1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:55

In de USA staat de prijs al langer, bij sommigen is hij vast wel bekend; de James Randi test.
Degene die onder gecontroleerde omstandigheden zijn paranormale gaven kan aantonen, krijgt 1 miljoen dollar.

Derek Ogilvie heeft meegedaan, maar helaas is het niet gelukt.

Maar nu is er goed nieuws voor de Europese paranormaal begaafden, ze hoeven niet meer naar de USA.
In Brussel kan men nu meedoen aan een gelijke test, met als prijs 1 miljoen euro.

Naar aanleiding van een ander topic wat nu loopt, en waar in aardig wat mensen claimen dat ze een gave hebben, vraag ik me af wie er zich aan gaat melden?
Het zou toch fantastisch zijn, dat je met een talent/gave een miljoen kan winnen én dan ook nog eens eindelijk de wetenschap kan laten zien dat paranormale gaven wel degelijk bestaan en te bewijzen zijn.
En voor bijvoorbeeld mensen die aura's zien of met een wichelroede werken, zou het vrij eenvoudig zijn om iets op te zetten.
Of degenen die paarden (foto's) readen bijvoorbeeld.

Citaat:
SKEPP, de Studiekring voor de Kritische Evaluatie van Pseudowetenschap en het Paranormale, reikt de Sisyphusprijs uit, ter waarde van 1 miljoen euro, aan wie kan aantonen dat hij over paranormale vermogens beschikt of claims hard kan maken die onmogelijk zijn volgens de huidige wetenschappelijke kennis. Dat meldt SKEPP in een persbericht.

"Enkel beweringen waarvan het resultaat objectief kan vastgesteld worden, komen in aanmerking voor de test", aldus SKEPP. "Elke test moet zo opgevat worden dat het resultaat duidelijk is en niet vatbaar is voor enige betwisting, of dat erover moet gestemd worden."

Enkele beweringen komen niet in aanmerking voor de test, waaronder beweringen van religieuze aard, beweringen over het beïnvloeden van het weer of klimaat, handelingen die gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid, genezing van ziekten en gebreken en goocheltrucs.

De Sisyphusprijs is het resultaat van een samenwerking tussen Europese sceptische bewegingen. In de Verenigde Staten kunnen mensen met paranormale gaven beroep doen op de Randi prijs van 1 miljoen dollar (777.000 euro).

(meer info/bron)
http://skepp.be/sites/default/files/ske ... s_02_0.pdf

Welke begaafde Bokker gaat zich aanmelden?
Ik ben benieuwd :j

Jolliegirl

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:56

Ben benieuwd welke bokkers er mee durven te doen.
Zeker de bokkers die hier altijd verkondigen dat ze speciale krachten hebben :j :j

Ik vind het een lachertje! :')

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:04

Die James Randi lijkt mij toch ook niet zo'n zuiver mens, als ik een beetje onderzoek doe op internet (en dat moet geloven :') ).
Ben inderdaad ook wel benieuwd of er zich iemand gaat inschrijven, 1 miljoen is toch altijd mooi meegenomen hé :P

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:24

Waarom moet de wetenschap toch altijd voor alles bewijs hebben.. Laat iedereen lekker geloven waar die zich zelf goed bij voelt en geloven waar hij/zij in gelooft. Ga dat geld lekker in belangrijke dingen steken. Als je er niet voor open staat waarom moet het dan bewezen worden? Alsof iedereen er dan ineens in gaat geloven. Zo n show kan altijd doorgestoken kaart zijn

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:30

angelaatjuh schreef:
Waarom moet de wetenschap toch altijd voor alles bewijs hebben...

omdat dat het hele punt van de wetenschap is, willen weten hoe, wat, waar, waarom ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:31

Derek Ogilvie gezakt voor de test?? :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:33

bakkabouter schreef:
angelaatjuh schreef:
Waarom moet de wetenschap toch altijd voor alles bewijs hebben...

omdat dat het hele punt van de wetenschap is, willen weten hoe, wat, waar, waarom ;)

Inderdaad, daar is de wetenschap juist voor. En ja er zijn mensen die dingen wel [of juist niet] geloven als het wel [of niet] wetenschappelijk bewezen is. Waaronder ikzelf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:35

Ik wil wel mee doen hoor, wie trekt me over de streep?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:37

marleen_usar schreef:

Waarom had ik jou al verwacht in dit topic.. ;)

Gewoon doen.
Maar als Derek al niet door de test komt...

Geloof er weinig van. :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:38

Okee ik waag een gok, nee weet het zeker thanks.Ik ga eerst eens lezen wat je er voor moet doen?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:39

Gewoon inschrijven als je het (denkt te kunnen) kan, je hebt er alleen maar profijt van.

Ik kende dit helemaal niet, maar ik vind het echt een geweldig initiatief :j

__Sannne

Jolliegirl schreef:
marleen_usar schreef:

Waarom had ik jou al verwacht in dit topic.. ;)

Gewoon doen.
Maar als Derek al niet door de test komt...

Geloof er weinig van. :Y)

Waar geloof je weinig van? Van die test of van Derek?
Want volgens mij was het al wel vaker bewezen dat Derek ook niet altijd helemaal de waarheid vertelt met zijn "Paranormale gave"

marleen_usar

Er staat dat je Belg moet zijn.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:42

Mag ik 1 opmerking maken over je website marleen_usar? Je schrijft daar als volgt:

Citaat:
Er zijn 30 wheels of Genesis, ze hebben negen verschillende kleuren en er zijn 3 wheels per kleur. Elke van deze drie Wheels heeft een eigen vorm of draaining en een eigen functie.

Even basisschool tellen 3x9=27 (heb ik er nog 3 over :) )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:43

marleen_usar schreef:
Er staat dat je Belg moet zijn.

Nee hoor: "Deze uitnodiging geldt voor alle Europese landen die door SKEPP vzw gemandateerd zijn. Voor aanvragen vanuit
andere landen dan België zie de lijst van lokale contacten, De pre-test wordt in het eigen land uitgevoerd. De
uiteindelijke test voor het miljoen gebeurt in België"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:43

Nee zeker niet Marleen, het is open voor alle Europeanen :j

http://skepp.be/nl/sisyphus-prijs-%E2%82%AC1000000

Citaat:
Deze uitnodiging geldt voor alle Europese landen die door SKEPP vzw gemandateerd zijn. Voor aanvragen vanuit andere landen dan België zie de lijst van lokale contacten, De pre-test wordt in het eigen land uitgevoerd. De uiteindelijke test voor het miljoen gebeurt in België

edit: dat zei RianneH dus ook al :')

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:44

angelaatjuh schreef:
Waarom moet de wetenschap toch altijd voor alles bewijs hebben.. Laat iedereen lekker geloven waar die zich zelf goed bij voelt en geloven waar hij/zij in gelooft. Ga dat geld lekker in belangrijke dingen steken. Als je er niet voor open staat waarom moet het dan bewezen worden? Alsof iedereen er dan ineens in gaat geloven. Zo n show kan altijd doorgestoken kaart zijn

Ik heb ook even vluchtig wat gelezen over James Randi maar waarom vindt je hem geen zuiver mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:46

angelaatjuh schreef:

Nou dit lijkt me wetenschappelijk gezien een behoorlijk 'belangrijk' iets :j
Al zo lang claimen mensen dat ze gaven hebben, dingen zien, horen, voelen, ruiken, contact hebben met de doden etc.
Maar tot nu toe is er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor, als het nu wel lukt...dat is dan toch een gigantische doorbraak?

En verder is het wel fijn dat de wetenschap overal bewijs voor wil, simpel voorbeeld is de medicatie of pijnstillers die wel slikken :+
Prettig om te weten toch, dat dat wat je koopt, dat dat ook echt werkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:50

Die 9 Wheels was fout, daar was ik vanmiddag al mee bezig.Maar het staat nu goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:51

Mag je zelf aan geven wat je wil gaan doen, of beslissen hun dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:53

Nee, mag je zelf aangeven. Mits het controleerbaar is.
En als de test uiteindelijk staat, stem je samen in met de opzet.
Net als bij de test van James Randi, deelnemer en wetenschappers gaan akkoord met de voorwaarden en opzet.

Lijkt me een prima samenwerking :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:54

Even de link volgen en alles wordt duidelijk. Er staat dat je zelf mag aangeven wat je wilt bewijzen, maar dat het wel aan enkele voorwaarden moet voldoen. Weet je niet zeker of jouw idee aan die voorwaarden voldoet, dan kan je een email sturen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:57

Hé dat is leuk, ik had vorige week een college over oa de James Randi test.

Er zijn een hele hoop mensen die zeggen gaven te hebben, zou toch wat zijn als het wetenschappelijk bewezen kan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:57

Suzanne F. schreef:
Derek Ogilvie gezakt voor de test?? :')

Nou. Wie had dat nou verwacht :').

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:58

Er zijn ook al heel veel mensen die die test gedaan hebben, en nog niemand die ervoor geslaagd is... T zou mij verbazen als het iemand lukt.