turks verplicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:21

Lielle schreef:
Maar dat staat los van de keuze om Turks op een nederlandse school te verplichten. Het mag gerust (net zoals Latijn dus) maar ik zou mijn hypothetische kinderen daar niet op school willen hebben, omdat ik andere talen dan veel belangrijker vind.


Precies!
Dat is dus de afweging die elke ouder/of het kind zelf kan maken, bij de schoolkeuze.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:23

lis schreef:
[
Welke problemen?
Over 100 jaar bestaan er geen 'zuiver' (waar ken ik dat woord ook alweer van?) blanke gezinnen meer, alles is gemixed en iedereen is blij Lachen
[/quote]

Mix van mensen"rassen" vind ik geen punt. Het zijn vaak culturen en religien die niet willen mixen en sommige willen zelfs overheersen. En dat beangstigt me wel eens ja.

Maar nu ben ik eigenlijk of topic gegaan. en zoals al eerder gezegd, de reden om turks verplicht te stellen heeft niets met integratie te maken. vroeg me alleen af waarom nu juist turks en niet een andere bepaalde taal.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-11-03 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:27

Richtje"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Nee hoor geen turks, laat hun eerst maar eens nederlands leren spreken.


Dit staat toch compleet los van elkaar?
Dit turks zijn gewoon leerlingen van een school in Utrecht die hier behoefte aan hebben.
Wat jij schrijft (en anderen met jou) impliceert dat er een groep turken zou zijn die wil dat wij turks leren.
[/quote]

Knap dat je die informatie uit mijn zinnentje kunt halen, aangezien ik dat niet bedoelde. Ik bedoelde dat er zat turken zijn die geen nederlands kunnen, erg makkelijk dat wij dat allemaal dan wel gaan leren. Dan hoeven zij al helemaal geen Nederlands meer te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:32

Lielle"]
Uit persoonlijke ervaring van een aantal jaar Afrika, idem! Nederlands met uitsluitend nederlandstalige vrienden onder elkaar en op straat/in winkels ed, Engels in gemengd gezelschap.

Maar dat staat los van de keuze om Turks op een nederlandse school te verplichten. Het mag gerust (net zoals Latijn dus) maar ik zou mijn hypothetische kinderen daar niet op school willen hebben, omdat ik andere talen dan veel belangrijker vind.
[/quote]

Ik verbaasde me gewoon over dit stukje van Bodien:
[quote="Bodien schreef:
als ik in de metro zit, en achter mij zitten mensen turks te praten, ik zou maar wat graag willen weten waar ze het over hebben (en zo zijn er nog veel mensen!)
turken kunnen alles wat ze maar willen bespreken in het openbaar. ze weten toch wel dat die nederlands hen toch niet kunnen verstaan.

Ik vraag me echt af wat zij zou gaan spreken als ze in het buitenland zou wonen en met een Nederlandstalige vriendin in de metro zou zitten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:32

Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. (nadeel van typen Knipoog )Maar zo kwam het wel op mij over....

edit: was een reactie op DeesdeBeest

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:33

Bodien schreef:
en wat hebben we nu eigenlijk aan duits of frans, oke, het zijn onze buurlanden, so what?
in frankrijk of duitsland kunnen we ons ook prima in het engels redden toch?
ik heb verplicht frans gehad op school, en kan nu niet zeggen dat ik dat zo nuttig vind of er ook maar 1 keer profijt van gehad heb


Ooit wel eens geprobeerd om met een gemiddelde Fransman met een gemiddelde opleiding (en dan denk ik nog aan HBO niveau in Nederland) Engels te spreken als hij geen opleiding Engels heeft gehad? Veel succes zou ik zeggen. Die Fransen gaan echt geen Engels met je spreken hoor (Duits trouwens ook niet Haha! En geloof me, ben jaren naar Frankrijk op vakantie geweest en ze zijn echt hopeloos!)
En wat Duits betreft: oke, de meeste Duitsers spreken Engels maar zo moeilijk is Duits nou toch ook weer niet? Ooit wel eens het nederlands van +/- 100-150 jaar geleden gelezen? Dan zie je gelijk waarom Duits en Nederlands zo verwant met elkaar zijn.

Maar goed, on-topic: Turks verplicht Maar geef leerlingen wel de mogelijkheid om het als keuzevak te kiezen. Zo doen ze het ook al jaren met o.a. Spaans. Of in plaats van alleen Turks: Arabisch. IMO is dat het Engels van het Midden-Oosten Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:35

Ookal spreken ze engels(de fransen) verstaan doe je ze nog niet met dat accent *LOL*

Richtje schreef:
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. (nadeel van typen Knipoog )Maar zo kwam het wel op mij over....

Ken gebeuren, Lachen
Citaat:
edit: was een reactie op DeesdeBeest

DeesdeBest Boos! Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:37

flettie schreef:
[
Ooit wel eens geprobeerd om met een gemiddelde Fransman met een gemiddelde opleiding (en dan denk ik nog aan HBO niveau in Nederland) Engels te spreken als hij geen opleiding Engels heeft gehad? Veel succes zou ik zeggen. Die Fransen gaan echt geen Engels met je spreken hoor (Duits trouwens ook niet Haha! En geloof me, ben jaren naar Frankrijk op vakantie geweest en ze zijn echt hopeloos!)
[/quote]


Ja, en erger jij je daar dan niet groen en geel aan?! ik wel hoor! Ik vind dat zo ACHTERLIJK!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:38

Ilindra"]
[quote="Lielle"]
Uit persoonlijke ervaring van een aantal jaar Afrika, idem! Nederlands met uitsluitend nederlandstalige vrienden onder elkaar en op straat/in winkels ed, Engels in gemengd gezelschap.

Maar dat staat los van de keuze om Turks op een nederlandse school te verplichten. Het mag gerust (net zoals Latijn dus) maar ik zou mijn hypothetische kinderen daar niet op school willen hebben, omdat ik andere talen dan veel belangrijker vind.
[/quote]

Ik verbaasde me gewoon over dit stukje van Bodien:
[quote="Bodien schreef:
als ik in de metro zit, en achter mij zitten mensen turks te praten, ik zou maar wat graag willen weten waar ze het over hebben (en zo zijn er nog veel mensen!)
turken kunnen alles wat ze maar willen bespreken in het openbaar. ze weten toch wel dat die nederlands hen toch niet kunnen verstaan.

Ik vraag me echt af wat zij zou gaan spreken als ze in het buitenland zou wonen en met een Nederlandstalige vriendin in de metro zou zitten.
[/quote]


ik ben het ook volledig met je eens *LOL* Alleen legde ik nog even de link naar de titel Haha!

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:43

Desiree"]
[quote="flettie schreef:
[
Ooit wel eens geprobeerd om met een gemiddelde Fransman met een gemiddelde opleiding (en dan denk ik nog aan HBO niveau in Nederland) Engels te spreken als hij geen opleiding Engels heeft gehad? Veel succes zou ik zeggen. Die Fransen gaan echt geen Engels met je spreken hoor (Duits trouwens ook niet Haha! En geloof me, ben jaren naar Frankrijk op vakantie geweest en ze zijn echt hopeloos!)
[/quote]

Ja, en erger jij je daar dan niet groen en geel aan?!
*LOL* En om nou te zeggen dat mijn Frans nog up to date is Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:48

flettie schreef:
[
Ja, en erger jij je daar dan niet groen en geel aan?!
[/quote] *LOL* En om nou te zeggen dat mijn Frans nog up to date is Schijnheilig

Mijn frans ook niet meer, en daar baal ik hard zat van. Maar als ik in de gelegenheid kom probeer ik het toch altijd. Ik zeg niet dat het goed lukt, maar ik doe mijn best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:21

Gaat mij persoonlijk wat te ver om dit door te voeren.

Lijkt mij beter als de kinderen frans, turks, enz... leren koken. Daar hebben we pas wat aan........................

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:28

ja ik vind dat ik hard genoeg leer
we zeggen toch ook niet dat het een paar turken zijn die willen dat wij het gaan leren
ik vind het gewoon een belachelijk plan in mij neigen land.. als ik daar woon moet ik toch ook turks gaan leren, moet je flikke om te zeggend at je het niet wilt.
en bij ons in de klas word in ieder geval bij sommige leraren geen turks gesproken.. die zeggen gewoon je bent hier in nederland dus er word nederlands gepraat .. anders hou je je klep maar dicht..

ik heb er hopelijk geen last meer van van dat gezeik.. maar mijn broertje gaat volgend jaar naar de brugklas, en ik weet zeker dat hij er tegen is, en die overstap is inderdaad al groot genoeg voor hem.
dan moet ie zeker ook nog turks gaan leren.. nou ik blijf erbij
ik vind het belachelijk

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:28

Eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren, dit geldt voor iedereen.

Fitzroy

Berichten: 25142
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:30

Ik las net op Teletekst dat de bewuste MAVO er nu een keuzevak van maakt. Dit vind ik een veel betere optie.
Het is echt van de zotte als ze een taal als Turks als verplicht vak in zouden voeren gezien het belang van deze taal als wereldtaal.
Ik zou Spaans dan een betere optie vinden, dit is de 3e wereldtaal.
Van mij mag Duits eruit en Spaans erin.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:32

DeesDeBest schreef:
Eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren, dit geldt voor iedereen.

en daar schort nogal eens wat aan! Haha!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:34

Verplicht? Maak het nou een beetje!
Dan zijn er al 3 talen verplicht (Nederlands, Engels en dan dus Turks), schiet lekker op als je je vakkenpakket liever vult met beta-vakken, dat kunnen ze echt niet maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 02:15

Het was helemaal niet het plan om Turks verplicht te stellen, dat is verkeerd overgekomen volgens mij. Er is wel een balletje opgegooid om het vak als keuzevak aan te bieden.

De belangrijkste tegenwerping van sommige leerlingen op die school: "dan halen hun een hogere cijfer voor dat vak als wij" en "ik spreek thuis al twee talen, op school nog twee talen en dan nog een erbij, dan word ik helemaal in de war".

Er was vandaag ook nog iets te doen in het nieuws over verloedering van het Nederlands, dat lijkt mij een veel interessanter onderwerp gezien de manier waarop de brugklassers die ik hierboven aangehaald heb, zich uitdrukken. Neem nou een Marokkaan als voorbeeld: hun Nederlands is onder de maat, hun Arabisch ook niet meer wat het geweest is (met name het lezen, schrijven en vocabulaire) en ze spreken tegenwoordig ook geen Frans meer zoals vroeger gebruikelijk was. Met oudere Marokkanen kun je vaak prima in het Frans communiceren, toch handig dat Frans.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:19

Vanmorgen in het nieuws: turks wordt geen verplicht, maar een keuzevak. Leerlingen moeten uit turks, duits en frans twee vakken kiezen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:30

Gelukkig maar, behoorlijke bull sh it turks op scholen als verplicht vak te geven.
We zullen ze het helemaal naar de hand gaan zetten hier.
Sorry als dit verkeerd over komt bij sommige mensen, maar hoeveel zijn er niet die gewoon weigeren Nederlands te spreken?
Als ze Turks als verplicht vak zouden gaan geven zouden er strax meer en meer turken komen die denken, ik hoef geen Nederlands meer te leren want alle Nederlanders leren toch Turks op school.

Nee hoor onzin allemaal gewoon hoofdtalen, engels, duits en frans houden, en keuzevak Turks is prima!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:01

Ik vind dat je dan ruim voldoende moet staan voor Nederlands voordat je het mag kiezen. Turken die het sowieso vertikken Nederlands te willen leren gaan anders natuurlijk massaal dat vak kiezen en kunnen het zo compenseren op hun cijferlijst.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:04

Turks als keuzevak is toch leuk Haha! is weer eens wat anders. Ik zou het ook niet als verplicht vak willen zien, want waarom zouden ze dan voor Turks hebben gekozen Verward

Maar ja ik zit niet meer op school en buitendat spreek ik al
een beetje Turks dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:21

DeesDeBest schreef:
Ik bedoelde dat er zat turken zijn die geen nederlands kunnen, erg makkelijk dat wij dat allemaal dan wel gaan leren. Dan hoeven zij al helemaal geen Nederlands meer te leren.


OK dan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:35

Sorry dat ik het zeg, en het is ook helemaal niet zo dat ik iets tegen heb om buitenlanders of zo.
Maar graag zou ik wel willen dat zij gewoon even hun inzetten om Nederland te gaan leren.
Ik heb namelijk al moeite met talen als ik dan ook nog alle talen moet gaan leren van de mensen die hier allemaal komen, heb ik een heel groot probleem.
En het is makkelijker om gewoon een taal te leren, dus dat hun Nederlands gaan leren, dan dat wij alle die andere talen gaan leren.

Groetjes Peter, dus geen Luvtossa Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:18

DeesDeBest schreef:
Citaat:
edit: was een reactie op DeesdeBeest

DeesdeBest Boos! Tong uitsteken



Sorry Bloos!
Ik moet heel eerlijk toegeven, dat ik het nu nog drie keer moest lezen voordat ik zag wat er fout was. Ik heb het ook eigenlijk altijd al als beest ipv best gelezen Bloos
Ik zal het noooit meer doen Knipoog