Van de zomer kreeg ik een "wijziging gegevens aangifte" waarin stond dat mijn inkomensbelasting van het jaar 2009 opnieuw is beoordeeld en dat ze mijn loon hebben verhoogd met zo'n €10.810... Over deze €10.810 heb ik volgend hun €2.796 betaald aan loonheffing. Nou moet ik toegeven dat ik toen der tijd (eerste jaar als werkende) gewoon gebruik gemaakt heb van het vooraf ingevulde loonbelastingsprogramma zoals door de belastingdienst verstrekt, en het dus mogelijk acht zo'n fout over het hoofd te hebben gezien. Een paar weken later volgde een acceptgiro van €2000 voor deze aanslag achteraf.
Ik heb hierop bewaar ingediend via Digi-D, waar ik tot op heden niets van gehoord had.
Inmiddels heb ik vandaag een aanmaning mogen ontvangen, uiteraard een verhoging ten opzichte van het openstaande bedrag, maar erger nog; Niemand wil of kan mij duidelijkheid geven waarom ik over een bedrag van €10.810 bruto, waar ik al €2.796 loonheffing over heb betaald, nog eens €2000 moet betalen. Ik heb nooit gebruik gemaakt van zorgtoeslag/huurtoeslag of welke vorm van toeslag dan ook. De voorlopige teruggave in 2010 bedroeg ook maar een paar honderd euro.
Net voor de zoveelste keer gebeld met de belastingdienst, maar t zijn (met "alle" respect) nogal onwetende meisjes van een jaar of 18 die ik aan de lijn krijg en die me met geen zinnig woord verder helpen. Het middels Digi-D ingevoerde bezwaarschrift is zogenaamd nooit aangekomen (probeer dat als burger maar eens te weerleggen) en nu zijn mijn opties op....
Mij rest dan ook niks anders dan een uitstel van betaling aan te vragen, maar dat kan maar voor maximaal 12 maanden, waardoor de som alsnog uitkomt op zo'n €160 per maand. Dat is best veel voor een student.
Ik probeer tevergeefs mijn verhaal te doen maar niemand wil luisteren; laat staan helpen..
Omdat ik vast niet de enige ben met problemen met de BD probeer ik middels deze weg wat advies in te winnen, wellicht kom ik net was verder..
ik heb vooraf gebeld en moest volgend die vrouw bezwaar maken via de website van de balstingdienst, incl inloggen met Digi-D. Helemaal volgens het boekje gedaan, maar nu zijn ze het kwijt ofzo?? Echt waardeloos!
Dan word het jou woord tegen hun woord. Schriftelijk en aangetekend versturen geeft jou bewijs dat je bezwaar hebt gemaakt. Je hebt geen kopie opgeslagen van wat je hun verstuurd hebt?
Heb jij je jaaropgaven en loonstrookjes nog waarop staat dat de loonheffing al afgedragen is? Zoja, kopien maken, begeleidende brief erbij, eventueel met behulp van het juridisch loket, en dan (wederom) bezwaar indienen. En, zoals al aangegeven, aangetekend versturen. Het zal heus niet de eerste keer zijn dat de belastingdienst een fout maakt, maar daar hoef jij niet de dupe van te worden natuurlijk.
Hilli
Geplaatst: 06-12-12 10:54
NM --> HTT
zimbabwe
Geplaatst: 06-12-12 10:57
Mijn ervaring is dat je het best langs het belastingkantoor kan gaan met dit soort problemen...neem zoveel mogelijk papieren mee en ga langs.
Forcalquier
Geplaatst: 06-12-12 11:03
Via DigiD kun je een overzicht aanvragen waarop al je acties staan die je met digiD hebt uitgevoerd. Ik heb namelijk vorig jaar een boete gehad van de belastingdienst omdat ik volgens de gegevens geen aangifte had gedaan, dit heb ik dus 3x over 1 jaar gedaan omdat ik steeds herinneringen kreeg van de belastingdienst. Uiteindelijk kwamen ze dus met een boete, niet de minste ook!! via digiD dat overizcht aangevraagt en een afspraak gemaakt met een inspecteur van de belastingdienst. Boete is na 5 maanden!! ingetrokken, moest 'm eigenlijk nog eerst betalen ook,na afhandeling van de Belastingdienst zou ik het bedrag dan weer terug krijgen....mooi niet gedaan.
Belastingdienst werkt heel simpel, krijgen zij geld van jou dien je dit binnen 14 dagen te betalen, krijg jij geld van hun....kun je maanden wachten.
feliciaa
Geplaatst: 06-12-12 11:27
Ik werk bij de belastingtelefoon voor particulieren. En ik moet zeggen dat ik nog nooit iemand aan de telefoon heb gehad die ik niet uit kon leggen waarom die persoon terug moest betalen, maar ik hoor inderdaad vaker verhalen dat mensen problemen hebben met de belastingtelefoon Het is in ieder geval zo dat je op de website van de belastingdienst een bezwaarcheck kan doen om te kijken of het nog zin heeft voor jou om bezwaar te maken. Ben je al eens teruggebeld door het belastingkantoor? Als ik namelijk in mijn werk instructies kijk staat er dat als je na 10 werkdagen nog geen ontvangstbevestiging heeft gehad ik je moet laten terug bellen door het belastingkantoor. Helaas kan ik je verder via internet niet helpen en de kans is vrij klein dat je mij aan de telefoon krijgt als je belt (aangezien er 300 medewerkers tegelijk aan het bellen zijn) maar anders zou ik je graag willen helpen Eigenlijk alles is namelijk gewoon uit te leggen, dus ik zou gewoon nog een keer bellen en mocht je er niet uitkomen met de medewerker hou dan voet bij stuk tot je het wel begrijpt of een medewerker die er al langer werkt aan de telefoon krijgt Edit: mag ik trouwens nog vragen wat voor wijzigingsbrief je hebt gehad? Is je inkomen alleen verhoogd of ook verplaatst naar een andere rubriek, en had je meer werkgevers in dat jaar?