Dom voetbal.. Stuk geschreven voor school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Dom voetbal.. Stuk geschreven voor school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 00:46

Allereerst wil ik hier zeker geen reltopic van maken!! Laat dat duidelijk zijn!
Dit is gewoon mijn menig over een incident van een tijd geleden. Ik denk dat iedereen het nog wel weet.
Maar vooral is het mijn menig over dat domme voetbal van tv.
Bah, ik wordt er echt ziek van. Elke dag weer dat domme voetbal. En elke keer als er wat gebeur, dan wordt het 30 keer in het uur uitgezonden.Geen wonder dat kinderen tegenwoordig denken dat geweld normaal is..

Zeg ervan wat je wil, dit was mijn stuk voor school:

Een tijdje geleden zijn er een paar jongeren geweest die een grensrechter hebben vermoord.
Het zou hier gaan om buitenlandse jongens van rond de 15 jaar. Ze zouden het niet eens zijn geweest met een beslissing die de man had gemaakt, die in hun nadeel viel. Na de wedstrijd zijn ze hem gevolgd en hebben ze de man zwaar mishandeld. Toen de man probeerde weg te komen hebben ze hem in een hoek gedreven en verder getrapt. Toen hij gevonden is, is hij met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Daar is hij een aantal dagen later overleden. De eerste discussie die omhoog kwam was dat de grensrechters en scheidsrechters vaak partijdig zijn, en dat het eraan zat te komen. Sommige vonden juist dat de afkomst van de jongens er alles mee te maken had, ze waren buitenlands en dus niet te vertrouwen. Achteraf bleken het Marokkanen te zijn. Daar was al een hoop ophef over. Mensen vonden dat ze het land uit moesten, sommige zeiden: ach het zijn maar kinderen, ze wisten vast niet wat er zou gebeuren. Maar dan zou je ook de moorden in Amerika door 17 jarige studenten met een automatisch geweer kunnen goedpraten. Want het was nog maar een kind, en hij zal het vast niet weer doen. Als laatste kwam de discussie over hoe de jongens berecht zouden moeten worden. Ze waren minderjarig, dus zouden ze zo berecht moeten worden zeggen veel mensen. Andere mensen zeggen juist dat ze als volwassenen terecht zouden moeten staan, want als je iemand zijn leven kan afnemen, een vrouw een weduwe maken, kinderen zonder vader laten, dan ben je toch volwassen genoeg om berecht te worden als een volwassene?
Mensen wisten niet wat ze wouden, want gelukkig komt dit niet vaak voor in Nederland. Maar helaas de afgelopen paar jaren steeds meer. Er komt steeds vaker geweld bij de jongeren voor, of overvallen van winkels, of het beroven van mensen. En wat krijgen ze dan? Een taakstraf. In mijn ogen, en die van vele anderen, is dit veel te weinig. Ze moeten een bepaald aantal uur afval prikken, en ze kunnen gewoon weer verder met wat ze deden. Zo blijft het te makkelijk om de fout in te gaan. En dit horen ze natuurlijk ook van vrienden, zo leert de een van de ander en escaleerd het steeds verder. Geweld wat bij een nachtje cel en taakstraf blijft. Zo dachten deze jongens er waarschijnlijk ook vanaf te komen. Gewoon even een nachtje zitten, wat afval prikken en het daarna weer vergeten en stoer gaan doen bij je vrienden. Omdat het gewoon weer te doen als ze het niet eens zijn met de beslissingen die er gemaakt worden. Voetbal wordt steeds barbaarser en niemand die er wat aan doet. Want we geven als land tonnen per jaar uit aan de jongens die 2 uur achter een balletje aan rennen, om vervolgens om de scheidsrechters te gaan schelden als er een beslissing in hun nadeel wordt gemaakt. En dan niet eens aan voetbal denken, als er drastisch bezuinigd moet worden. En dan ga je nadenken waar die jongens het weg zouden hebben, al dat geweld bij voetbal. Nou, van TV natuurlijk. Alle rellen die worden uitgezonden, en 10 keer in het nieuws worden herhaald ieder uur. Dan wordt het een algemeen aangenomen beeld, dat zulk geweld normaal is bij voetbal. Nee dat is het niet, maar de media zuigt alle aandacht erin dus blijft het maar uitgezonden worden.
Wat mij betrefd mag het hele commerciele voetbal worden afgeschaft. Geen discussies of beslissingen klopten of niet. Was de bal nou in of niet? Maar onder bepaalde omstandigheden is het weer anders... Schopte hij de andere voetballen nou expres, of stelt hij zich zo aan door een mega sprong te maken bij elke aanraking?
Kijk bijvoorbeeld naar het turnen. Buiten de mat is buiten de mat. Geen discussies over mogelijk. Of kijk naar de springsport, als de balk eraf ligt, heb je strafpunten, evenals bij een weigering.
Ga daar meer geld aan uitgeven. Niet aan een stel domme jongens die bij elke fout die ze maken iemand anders de schuld geven en ze dan doodtrappen. En stop met dat domme commerciele gedoe rond al dat voetbal. En blijf het dan niet uitzenden onder het mom van als kinderen sport zien, willen ze ook sporten. Want wat er het meeste wordt uitgezonden zijn de overtredingen en de heisa die erna worden gemaakt. En oja, af en toe een doelpunt.

Respect als je het gelezen hebt.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:58

Wat wil je nu precies met dit topic? Discussieren over het onderwerp? Of wil je reacties op je stuk?

Over het stuk: ik vind dat je aardig schrijft, alleen vind ik dat je teveel onderwerpen aanhaalt. Wát wil je nu precies zeggen? Dat de jongens die de grensrechter doodgeschopt hebben Marokkanen waren? Dat de straffen in NL te laag zijn? Dat er teveel geld uitgegeven wordt aan voetbal? Of dat voetbal als het aan jou ligt afgeschaft mag worden?
Snap je wat ik bedoel? Je haalt er zoveel bij om je punt te maken, dat het daardoor juist verwarrend wordt. :)

En om inhoudelijk in te gaan op je stuk: voetbal afschaffen vind ik ook niet eerlijk, er zijn nog altijd veel meer mensen die gewoon heel veel plezier beleven aan het voeltballen, zonder daarmee iemand kwaad te doen. Ik denk niet dat je het voetbal an sich de schuld kan geven van zo'n voorval als bijvoorbeeld de grensrechter. Het zijn nog altijd de MENSEN die het doen. :)

Hilli

Re: Dom voetbal.. Stuk geschreven voor school

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:47

NM --> STW

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:34

pniekepnak schreef:
Wat wil je nu precies met dit topic? Discussieren over het onderwerp? Of wil je reacties op je stuk?

Over het stuk: ik vind dat je aardig schrijft, alleen vind ik dat je teveel onderwerpen aanhaalt. Wát wil je nu precies zeggen? Dat de jongens die de grensrechter doodgeschopt hebben Marokkanen waren? Dat de straffen in NL te laag zijn? Dat er teveel geld uitgegeven wordt aan voetbal? Of dat voetbal als het aan jou ligt afgeschaft mag worden?
Snap je wat ik bedoel? Je haalt er zoveel bij om je punt te maken, dat het daardoor juist verwarrend wordt. :)

En om inhoudelijk in te gaan op je stuk: voetbal afschaffen vind ik ook niet eerlijk, er zijn nog altijd veel meer mensen die gewoon heel veel plezier beleven aan het voeltballen, zonder daarmee iemand kwaad te doen. Ik denk niet dat je het voetbal an sich de schuld kan geven van zo'n voorval als bijvoorbeeld de grensrechter. Het zijn nog altijd de MENSEN die het doen. :)

Ik heb inderdaad veel punten aangehaald, omdat dit in de opdracht stond. Helaas is het er een beetje verwarrend uit gekomen.
Dat het Marokkanen waren kan mij helemaal niks schelen, nederlanders kunnen het net zo goed.

En voetbal hoef van mij niet afgeschaft te worden, zeker niet, maar ik vind wel dat er veel minder geld heen kan. Dit is absurd.
Er kunnen milijoenen bespaard worden door het voetbal alleen al niet meer uit te zenden op tv.