Ik wil leren skeeleren/skaten/rolschaatsen! Maar hoe?

Moderators: Giolli, Polly, Ladybird, Hanmar, Mjetterd, Sica, Dani, ynskek

Mars

Ik wil leren skeeleren/skaten/rolschaatsen! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-12 11:01

Als ik zo naar buiten kijk vraag ik me ook af waar ik dit geweldige idee vandaan haal :') Maar ik was afgelopen week lekker aan het hardlopen hier in het park en zie dan regelmatig mensen op skates/rolschaatsen voorbij zoeven. En dat lijkt me nou zo heerlijk om dat ook te kunnen en volgens mij is het ook een goede workout voor je benen en onderlijf en dat zou in mijn geval niet verkeerd uitkomen :P

Nu heb ik als kind wel eens rolschaatsen gehad, maar daar was ik niet zo'n held op. Tot mijn 16e heb ik best aardig kunnen schaatsen, maar ik ben twee keer naar gevallen wat me 1 keer een hersenschudding en de tweede keer een gebroken pols heeft opgeleverd. Sindsdien heb ik nooit meer durven schaatsen :o Nu ben ik bang dat die angst me met skeelers/skates (hoe heten die dingen nou eigenlijk?) dwars zal gaan zitten.
Mijn vriend stelde voor om dan op rolschaatsen te beginnen, die zijn minder wiebelig. Maar ik las ergens anders weer dat die lastiger zijn om te remmen etc en een beetje rem lijkt me toch best prettig.

Maargoed, er moet dus een moment komen waarop ik de skates/skeelers/rolschaatsen aan moet gaan trekken en een beetje rond moet zien te krabbelen. Maar hoe kan ik dat nu het beste oefenen? Sowieso maar een afgelegen plekkie opzoeken om een afgang te voorkomen, maar dan?

Zijn er bokkers die op latere leeftijd hebben leren skaten? En hoe hebben jullie dit gedaan?
En wat is jullie advies voor wat betreft skates of rolschaatsen?

Ik ben benieuwd :j

Uitnodigingscode VW9-UGC-4DB
Wat is het? Gratis app voor outlet kleding vergelijkbaar met Zalando Lounge, uitnodigingen zijn beperkt beschikbaar!

druppeltje

Re: Ik wil leren skeeleren/skaten/rolschaatsen! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:05

Ik heb afgelopen jaar leren skeeleren (ik ben 27). Bij ons nieuwe huis ligt een prachtige asfaltweg wat het fijnste is om het te leren. Geen bobbeltjes en heerlijk glad en overzichtelijk (tijd genoeg om aan de kant te gaan wanneer er auto's komen).

Ik heb het geleerd door alle beschermers aan te doen die ik kon vinden :+, buurvrouw op de fiets mee genomen en dan maar proberen. In het begin gaat het ontzettend krampachtig en wiebelig, maar je krijgt steeds meer vertrouwen als het beter gaat. Als je een moeilijk stuk hebt, kun je heel makkelijk achter de fiets gaan hangen.

Voor mij was vooral de weg doorslaggevend.

[o]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:07

Ik heb rolschaatsen, da's een prima workout voor een strakke kont :D Met rolschaatsen rem je op dezelfde manier als met kunstschaatsen, namelijk met de voorkant. Met je rolschaats met de dop en met je kunstschaats met die karteltjes zeg maar (en natuurlijk door eerst een beetje af te remmen met je (rol)schaats schuin, anders lig je op je gezicht). Rolschaatsen zijn inderdaad stabieler dan skeelers of inline skates (verschil tussen die twee zit 'm geloof ik in het aantal wieltjes: 4 of 5)

Ik zou zeggen: ga gewoon rolschaatsen, ik merkte dat ik met skeelers niks kon omdat ik het rolschaatsen gewend was. Het is een andere techniek en je gebruikt dus andere spiergroepen. Ik rolschaats gewoon in het parkje vlakbij, jammer dan dat ik, toen ik na 20 jaar weer ging rolschaatsen, er klungelig stond te wiebelen. Na een tijdje gaat 't beter. Gewoon met een klein stukje beginnen, en dan na een tijdje langere stukjes rolschaatsen.

Een tip die ik je wel wil geven is om voor beschermers te zorgen. In elk geval polsbeschermers en als je, gezien je val in het verleden, dat prettig vindt ook knie- en/of elleboogbeschermers. Bedenk je ook dat paardrijden gevaarlijker is, en dat durf je vast ook :D

Rolschaats ze en veel plezier :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-10-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:08

Je hebt er ook wel cursussen in hoor! :) In Groningen (niet echt in de buurt :P ) http://inline-sport.nl/
Het is nu een beetje nat wegdek *zacht uitgedrukt* dus iets gladder om te gaan oefenen en dus wat meer slipgevaar. Beste om te oefenen is een mooi glad geasfalteerd leeg parkeerterrein. Maar weet niet of je dat ergens in buurt hebt? Verder is het, volgens mij, vooral veel doen en dan wordt je er vanzelf handig in!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:10

TS, wel ook uitkijken voor de gevallen blaadjes. Die zijn gladddd :7

Vivo por vos <3 Pony <3

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:10

Voor afstanden zeker skeelers pakken. Ik heb ze beiden, maar rolschaatsen zijn echt niet geschikt voor afstanden :+

En ik zou wachten tot het regenseizoen voorbij is :P

Soon may the Wellerman come to bring us sugar and tea and rum.
One day, when the tonguing' is done we'll take our leave and go.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:13

Ik heb vroeger veel gerolschaatst, skeelers daar ga ik helaas snel schuin mee onder mijn enkels staan, en remmen kan ik ook niet perfect...het is uiteraard een kwestie van oefenen maar dat remmen blijf ik lastig en gevaarlijk vinden, want ik wil wel HARD kunnen :P

Ik heb mijn oog nu laten vallen op een Gauswheel, lijkt mij de voordelen van "skaten" te hebben qua conditie en spieren enzo, maar met extra comfort (grote luchtband i.p.v. die kleine harde wieltjes die enorm veel trillingen doorgeven op alles dat niet perfect glad is...zoals asfalt en tegels enzo :P ) en veiligheid, en heerlijk dat je gewoon er af kunt stappen wanneer je maar wilt, en dan gewoon verder kunt lopen +:)+

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info http://www.barefoot-webshop.nl
Mijn Vinted kledingkast, nu vooral kinderkleding t/m maat 128: Klik hier

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:18

skeeleren is net zo effectief als hardlopen, alleen minder belastend voor je gewrichten (ivm de schrokken die je met hardlopen krijgt)

Ik wil er ook mee beginnen, mooi om mijn conditie te verbeteren en hoop ook wat kilootjes kwijt te raken/strakker te worden :+ heb alleen paar maand terug mijn enkelbanden gescheurd dus, word nog even uitproberen of het überhaupt wel wil :=

Gewoon idd een rustige plek uitzoeken waar niet teveel verkeer langs komt, mooiste is idd een net geasfalteerde weg of fietspad of idd parkeerterrein :+ alle bescherming aan doen die er is, gewoon voor het geval dat. en dan gewoon rustig wat proberen, het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. en het remmen ja.... dat lukt mij ook niet op de manier zoals het officieel hoort met de blokjes achterop. dan lig ik ook gestrekt als ik dat probeer :') maar ik laat mij dan gewoon rustig, tijdig uitrollen.

Ivana (Atleet x Renovo), M1+3
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:22

Ja, en als je zo remt dan kun je dus vaak maar weinig snelheid maken omdat je toch nooit weet wat er ineens voor je opdoemt.... en dan kom je eens een stoepje tegen, of lange stukken weg die hobbelig zijn, of een schuin stuk....ik vind het echt levensgevaarlijk tegenwoordig, haha :D

Vooral dat je dan ook niet er vanaf kunt en verder kunt lopen als je voeten te zeer gaan doen door alle trillingen of blaren ofzo...dan moet je weer een paar schoenen meenemen en dat is ook weer zo onhandig :P

Er bestaan overigens wel cursussen, heb ik ook wel eens gedaan een paar jaar geleden, is best leuk.

Maar ik vind het echt onprettig dat ik die dingen niet helemaal de baas ben, vooral het niet echt betrouwbare remmen := Is toch een probleem als je een keer geen ruimte hebt om uit te rollen, en/of een heg of paal ofzo waar je je op kunt storten :')

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info http://www.barefoot-webshop.nl
Mijn Vinted kledingkast, nu vooral kinderkleding t/m maat 128: Klik hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:28

vroegah,jaartje of 15 terug deed ik heel actief inline skaten...(inclusief skate kleding,haha wat zag ik eruit :+ ).
heb ze nog steeds ergens liggen soms kriebelt het wel om weer te beginnen.

zorg dat je goede skates hebt met goede wieltjes,en dat ze ook goed passen.
niets is zo vervelend als te grote of krappe skates.

enige dat ik naar vind is een weg die niet helemaal egaal is, dat trilt door op mijn voeten en daar werd ik altijd enorm vermoeid van.
helaas lopen hier weinig echt gladde asfalt wegen...dan zou ik eerst wel weer met de auto ergens heen moeten gaan om te skaten en daar heb ik dan weer geen zin in. :o
eerder deed ik veel met de skates,inclusief stoepjes pakken en hellingen enzo,dat zou ik nu niet meer doen.

remmen moet je even leren,ik deed het altijd door mijn skate wat schuin te zetten en zo af te remmen.
mocht het echt opeens gaan ( :') ) dan klampte ik me wel vast aan een paal of hekje...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:47

Een strak bestrate weg of fietspad kan ook... is minder irritant doorschokken in je gewrichten dan ongelijk asfalt. Ik vind die kleine fietspadtegeltjes eigenlijk heel fijn om op de rolschaatsen, dan krijg je een beetje zo'n regelmatig kadoekkadoek-rammeltje.

Vivo por vos <3 Pony <3

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:49

Koop gewoon de echte skeelers, met wieltjes op één rij en koop er zo stokken bij (die je ook wel ziet om in de bergen te gaan wandelen), daarmee kan je je vasthouden en je armen werken ook :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:54

Ik heb vorig jaar toevallig skates aangeschaft, als afwisseling voor het hardlopen.

Wij naar de skate-speciaalzaak gegaan (ja, ik wist ook niet dat dat bestond), uitgelegd wat we wilden, waarvoor en hoezo. Toen is hij met een paar skates aangekomen die aan onze eisen voldeed en toen zijn we proefrondjes gaan maken in de winkel :'). Ik had ook vanaf mn 8ste niet meer op die dingen gestaan geloof ik, dus was nogal wiebelig.

Maargoed, het spreek allemaal voor zich. En anders ga je gewoon ergens in een achteraf steegje met beschermers en een kussen op je kont oefenen toch :D?

Snelheid maken en houden gaat goed, enige wat ik verdomd moeilijk blijf vinden is remmen. Het lukt me gewoon écht niet. Meestal komt ik gelukkig wel een lantaarnpaal tegen die me kan stoppen of iig afremmen, maar ik ben ook een keer vanaf de prom in Kijkduin naar beneden keihard tegen een flatgebouw aangeknald en ook 1 keer tegen wandelaars. Gelukkig konden die er wel om lachen, maar ik vond er niks grappigs aan. Ik blijf oefenen, maar het lukt me gewoon echt niet.

Overigens heeft die zaak tegen ons gezegd dat je echt niet met een nat wegdek moet gaan skaten, omdat je lagers dan gaan roesten..

♥ Rewrite the Stars ♥

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:16

Vorig jaar heb ik skates aangeschaft. En het gewoon gedaan. Erop gaan staan en gaan skaten :P Ben gewoon de polder hier ingegaan, 10 km gladde asfaltweggetjes. Natuurlijk niet gelijk de 10 km gedaan :)
Plots remmen is gewoon de berm in skaten of een paaltje/lantaarnpaal vastpakken. Al staan die hier niet veel.
Ik kan nu ook redelijk remmen door m'n skates wat naar binnen te draaien en een beetje op m'n remblokje remmen. Gewoon niet al te hard gaan en goed vooruit kijken. Pas ook goed op met loslopende (en niet luisterende!) honden, heb er al een keer 1 voor m'n skates gehad die niet luisterde naar z'n baas. Gelukkig ging ik niet hard. Dus ook voor goede knie- elleboog- en pols beschermers zorgen.
Overigens bestaan er ook heup (en kont) beschermers, mocht je daar ook willen beschermen en geen kussentje om willen binden :D

Gewoon naar een goede skateshop gaan (Rollerwave in Scheveningen vind ik persoonlijk erg fijn).
Mijn skates zijn Rollerblade Sparks. Je moet ze inderdaad wel echt goed passen. Mijn vorige waren veel te breed en dan was ik na een kwartiertje skaten al dood en doodop en deden m'n voeten, benen en rug heel erg zeer. Op mijn nieuwe haal ik met gemak de 10 km en ben ik nog niet echt heel moe. Rollerblades zijn redelijk smalle skates. K2 heb ik ervaren als te breed :P

Nu een tijdje niet meer geskate door het weer.. Misschien wil ik gaan hardlopen, maar m'n rug vind dat niet zo leuk. Inderdaad écht niet gaan skaten als het zo nat is. Ten eerste heel slecht voor je skates, ten tweede ook erg glad vaak.

Volg mijn kleine windhonden vriendinnetje: [BB-HK] [VOLG] Otje de Silken Windsprite of op Instagram: Otje_the_Windsprite

Illustraties instagram: @studiodavesmade

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:18

Ik ben op cursus gegaan :) wel zo veilig! En zo leer je het inlineskaten ook goed aan zodat je alle spieren correct gebruikt want het is nog verrekte lastig!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:07

Ik heb rolschaatsen en skates en ik moet zeggen: ik vind rolschaatsen een stuk makkelijker.
Skaten doe ik al langer, maar gaat me nog steeds niet goed af. Ik kon wel vooruit, maar ik doe toch iets verkeerd, want mijn wieltjes slijten heel snel en ongelijk af en ik krijg erg last van mijn enkels en van mijn scheenbenen. :=
Ik kan ook veel harder op rolschaatsen. :j

Die skeelers met twee van die hele grote wielen vind ik echt cool, maar dat schijnt nóg moeilijker te zijn. :')

Zoek een maatje en ga gewoon proberen, zou ik zeggen! :)
(Pas wel op met nattigheid, is uiterst slecht voor de wieltjes en lagers.)
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 05-10-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:09

Mijn collega zit gewoon 'op' rolschaatstraining. Roller derby, is helemaal hip op dit moment.

Ze gaat 2x per week naar training en er zijn hele wedstrijden. Als ik haar zo hoor is het fantastisch leuk! Maar ook wel heel stoer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roller_derby

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:10

Volgens mij moet je daar echt wel al een stuk beter dan een beginner voor zijn hoor Amaris, hoewel het niveau hier in Nederland vast dat van die Amerikaanse filmpjes niet haalt. :=

Het lijkt me wel heel leuk trouwens, ik ga binnenkort een keertje meetrainen. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:12

nou nee hoor, mijn collega is als volkomen rolschaatsnitwit begonnen. Daarvoor zijn de trainingen, om het te leren. Je leert ook echt basisdingen, remmen, keren, door je knieen enz. Ze doet ook nog niet mee aan wedstrijden, dat komt pas veel later.

Ze hebben om de zoveel tijd 'fresh meat day' dan kun je kijken of het iets is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:22

Ik ben 2 jaar terug begonnen weer na mijn kindertijd :D
In het begin is het wennen en raad je echt aan om een asfaltweg en het liefst nog net gelegd want die rijdt toch echt het aller lekkerst.
Ga het ook niet doen op die goedkope dingen van de Bart smit en dergelijke want dat is vragen om onnodige val partijen maar kijk dan voor de betere merken 2e hands. Echt dat werkt zoveel beter.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-12 13:23

Dank allemaal voor de reacties en tips!!
Ik heb eens gezocht op cursussen en er is inderdaad zoiets in de buurt dus ik heb een mailtje gestuurd :)

Denk dat ik dan inderdaad maar eens moet beginnen op rolschaatsen, dat lijkt me toch wat stabieler en ik hoef niet per se hard te gaan. Als ik maar lekker en enigzins soepel vooruit kan komen en wat kms kan maken. En met regen zal ik niet snel gaan, ik rijd namelijk ook motor en weet uit ervaring dat gladheid icm blaadjes op de weg geen leuke combi zijn :n

Nu bedenk ik mezelf: ik ben eigenlijk gek dat ik niet durf te rolschaatsen terwijl ik wel op een motor durf :')
Mijn vriend kan overigens wel skaten dus ik denk dat ik eerst voor de allereerste paar keer maar een klein beetje met hem ga oefenen. Nu nog even op zoek naar een geschikt stukkie asfalt.

Wat is het? Gratis app voor outlet kleding vergelijkbaar met Zalando Lounge, uitnodigingen zijn beperkt beschikbaar!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:23

Hm, het team hier doet het volgens mij anders, die verwachten dat je de basis al onder de knie hebt...

Jammer dat je nogal uit de buurt woont!

Succes Mars! :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:25

Ik durf ook veel, maar op het moment dat ik van een l*llig heuveltje moest met mijn skates werd ik echt doodsbang :')
Maar na een 6 weekse cursus durfde ik ook van de hoge fietsbrug af en ik vond het nog leuk ook!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-12 13:27

vuurneon: dat zou ik dus ook doodeng vinden.
Om hier in het mooie stuk geasfalteerde park te komen moet ik een vrij hoog en hobbeltig bruggetje op en af. Dat omhoog gaan zou met wat moeite en vasthouden van de rand wel moeten lukken, maar omlaag? := Ik krijg al de bibbers bij het idee!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:28

Ik vind tunneltjes nog altijd doodeng, hier hebben we een hele diepe waar je eigenlijk onvermijdelijk doorheen moet om de wijk uit te komen, maar ik rij nog liever 3 km om dan dat ik daar doorheen ga. :')