turks verplicht?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:28

Kais schreef:
Ik vind dat je dan ruim voldoende moet staan voor Nederlands voordat je het mag kiezen. Turken die het sowieso vertikken Nederlands te willen leren gaan anders natuurlijk massaal dat vak kiezen en kunnen het zo compenseren op hun cijferlijst.


precies..
Frans en Duits kan ik me nog wel voorstellen, daar hebben wij het meest mee te maken, maar Turks, kom nou..

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:33

Ik ben er ook erg op tegen. Wat heb je nou aan Turks....dat is gewoon geen wereldtaal. En zeker in de tijd dat het Nederlands in het verval is. Ik bedoel, hoeveel mensen beheersen het Nederlands nou nog écht goed?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:02

Helaas zijn er idd veel te weinig mensen die het nederlands nog goed beheersen.
Toch ben ik voor turks als KEUZEvak, mensen die daar interesse in hebben leuk toch als ze dat dan kunnen kiezen!
Voorwaarden kunnen er wel aan gesteld worden, bijv. dat het niet ten koste van andere vakken mag gaan.
Bij ons op school (ben er inmiddels vanaf) kan je sinds dit jaar russisch kiezen als extra vak. Heel veel enthousiaste kinderen zijn hier nu druk mee bezig!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:05

Turks zal op de bedoelde school worden ingevoerd als keuzevak. Het is te duur om er een verplicht van van te maken (volgens de Volkskrant van vanochtend).
Het lijkt me een wijze beslissing, ook al is het dan om het geld gedaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:26

Jantien schreef:
Turks zal op de bedoelde school worden ingevoerd als keuzevak. Het is te duur om er een verplicht van van te maken (volgens de Volkskrant van vanochtend).
Het lijkt me een wijze beslissing, ook al is het dan om het geld gedaan.


Ik vind het gewoon zonde dat er geld gaat naar een taal als Turks, dat kunnen ze beter in andere vakken steken om die te verbeteren. Er is toch altijd geld tekort in het onderwijs? Hoe kan het dan dat er wel geld is voor zo'n keuzevak?

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:33

Als keuzevak zou ik er niks op tegen hebben, dan kunnen de mensen die het wel een goed idee vinden dat gewoon kiezen. Al moet ik zeggen dat ik niet denk dat heel veel mensen dat vrijwillig gaan kiezen (denk ik).

Maar Turks als een verplicht vak? Wat moet ik daar nou mee Verward We zijn hier in Nederland, ik ga geen turks leren zodat ik beter met turkse mensen kan communiceren of iets. Klinkt misschien banketstaaf en heel cliché, maar we zijn hier in Nederland hoor! Omdat er toevallig veel turkse mensen hier zijn die niet altijd even goed Nederlands kunnen moeten wij maar turks gaan leren?

Ik ben er op tegen als verplicht vak, als keuze vak heb ik er geen moeite mee! (maar dan idd. wat er gezegd was hiervoor. Dat ze wel voor Nederlands een voldoende moeten staan omdat ze het anders kunnen gaan compenseren)

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:00

Lon schreef:
Ik ben de nieuwsartikelen even na gaan zoeken; de school is gaan nadenken over het invoeren van turks omdat leerlingen erom vroegen. Vervolgens hebben ze onderzocht hoe de rest van hun leerlingen tegenover turks als extra taal staan en die bleken het best een goed idee te vinden. Dus voeren ze het een jaar in. Wat is nou het grote probleem met een jaartje turks in de brugklas? Ze kunnen ook borduren krijgen, of weet ik veel wat. Het is gewoon pakketvulling, misschien niet de meest zinvolle, maar daar is ook niks nieuws aan. Sinds de invoering van de basisvorming worden er wel meer zinloze vakken gegeven op de middelbare school.


Als de leerlingen er om hebben gevraagd kunnen ze Turks toch op verzoek geven ipv verplicht!!!? Mijn zoontje vraagt wel eens om snoep, moet ik hem dat maar verplicht gaan geven dan? Als mijn kind straks naar school gaat vind ik alle onnodige vakken waanzin, ze hebben het al druk genoeg. Ene, denk je niet dat borduren iets makkelijker is dan nog een vreemde taal?

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:20

Tessebes"]
[quote="Jantien schreef:
Ik vind het gewoon zonde dat er geld gaat naar een taal als Turks, dat kunnen ze beter in andere vakken steken om die te verbeteren. Er is toch altijd geld tekort in het onderwijs? Hoe kan het dan dat er wel geld is voor zo'n keuzevak?


Mee eens!!!
Voor een ieder die Turks wil leren, doe dat lekker op je eigen kosten, bij LOI bv. Heb ik ook gedaan toen ik Italiaans wilde leren!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:05

Er is een enquete gehouden onder bijna 7000 mensen en 92% daarvan zei dat als een school turks als verplichte taal zou geven hun kind daar NIET heen zou gaan.
Het spiegelt aardig de reakties hier op bokt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:20

Als keuzevak, prima. Als verplicht vak? TEGEN!
Zoals al vaak gezegd, lang leve de integratie! Als je als Turk in Nl komt wonen en bijna alle Nederlanders spreken (ook) Turks, waaromz ou je dan nog Nederlands leren? Verward

Vind het echt een zot idee. Spaans is een van de grootste wereldtalen en niet Turks!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:18

ShirleyA"]
[quote="Tessebes"][quote="Jantien schreef:
Ik vind het gewoon zonde dat er geld gaat naar een taal als Turks, dat kunnen ze beter in andere vakken steken om die te verbeteren. Er is toch altijd geld tekort in het onderwijs? Hoe kan het dan dat er wel geld is voor zo'n keuzevak?


Mee eens!!!
Voor een ieder die Turks wil leren, doe dat lekker op je eigen kosten, bij LOI bv. Heb ik ook gedaan toen ik Italiaans wilde leren!
[/quote]


Ja precies.. doe het lekker op eigen kosten!!
waarom ga je dan nie eens vragen of ze geen italiaans willen invoeren op school shir?? Tong uitsteken dan ga je ook weer een jaartje naar school Knipoog hehe Tong uitsteken

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:09

Verplicht?!..Welke idioot verzint zoiets..Ik vind als je een taal wil leren en je kiest daarvoor, dan doe je dat toch lekker gewoon. Persoonlijk heb ik wel Spaans op school als keuzevak. lekker handig, en een meer wereldtaal dan Turks, maar zo als ik al zei; ook dat is een keuze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:17

las net in de krant dat de Mavo die het in wilde stallen het niet meer doet.
Zou die bokt lezen? Tong uitsteken

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:04

Ja iedereen luistert toch naar bokt..... Haha!,
maar goed het was ook een idioot plan..

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 03:25

Ik irriteer me al aan ze, niet persoonlijk, maar de jongeren marokanen en turken zijn vaak niet erg aardig, veel ruzies gehad, ik woon ook in een dorp waar het "neo naties VS. Alachtonen" is, niet erg fijn dus .

Dan kun je dus aan mijn reactie hierboven wel indeken wat ik hier ga zeggen.
Ze gaan al zowat ons land inpikken, laten we even eerlijk zijn, je voelt je niet op je gemak als je langs een groep turken of marokanen antillianen moet lopen, net zo min als een groep vervelende Nlers hoor daar niet van Bloos .
Nee turks leren kunnen ze op hun buik schrijven, ben ik het helemaal niet mee eens, laat ze maar flink goed nederlands leren. Clown

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 06:52

(Niet alle pagina's gelezen)

Als verplicht vak (inmiddels niet meer aan de orde): Tegen!
Als keuzevak: idem.
Als facultatief vak (geen examenvak en buiten normale uren!):
prima, best, leuk; net als allerlei andere talen [mits voldoende
belangstelling/deelname; anders kan een school het geld beter
besteden aan extra uren Nederlands (niet alleen voor allochtonen Haha! )]

Sparrow

Berichten: 194
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:16

Compleet mee eens. Ze zijn in ONS land dus moeten ze ONZE taal maar leren spreken. Ik vind dat zij zich moeten aanpassen, wij zouden immers ook Turks leren als we naar Turkije gingen. Ik kom het ook vaak tegen, op mn werk, dat er een turkse man allemaal dingen vraagt die ik absoluut niet kan volgen, omdat het 1/3 turks is, 1/3 engels en 1/3 onverstaanbaar Nederlands. En dan heb je ook nog die gevalletjes die expres "die meisje" enzo zeggen, omdat dat stoer is. Laatst liep er een turks meisje bij me op school en die zei tegen een ander turkse meisje "Heh? Jij haatte deze lied toch?" Terwijl dat meisje tegen mij altijd gewoon netjes Nederlands praat.. Daar erger ik me pas aan!!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:26

MOHGirl schreef:
Ik irriteer me al aan ze, niet persoonlijk, maar de jongeren marokanen en turken zijn vaak niet erg aardig, veel ruzies gehad, ik woon ook in een dorp waar het "neo naties VS. Alachtonen" is, niet erg fijn dus .

Dan kun je dus aan mijn reactie hierboven wel indeken wat ik hier ga zeggen.
Ze gaan al zowat ons land inpikken, laten we even eerlijk zijn, je voelt je niet op je gemak als je langs een groep turken of marokanen antillianen moet lopen, net zo min als een groep vervelende Nlers hoor daar niet van Bloos .
Nee turks leren kunnen ze op hun buik schrijven, ben ik het helemaal niet mee eens, laat ze maar flink goed nederlands leren. Clown


nou MOHgirl, dat laatste zou je zelf ook wel eens mogen doen. Je berichtje wemelt van de blunders!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:26

Sparrow schreef:
En dan heb je ook nog die gevalletjes die expres "die meisje" enzo zeggen, omdat dat stoer is. Laatst liep er een turks meisje bij me op school en die zei tegen een ander turkse meisje "Heh? Jij haatte deze lied toch?" Terwijl dat meisje tegen mij altijd gewoon netjes Nederlands praat.. Daar erger ik me pas aan!!


Moet je niet zelf mee gaan doen, he? Haha!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:15

Als verplicht vak vind ik echt onzin, als keuzevak kan ik nog inkomen. Ik denk dat je aan frans en duits niet persé meer hebt dan aan Turks.
maar ik snap niet waarom zo aggressief wordt gereageerd naar turken in Nederland, want dit is niet hun idee.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:34

Lielle"]
[quote="MOHGirl schreef:
Ik irriteer me al aan ze, niet persoonlijk, maar de jongeren marokanen en turken zijn vaak niet erg aardig, veel ruzies gehad, ik woon ook in een dorp waar het "neo naties VS. Alachtonen" is, niet erg fijn dus .

Dan kun je dus aan mijn reactie hierboven wel indeken wat ik hier ga zeggen.
Ze gaan al zowat ons land inpikken, laten we even eerlijk zijn, je voelt je niet op je gemak als je langs een groep turken of marokanen antillianen moet lopen, net zo min als een groep vervelende Nlers hoor daar niet van Bloos .
Nee turks leren kunnen ze op hun buik schrijven, ben ik het helemaal niet mee eens, laat ze maar flink goed nederlands leren. Clown


nou MOHgirl, dat laatste zou je zelf ook wel eens mogen doen. Je berichtje wemelt van de blunders!
[/quote]
Haha nou ik heb altijd goeie cijfers voor nederlands gehad hoor, en het was erg laat toen ik dat berichtje typte, en ik typ vrij snel, en ik heb het over praten niet over typen.
Ik heb bijna nog nooit een marokaan of een turk goed nederlands horen praten .
En dan zijn ze soms zelfs hier geboren Haha! .
Nouik ga stoppen, heb genoeg van deze discussies gehad, ik blijf bij mijn woorden. Clown

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:32

MOHGirl schreef:
Ik heb bijna nog nooit een marokaan of een turk goed nederlands horen praten .

Ik wel hoor Vaak zelfs.
Het is trouwens Marokkaan en niet Marokaan Scheve mond

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:42

nou ik vind het dus echt GROTE ONZIN!!!
Net zoals vele van jullie al zeiden.
Het is ONS land, en eerst zit de regering en alles te zeike over integratie en alles en nu opeens zou het turks verplicht worden?????? echt onzin gewoon.
Ze komen naar ons land, voor goede reden of voor geen reden, maar dat is een ander onderwerp, maar ik ben gewoon van mening dat ze zich moeten aanpassen als ze naar een ander land komen, qua taal al helemaal, wij moeten ons echt niet gaan aanpassen aan hun!!!
Als wij naar turkijke gaan, in de minder toeristise gebieden, moeten we toch ook zo'n jurk en zo'n doek om!!!???? en passen wij ons ook aan, dus moeten hun dat ook vind ik.
Het spijt me als ik mensen hiermee beledig of wat dan ook, ik hen heb echt absoluut nix tegen marokkanen, turken of wat voor buitenlander dan ook buitenlanders, maar vind gewoon dat ze zich gewoon moeten aanpassen aan het land waar ze in verblijven.
De meeste buitenlanders die ik ken doen dat ook of doen hard hun best daarvoor, daarom zeg ik ook, kheb echt nix tegen buitenlanders, vind alleen dat ECHT geen vak turks erbij moet komen!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:57

Desiree schreef:
Ik ben ook tegen. In ons eigen land hoeven we niet de taal te leren voor anderstaligen hier. Dat moeten we wel als we dus naar het buitenland gaan. Redenen voor talen op school zijn tot dusver altijd economische belangen geweest. We leerden duits en engels omdat we veel met duits en engelstaligen zaken deden, en dat doen we nog steeds.

Als er een taal bij moet komen dat verplicht owrdt, dan moet dat natuurlijk Spaans zijn. Omdat Spaans een wereld taal is en dat zou ook nog wel eens heel interessant kunnen worden op internationaal gebied.


Ik ben er ook tegen.
Ik vindt Duits juist wel goed, ook op gebied van paarden wat betreft fokken en rijden.
Ik heb meer aan Duits dan aan Turks.

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:01

Asjeblieft niet!! Knipoog
En idd, zij wonen hier... hun moeten maar nederlands leren... stel er zouden nederlanders naar turkije gaan, dan gaan zij toch ook niet allemaal nederlands spreken?!...