Na 6 jaar revalideren opnieuw betrokken bij auto-ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Na 6 jaar revalideren opnieuw betrokken bij auto-ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 18:50

Ik heb er geen woorden voor en ben echt uit het veld geslagen, hoe positief ik dan ook ben. Het is een mega verhaal wat ik hier niet helemaal ga opschrijven, daarvoor is het te lang.

1 november 2006 werd ik van mijn fiets gereden. Ik brak mijn nek op C3. Dat ligt tegen de hersenstam aan en is normaal gezien dodelijk. Na 48 uur volledig verlamd te zijn geweest kwam langzaam mijn gevoel terug. En de pijn! Mijn rug bleek ook niet zonder schade erdoor te zijn gekomen. Er waren 3 ruggenwervels volledig verdrukt. Met een nekkraag en rugcorset begon in aan 2007.
Mijn krachtverlies is groot, mijn opleiding heb ik moeten afbreken toen ik bijna afgestudeerd was omdat ik het nooit zou kunnen uitvoeren en de nodige beperkingen ben ik langzaam gaan accepteren. Na enorm lang revalideren, veel tegenslagen en enorm veel pijn heb ik weer leren lopen, fietsen EN paardrijden!

2 jaar geleden is er bij mij TOS vastgesteld (http://nl.wikipedia.org/wiki/Thoracic_outlet_syndrome). Dit in navolging van mijn ongeluk wederom. Er is een risico dat alsnog geopereerd gaat worden om volledige uitval van mijn arm tegen te gaan. Dit zou betekenen dat de bovenste rib verwijderd word en mijn sleutelbeen opnieuw gepositioneerd. Meest gunstige beeld is dan 12 maanden revalidatie.

Nu, 6 jaar later volg ik nog altijd therapie en train ik dagelijks om mijn lichaam sterk te houden zodat ik kan alles kan doen wat ik graag doe en om zeker niet geopereerd te hoeven worden.
Mijn rug gaat eigenlijk erg goed, en mijn nek, heeft zijn ups en downs, maar ook daarin ben ik verder dan iemand ooit had durven dromen!

1 november 2012 schreef ik:
Citaat:
Vandaag is het precies 6 jaar geleden dat mijn leven volledig veranderde.
Dat alles wat vanzelfsprekend was, niet meer tot de mogelijkheden behoorde.
Je toekomstplannen overboord gooien, opnieuw opkrabbelen en een nieuw plan maken heeft tijd nodig.
Oplopen tegen veel onbegrip door de jaren heen en vele beperkingen brengt veel woede en verdriet met zich mee.

Elke dag probeer ik positief in het leven te staan. Ik kan het verleden niet veranderen dus ik moet verder met de mogelijkheden die ik nog heb. En die zijn veel groter dan welke arts ook ooit had durven dromen.
Ik loop, werk en rijd weer paard!

Als ik iets geleerd heb, en helaas is dat dinsdag ook weer bevestigd, je mag niks voor vanzelfsprekend nemen.
Je leeft vandaag en dat kan morgen anders zijn.
Ik heb, hoewel aangepast, me terug gevochten in mijn leven.
En vandaag, precies 6 jaar later, wil ik daar even bij stilstaan.

Gister moest ik naar mijn werk. Ik heb(of had eigenlijk) een 4x4 suzuki vitara.
Door min vorige ongeluk heb ik veel angst ontwikkeld, dus ik reed rustig naar mijn werk. Terwijl ik aan het optrekken was op een viaduct ging het mis. Ik raakte in een slip en schoof naar rechts. Daar zat echter de rand van het viaduct! Dus ik stuurde scherp naar links waarop mijn auto zich vol in een andere auto boorde. Daarvan kreeg ik zo een tik dat ik naar rechts schoot. Vol het viaduct af. Godzijdank stond er een boom waartegen ik tot stilstand ben gekomen. Anders was mijn weg nog zeker 20 meter later in een sloot geëindigd met een garantie tot over de kop gaan.

Ik kon de auto niet op eigen kracht uit en ben een tijdje bewusteloos geweest. Ik had mijn gordel om en ben hierdoor niet tegen de voorruit geklapt. Maar mijn nek heeft wel een zweepslag (whiplash) gemaakt. Mijn dak is van min auto gehaald, en ik ben via de achterkant met kraag en plank uit de auto gehaald.

(het verhaal hierbij klopt niet maar geeft een indicatie van de situatie)
http://www.112brabant.nl/index_main.php ... to_id=7844
Afbeelding

Pas in de ambulance begon het tot mij door te dringen hoe ernstig de situatie was. Mijn voeten en handen bewogen wel, dus ik was eigenlijk heel blij. Maar de klap die mijn nek gemaakt heeft. Hoeveel kracht verlies gaat het me opleveren? Hoeveel hoofdpijn klachten? Vanaf waar moet ik weer komen? En kan ik nog terug naar het niveau waar ik eindelijk mijn vrede in gevonden had?

Mijn auto is total los verklaard. De schade lijkt mee te vallen, maar de body en het onderstel zijn scheef volgens de sleepdienst die hem bij die boom vandaan heeft gehaald. Hij word maandag naar de garage gesleept, den hoor ik meer.

Afbeelding

In het ziekenhuis ben ik volledig doorgelicht. Niks gebroken! Wel een whiplash maar hoe ernstig is die? (en een gekneusde knie, maar ja). Met pijnstillers en spierverslappers mocht ik naar huis.
Echter in mijn eentje van dat bed af komen kon ik niet eens! Ik kon mijn eigen hoofd niet meer optillen. Ik heb enorm moeten huilen (nu weer). Uiteindelijk met hulp van de zuster recht gekomen. Enorm duizelig, misselijk. Na een tijdje zakte het was en ben ik met een rolstoel naar de auto gebracht van een vriend van me, die me naar huis heeft gebracht.
Gister zijn er al veel mensen op bezoek gekomen en iedereen wil me helpen en is onwijs lief. Dat is erg fijn.

Ik heb enorme pijn in mijn nek, en heb 2 handen nodig om bijvoorbeeld een flesje water op te tillen. Typen gaat redelijk, maar het is nog wel lastig om mijn vingers goed te coördineren. Ademhalen is vrij pijnlijk omdat mijn borstbeen een flinke klap heeft gehad van de gordel. Wel kan ik mijn armen redelijk goed bewegen, erg positief natuurlijk!

Nu word het dus opnieuw een revalidatie proces in.
Aankomende week moet ik sowieso thuis blijven en zoveel mogelijk plat. Vrijdag moet ik terug naar ziekenhuis voor een scan en een behandelplan.

Aan de ene kant ben ik heel positief. Het zal toch wel weer goed komen? Aan de andere kant ben ik erg negatief en verdrietig. Hoeveel klappen kan een lichaam verwerken? En hoe vaak kan je psychisch opnieuw beginnen? Ik weet het niet zo goed meer.

AnnemiekvM

Re: Na 6 jaar revalideren opnieuw betrokken bij auto-ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:56

Wat een verhaal.
Heel veel sterkte!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:59

Jeetje meis, het zit je niet mee. Ik ben er stil van. Hierbij een virtuele knuffel :(:) en ik wens je een voorspoedig herstel toe tot tenminste weer het niveau van voor dit tweede ongeluk.

jiehaaa

Jeetje meid, wat een verschrikkelijke pech heb jij! Ik wens je heel veel beterschap en sterkte, kan me voorstellen dat je er flink doorheen zit. Ik duim voor een voorspoedig herstel voor je. :(:)

Zammie

leonie, ik heb bewondering voor je, zoals je alles weer hebt opgepakt na het 1e ongeluk _/-\o_
Kan me voorstellen, dat je er nu helemaal door zit..Wat vreselijk om na eindelijk weer richting de goede weg te gaan weer zo'n naar ongeluk te krijgen..
Hoe het zal verlopen, is natuurlijk allemaal afwchten. Na zo'n klap doet alles zeker pijn en dat zal ook nog wel een poosje aanhouden.
Hoop dat je in dit topic je ei kwijt kunt, juist ook op moeilijke momenten..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:00

Zo kl*te zeg voor je, echt geen woorden voor. Vreselijke pech gewoon!

Heel veel succes met de revalidatie :(:)

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:02

Heel veel sterkte! :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:03

Wat een verhaal, heel veel sterkte

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:04

gvd, wat erg! het is je niet gegund.. of juist wel.. jee allemaal net wel en net niet. Meid wat moet jij knokken om gewone dingen te doen.. sterkte en ik ga heel hard duimen dat deze klap jouw dingen recht heeft gezet en dat je strakjes weer vrolijk rondspringt. dan klaag ik over spierpijn maar kan wel doen wat ik wil (al dan niet met moeite of straf naderhand) Meis.. heel veel sterkte enne doe rustig aan, je kan het! :(:)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:07

Dank jullie wel allemaal voor jullie lieve reacties. Ben er gewoon stil van en moet voor de zoveelste keer sinds gister ochtend weer huilen.

Het is wat je zegt Pipo, het is steeds net wel, net niet. Maar ergens houd het een keer op natuurlijk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:07

Pff.. jeetje wat heb jij al veel meegemaakt. Heel erg veel sterkte :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:11

leonie87 schreef:
Dank jullie wel allemaal voor jullie lieve reacties. Ben er gewoon stil van en moet voor de zoveelste keer sinds gister ochtend weer huilen.

Het is wat je zegt Pipo, het is steeds net wel, net niet. Maar ergens houd het een keer op natuurlijk.

Nu nog niet :D anders had je wel of tegen die boom aangeplakt gezeten of op je kop in de sloot... "Gewoon" overnieuw beginnen en uit het leven halen wat erin zit.. en nog belangrijker.. tevreden zijn met wat je wel kan/ bereikt. Ook al is dat een hele grote kluif.. groter dan herstellen van lichamelijke ongemakken! :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:24

Jemig wat een verhaal.... wat een pech heb jij gehad maar aan de andere kant heb je ook een engeltje op je schouder. Wat ben je ontzettend sterk dat je uit het andere ongeluk zo goed bent gekomen en ook dit keer kan je het redden!!! Veel sterkte meis en veel succes met het verdere verloop maar ik weet bijna zeker dat jij zo'n vechter bent dat je ook hier uit komt!!!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:31

Wat een verhaal! Ik wil je heel veel sterkte toewensen!

Zolang je positief blijft is het voor je lichaam makkelijker om te herstellen. Hoe moeilijk dat soms ook is.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:35

Jeetje wat een verhaal!
Dit is echt mijn grootste angst, ik heb zelf ruim 3 jaar moeten revalideren na een ongeluk en ben nu doodsbang om nogmaals iets dergelijks mee te maken.

Ik wil je ontzettend veel beterschap wensen en blijf positief dan komt het uiteindelijk allemaal weer in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:39

Heel veel sterkte, dit moet in alle opzichten weer een flinke klap voor je zijn. Succes met opknappen en verwerken!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:40

Ik ben er stil van.
Heel veel sterkte!
Als je uit het vorige zo sterk uitgekomen bent, dan gaat dat hier ook volledig goed komen.
Kan me voorstellen dat het nu allemaal heel intens lijkt en je steeds moet huilen.
Maar volgens mij kan je er binnen een paar weken weer wel positief terug tegen aan kijken.
Leg niet teveel druk op jezelf, zowel mentaal als fysiek niet.
Je kan niet anders dan je lichaam opnieuw de kans te geven om te herstellen.
Hopelijk voel je al snel fysiek herstel, dan zal je geest al wel snel volgen.
Veel succes met de revalidatie!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:41

Jemienee... wat een verhaal zeg... Ik heb diep respect voor je hoe sterk je je houd! Dat je zo uit het vorige ongeluk bent gekomen bewijst maar dat je een doorzetter bent! Ontzettend veel sterkte toegewenst!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:42

jeetje meid, wat heb jij een pech zeg, heel veel sterkte!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:47

Jeetje, wat heftig zeg! Respect dat je van zo ver gekomen bent, maar wat een rotschop krijg je nu weer :(:). Heel veel sterkte. De vorige keer is het gelukt, dus nu lukt het je ook weer. Dat kun je!!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:54

Ach jeetje meid, wat een pech :(:) het gaat je vast lukken om er weer boven op te komen. Heel erg veel sterkte toegewenst!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:07

Wat verschikkelijk voor je het is bijna niet te geloven dat je na zoveel jaren strijd en eindelijk het eind in zicht weer in het zelfde terecht komt.
Ik wil je heel veel sterkte en kracht toewensen.
Je hebt bewezen dat je sterk bent en ook deze keer gaat het je lukken.
Heb ontzettend veel respect voor je!
Ik denk dat het goed is dat je van je afgeschreven hebt dat zal je hopelijke helpen met het emotionele punt.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:13

Jemig wat een verhaal! Wat heb jij een pech zeg :(:) !

Ik wil je veel sterkte wensen! Komt hopenlijk allemaal goed met zo'n doorzetter als jou :) !

Edit: typfout

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:20

Wat eng lijkt me dat, zo'n aanrijding. En wat een hel dat je nu weer moet gaan revalideren.
Hoe vaak kun je opnieuw beginnen? Heel vaak, weet ik uit ervaring. Je moet wel want je wordt toch weer wakker, staat weer op omdat je moet plassen en dan is de dag begonnen... Je kunt het!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:23

Jeetje wat een ontzettende pech heb jij gehad zeg!
Ik wil je heel veel sterkte en beterschap wensen voor in de nabije toekomst! :(:)
Ik duim voor je dat alles weer goed komt!