speciale leeftijd per ras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

speciale leeftijd per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:26

Haaai *\o/* !

Ik wil wel eens weten of er ongeveer een speciale leeftijd vast zit aan de volgende paarden rassen om te beleren? Welke leeftijd deze rassen ongeveer worden beleerd i.v.m de sport.

• Ijslanders
• Quaters horses
• Engelse volbloeds
• Fjord
• Paint
• KWPN’er
• Fries
• Welsh

Dit wil ik graag weten omdat ik een werkstuk doe over 'de ideale leeftijd voor een paard om beleerdt te worden.' Ik wil wel graag weten of er ook (grote) verschillen zitten tussen de rassen van de paarden. Ik ben zelf ook al druk aan het zoeken op internet maar ik wil (als dat mag) jullie meningen daarover ook graag in mijn werkstuk plaatsen.

Ook hoor ik vaak mensen discussie hebben over de ideale leeftijd, en omdat ik zelf ook eens paarden wil gaan beleren is de informatie die ik nu op doe ook erg handig!

_/-\o_

Rivaldo

Re: speciale leeftijd per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:35

Ijslanders later rijp.
Quarters, EV en Paint vroegrijp.

Maar goed, dat vroegrijp is volgens mij meer een idee van eigenaren dan dat het echt bewezen is..

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:35

Een standaard ideale leeftijd is er niet. Ook niet voor elk ras. Vroeger werd alles met de 2 1/2 á 3 jaar beleerd. Hier zijn veel mensen van terug gekomen ivm rugklachte e.d. bij de jong ingereden paarden. 3 jaar is voor de meeste paarden de minimale leeftijd. De meeste mensen wachten tegenwoordig tot dat ze 3 1/2 en soms 4 jaar oud zijn. Maar het allerbelangrijkste is kijk naar de ontwikkeling van je paard! Mijn 2 en half jarige friese merrie zie ik melzelf in het voorjaar nog niet inrijden het is nog zo'n puppy. Terwijl er voldoende paarden zijn die met hun 3 en half weer volwassen zijn. Het ras wat later wordt ingereden dat zijn oa ijslanders. Volgens mij zijn die pas 5 als ze zadelmak gemaakt worden. Het fijne hiervan weet ik ook niet. Ik weet dat friesen en frans bloed vaak lang doorgroeit waardoor ze later volwassen zijn. Dus het hangt totaal van de bouw maar ook van het karakter af. En niet iedere dag er een uur op gaan zitten maar beginnen met een aantal keer per week een kwartiertje. Laat ze nog lang genoeg kind zijn dan heb je meestal het langste plezier van!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:39

Dan heb je vast iets aan dit artikel:
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf

Ik weet niet of je nu per ras wilt weten wat gebruikelijk is, of wat gezond is.
Wat gezond is verschilt namelijk niet per ras, en is in principe bij elk paard hetzelfde (met een paar maanden-half jaar speling, maar geen jaren).

Bij Quarters is 2,5 geloof ik gebruikelijk, bij ijslanders vijf dacht ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:19

Geen rijtechnische discussie, ik verplaats het naar STW :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:21

Daarnaast is het niet de bedoeling dat andere bokkers hier je huiswerk gaan doen, dus misschien kun je in de wiki lezen over de verschillende rassen? Misschien kijken bij RT-D naar de discussie over inrijden? Misschien wat op het internet zoeken over de leeftijd van renpaarden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:36

ik stap niet op een paard voor het 4,5 is, ongeacht ras.
nu heb ik zelf ijslanders, kans is dat mijn jonkie pas na haar vijfde verjaardag onder het zadel komt, maar dat komt ook omdat ze nogal flink aan de maat is, vader was ook wat later.
Maar ik zeg dus standaard na de vierde verjaardag pas starten met inrijden, of het nu een quarter, kwpn, fjord , arabier of ijslander is

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:38

Engelse volbloeden worden beleerd als ze ong. 1,5 jaar zijn.