Ik moet het even van me afschrijven.
Ik heb een ontzettend lieve vriendin, en tot 2 jaar geleden zat zij vol levenslust. Ze genoot van alles, was lief, leuk, vrolijk, gezellig, spontaan. Kortom, ik was blij dat ze mijn vriendin was. Zij straalde gewoon geluk uit, altijd. Ik ken haar al ontzettend lang, maar nog nooit heb ik haar ongelukkig gezien. Haar paard was haar leven, elke dag was ze daar uren te vinden, maar ook aan haar vrienden, vriend en familie besteedde ze veel tijd. Ook school vond ze niet erg, daar ging ze graag heen.
Tot ze zo'n +/- 2 jaar geleden ziek werd, ineens. Een griepje dacht iedereen, binnen een paar dagen zou ze wel weer de oude zijn. Maar dit was níet zo. Ineens wilde ze nergens mee naartoe met vrienden, haar vriend zag ze al helemaal nooit meer, haar paard waar ze voorheen al jaloers werd als er iemand naar keek, moest nu ineens dagelijks door anderen verzorgd en gereden worden. En ook naar school gaan lukte niet meer. Hooguit 1 uur per dag, maar dan was ze doodop. Na ongeveer een jaar is de diagnose CVS gesteld (na een lange lijdensweg van vele misdiagnoses). Gelukkig, nu zou het beter gaan dachten we. Maar nee hoor. Het enige wat er op dit moment, een jaar later dus, is veranderd, is dat ze af en toe bij haar paard gaat kijken. Maar het is al snel weer te vermoeiend. Ik zie gewoon dat ze zichzelf door de dag heen moet worstelen, elke dag weer, en dat doet mij zoveel pijn. Die levenslust die ze had, daar is werkelijk niks meer van over en dat is zo verschrikkelijk om te zien. Ik voel me zó machteloos.
Heeft er iemand nog tips om haar misschien weer wat op te vrolijken? Haar wél tot dingen aan te zetten? Of missvchien ervaringen die je met haar wilt delen? Dan kan ik je haar e-mailadres geven, ze voelt zich namelijk zo onbegrepen, en zegt dat het voor haar niet meer hoeft als het zo verder gaat. Dat breekt echt je hart als goede vriendin zijnde. Verder heeft ze al haar vrienden verloren, omdat ze toch nooit iets mee kan doen. Ik wil haar blijven steunen, in de hoop dat ze weer de oude wordt. Maar hoe?
Heeft een bokker de goude tip? Ik ben ten einde raad..

Helaas wordt iets dergelijks van een ME-patiënt wel verwacht.