Vanaf het begin zijn er wat probleempjes geweest.
Hij word erg gespannen en soms zelfs angstig als iemand rechtstreeks iets aan hem vraagt, dit ook in de kring.
Het is wel wat verbeterd, maar je blijft een beetje zien dat hij het wat spannend vind als de juf iets aan hem vraagt.
Bij het enerlaatste eindgesprek, bleek echter dat er meer was gaan spelen.
Er werd mij zelfs gevraagd of hij geslagen werd en hoe het in de thuissituatie ging, want ze merkte dat hij toch wel erg veel moeite had met antwoordenaan de juf en de kring. Dat hij dan begint te stotteren, met zijn handen in zijn mond en met zijn ogen gaat knipperen.
Affijn, hevig geschrokken heb ik hulp ingeschakeld, om uit te pluizen wat er met hem was en of het niet meer binnen de grenzen ligt of wel.
Afgelopen vrijdag hebben ze hem op school gefilmd en 's middags had ik daar een gesprek over.
Die mevrouw zei:
Ik heb hem bekeken, ik heb inderdaad wel het stotteren en de wat gespannen indruk opgemerkt, ook dat hij niet meezingt in de groep, maar dat zijn geen dingen waar ik overval, alhoewel daar wel even aandacht aan besteed moet blijven worden, dat dit niet erger word.
Wat ik veel raarder vond was dat hij mij vertelde dat hij 5 jonge poesjes thuis had.
Toen ik hem vroeg welke kleur de poesjes hadden, zei hij vol overtuiging GROEN en BLAUW, het is dat ik weet dat poezen niet groen en blauw kunnen zijn, want anders had ik hem geloofd!
Hierop zei de juffrouw, nou dat is ook de reden waarom ik had gevraagd of ze Ryano wel is sloeg. Hij komt namelijk geregeld op school met:
Mama heeft mij geslagen!
Mama heeft mij geschopt!
Papa heeft de baby geslagen!
Eerst was ik hier erg van geschrokken en daarom heb ik het ook aan de moeder gevraagd, maar toen hij vertelde dat papa gewond was en heeeel veeeel pijn in zijn arm had en dat had heeeel erg gebloed, waardoor ik dacht dat hij een ongeluk had gehad, wat achteraf een schaafwondje bleek te zijn, begreep ik ineens dat hij van een mug een olifant maakte.
Als wij dus met hem stoeien en voor de gein zachtjes onder zijn kond een schopje geven, zegt hij dus op school, Mama heeft mij geschopt!
Als wij met de baby spelen en voor de gein een drumsaldo weggeven op de luier wat die kleine geweldig vind, zegt hij dus op school, Mama heeft de baby geslagen!
Conclusie:
Behalve dat hij veel structuur nodig heeft, niet te veel gepusht moet worden en goed oplet wat je zegt (geheugen als een olifant) Kan hij de realiteit niet scheiden van fantasie......maakt hij van een mug een olifant en geloofd hij daar heilig in

Nog meer moeders met zulke leuke kinders?????