijk daardoor iemand te moeten los laten....

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:46

Ik heb een schoonvader die precies het zelfde heeft, je mag mij altijd pb'en ik heb het er ook altijd erg moeilijk mee, en kan er niet altijd even goed mee omgaan,

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:51

poeeee heel erg heftig en allereerst heel erg veel sterkte!

Mijn tante en mijn beste vriendin hebben beide psychoses gehad. Idd de godswaanzin, paranoia en achtervolgingswaanzin. Zoals je ook bij je broer hebt gezien kan alles helemaal goedkomen maar..Om eerlijk te zijn kan hij ook zo blijven (in mindere mate). Ik snap dat je bij hem blijft en veel van hem houdt maar kijk alsjeblieft uit!! Mijn tante heeft geprobeerd mijn oom in zijn slaap te vermoorden omdat hij microchips van de CIA in zijn oren had geimplanteerd..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:53

Een kennis van mij heeft het ook en ook inderdaad die Godswaanzin. Ik vraag me af waarom dat zoveel voor komt?
en ik ken ook iemand die in een psychose steeds haar huisraad op Marktplaats zette. Nu gaat het inmiddels goed om haar en kan ze er gelukkig wel om lachen dat ze steeds in een leeg huis zat. Ze is ook nog eens interieur ontwerpster en ziet het maar als een manier van 'vernieuwen' :=

Ik ben mijn eerste kennis een aantal keer wezen opzoeken maar merkte wel dat het echt de energie uit je zuigt. Daarom heb ik erg veel bewondering voor je, TS! Ik hoop dat je ook zelf wat begeleiding krijgt, want het is niet niks :(:)

Adin, wat een afschuwelijk verhaal. Jij ook veel sterkte!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:55

Ik vraag mij ook af waarom ze bijna allemaal precies hetzelfde denken. Allemaal godswaanzin en geloven in complottheorieen. Misschien kan iemand werkzaam in deze setor daar opheldering over geven?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:56

Mijn schoonvader heeft inderdaad ook allemaal godswaanzin. Erg apart inderdaad, ik heb nooit eerder gehoord dat dat bij velen zo is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:57

Nog vergeten: De kennis met Godswaanzin uit mijn eerdere post dacht ook af en toe dat hij Napoleon of Hitler was, maar de Godswaanzin kwam het meeste voor. Dan was hij de hele dag bezig met verborgen boodschappen zoeken in de bijbel en bleef ze citeren.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:58

Ja het is echt bij heel veel mensen. Bij mijn tante was het vooral Jezus en God. Mijn beste vriendin vond Satan aantrekkelijker. Ken verder ook nog 2 andere mensen hiermee en 1 daarvan dacht dat hij Jezus Christus de Redder was en liep dus ook echt naakt over straat. De andere was van mening dat Jezus ene Martin van de Russische Maffia was die had godswaanzin en complottheorieen gecombineerd.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:00

Oh wat klinkt dit allemaal bekend zeg, wat raar.
Hij zegt inderdaad vaak dat hij Jezus christus is en hij heeft dan ook veeeeel te vertellen over hitler en alle joden....

Inderdaad paar keer opgenomen geweest, en in isoleercel gezeten. erg naar allemaal.
Laatst bijgewerkt door Miesjex op 30-01-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:00

Cayenne schreef:
Nog vergeten: De kennis met Godswaanzin uit mijn eerdere post dacht ook af en toe dat hij Napoleon of Hitler was, maar de Godswaanzin kwam het meeste voor. Dan was hij de hele dag bezig met verborgen boodschappen zoeken in de bijbel en bleef ze citeren.

Idd. Mijn kennis heet Willem en hij dacht dat hij allemaal verschillende Willems was. Dus Prins William, Will.I.Am, Willem Holleeder, Prins Willem Alexander. En in welke "rol" hij ook zat dan verrandere zijn stem ook echt en zijn gedrag was op 1 van die personen afgestemd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:01

Ik heb iig op die manier wel de koningin ontmoet :+ en veel meer 'bekende' mensen. Bijzondere gewaarwording :j

Ach, kan er nu wel om lachen, maar op dat moment was het hartverscheurend natuurlijk. Veel gedwongen opnames voor diegene helaas :(:) Maar nu is het al jaren onder controle met goede medicatie en diegene functioneert ook weer 'normaal' (voor zover het mogelijk met een zware psychiatrische stoornis natuurlijk). Medicatie hebben ook bijwerkingen en dat is voor diegene echt onwijs vervelend.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:02

jeetje wat heftig meid, heel veel sterkte.
ik heb het ook mee gemaakt met iemand dichtbij en het is heel heftig :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:02

Ik vind het vooral fascinerend (maar dat vind ik het menselijk brein sowieso).
Maar wanneer je er direct mee te maken hebt zoals de TS lijkt het me verschrikkelijk zwaar.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:03

Ik kan er ondertussen niet zo om lachten meer. Als hij praat dan praat en praat en praat hij ook uren lang......
Op dat moment denk ik soms laat hem maar gewoon even lekker van zich afpraten, maar daarna merk je hoeveel energie het je wel niet kost als hij tegen je praat. Heel apart en eng. Vind het niet erg fijn.

zelf geeft hij ook aan dat hij door de hel is gegaan.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:04

Het is idd hartverscheurend. Ik heb persoonlijk die humor nodig om het aan te kunnen. Mijn stieftante (?)( de zus van mijn stiefvader iig). Is schizofreen met psychoses en soms ga ik echt stuk. Dan zegt ach arm kind heeft je moeder nu je benen eraf gezaagd en dat soort dingen. En dat mijn moeder bij haar in huis allemaal kruimels neergooid zodat zij ze weer moet opruimen ( ik mankeer niets aan mijn benen en met de sneeuw heeft mijn moeder in haar tuin zaad voor vogels gestrooid.)