Wie is er ook (orgaan) donor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:26

Heeeeeel groot respect heb ik voor mensen zoals de ouders van Jacqueline.... daar word ik echt even stil van. Met zo'n groot verdriet van het plotseling wegvallen van je eigen kind, dan zo'n beslissing nemen....
Petje af.....

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:00

sta geregistreerd als donor, geef bloed en sta geregistreerd als beenmergdonor. dit kan betekenen dat als er iemand in Japan met bijvoorbeeld leukemie mijn beeenmergtype heeft, ik vrijwillig geopereerd wordt om beenmerg af te staan. waarom ik als donor geregistreerd sta? Heb veel kanker in de familie en er is een neefje van me gered via een beenmergtransplantatie. Ga je toch wat anders over dat soort dingen denken.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:39

Ik ben al jaren donor, om dezelfde redenen als de rest. Zit er ook over te denken om bloeddonor te worden, maar vind dat eigenlijk wel eng.
Overigens zou ik best op mijn donorcodicil willen vermelden dat mensen die organen nodig hebben en zelf ook een codicil hebben voorgaan als ze mijn organen beschikbaar hebben op mensen die geen codicil hebben, maar dat zal wel niet mogen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:52

Sjuimpje schreef:
Ik respecteer je mening hoor Syph,
maar ik vind dat je met zo'n menign ook achter je standpunt moet staan en uit principe dus een orgaan 'voor eigen gebruik' zou moeten weigeren.


helemaal mee eens!!!

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:57

Vende schreef:
Als ik de leeftijd ervoor heb, wil ik zeker weten donor worden!



hoe oud ben je dan? het mag nl al vanaf 12 jaar

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:15

Sypheron schreef:
Ik ben geen donor, waarom niet? Om de simpele reden dat niemand kan vertellen wat er is na de dood..




dat vind ik een goede reden hoor!

ik weet nog niet of ik donor word, ik hoop dat ik nog heel wat jaartjes te leven heb..en als ik oud ben hebben ze waarscheinlijk minder aan me dan nu.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:24

zodra ik het formulier binnen heb, meld ik me als donor aan.
Op de donorwagens die te pas komen als een orgaan verplaatst moet worden van ziekenhuis naar ziekenhuis staat :"why take your organs to heaven? They know that we need them here!"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:37


LadyFilou

Berichten: 1206
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Almere, Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:39

jup ik ben ook Donor: als ik ooit n donor nodig heb om mn leven te redden, ben ik blij dat ik dat kan krijgen *als de wachtlijsten niet te lang zijn* dus ja..ik wil wel iets betekenen voor mensen die organen nodig hebben, al is t wel ten koste van mij leven..
maar als iedereen nou ff lid wordt, worden de wachtlijsten korter en kunnen er meer mensen geholpen worden!!! Haha!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:39

ik heb ook een donorcodicil. ze mogen alles van me gebruiken wat ze maar nodig hebben, als ze daar een ander leven mee redden

hoewel ik sypheron ook wel snap: je weet niet wat er na je dood gebeurd.. maar goed: mijn lichaam rot anders weg in een kist, dan kan de inhoud net zo goed nuttig gebruikt worden Lachen

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:42

je mag altijd donor zijn, maar als je minderjarig bent als je komt te overlijden bepalen je ouders dit voor je. Net als ik al in vorige topics zei: ik wil donor zijn, alleen niet m'n hoornvlies. Mijn ogen zijn voor mij belangrijk, geen idee waarom, ik zie het niet als afspiegeling van de ziel ofzo, ik wil alleen dat anderen daar afblijven, ook na m'n dood.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:45

ja, om dezelfde reden als hierboven al regelmatig genoemd is.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:58

ik ben geen donor en ben er niet overuit of ik dat zo wil houden of niet. ik heb altijd heel hard geroepen, geen gesnij in mn lijf als ik dood ben, ik wil compleet begraven worden. (best asosiaal, ik weet het, alleen heb een nog al groot gevoel van blijf van mn lijf Verward ). maar je kan er wèl levens mee redden en die twee dingen zijn nog al de tegenstrijdig met elkaar. dus wat vind ik belangrijker?
de vraag of ik zelf een orgaan zou accepteren als ik in die situatie zou komen houd me ook wel bezig. ik denk het niet. klinkt vreemd maar ik vind dat je je 'lot' (klinkt n beetje zweverig maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen) niet in de weg moet staan. als het je tijd is, is het je tijd, ook al is het oneerlijk..
maar goed, ik heb nooit oog in oog met de dood gestaan of een levensbedrijgende ziekte gehad. als je in nood bent doe je uiteindelijk toch andere dingen dan je had voorgenomen.
kortom, ik weet het nog niet!

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:16

ik ben donor.
Ik laat ook alles afstaan. huid, hoornvlies, organen alles!

Ik heb het niet meer nodig als ik dood ben. wat heb ik er nog aan?? En ik wil er graag iemand anders mee helpen

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:46

Haffie schreef:
Nu beslissen mijn ouders daar nog over (omdat ik 17 ben) maar zij zouden het ook zeker laten doen! Ik vind het harstikke goed dat mensen dat doen, zo kunnen ze een leven van een ander weer redden!
Als ik straks 18 ben wil ik ook zeker een donorcodicil.


Ja klopt bij mij ook. Als je weet hoe veel mensen op een donor-orgaan wachten, ik vind dat al die mensen die een donor-orgaan afstaan zo goed dat ze dat gedaan hebben, daar hebben zij wel mooi een leven mee geredt.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:18

Ja, ik ben donor , om alle redenen die hierboven worden aangevoerd. En als ik dan het verhaal van Jacqueline lees, bevestigt dat de reden waarom ik mijn codicil met "ja" beantwoord heb.

Ondanks dat kan ik me heel goed voorstellen waarom sommige mensen twijfelen of definitief "nee" zeggen. Persoonlijk denk ik dat mijn lijf alleen mijn verpakking is, die leeg achterblijft als ik vertrek (even simpel gezegd Knipoog ). Als ik iemand anders daar een plezier mee kan doen dan doe ik dat.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 12:48

Ik heb het codicil ook ingevuld! Dus ben vanaf nu ook donor! Maar ze nemen alleen organen af als je hersendood bent, toch? En wat houdt dat precies in?

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:56

ik ben ook donor....
Vooral ook omdat als ik een keer een orgaan nodig heb ook geholpen wil worden.... En ik graag mensen wil helpen als ik er niet meer ben en hun uit de brand kan helpen...

En ja ik ben het ook niet eens met mensen die geen donor zijn maa wel een orgaan zouden accepteren als hun dat nodig hebben.
Is in mijn ogen een beetje egoistisch...

Maar goed ieder het zijne.....

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:33

ik ben nog geen 18 maar ik word zeker weten donor.
ik zou zelf ook zo graag een orgaan willen als ik in zo'n situatie zou zitten. als ik dood ben heb ik er niks meer aan en ik kan er andere levens mee redden. ze mogen alles nemen wat ze nodig hebben!
het is natuurlijk zo dat je lever in een alcholist ed. kan komen maar dat risico neem ik dan maar!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:38

Vende schreef:
Als ik de leeftijd ervoor heb, wil ik zeker weten donor worden!

Ik ook.
Je kunt het leven van iemand anders daar door verfijnen, zelf kun je er toch niets meer mee. Ben dan graag orgaan donor

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:59

Ja ik ben ook al jaren donor!!

voor mensen die dit niet zijn : denk aan een klein meisje van 4 die jij
kan redden dmv je hart te geven als jij er niets meer aan hebt!!
dit meisje van 4 sterft anders en met jou hart kan ze een heel normaal
leven lijden en waarschijnlijk 80 worden! dat vind ik zo mooi!

maarja zo denk ik erover er zijn zat mensen die het niet zijn en die zullen ook een goede reden hebben..??!!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:01

Miran schreef:
Ik ben al jaren donor, om dezelfde redenen als de rest. Zit er ook over te denken om bloeddonor te worden, maar vind dat eigenlijk wel eng.


Ik ben pas geleden geweest om voor het eerst bloed te doneren, ik was best zenuwachtig.
Het is mij reuze meegevallen, mijn grootste angst was de dikkere naald dan normaal voor bloedafname.

Het is eigenlijk het zelfde als een paar buisjes afgeven voor bloedonderzoek. Bij mij hebben ze heel lief een handoek over mijn arm gedaan, aangezien ik naar wordt als ik mijn eigen bloed zie lopen door het slangetje (van een ander geeft geen problemen).

Ga eens langs bij een bloedbank en kijk even rond, je kunt alles vragen dat vinden ze niet erg.

Idooltje

Berichten: 2313
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:17

Ik ben er nog niet overuit of ik donor wil worden. De reden daarvoor is dat ik niet wil dat mijn lever wordt gegeven aan iemand die zijn hele leven al drinkt. En dat mijn longen worden gegeven aan iemand die al heel zijn leven rookt. ik wil mijn organen wel afstaan aan mensen die het ech nodig hebben en er niks aan kunnen doen dat ze ziek zijn. Ik ben dus kortom nog niet over uit.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:30

Ik ben donor en ze mogen alles van me gebruiken, behalve mijn hoornvlies.

Ik ben geen bloeddonor. Kan ontzettend slecht tegen prikken en de hoeveelheid bloed die ze eruit halen is voor mij net even teveel...Bloos