bron : Gazet van Antwerpen.
Citaat:Nog nooit hebben zoveel mensen een aanvraag ingediend om hun naam te veranderen sinds 2005. 861 mensen dienden vorig jaar een aanvraag in. "Geen idee waarom dat aantal toeneemt", zegt Koen Peumans, woordvoerder van FOD Justitie.
Het aantal naamswijzigingsaanvragen steeg van 767 in 2010 naar 861 vorig jaar, goed voor een toename van 12,3%. Het totale aantal aanvragen, waarin dus ook wijzigingen in voornamen worden meegeteld, is wel lichtjes gedaald, van 1810 naar 1797 vorig jaar.
Marc Vanhalle (44), voordien Vanlulle, onderging ongeveer zes jaar geleden een naamsverandering. "Ik heb het niet zozeer voor mij gedaan, maar voor mijn kinderen. Zo kunnen ze door het leven zonder zich te schamen voor hun naam."
Uw naam veranderen doet u niet zomaar. "Er moet een goede reden zijn voor de verandering", zegt Peumans. Een naamsverandering kost 49 euro en de procedure duurt een tot anderhalf jaar.
Castro en Goedgezelschap
Namen die de afgelopen jaren veranderd zijn, zijn onder andere Castro, Islam, Casanova, Gay, Pot en Coco. Of wat dacht u van dit rijtje: Anus, Van poedersuiker, Van Reet en Deneuker. Nog enkele gewijzigde namen zijn Vendredi, Exter, Rot en Goedgezelschap