Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 22:45

Hoi!

Ik vroeg me af of er meer mensen op bokt zwaardvechten. Dat zou toch eigenlijk heel normaal moeten zijn als je paardrijdt? De meesten hier hebben paarden wiens voorouders eeuwenlang zijn gefokt voor de strijd, dus eigenlijk is paardrijden zonder te kunnen zwaardvechten net zoiets als leren hoe je een tank moet besturen en dan niet weten hoe het kanon werkt :+ (okee, in een echte tank heb je een aparte bestuurder en iemand anders bedient het kanon, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.)

In ieder geval, toen ik via iemands profiel op bokt op een website kwam met links waar je allemaal training kunt volgen in zwaardvechten, was ik blij verrast toen bleek dat dit ook in mijn buurt mogelijk is. Ik draai nu iets meer dan een halfjaar mee en het is erg leuk!

Heb een filmpje van de les van vorige week gemaakt zodat jullie een idee kunnen krijgen:

Heb gisteren ook opnamen gemaakt van het vrij sparren, die moet ik nog samenbrengen in een compilatie.

Groeten!

Geryon

Re: Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:49

Gaaf zeg!! Heb je niet wel eens dat je per ongeluk veel te hard slaat? Ik word tijdens sparren vaak agressief :=

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 22:56

Als je goede kleren hebt raak je niet snel gewond, maar vooral de nieuwelingen hebben die kleren nog niet, dus dan moet je bij het oefenen van bepaalde bewegingen gewoon erg voorzichtig doen. Je doet de beweging dan zeg maar in slowmotion, het gaat er bij het oefenen meer om dat je weet welke delen van je lichaam moet bewegen om iets voor elkaar te krijgen, uiteindelijk is het dan de bedoeling dat je in een gevecht heel snel een situatie herkent waarbij je een bepaald trucje dus heel snel uit kunt voeren.

Bij het sparren kunnen de mensen zonder bescherming alleen mee doen met geleende spullen, dan wordt er dus veel van schermmasker etc. gewisseld. Grote ongelukken hebben we nog niet gehad, wel kleine ongelukjes, bijvoorbeeld toen we met twee groepen gewapend met speren tegen elkaar gingen en er niet voor iedereen een schermmasker was, toen werd iemand met een rubberen (en erg buigzame) speerpunt bijna in z'n oog geprikt, maar hij doet nog gewoon mee.

Het is wel leuker als je tegenstander goede bescherming heeft, anders moet je je inderdaad heel erg inhouden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:20

Momenteel niet actief gezien zwangerschap... maar ik beoefen de historische vechtkunst te voet (wij hebben een school in de Historische Europese Krijgskunsten), in harnas en te paard :Y)

Ik kan je filmpje helaas niet bekijken omdat hij door muziekrechten geblokt is in Duitsland.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:26

Ah, jouw profiel was het waar ik die link (www.zwaardkring.nl) uiteindelijk vond! Bedankt nog!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:28

Super gaaf! Jammer dat het hier niet in de buurt is, anders had ik zeker een keer geprobeerd mee te doen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:29

Graag gedaan! Het is een mooie sport en die mag wel wat meer bekendheid krijgen :)

@Poess: In de meeste regio's van NL zit er wel een school... behalve in het noorden van het land.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:30

Poess91 schreef:
Super gaaf! Jammer dat het hier niet in de buurt is, anders had ik zeker een keer geprobeerd mee te doen

De Zwaardkring misschien niet, maar misschien een andere school wel? Hier wat meer adressen: http://www.riddershow.nl/index.php?page=links

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:31

Leuk dat je dit doet! Zwaardvechten is niet iets dat ik zelf per se wil kunnen (ik houd het bij het boogschieten), maar ik vind het altijd erg leuk en mooi om te zien dat mensen dit soort oude vaardigheden levend houden. :j Het ziet er erg ' echt' uit, gaaf hoor!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:38

Doe zelf ook aan boogschieten, en het is wel amusant wat voor rivaliteit er is tussen boogschutters en zwaardvechters. Op YouTube heb je tal van filmpjes van boogschutters die laten zien hoe gemakkelijk je door een harnas kunt schieten en dat boogschutters dus veel beter zijn dan zwaardvechters. Maar dan legt onze zwaardvechtleraar weer uit dat de harnassen in die filmpjes van modern licht namaakspul zijn gemaakt. Als je de hele dag op een evenement in harnas loopt wil je ook niet in een superecht harnas rondlopen, maar een echt getemperd harnas kan volgens onze leraar met gemak een kogel hebben. En dus... zijn zwaardvechters veel beter dan boogschutters! :D

Ik denk dat ze ieder wel hun plus- en minpunten hebben gehad.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:41

Gaaf hoor ^^

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:42

Gaaaaafff :oo

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:52

arno8 schreef:
De Zwaardkring misschien niet, maar misschien een andere school wel? Hier wat meer adressen: http://www.riddershow.nl/index.php?page=links

Dankje! Ik ga er eens naar kijken, ik hou wel van nieuwe dingen leren, vooral als het om zoiets gaat :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:54

Leuk!! Is weer eens wat anders dan voetbal kijken hè ( wat ik overigens een belabberde sport vind )

Ik deed m'n broer weleens helpen met verdediging training (weet Nietmeer precies wat hij deed voor sport) maar ook vaak met stokken enzo. Maar ik sloeg vaak te hard ;) gingen z'n handen en armen pijn doen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:56

IJshockeyhandschoenen helpen daar goed tegen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:59

Nee sorry de mijne is gefokt om cowboytje mee te spelen :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:01

arno8 schreef:
Doe zelf ook aan boogschieten, en het is wel amusant wat voor rivaliteit er is tussen boogschutters en zwaardvechters. Op YouTube heb je tal van filmpjes van boogschutters die laten zien hoe gemakkelijk je door een harnas kunt schieten en dat boogschutters dus veel beter zijn dan zwaardvechters. Maar dan legt onze zwaardvechtleraar weer uit dat de harnassen in die filmpjes van modern licht namaakspul zijn gemaakt. Als je de hele dag op een evenement in harnas loopt wil je ook niet in een superecht harnas rondlopen, maar een echt getemperd harnas kan volgens onze leraar met gemak een kogel hebben. En dus... zijn zwaardvechters veel beter dan boogschutters! :D

Ik denk dat ze ieder wel hun plus- en minpunten hebben gehad.

Haha, dat wist ik niet van die rivaliteit.
Ingeblikt in zo'n harnas zat je vast wel goed.
Het gewone voetvolk echter...
(Waarmee je uiteindelijk natuurlijk veel meer had aan boogschutters. :P )

Met wat voor een zwaarden oefenen jullie trouwens? Die op het filmpje lijkt haast soepel te zijn. Is dat een soort rubber voor de veiligheid?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:07

De zwaarden op de filmpjes zijn idd flexibel, van nylon gemaakt. Dat is om veilig te kunnen prikken. Het wil nogal eens voorkomen dat je prikt net op het moment dat iemand naar voren stormt, en als je dan een zwaard hebt dat niet buigt wordt het gevaarlijk. Nadeel aan nylon is dat het zich niet gedraagt als ijzer, het 'stuitert' meer waardoor je bijvoorbeeld veel minder snel in een binding komt (waarbij je zeg maar met twee zwaarden tegen elkaar aan het duwen bent). Veel technieken zijn dus niet of moeilijk uitvoerbaar met nylonzwaarden, daarom zijn er ook metalen zwaarden die buigen, die noemen ze feder (Duits voor veer) en veel feders zijn gevormd naar de trainingszwaarden die in de middeleeuwen werden gebruikt. Zodat je bij re-enactments kunt zeggen: wij doen een training uit de middeleeuwen na!

Heb sinds vorige week een (historisch incorrecte) feder, en vanaf volgende week gaan we met feders oefenen. Daar kijk ik al naar uit!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 03:10

Mijn man heeft bij Noorderwind gezeten, 12e eeuws krijgskunst (training en shows, maar tegenwoordig doen ze ook veel filmwerk). Via hem heb ik ook e.e.a. geleerd :j Hij zit erover te denken bij ons in de buurt op de Veluwe ook iets te starten, als we locatie en geïnteresseerde leerlingen verzameld hebben. :D Maar goed, ja dus. Met mijn vorige paard heb ik ook te paard wel wat gedaan, met speer in dingen prikken en met zwaard tegen man op de grond vechten in stap, maar helaas door een peesblessure van paard daar nooit erg ver mee gekomen. -O-

Ik heb mijn man zelfs ontmoet omdat hij aan zwaardvechten deed en ik daar altijd al in geïnteresseerd was (vriendin van me was toen nog klasgenoot van hem en noemde het eens tussen neus en lippen door dat hij dat deed).

Leuk filmpje, zwaardkring is ook in Breda toch? Daar wilde ik heengaan toen ik daar nog studeerde, maar ben 1x gegaan en toen was het niet 8)7 (gelukkig was er wel een leerling die iemand kon bellen, die dus ook niet wist dat het niet was :D) en daarna is het er nooit meer van gekomen... Nu te ver weg van alle verenigingen helaas... vandaar de wens om zelf iets te gaan organiseren hier. :)

Ik spar nu vooral met larp-wapens, gezien we die toch hebben liggen omdat we sinds kort larpen en dat is ook gewoon makkelijk met sparren omdat je elkaar niet meer dan 'n blauwe plek kan bezorgen dus gewoon lekker voluit kan gaan :D. Heb wel heel leuke roleplay gehad op mijn 1e larp evenement afgelopen najaar toen ik een paar mensen vroeg om me te leren zwaardvechten in het spel, en deed of ik er niks van kon terwijl ik de basis dus al wel kende :D. Wisselde nogal hoe goed ze het konden _O-

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 03:13

Hey leuk! Ik heb hier ook lang getraind tot ik naar Australie ging, op de locatie in Den Bosch. Mis het wel..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 03:14

Hmm, Nee, ik snap niet wat je bedoeld :+
Paarden zijn langer in gebruik als trek/pakdier dan als ridderpaard.
Dus als je het zo wilt stellen, zouden we allemaal moeten mennen en allemaal vee moeten drijven, of op z'n minst zo af en toe een trektocht maken.
Maar het lijkt me wel een uitdaging, nu nog te paard :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 03:17

Dat is gaaaf 8-)

De mannen in zo'n ijzeren geval en de vrouwen in een witte jonkvrouw jurk? :))
Lijkt me wel leuk.

kan het filmpje niet zien hier
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 12-01-13 03:23, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 03:18

Ik piste bijna in me broek toen er op iemand ingehakt werd met dat rubberen zwaardje xd

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:25

Je kunt helaas met larp-zwaarden niet historisch correct vechten. Ze stuiteren en daardoor kun je niet binden (zoals arno8 uitlegt) en dus alle technieken nauwelijks uitvoeren. Nylon wasters zijn de laatste ontwikkeling en een hele verbetering tov de houten wasters en omgebouwde shinai die we eerst ter beschikking hadden. Maar ze zijn nog steeds niet ideaal in hand en in gevecht, maar goed genoeg voor trainingsoefeningen en drills. Tijdens sparren raden wij aan om stalen feders en (nog liever) speciale stalen sportzwaarden te gebruiken. Deze sportzwaarden zijn niet eens veel duurder dan de feders en je kunt bij de smid je eigen modificaties wat betreft balans en lengte aangeven. Ik weet dat enkele instructeurs van de zwaardkring deze ook hebben. Het voordeel van de sportzwaarden is dat ze veel minder flobberen en je minder snel zweepslagen krijgt.

Als je het hebt over boogschutter vs geharnaste ridder, tja harnassen zijn erop gemaakt impact te kunnen hebben. Ga er dus maar vanuit dat je niet door het staal heen komt. Alleen is een ridder niet 100% bedekt met staal, anders kon hij niet lopen/rijden/bewegen. En een pijl in een ledemaat kan even dodelijk zijn als een pijl in je borst. Daarintegen is een boogschutter in zijn eentje zwaar de *** tegen een ridder. De kans dat je hem raakt voordat hij bij je is is klein en de kans dat je een weakspot te pakken krijgt nog kleiner. In oorlogtijd heb je het dus over tactiek en weten wanneer je wie moet inzetten... Maar dat staat eigenlijk helemaal los van de vechtkunst zoals hierboven beschreven.

Als je het al over harnasvechten hebt, dan gaat het over een discipline op zich. Blossvechten (letter vertaalt = naakt of te wel zonder bescherming) is datgene wat arno8 traint en dat wordt gedaan met verschillende wapens. Uiteraard wordt er wel getraind en gespard met bescherming.

Met harnasvechten sla je elkaar niet, heeft weinig zin want het harnas houdt het toch wel tegen. Je bent veel meer bezig met openingen zoeken in het harnas van de ander, denk hierbij aan hals, oksel, kruis, binnenkant van ellebogen en knieën, achterkanten van benen en tussen de beplating door... (en het bestaat ook uit veel worstelen want je kunt nog steeds lichaamsdelen breken in je harnas).

De derde en laatste discipline is het vechten te paard. Dit is niet zoals veel mensen denken zwaardtikkertje te paard, maar bestaat grotendeels uit worsteltechnieken, waar je de beweging van het paard gebruikt om de technieken af te ronden. Dit is erg gevaarlijk aangezien je het dus hebt over 600 kilo spier onder je reed die kracht zet op je vechtpartners arm/schouder ect. Je moet dus je paard heel erg onder controle hebben (ook zonder handen) wil je dit kunnen oefenen anders ga je wel erg snel door je vechtpartners heen. Daarnaast heb je te paard ook technieken met lanzen (tegen lanzen en zwaarden) en enkele technieken met zwaard (die voornamelijk weer eindigen in worstelen)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:56

VivaLaVida schreef:
Nee sorry de mijne is gefokt om cowboytje mee te spelen :+

Waaaaaarom moet ik dit nu juist lezen ;(