Mijn mama en haar eigen waarheid...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn mama en haar eigen waarheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:09

Vorig jaar heb ik ook al een topic geopend over mijn moeder, hier even in kort het verhaal.

Ik heb een hele lieve moeder die alle goede bedoelingen heeft, dat voorop gesteld :)
Echter heeft ze me jaren teveel beinvloed, ik moest altijd presteren, mn best doen en opvallen. Ik moest met de beste jongen thuiskomen en in sport alijd wedstrijden doen, model worden omdat ik knap was(Haar woorden: Heidi Klum pas maar op) en veel optreden omdat ik kan zingen(Haar woorden: de 2e Anouk). Op het moment dat dit gebeurde had ik er niet zoveel erg in, maar toen ik verhuisde naar de andere kant van het land en het zelf moest doen merk ik dat ik moeite had met eigen keuzes maken, dat ik alles gericht had op aandacht krijgen en altijd op zoek was naar die goede jongen met veel geld. Ik kreeg er faalangst en bindingsangst van omdat ik dacht dat het nooit goed genoeg was...

Anyway, toen ik vorig jaar bij de psycholoog terecht kwam vond ze dat maar raar en wat wist de psycholoog nou meer van mij dan ikzelf. Toen begon ze ineens met waarom ik bij de spych zat. Dat komt dus mede door dingen waarin zij een aandeel heeft gehad. Toen ik dat vorig jaar met haar wilde bespreken ging ze compleet in de afweer en werd ze om iets anders boos, in feite werd ze boos om wat ik zei. De volgende dag heeft ze met mijn vader gesproken en toen ik daarna mijn vader belde had zij dus dingen compleet anders gezegd dan dat ik ze gezegd had, ze had alles verdraaid wat ik zei zodat zij er positief uit kwam en niks aan haar lag. Ze legde alles bij de ander neer. Dat vond ik redelijk schokkend om te horen...

Ook vorig jaar zijn er een aantal dingen gebeurd binnen de familie die voor wrijving zorgen. In alle gevallen is mijn moeder daarbij betrokken, waarvan ik ook weet dat een aantal dingen aan haar lagen, maar wederom geeft ze alle andere personen de schuld. Nee aan haar ligt het niet, zij zitten fout. Daardoor wilde zij dit jaar geen kerst vieren met de familie, terwijl ze ook niet de moeite neemt om dat goed te maken. Dat wordt ook lastig gezien zij de discussie wel aan wilt gaan maar van te voren al zegt dat ze bij haar mening blijft en niet zal veranderen...

k heb vandaag een pittig telefoongesprek met haar gehad. Ik wilde haar spreken over de kerst, dat wij haar dan niet zien vanwege een strakke planning, dat snapte ze wel en vond ze ok, maar toen ik zei dat ik niet achter de reden stond waarom ze niet wilde komen, kreeg ik meteen allerlei excuses en ze verwijt dus iedereen hierom. Nee zij pakt het goed aan, zij doet niks fout. Dat schoot me in het verkeerde keelgat. Ik heb gezegd dat ze ook eens bij haarzelf te raden moest gaan en niet alleen maar anderen de schuld moet geven. Daar ging ze keihard tegenin a la het 'ik ben ook maar een mens en maak ook fouten, dat wil ik best toegeven' excuus, maar puntje bij paaltje is het nooit haar schuld. Toen ik concrete voorbeelden gaf, zei ze uiteraard dat het niet waar was en dat ik en anderen geen gelijk hadden, wat zij zei is de waarheid en ze liegt niet.
Nee, ze liegt niet, maar ze neemt haar waarheid zo serieus dat ze het niet eens meer ziet...

Ik ben niet met haar in discussie gegaan en heb alleen maar gezegd dat ze even goed moet nadenken over wat ik allemaal gezegd heb. Ik heb harde dingen gezegd die ik eigenlijk niet over de telefoon wilde zeggen mja het was even niet anders.
Ik heb het ook nog met haar gehad over de prestatiedrang, maar uiteraard bracht ze me weer aan het twijfelen met haar 'nee hoor dat heb je zelf ook altijd gewild' verhaal. Daar ben ik verder niet op in gegaan omdat ik dat een andere keer wilde toelichten.

Pfff lastig zo'n moeder, maar ik vind dat ik het gesprek goed heb gevoerd, ik heb mijn standpunt vastgehouden en gezegd wat ik wilde zeggen, ik ben nog nooit zo eerlijk geweest tegen haar, dat is raar, nieuw maar fijn.
Ik vind het zo moeilijk om hier mee om te gaan. Ik zie de kloof tussen haar en anderen (oa. de familie) steeds groter worden maar ik kan er niks aan doen, behalve zeggen wat ik ervan vind. Ik heb al wat afstand genomen in het contact om niet meer zo door haar meegesleurd te worden in haar ideeen, maar het blijft gewoon zo lastig, ik kan haar niet veranderen, maar wat kan ik wel?

Kitano

Re: Mijn mama met haar eigen waarheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:12

Dat wat je al gedaan hebt, afstand nemen :) ik snap heel goed wat je bedoelt, ik leef in een soortgelijke situatie, wees trots op jezelf en blijf bij jezelf. sterkte, want het is en blijft je moeder!

denice

Re: Mijn mama en haar eigen waarheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:16

Ik denk ook dat je voor nu het juiste hebt gedaan. Ze zal hier vast binnenkort wel op terugkomen denk ik? Het valt niet mee om kritiek te krijgen als je daar niet mee om kan gaan, probeer het van haar kant te bekijken zodat je misschien wat meer geduld kan hebben in gesprekken. Lastig, en de tip jezelf te blijven en trots op jezelf te zijn vind ik een hele goede! Sterkte en succes, het is niet fijn!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:28

Inderdaad. Afstand nemen, ook emotioneel. Zo blijf je inderdaad bij jezelf. Het is makkelijk om in zo'n gesprek (zeker met je moeder!!) meegezogen te worden.

Maar mensen maken in de loop van hun leven overlevingsmechanismes, creeren hun eigen waarheid. De manier waarop iemand zijn leven ziet is geschapen door eerdere ervaringen. Dat verander je niet, dat kan je alleen maar accepteren. Ze is volwassen en maakt haar eigen keuzes, vanuit haar persoonlijke realiteit. Ze kiest er ook voor om feedback af te wijzen of er mee aan de gang te gaan.

Door afstand te nemen kan je accepteren. En je kan alleen onvoorwaardelijk houden van als je accepteert. Van afhankelijke kind-moeder relatie naar een relatie tussen gelijkwaardige volwassenen die elkaars fouten zien, accepteren en desondanks liefhebben is het doel. En dat is moeilijk. Jouw ontwikkeling als jong-volwassene (neem ik aan ;) ) zal ook sneller gaan dan haar realisatie dat je geen afhankelijk kind meer bent.

Het is mij gelukt om te zien dat mijn moeder ook maar een mens is. Duurde bij mij een jaar of 10, vanaf mijn 15e. Nu word ik niet meer furieus. En heel, heeeeel langzaam ontdek ik manieren om bij te sturen. Mijn moeder wordt milder met de jaren en ik begin eindelijk genoeg controle over mijn eigen gevoelens te krijgen om dit soort gesprekken (met haar) goed te voeren. Sterke en succes!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:30

In zekere zin is dit ook voor mij herkenbaar, al is het in mijn geval niet mijn moeder.

Jij bent nu aan het groeien, je wordt sterker en gaat dingen helderder zien. Daarom verandert jouw rol ook, en dat is voor jouw moeder moeilijk.
Jij kunt je moeder niet veranderen. Jij hebt wel invloed op hoe dit alles voor jou is. Zorg ervoor dat jij sterk genoeg bent om met deze situatie om te gaan, dan zal de situatie veranderen in jouw voordeel.

Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:32

Oooh wat lijkt jouw moeder in veel opzichten op mijn moeder...
Zoals mijn psycholoog zegt: haar kan je niet veranderen, maar zelf kan je ermee leren omgaan en kan het nodig zijn om afstand te nemen...wat jij dus al doet...
Heel veel sterkte in ieder geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:37

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik merk wel dat dit goede keuzes zijn die ik maak, maar ik merk ook dat het bij mij erg veel moeite kost om de verandering te accepteren, maar dat lijkt me niet zo gek.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:38

Dat is niet gek...ik merk ook dat ik er moeite mee heb,maar het is niet anders...ik weet dat ik er anders aan onderdoor ga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:12

Het klinkt misschien vervelend of jij bent het hier niet mee eens, maar imo hoor je dit niet op internet neer te zetten, maar met je moeder zelf te regelen of te bespreken. Nu lees 'k net dat je dat al gedaan hebt, meerdere malen, maar toch.. Ik zou hier niet gecharmeerd mee zijn om het zo te zeggen. Tenzij je aan haar hebt gevraagd of je dit op Bokt.nl mag zetten. persoonlijk zou hier niet blij mee zijn.
'k Praat in de ik-vorm omdat 'k voor mezelf spreek en niet voor anderen en jou zeker niet wil aanvallen. Heb respect voor wat je doet en hoe hard jij vecht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:13

Anoniem schreef:
Het klinkt misschien vervelend of jij bent het hier niet mee eens, maar imo hoor je dit niet op internet neer te zetten, maar met je moeder zelf te regelen of te bespreken. Nu lees 'k net dat je dat al gedaan hebt, meerdere malen, maar toch.. Ik zou hier niet gecharmeerd mee zijn om het zo te zeggen. Tenzij je aan haar hebt gevraagd of je dit op Bokt.nl mag zetten. persoonlijk zou hier niet blij mee zijn.
'k Praat in de ik-vorm omdat 'k voor mezelf spreek en niet voor anderen en jou zeker niet wil aanvallen. Heb respect voor wat je doet en hoe hard jij vecht. :)

Er staan zoveel verhalen over anderen op bokt, mijn verhaal wijkt hier volgens mij niet erg vanaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:15

Joolien schreef:
Anoniem schreef:

Er staan zoveel verhalen over anderen op bokt, mijn verhaal wijkt hier volgens mij niet erg vanaf...

Dat zou ik niet doen. Maar nu je het over iemand anders hebt, vind ik dat je dat niet kunt maken. Wat iemand over zichzelf op i-net neerzet moet 'ie zelf weten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:40

joh daar is een forum voor, even je ei kwijt. en ook ervaringsverhalen lezen...
lastig dat je zo'n dominante moeder hebt! maar je bent volgens mij op de goede weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:44

afstand nemen...en vooral niet vergeten dat je moeder haar best heeft gedaan,ook al pakte dat anders uit.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:54

Lastig en herkenbaar!
Mijn moeder speelt erg graag in de slachtofferrol, verteld halve waarheden en geloofd in haar eigen leugens.
Sinds 2 jaar heb ik geen contact meer met haar. Ze heeft 3 kinderen waarvan met niemand contact....

Ik kan je dus geen tips geven helaas.
Wens je wel heel veel sterkte!

PS Misschien is je moeder bereidt om een keer mee te gaan naar de Psych?

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:06

Anoniem schreef:

Hmm.. Ben ik het niet mee eens.. Het is toch juist fijn dat TS hier op bokt via een forum, tussen mensen die ze niet kent (en misschien een aantal wel) haar verhaal kan vertellen en het kwijt kan? En kan vragen voor advies?
Waarom niet?

@TS; Ik vind het knap en goed dat je je verhaal verteld op bokt, toch altijd lastig denk dat zou ik dus wel vinden haha.
En wat hierboven al werd vernoemd, kan je moeder niet een keer mee naar je psych?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 06:35

Hé Joolien, heb ik niet zo'n zelfde topic van jou een tijdje terug gelezen?
Je bent goed bezig hoor, hou vol en blijf bij jezelf.

Als je iets eruit moet gooien omdat het jou belast moet je dat zeker doen, maar ik denk niet dat het bij haar iets verandert. Opgegeven moment leef je de leugen. Dus wat dat betreft kun je de energie beter sparen ipv er toch nog tegenin gaan.
Dan is het misschien nuttiger voor jou om het over je gevoel te hebben ipv over feiten? (Het doet me pijn te horen dat... etc.) Iemand die zich snel aangevallen voelt is heel moeilijk om niet aan te vallen, probeer tegenover je moeder dus ook heel erg bij jezelf te blijven ipv naar haar te wijzen. Zij buigt je vinger toch wel af ;)

Wel erg lastig hoor, hopelijk gaat het voor de rest nu weer beter met je? (Dan zijn dit soort dingen ook beter te handelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:25

Dat klopt Sassol.
Ik heb vanmiddag een mail gekregen van mn moeder, ik ben begonnen het te lezen maar na een halve pagina merkte ik alweer dat het alleen maar over haar inzicht ging en hoe zij de dingen ziet. Dus ik ben afgehaakt, ik ga het nog wel lezen maar nu niet. Heb mn ogen even over de hele brief laten gaan en er stonden alleen maar voorbeelden in. Wel heel goed van haar dat ze wel wilt communiceren hierover, maar voor mij des de meer de bevestiging dat er echt niks gaat veranderen.
Dan maar afstand nemen en eens zien hoe ik er mee om ga. Ik heb toch het idee dat ik mn moeder een beetje kwijtraak hier...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:40

Joolien schreef:
Dat klopt Sassol.
Ik heb vanmiddag een mail gekregen van mn moeder, ik ben begonnen het te lezen maar na een halve pagina merkte ik alweer dat het alleen maar over haar inzicht ging en hoe zij de dingen ziet. Dus ik ben afgehaakt, ik ga het nog wel lezen maar nu niet. Heb mn ogen even over de hele brief laten gaan en er stonden alleen maar voorbeelden in. Wel heel goed van haar dat ze wel wilt communiceren hierover, maar voor mij des de meer de bevestiging dat er echt niks gaat veranderen.
Dan maar afstand nemen en eens zien hoe ik er mee om ga. Ik heb toch het idee dat ik mn moeder een beetje kwijtraak hier...

fijn dat je moeder hier wel over wilt communiceren, alleen wel balen dat het weer een bevestiging is dat ze er niet in gaat veranderen...
ik begrijp je gevoel wat betreft het kwijtraken van je moeder heel goed, ik heb namelijk hetzelfde gevoel over mijn moeder (zij wil hier helemaal niet over communiceren en vind dat ik me aanstel en overdrijf en dat ik lieg)...

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:46

Als je verandering wil zal je dat echt zelf moeten doen. Je kan een ander niet veranderen, ook je moeder niet. Wil je het anders, dan moet je je kijk veranderen.

Wat maakt het uit dat je moeder en je familie onderling een kloof krijgen, daar heb jij verder toch niets mee te maken, zorg voor jezelf dat de contacten goed zijn met de mensen waar je contact mee wil en laat je moeder haar aandeel in de scheve-familie-contactenvvoor wat het is, daar heb je verder toch niets mee te maken?

Het is voor haar Haar waarheid en uiteraard is die waarheid voor haar de waarheid, ook al zie jij dat anders. Jij hebt jouw waarheid, en die waarheden hoeven echt niet overeen te komen. Het is je moeder, maar dat geeft je daarom niet het recht om haar te (willen) veranderen en haar waarheid als een onwaarheid te zien.

Het wordt volgens mij tijd dat je zelf de verantwoordelijkheid voor je eigen leven gaat nemen, en door dat te doen zal je zelf ook geen verwachtingen meer hebben tegenover je moeder. Wat gebeurt is in het verleden is gebeurt; daar kan je niets meer aan veranderen. Haar daar verwijten over maken zal Ook niet zorgen voor verandering. Natuurlijk mag je je eigen gevoel vertellen, maar dat betekent daarom niet dat dat wél de waarheid is, want naar haar ervaring is het anders gebeurt.

Probeer eens bij jezelf af te vragen waarom het voor jou zo belangrijk is dat je moeder veranderd.

En wat verwacht je eigenlijk van haar? Dat ze alle schuld opzich neemt voor dingen die Jij zo ervaart? Waarom voel je de noodzaak om je moeder zo te confronteren met die dingen?
Als zij om bepaalde redenen geen kerst wil vieren, en ze gaat ermee akkoord dat er bij jou ook geen kerst gevierd wordt door jou strakke planning, dan is het toch niet erg dat zij in haar eigen punt blijft staan, dat doe jij immers ook.

Ik heb ondertussen geleerd dat al de dingen die je bij een ander storen vaak dingen zijn die je bij jezelf stoort... De verwijten die je een ander maakt , verwijt je onbewust jezelf..
Misschien moet je zelf eens proberen eerlijk te kijken naar waar de behoefte vandaan komt om je moeder te veranderen/verwijten.
Daarbij ben je ondertussen volwassen en dus oud genoeg om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je leven. Dat kan je :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:46

Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat jullie de dingen nu eenmaal anders zien. En dan heb je twee opties: of je accepteert dat, of niet. In het ene geval hou je contact omdat je respecteert dat zij de dingen anders ziet en ben je het eens over het oneens zijn. In het andere geval raak je haar kwijt. Ik persoonlijk zou de dingen laten rusten en elkaars verschillende zienswijze accepteren. zje bent zelf misschien emotioneel ook niet helemaal stabiel op het moment. Het kan ook aan beide liggen natuurlijk ;)

Je kunt moeilijk alle schuld van wat er mis gast bij je moeder leggen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:59

Het is zeker niet zo dat ik mijn moeder wil veranderen en de schuld wil geven van dingen. Ik weet allang dat het zo niet werkt. Het gaat er ook niet om dat ik wil dat ze ja en amen zegt, maar alleen al gewoon een gezonde discussie over dingen kan niet eens.
Maar zoals ik al zei ik zie nu echt wel dat dit niet gaat werken. En wie heeft het hier over schuld? Dat heb ik nooit genoemd en is totaal niet mijn insteek.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:10

Joolien schreef:
Vorig jaar heb ik ook al een topic geopend over mijn moeder, hier even in kort het verhaal.

Ik heb een hele lieve moeder die alle goede bedoelingen heeft, dat voorop gesteld :)
Echter heeft ze me jaren teveel beinvloed, ik moest altijd presteren, mn best doen en opvallen. Ik moest met de beste jongen thuiskomen en in sport alijd wedstrijden doen, model worden omdat ik knap was(Haar woorden: Heidi Klum pas maar op) en veel optreden omdat ik kan zingen(Haar woorden: de 2e Anouk). Op het moment dat dit gebeurde had ik er niet zoveel erg in, maar toen ik verhuisde naar de andere kant van het land en het zelf moest doen merk ik dat ik moeite had met eigen keuzes maken, dat ik alles gericht had op aandacht krijgen en altijd op zoek was naar die goede jongen met veel geld. Ik kreeg er faalangst en bindingsangst van omdat ik dacht dat het nooit goed genoeg was...

Anyway, toen ik vorig jaar bij de psycholoog terecht kwam vond ze dat maar raar en wat wist de psycholoog nou meer van mij dan ikzelf. Toen begon ze ineens met waarom ik bij de spych zat. Dat komt dus mede door dingen waarin zij een aandeel heeft gehad. Toen ik dat vorig jaar met haar wilde bespreken ging ze compleet in de afweer en werd ze om iets anders boos, in feite werd ze boos om wat ik zei. De volgende dag heeft ze met mijn vader gesproken en toen ik daarna mijn vader belde had zij dus dingen compleet anders gezegd dan dat ik ze gezegd had, ze had alles verdraaid wat ik zei zodat zij er positief uit kwam en niks aan haar lag. Ze legde alles bij de ander neer. Dat vond ik redelijk schokkend om te horen...

Ook vorig jaar zijn er een aantal dingen gebeurd binnen de familie die voor wrijving zorgen. In alle gevallen is mijn moeder daarbij betrokken, waarvan ik ook weet dat een aantal dingen aan haar lagen, maar wederom geeft ze alle andere personen de schuld. Nee aan haar ligt het niet, zij zitten fout. Daardoor wilde zij dit jaar geen kerst vieren met de familie, terwijl ze ook niet de moeite neemt om dat goed te maken. Dat wordt ook lastig gezien zij de discussie wel aan wilt gaan maar van te voren al zegt dat ze bij haar mening blijft en niet zal veranderen...

k heb vandaag een pittig telefoongesprek met haar gehad. Ik wilde haar spreken over de kerst, dat wij haar dan niet zien vanwege een strakke planning, dat snapte ze wel en vond ze ok, maar toen ik zei dat ik niet achter de reden stond waarom ze niet wilde komen, kreeg ik meteen allerlei excuses en ze verwijt dus iedereen hierom. Nee zij pakt het goed aan, zij doet niks fout. Dat schoot me in het verkeerde keelgat. Ik heb gezegd dat ze ook eens bij haarzelf te raden moest gaan en niet alleen maar anderen de schuld moet geven. Daar ging ze keihard tegenin a la het 'ik ben ook maar een mens en maak ook fouten, dat wil ik best toegeven' excuus, maar puntje bij paaltje is het nooit haar schuld. Toen ik concrete voorbeelden gaf, zei ze uiteraard dat het niet waar was en dat ik en anderen geen gelijk hadden, wat zij zei is de waarheid en ze liegt niet.
Nee, ze liegt niet, maar ze neemt haar waarheid zo serieus dat ze het niet eens meer ziet...

Ik ben niet met haar in discussie gegaan en heb alleen maar gezegd dat ze even goed moet nadenken over wat ik allemaal gezegd heb. Ik heb harde dingen gezegd die ik eigenlijk niet over de telefoon wilde zeggen mja het was even niet anders.
Ik heb het ook nog met haar gehad over de prestatiedrang, maar uiteraard bracht ze me weer aan het twijfelen met haar 'nee hoor dat heb je zelf ook altijd gewild' verhaal. Daar ben ik verder niet op in gegaan omdat ik dat een andere keer wilde toelichten.

Pfff lastig zo'n moeder, maar ik vind dat ik het gesprek goed heb gevoerd, ik heb mijn standpunt vastgehouden en gezegd wat ik wilde zeggen, ik ben nog nooit zo eerlijk geweest tegen haar, dat is raar, nieuw maar fijn.
Ik vind het zo moeilijk om hier mee om te gaan. Ik zie de kloof tussen haar en anderen (oa. de familie) steeds groter worden maar ik kan er niks aan doen, behalve zeggen wat ik ervan vind. Ik heb al wat afstand genomen in het contact om niet meer zo door haar meegesleurd te worden in haar ideeen, maar het blijft gewoon zo lastig, ik kan haar niet veranderen, maar wat kan ik wel?

Citaat:

Ze staat toch open voor discussie, zonder dat ze daarbij haar standpunten aan de kant wil zetten. Net zoals jij jou standpunt niet aan de kant wil zetten. Het probleem is dat de discussie niet verloopt naar jou verwachtingen en je daardoor geen gezonde discussie vind.
Verder heb ik onderstrepingen gemaakt daar waar je verwijten/pogingen tot verwijt of schuld neerschrijft.
(In mijn ogen dan, en het is makkelijker bij jezelf te onderzoeken dan te verlangen dat een ander veranderd of tot inzicht komt :) )
Nogmaals mijn vraag: Wat is de insteek of verwachting dan wel? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:48

Als je het zo stelt lijkt het misschien of ik mn gelijk wil halen maar dat is niet zo. Het enige wat ik van haar vraag is of ze open wil staan voor hoe ik het gevoelt heb, dat is het enige. Maar mijn moeder schiet meteen in verweer dat het niet aan haar ligt. En daar word ik zo moe van, het ligt nooit aan haar. En niet alleen met mij, niet alleen met de familie, maar in alles. Dat steekt me zo, en daarin wil ik haar wakker schudden.
Nu zie ik alleen dat dat dus niet werkt, omdat ze ontzettend narcistisch is...

Edit: Ze wilt wel in discussie gaan, maar zal nooit geen strobreedte toegeven, bij voorbaat al. Dat doet ze uit zelfbescherming, dat heeft ze me wel eens verteld.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:11

Joolien schreef:
Als je het zo stelt lijkt het misschien of ik mn gelijk wil halen maar dat is niet zo. Het enige wat ik van haar vraag is of ze open wil staan voor hoe ik het gevoelt heb, dat is het enige. Maar mijn moeder schiet meteen in verweer dat het niet aan haar ligt. En daar word ik zo moe van, het ligt nooit aan haar. En niet alleen met mij, niet alleen met de familie, maar in alles. Dat steekt me zo, en daarin wil ik haar wakker schudden.
Nu zie ik alleen dat dat dus niet werkt, omdat ze ontzettend narcistisch is...

Edit: Ze wilt wel in discussie gaan, maar zal nooit geen strobreedte toegeven, bij voorbaat al. Dat doet ze uit zelfbescherming, dat heeft ze me wel eens verteld.

Je hebt toch al de dingen met haar besproken zoals jij het ervaren hebt , alleen ervaart zij dat op een andere manier.
Ik begrijp dat je graag haar erkenning hierin wil, maar als haar belevingswereld helemaal anders is kan je niet verwachten dat ze zegt: Jolien je hebt gelijk, want zo ervaart zij dat helemaal niet. Ik begrijp daarin je frustratie, maar de erkenning voor je gevoel kan je bij haar niet vinden, dat zal je bij jezelf moeten zoeken. Erken bij jezelf dat je geleden hebt onder de situatie vroeger (en soms zelf nu nog) en accepteer dat het niet anders is. Dat je nu oud genoeg bent om zelf verder te gaan en dat je dat ook kan zonder dat je moeder je gevoel daarin erkent.

Wat maakt dat je haar wil wakker schudden dat het nooit aan haar ligt, wat steekt er precies? Wat zou het veranderen als zij inzag dat vele situaties wel aan haar lagen? Zou dat iets veranderen aan jullie relatie vroeger (en nu)?

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:41

@ Joolien

Ik moest bij jouw moeder denken aan NPS (Narcistisch Persoonlijkheid Stoornis)...