dilemma, naar de kerkdiensten gaan met allerzielen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

dilemma, naar de kerkdiensten gaan met allerzielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:08

Dit jaar zijn mijn oom en opa overleden, allebei van een andere kant, en dus bij een andere kerk begraven.

Vorig jaar is mijn tante overleden en ben ik dus naar de allerzielen dienst geweest, ik zelf vond het nou niet echt 'helpen' en alle verdriet kwam alleen maar erger naar boven. Plus dat ik nog een week van het pad af ben geweest.
Daarnaast geloof ik niet meer in god, dus in de kerk zit ik me voor 50% te ergeren aan wat voor mij leugens zijn. Allerzielen heeft dus voor mij geen betekenis. Ik ga daar alleen een potje zitten janken, bij het kerkhof kijken, en dan in dit geval moet ik het allemaal nog een keer doen.

Nu wil mijn moeder dat ik toch mee ga, naar allebei de diensten morgen, maar ik zie dat echt niet zitten. Mijn moeder ziet het als een soort van steun voor andere nabestaanden, maar ik zie er weinig steun in als ik daar met tegenzin een potje ga zitten janken.

Mijn broers(24 en 26) gaan ook niet, en het argument: ik heb geen zin om een zere reet te krijgen van de kerkbankjes :roll: . was voor hun ook genoeg.

na deze discussie is mijn moeder wel boos, dat merk ik, want ze is heel stil, en daar voel ik me schuldig over. ik heb soms het idee dat mijn moeder denkt dat ze gefaald heeft omdat ik niet meer in god geloof.

wat moet ik nu doen?

Happy16

Re: dilemma, naar de kerkdiensten gaan met allerzielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:10

nouja als je je moeder er een plezier mee doet...
weet niet hoelang het duurt maar je overleeft het vast wel :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:10

Ik zou gaan, om je moeder te kunnen ondersteunen :) ik weet zeker dat ze dat enorm zal waarderen. Enne het is niet erg om een flink potje te janken daar :(:)

Ik ga alleen naar de kerk met kerst; omdat mijn moeder dat zo enorm waardeert. Prima :) kleine moeite, maar echt ik zie dat het haar zo goed doet. Ze heeft zoveel voor mij gedaan, is dat een klein gebaar terug.
(Het maakt pa niet uit wat ik doe, dus vandaag dat ik alleen moeder noem :P )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:11

Tjah, ik ben daar een hele harde in, maar als ik jou was zou ik niet meegaan. Hoogstens meelopen tot aan de kerk en dan even op de begraafplaats kijken maar that's it.. Je bent toch oud genoeg om zelf e keuze hierin te maken :) ?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:13

ja, maar ik vind het rot voor mijn moeder. mijn moeder is zo lief, ze hoeft zowieso niet alleen, want mijn vader gaat ook wel mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:15

PocoGaucha schreef:
ja, maar ik vind het rot voor mijn moeder. mijn moeder is zo lief

Ga dan naar die dienst, neem je mama bij de hand :) ik denk dat als je niet gaat, je er heel schuldig over gaat voelen omdat je je moeder niet graag verdrietig wil zien omdat haar dochter ook al niet gaat.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:16

Ga toch gewoon mee als het zo belangrijk voor je moeder is. Even doorbijten en je bent er weer vanaf.

Als je nou een nare moeder had zou ik zeggen blijf lekker thuis maar als je een lieve moeder hebt zou ik me er een keertje voor opofferen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:17

nee idd, mijn besluit heb ik nu wel gemaakt denk ik, ik ga wel mee. en dan moet ik maar ff die paar uur lijden.

bestaan er middeltjes waardoor je minder emotioneel wordt? bij mij is het namelijk heel erg. de tranen lopen er gewoon uit van het begin tot het eind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:19

Gewoon eraan toegeven; ik als de tranen probeer tegen te houden, dan wordt het alleen maar erger. Dus ik laat het over mij heenkomen en neem af en toe een slokje water.
Neem wel voldoende zakdoeken mee.

Ik denk dat je een heel mooi besluit hebt genomen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:19

Pillen enzo die zijn er niet. Probeer het positief te zien, er is niks mis met rouwen, blijkbaar zit het bij jou nog heel diep. Soms is het wel goed om dat te uiten, helemaal als je verder niet zo emotioneel bent in het dagelijks leven.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:22

nee middeltjes zijn daar niet voor. behalve fishermans friend :+
Als ik jou was zou ik wel zeggen tegen je moeder dat je meegaat voor haar en dat je zelf niet zo'n behoefte heb aan de kerk. Eerlijkheid duurt het langst.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:26

De kerk zit vol schijnheiligheid. Als jij gaat tegen je zin en overtuigingen in ben je ook een schijnheil.

Ben ik nu te eerlijk?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:11

eenitraM schreef:
De kerk zit vol schijnheiligheid. Als jij gaat tegen je zin en overtuigingen in ben je ook een schijnheil.

Ben ik nu te eerlijk?

Weet je, soms doe je nou eenmaal wel eens wat tegen je zin gewoonweg omdat je van iemand houdt. Liefde heet dat. Als ze gaat om haar moeder te steunen wie ben jij dan om haar schijnheilig te noemen :n

Je bent niet te eerlijk, je bent gewoon bot.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:20

Remy schreef:
eenitraM schreef:

Ben ik nu te eerlijk?

Weet je, soms doe je nou eenmaal wel eens wat tegen je zin gewoonweg omdat je van iemand houdt. Liefde heet dat. Als ze gaat om haar moeder te steunen wie ben jij dan om haar schijnheilig te noemen :n

Je bent niet te eerlijk, je bent gewoon bot.

Ik had t over een overtuiging ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:28

Ik denk dat het goed is om je moeder te steunen, en zo erg is het toch niet als je er zelf emotioneel van wordt? Dan zit het nog hoog, dan heb je nog wat te verwerken. En dat het dan in een kerk is, of op een kerkhof, dat is dan maar zo. Sterkte.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:47

Tja ik geloof ook niet echt, ben katholiek opgevoed en zit toch een paar keer per jaar in de kerk. Waarom???? Dan is het mis voor mijn oma en/of tante die overleden zijn. Ik steun mijn familie en herdenk ze (al heb ik oma nooit gekend) en zeg eerlijk wat is dat uurtje nou? Ik vind het wel fijn om in de kerk te zijn, en aan ze te denken. Doe het dan op je eigen manier, doe ik ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:42

Remy schreef:
eenitraM schreef:

Ben ik nu te eerlijk?

als je meegaat om een steun te zijn voor iemand die je liefhebt is er niets schijnheiligs aan, je hoeft niet te geloven in hetgeen ze in de kerk verkondigen om mee te gaan om iemand die daar wel baat bij heeft te steunen...

persoonlijk gekeken naar de kwestie van TS, ik zou niet gaan, en mijn moeder zou dat begrijpen :j
ik snap de stelling "als je moeder het nou zo graag wil " absoluut...
maar mijn moeder begrijpt gelukkig ook dat ik principieel en zeer pertinent tegen het instituut "kerk" ben en tot in het diepst van mijn wezen een niet geloof in wat er in de kerk verkondigd word en ik dus ook echt vanaf seconde 1 mezelf zit op te vreten en te irriteren aan hetgeen er verteld en verkondigd word als zijnde waarheid dat zij mij ook in mijn waarde laat wat betreft dat soort zaken .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:54

Goh, ik weet het zo nog niet wat ik zou doen. Door je laatste zin moet ik denken dat het je moeder niet zozeer stoort dat je haar niet zou steunen zo, maar eerder dat je je rug naar God toekeert in haar ogen en je niet meer gelovig bent? Dan denk ik, aan de ene kant is het mooi als je voor een uur of een paar uurtjes even je eigen ideeën opzij wil zetten om haar te steunen. Aan de andere kant denk ik, moet je dan je hele leven bij haar liegen dat je nog wel gelovig bent om haar niet te kwetsen? Gaat het hier louter om een dagje Allerzielen per jaar, of ga je ook onwillig ieder jaar naar de Kerstmis/Paasmis/...moeten gaan etc? Want ik denk, één momentje steun is gemakkelijker dan een heel jaar dingen te doen waar je niet in geloofd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:04

Het leven is niet altijd leuk, en het leven draait ook niet altijd om jou.
Ikzelf ben absoluut niet gelovig, toch heb ik onlangs een zeer gelovige begrafenis bij gewoond. Hierin werden verhalen uit de bijbel voorgelezen, psalmen gezongen, en lag de nadruk op: het is goed zo, ze is nu bij god...
Waarbij ik denk; sure......
Maar weet je, het ging er niet om wat ik dacht, ik was er niet voor mezelf, maar uit respect voor de nabestaanden.
En dan kan ik mijn eigen principes best een uurtje opzij zetten.

In de maatschappij redt je het niet met ikke, ikke, ikke.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:06

eenitraM schreef:

Ben ik nu te eerlijk?

Volgens mij heb jij de insteek van dit topic niet helemaal begrepen....
En wat een botte post zeg.

Ik zou gaan. Schaam je niet voor je tranen! Dat mag allemaal gewoon :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:48

NM --> LZP.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:02

stef schreef:
Ikzelf ben absoluut niet gelovig, toch heb ik onlangs een zeer gelovige begrafenis bij gewoond. Hierin werden verhalen uit de bijbel voorgelezen, psalmen gezongen, en lag de nadruk op: het is goed zo, ze is nu bij god...
Maar weet je, het ging er niet om wat ik dacht, ik was er niet voor mezelf, maar uit respect voor de nabestaanden.

Stef, als het nu bij "het is goed zo, ze is bij god" zou blijven := ik heb de ervaring dat je in je graf nog de hel in geluld word :roll:

maar als ik jouw voorbeeld gebruik, een begrafenis bijwonen zou ik persoonlijk wel doen , verstand op nul bij de dingen die me niet aanstaan en dan ben ik er ook echt om steun te betuigen aan de nabestaanden, zelf afscheid nemen van de persoon doe ik op mijn eigen moment op mijn eigen manier :j
bruiloften trouwens zelfde verhaal, als de trouwenden daar blij van worden "go your gang ;) ) ga ik ook wel lief zitten lachen

maar naar een allerzielen mis gaan omdat mijn moeder dat zo graag heeft en ik haar tot steun moet gaan zitten zijn ook al vreet dergelijke onzin bij mij de batterij leeg ga ik niet aan beginnen, zeker niet als zij niet alleen hoeft maar haar partner mee gaat :n maar nogmaals, mijn moeder zou dit ook niet van mij verwachten/eisen. Ze weet hoe ik in elkaar zit en wat sommige dingen me kosten :)
en daarnaast, die mis botst kwa tijdstip met mijn eigen activiteiten ter viering van het moment van het jaar , dus sowieso een no go ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:06

PocoGaucha schreef:
nee idd, mijn besluit heb ik nu wel gemaakt denk ik, ik ga wel mee. en dan moet ik maar ff die paar uur lijden.

bestaan er middeltjes waardoor je minder emotioneel wordt? bij mij is het namelijk heel erg. de tranen lopen er gewoon uit van het begin tot het eind.

Heel goed. :j

Ik vind allerzielen altijd heel 'fijn' en kan er ook steun vinden. Brand een kaarsje en bid voor de mensen die achter blijven, niet voor de mensen die overleden zijn. Juist als je mee gaat voor je moeder vind ik dat heel goed! Als zij steun er aan vind kun je je daar wel even voor op offeren toch?

En is het heel erg dat je moet huilen? Hier staat de halve kerk sniffend en huilend een kaarsje aan te steken. Het is nu eenmaal heel verdrietig en dat is niet erg, mag je best laten zien toch?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:10

Ik zou gewoon gaan als ik jou was om je moeder te steunen. Een potje janken is niet erg hoor, en al het gezwets wat je niet gelooft (ik ook niet trouwens) gewoon links laten liggen. Je komt er voor jezelf en om de overleden persoon te herdenken ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:12

Sonja_vR schreef:
stef schreef:

Stef, als het nu bij "het is goed zo, ze is bij god" zou blijven := ik heb de ervaring dat je in je graf nog de hel in geluld word :roll:

maar als ik jouw voorbeeld gebruik, een begrafenis bijwonen zou ik persoonlijk wel doen , verstand op nul bij de dingen die me niet aanstaan en dan ben ik er ook echt om steun te betuigen aan de nabestaanden, zelf afscheid nemen van de persoon doe ik op mijn eigen moment op mijn eigen manier :j
bruiloften trouwens zelfde verhaal, als de trouwenden daar blij van worden "go your gang ;) ) ga ik ook wel lief zitten lachen

maar naar een allerzielen mis gaan omdat mijn moeder dat zo graag heeft en ik haar tot steun moet gaan zitten zijn ook al vreet dergelijke onzin bij mij de batterij leeg ga ik niet aan beginnen, zeker niet als zij niet alleen hoeft maar haar partner mee gaat :n maar nogmaals, mijn moeder zou dit ook niet van mij verwachten/eisen. Ze weet hoe ik in elkaar zit en wat sommige dingen me kosten :)
en daarnaast, die mis botst kwa tijdstip met mijn eigen activiteiten ter viering van het moment van het jaar , dus sowieso een no go ;)

Hier sluit ik mij bij aan :j