Voor de doodstraf???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:32

Ik ben absoluut tegen de doodstraf.
Natuurlijk gruwel ik ook van sommige misdrijven, de eerste reactie is dan "hang hem op" ook bij mij. maar om de doodstraf toe te kunnen passen, moet het rechtssysteem perfect zijn, dit blijkt in de praktijk niet zo te zijn, er worden altijd mensen ten onrechte vastgezet en zijn ook al mensen onterecht gedood.
Het argument: "als honderd 100% zeker is dat hij het heeft gedaan" gaat dus niet op. Er zijn mensen veroordeeld waarvan op dat moment werd gedacht dat ze schuldig waren, later werd het tegendeel bewezen.
ten tweede vind ik dat je als niemand kan opzadelen met de verantwoordelijkheid om iemand te doden. Zet de dader dan maar zijn hele leven vast, maar dan ook echt zijn hele leven. zodat de straf weer geloofwaardig word voor de nabestaanden van het slachtoffer zonder dat de doodstraf word toegepast.
het boek het vonnis (the chamber) van John grisham vind ik wel een aanrader als het om dit onderwerp gaat. het boek is opzich makkelijk leesbaar maar het zet je wel aan het denken.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:51

ik vind dat ze alle criminelen gewoon naar een onbewoond eiland moeten sturen! Gaan ze elkaar daar maar uitmoorden en dan heeft niemand er last van. Ik weet niet of dit al gezegd is, want ik heb niet alle reacties gelezen.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:14

verootjoo schreef:
ik vind dat ze alle criminelen gewoon naar een onbewoond eiland moeten sturen! Gaan ze elkaar daar maar uitmoorden en dan heeft niemand er last van. Ik weet niet of dit al gezegd is, want ik heb niet alle reacties gelezen.


Zoiets had ik idd geopperd ja Haha!. We waren er alleen nog niet achter wie zijn land daarvoor wilde afstaan Haha!.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:20

Ctal schreef:
hehe je bedoelt levenslang, de doodstraf duurt voor eeuwig.
Levenslang is 20 jr. maar ze komen eigenlijk allemaal eerder uit de cel.


Ik bedoelde levenslang jah, het was al laat Bloos

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:23

AnnaBabs"]
[quote="verootjoo schreef:
ik vind dat ze alle criminelen gewoon naar een onbewoond eiland moeten sturen! Gaan ze elkaar daar maar uitmoorden en dan heeft niemand er last van. Ik weet niet of dit al gezegd is, want ik heb niet alle reacties gelezen.


Zoiets had ik idd geopperd ja Haha!. We waren er alleen nog niet achter wie zijn land daarvoor wilde afstaan Haha!.
[/quote]


Dan gaan ze alleen maar feesten en lekker zwemmen in de zee, das vakantie voor ze

Dit toppic doet me aan die mooie film denken "the green mile" heeft iemand die gezien toevallig ?

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:38

De doodstraf is wel erg onmenselijk, maar sommige daden zijn ook absoluut onmenselijk dus...het is een zeer moeilijke kwestie. Het is natuurlijk wel zo dat dat levenslang opsluiten de gemeenschap veel geld kost....maar levenslang opsluiten en die mensen laten werken voor hun eigen straf lijkt me een goede optie.

Toch maar geen doodstraf dus maar een leven lang in gevangenschap leven en de mogelijkheid openhouden tot euthanasie (als die mensen het zelf willen)

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:43

MOHGirl"]
[quote="AnnaBabs"][quote="verootjoo schreef:
ik vind dat ze alle criminelen gewoon naar een onbewoond eiland moeten sturen! Gaan ze elkaar daar maar uitmoorden en dan heeft niemand er last van. Ik weet niet of dit al gezegd is, want ik heb niet alle reacties gelezen.


Zoiets had ik idd geopperd ja Haha!. We waren er alleen nog niet achter wie zijn land daarvoor wilde afstaan Haha!.
[/quote]


Dan gaan ze alleen maar feesten en lekker zwemmen in de zee, das vakantie voor ze

Dit toppic doet me aan die mooie film denken "the green mile" heeft iemand die gezien toevallig ?
[/quote]

Ja nee het is dan wel de bedoeling dat dat land een grote gevangenis word he?
The green mile heb ik idd ook gezien..

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:07

Als je iemand de doodstraf geeft dan is hij van alle elende die hij mensen aan gedaan heeft af. Ik denk niet dat mensen er dan iets van leren. Ik denk wel dat er uiteindelijk mensen niet zelf meer van zulke gruwelijke dingen niet gaan doen, maar de mensen die als zo'n verschrikkelijk misdrijf hebben begaan moeten er wel voor "boeten".
Ik denk dat je het met e doodstraf wel kunt voorkomen, maar degene die het al gedaan hebben leer je er niks mee.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:28

runningkawa schreef:
Ik ben niet voor de doodstraf voor een zakkenroller, waar ik me ook onveilig door voel Lachen

Maar ik ben zeker voor veel harder straffen.
Nu staat een winkeldief eerder buiten dan dat de winkelier zijn papieren op het buro heeft ingevuld.

Een verkrachter/ mishandelaar of weet ik veel wat heeft een slechte jeugd gehad, dus is zielig.

En een koelbloede moordenaar was ff niet bij zijn positieven, maar aan zijn strafblad te zien, kwam dat wel vaker voor, maar daar is hij al op veroordeeld dus mag niet mee tellen.

Voor mij zou iedereen zwaarder gestraft mogen worden.
En dat betekend bij iemand waarbij voor 300% zekerheid is dat hij iemand vermoord heeft, meerdere mensen mishandeld of verkracht heeft, dat daar de dood op mag volgen.
Nu zijn ze na 15 jaar weer los (of na 3 jaar als het om een eenmalig vergrijp gaat)
Daar voel ik me idd onveilig door, want het is bewezen dat de meeste in herhaling vallen.
Dan zie ik ze liever opgeruimd.

We betalen ons scheel in NL aan al die hotels, een paar minder kan geen kwaad.
Op die manier wat cellen vrij om andere criminelen langer te laten zitten.

Verder vind ik de recreatie ruimte, tv op de cel, naaikamer, verlof enz al helemaal belachelijk.
veel criminelen hebben thuis minder luxe dan in de bak, wat let ze om daar een tijdje te vertoeven?

Als je je gedraagt, hoef je ook niet bang te zijn voor strengere maatregelen.
Waarom worden altijd de criminelen beschermd en de slachtoffers gelaten voor wat ze zijn Verward


Hier ben ik het dus helemaal mee eens!
Ik ben wel degelijk voor de doodstraf, en niet alleen omdat dit is gebeurt, dit denk ik al langer. Regel is dan wel dat hij voor 300% de dader is. Ik heb het hier over seriemoordenaars etc... De doodstraf ruimt gewoon een hoop rotzooi op! De straffen hier in Ned. zijn gewoon te mild. Wat is nu een celstraf als je het kunt vergelijken met een hotel!?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:52

Ik ben TEGEN de doodstraf... Ik vind het niets meer dan gelegaliseerde moord... Ik ben er wel voor dat levenslang ook werkelijk levenslang is en dat er aanzienlijk strengere straffen komen. Een goede film die over de doodstraf gaat is trouwens "The true story of David Gale" OK dan! , ik heb hem afgelopen week gezien en vond hem erg sterk.

lies

Berichten: 9635
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:55

Levenslang is gewoon levenslang. Alleen wordt deze straf niet zo vaak gegeven.

Ik ben tegen de doodstraf.
Een straf opleggen heeft een doel. Iemand dood maken niet.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:56

En maar meer cellen/gevangenissen bouwen omdat het vol is!? Waardoor er mensen eerder vrij komen!? En er dus weer meer criminelen rondlopen waar we bang van moeten zijn... Nee geweldig, die straffen die nederland heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:58

lis schreef:
Levenslang is gewoon levenslang. Alleen wordt deze straf niet zo vaak gegeven.

Ik ben tegen de doodstraf.
Een straf opleggen heeft een doel. Iemand dood maken niet.

Ik vind het een heel goed doel.
Dat je zeker weet dat die gek niet meer op straat komt en weer doet waar hij voor veroordeeld was.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:58

lis schreef:
Levenslang is gewoon levenslang. Alleen wordt deze straf niet zo vaak gegeven.



Niet overal dacht ik toch... Ik meen me te herinneren dat levnslang ook voor een x aantal jaar kan staan. 25 of zo???

lies

Berichten: 9635
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:00

Nee hoor, in Nederland is levenslang ook werkelijk levenslang. Altijd!
Er kan gratie verleend worden, maar in de praktijk gebeurt dit nooit.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:01

Ik bedoel wereldwijd Lis... dus we gingen even langs elkaar heen. Is het niet zo dat levenslang in de VS 25 jaar is ofzo?

lies

Berichten: 9635
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:02

runningkawa"]
[quote="lis schreef:
Levenslang is gewoon levenslang. Alleen wordt deze straf niet zo vaak gegeven.

Ik ben tegen de doodstraf.
Een straf opleggen heeft een doel. Iemand dood maken niet.

Ik vind het een heel goed doel.
Dat je zeker weet dat die gek niet meer op straat komt en weer doet waar hij voor veroordeeld was.
[/quote]

Ja, dat weet je dan idd heel zeker.
Ook wanneer je er 10 jaar later achter komt dat hij het niet gedaan heeft.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:02

Volgens mij heb je gelijk Vikki... Ik meen ook zoiets gehoord te hebben. Hoe kun je anders 2x levenslang krijgen.. 2x 25 jaar is dat toch?

lies

Berichten: 9635
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:03

vikki schreef:
Ik bedoel wereldwijd Lis... dus we gingen even langs elkaar heen. Is het niet zo dat levenslang in de VS 25 jaar is ofzo?


Ok, ik ging idd uit van nederland.
Ik geloof dat in sommige staten in Amerika levenslang idd niet levenslang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:06

lis"]
[quote="runningkawa"][quote="lis schreef:
Levenslang is gewoon levenslang. Alleen wordt deze straf niet zo vaak gegeven.

Ik ben tegen de doodstraf.
Een straf opleggen heeft een doel. Iemand dood maken niet.

Ik vind het een heel goed doel.
Dat je zeker weet dat die gek niet meer op straat komt en weer doet waar hij voor veroordeeld was.
[/quote]

Ja, dat weet je dan idd heel zeker.
Ook wanneer je er 10 jaar later achter komt dat hij het niet gedaan heeft.
[/quote]
De meeste hebben al geen zuiver strafblad als zoiets opgelegd word, dus zelfs dan kan ik er niet wakker van liggen. Bloos!
Maar verder is er tegenwoordig vaak genoeg wel echt bewezen dat iemand het gedaan heeft, door dna en al dat soort dingen.
Dus de kans dat iemand onschuldig ter dood veroordeeld word, word steed kleiner en is mijn inziens bijna nihiel.

want ook levenslang, want in Nl heel weinig gegeven word, is ook nog nooit geweest bij enkelvoudige moord, maar bij mensen die al heel wat meer op hun geweten hadden.
Die kun je met een gerust hart opruimen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:27

newforestlover schreef:
Hoeveel mensen zitten er niet onschuldig vast? Voor de doodstraf ben ik alleen als het 100% zeker bewezen is, en dat is het helaas niet altijd.
Voor deze paardenbeul, een uurtje in een kamer vogelvrij met de eigenaren van de paarden.

gelukkig kunnen ze veel bewijzen m.b.m. DNA. Ik ben wel een voorstander van doodstraf. Niet ieder wezen dat er uit ziet als een mens, is ook een mens.....

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:19

Goed gesproken Desiree!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:33

Ik zat net ff de definitie van de vandale op te zoeken van "mens"

Van Dale schreef:
mens1 (de ~ (m.), ~en)
1 het hoogst ontwikkelde wezen, dat zich door zijn rede en taal van de dieren onderscheidt => homo sapiens, mensenkind, sterveling, wereldburger, ziel

Wat ontzettend arrogant, het hoogst ontwikkelde wezen Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:52

maar de mens is ook arrogant rommiedepommie. Ook in handelswijze stelt de mens het eigen welzijn mijlen en mijlen ver boven dat van dieren. En zelfs al zou dat rechtvaardigd zijn, dan nog gaat de mens daarin te ver. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Maar ik wil wel even nog terugkomen op de laatste in die omschrijving: ziel. WAt is dan een ziel? hebben idioten die dergelijke dingen uithalen dan een ziel?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:07

Ja, want onweer is ook weer Lachen