zorgtoestag is erg hoog voor 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

zorgtoestag is erg hoog voor 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:25

hallo,

Ik heb vandaag en brief binnen gekregen van de zorgtoeslag.. Ik was alleen wat verschoten van het bedrag.. Ik zou 171 euro per maand terug gaan krijgen... Is dat niet een beetje heel erg veel? en nou zag ik bij mijn vriend hetzelfde terwijl ik wel, toen wij dit huis kochten hem had doorgegeven als toestagpartner en iemand heeft de belasting ook nog eens voor ons geregeld..

Hebben meerdere mensen dit?

Ik ga dit wel uit laten zoeken van de week hoor maar ik ben nu gewoon super nieuwsgierig dus ik denk zal er eens een topic van maken wat jullie reacties hierop zijn!

Brand los zou ik zeggen ;)

MilesNF

Re: zorgtoestag is erg hoog voor 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:26

Is het niet het bedrag wat jullie samen terug krijgen?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:27

ik kreeg ook een brief en mijne gaat van 70 naar 88
daar in tegen gaat mijn huurtoeslag flink omlaag

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:27

Er staat toch alleen het totaal op jaarbasis op?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:30

Volgens mij omdat er op andere vlakken weer geld van je weggesnoept gaat worden (of ivm verhogen ER? dat kan ook nog). Moet me er ook nog in verdiepen. Was van plan om het eerst even naar beneden bij te gaan stellen..

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:31

88is max, zal wel foutje zijn

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:38

ja bij mij in mn zorgtoeslag staat 2062 eur en bij hem ook.. en ik ben wel heeeeel bang dat er iets met die toestalpartner is gebeurd want dat kan ik wel nergens in terugvinden... (in de toeslagen staat het en in 1 bedrag en per maand verdeeld) heel bizar.. en bij ons allebij precies hetzelfde..

Ik kan me inderdaad ook bijna niet indenken dat ik er een 100 euro op voorruit gaat, wat overigens niet heel vervelend zou zijn ;) maar toch... het stinkt allemaal een beetje haha

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:43

Even teruggerekend, bij mij is ook 88,33 :j

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:45

Hou het goed in de gaten, ze weten je te vinden als je terug met betalen..ik kreeg onlangs een aanslag van 2009, had blijkbaar teveel verdient. Kon 437,- terug betalen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:48

pfoe ja mijn vriend had het in september ook.. die moest 270 terugbetalen.. ik ben er zoiezo voor om al de zorgtoestal op de spaarrekening altijd weg te zetten.. dan hebben ze je nooit echt heeeeel erg.. maar in deze vind ik het wel belangrijk dat dat echt eens goed wordt nagekeken idd..

alleen ik vind het zo raar dat jullie allemaal met 88 euro aankomen per maand en dat ik hier van beide die 171 euro heb.. dan hebben ze wel echt grove fouten lopen maken daar...

die belasting die belasting...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:53

Het kan ook zijn dat jijzelf of je vriend het verkeerd hebben opgegeven. Ik zou even bellen met de Belastingtelefoon.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:58

Op toeslagen.net staat in het hoofdscherm wie je toeslagpartner is (als je die hebt opgegeven) en jouw en zijn inkomen + gezamenlijke inkomen :)
Wij mogen helaas ook flink terug gaan betalen.. die schaal van de huurtoeslag is zo stijl...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:00

ja weet je wat ze dan zeggen.. moet je even zelf op internet veranderen want dat kunnen wij aan de telefoon niet... nou ik heb het tot 2 x toe op internet "aangepast". en daarna hebben wij de belasting laten doen door iemand met verstand daarvan omdat wij dit huis kochten...

echt heeel erg vreemd allemaal.. maar aan de belastingtelefoon heb je niet veel.. in ieder geval de keren dat ik ze had gebeld kreeg ik het antwoord moet je zelf aanpassen op internet :S #OKEUJdoenwedat

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:06

oh wat zuur is dat Heino! ik zie het ook niet echt staan wat jij zegt... dus ik ben er bang voor eigelijk..
wij hebben zelf geen huurtoeslag omdat wij dan koop hebben.. maar dan denk ik.. waarom wordt dat dan niet goed gesynchroniseerd op de een of andere manier.. want wij ontvangen wel gewoon belastingteruggaaf op de hypotheek.. dat staat toch ook op allebij onze naam.. waar gaat het dan allemaal fout he..

Overigens zie ik wel bij mijn vriend staan dat ze zijn jaarinkomsten op 7000 euro schatten.. ook al heel erg raar.. en die van mij schatten ze op 10.000 euro.. allemaal een beetje onwerkelijk als je beide 40 uur werkt. en ik heb al 2 jaar van ons allebij goed de aangifte gedaan inclusief dat je bij het indienen van de hypotheek teruggaven alles nog eens moet invullen.. :S

maar goed.. ik zal het denk ik snel te weten krijgen als die meneer dat voor ons uit gaat zoeken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:26

Gewoon dat bedrag op een speciale rekening zetten, doen wij ook. Wij krijgen ook altijd teveel en moeten elk jaar terugbetalen. Ik heb al zovaak vanalles aangepast op die site maar het klopt nooit. Mijn vriend kan het trouwens niet eens aanpassen, hij schijnt daar niet gemachtigd voor te zijn, snap ik ook niks van...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:13

Gaat idd iets goed mis bij jullie met jullie jaarinkomens :S Tot het helemaal uitgezocht is geld idd apart zetten, want jullie hebben er zo te lezen echt geen recht op.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:18

Maar toch is het raar. Ik denk dat het bedrag voor jullie beide is. €171 : 2 = €85.50 dat blijft dan nog onder de max. grens van €88,- p.m.

Zou toch wel raar zijn als je moet terug betalen als je bijna het dubbel krijgt van het max. wat je sowieso mag krijgen. Als mensen dan zorgtoeslag terug moeten betalen dan zal het denk ik zijn dat je de max. krijgt maar daar teveel voor verdient. Dus die max. eigenlijk helemaal niet 'verdient'.

Kan me niet voorstellen dat er zo'n grote fout gemaakt is dat jullie allebei bijna het dubbele van de max. krijgen..
Overigens krijg je een nieuwe bevestiging als je een nieuw inkomen door hebt gegeven. Ik heb dit altijd gehad en nog nooit ergens problemen mee gehad. Gewoon een kopie maken en dit telkens opnieuw opsturen.
Rottige is inderdaad, zolang de BD het niet aanpast je het toch mooi terug mag betalen.. -O-

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:24

Even inloggen op www.mijntoeslagen.nl en (nogmaals) doorgeven dat je een toeslagpartner hebt en de inkomens aanpassen. Qua toeslagen gaat het erg traag bij de belastingdienst (wacht zelf nog op de van 2011), hoe eerder je wijzigt, des te minder valt er te verrekenen of terug te betalen. Denk ook om eventueel box 3 vermogen. Heb je een eigen huis, dan drukt de renteaftrek op je verzamelinkomen en dat kan gunstig zijn voor eventuele zorgtoeslag.

Voorwaarden voor zorgtoeslag 2013

Voor zorgtoeslag moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
U bent 18 jaar of ouder. De zorgtoeslag gaat in op de eerste dag van de kalendermaand die volgt op de maand waarin u 18 jaar wordt. Wordt u halverwege de maand 18 jaar, dan moet u dus een halve maand wachten voordat het recht op zorgtoeslag ingaat.
U heeft een Nederlandse zorgverzekering.
Uw inkomen is maximaal € 35.059 per jaar als u alleenstaand bent en maximaal € 51.691 per jaar (gezamenlijk inkomen) als u een toeslagpartner heeft.
U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen. Dit geldt ook voor uw toeslagpartner.

Vermogenstoets zorgtoeslag

Vanaf 2013 gaat uw vermogen meetellen voor uw recht op zorgtoeslag. Hiervoor is de Wet op de zorgtoeslag gewijzigd. Als uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting boven de maximumgrens uitkomt, krijgt u geen zorgtoeslag. De maximumgrens bedraagt het heffingvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting plus € 80.000.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:27

Oh en tip voor mensen die er bij de aangifte achter komen dat ze nog recht hebben op zorgtoeslag (en dit nog niet eerder kregen of ooit wel gehad hebben, maar wat gestopt is, of wat ze zelf stopgezet hebben), dit gaat niet automatisch! Je moet het dan alsnog aanvragen en dat kan tot 1 april (of langer wanneer je uitstel hebt aangevraagd en gekregen)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:35

@sanne daar zit wat in ja! Ik ben benieuwd! @moska oke dus dat huis wordt wel nog meegenomen.. Dat wist ik niet. Ik ga er zelf niet meer in zitten klooien.. Ik ga dadelijk iemand inhuren die dat mooi voor mij kan doen, maar dit geeft mij wel weer extra info zodat t weer iets duidelijker voor mij wordt! Thnx daarvoor!

Overigens zei mijn moeder ook gister dat je zoiezo dan alles wat je krijgt en waarschijnlijk geen recht op hebt even opzij moet zetten, ze zei dan heb je er wel de rente van.. Dat is dan wel weer mooi meegenomen.. Maar liever dat t natuurlijk meteen goed gaat.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:41

De rente die de belastingdienst rekent is hoger dan wat jij van de bank krijgt, schiet je vrij weinig mee op... Gewoon niet hoeven terug betalen is beter! Opzij zetten kan geen kwaad, maar levert qua rente niks op, kost vaak alleen maar.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:46

Vreemd idd.Ik krijg 1200 toeslag voor aankomend jaar.
Dus 100 p maand.Iets meer dan wat ik normaal kreeg.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:31

Moska schreef:

*knip*

Uw inkomen is maximaal € 35.059 per jaar als u alleenstaand bent en maximaal € 51.691 per jaar (gezamenlijk inkomen) als u een toeslagpartner heeft.

Die inkomensgrenzen kloppen niet, mag ik vragen (niet aanvallend bedoeld) waar je die vandaan hebt? De juiste inkomensgrenzen voor 2013 zijn hier te vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:37

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:06

goeroe schreef:
Moska schreef:

*knip*

Die inkomensgrenzen kloppen niet, mag ik vragen (niet aanvallend bedoeld) waar je die vandaan hebt? De juiste inkomensgrenzen voor 2013 zijn hier te vinden.

Uhm van de site van de rijksoverheid... zijn zeker de bedragen van 2012? Slechte google actie van mij (*slaat zichzelf*), zou beter moeten weten :o