Kind met een levensgrote fantasie, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Kind met een levensgrote fantasie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 17:32

Mijn zoontje van bijna 4 jaar zit sinds dat hij 2,5 jaar was op de peuterspeelzaal.
Vanaf het begin zijn er wat probleempjes geweest.
Hij word erg gespannen en soms zelfs angstig als iemand rechtstreeks iets aan hem vraagt, dit ook in de kring.
Het is wel wat verbeterd, maar je blijft een beetje zien dat hij het wat spannend vind als de juf iets aan hem vraagt.

Bij het enerlaatste eindgesprek, bleek echter dat er meer was gaan spelen.
Er werd mij zelfs gevraagd of hij geslagen werd en hoe het in de thuissituatie ging, want ze merkte dat hij toch wel erg veel moeite had met antwoordenaan de juf en de kring. Dat hij dan begint te stotteren, met zijn handen in zijn mond en met zijn ogen gaat knipperen.

Affijn, hevig geschrokken heb ik hulp ingeschakeld, om uit te pluizen wat er met hem was en of het niet meer binnen de grenzen ligt of wel.
Afgelopen vrijdag hebben ze hem op school gefilmd en 's middags had ik daar een gesprek over.

Die mevrouw zei:
Ik heb hem bekeken, ik heb inderdaad wel het stotteren en de wat gespannen indruk opgemerkt, ook dat hij niet meezingt in de groep, maar dat zijn geen dingen waar ik overval, alhoewel daar wel even aandacht aan besteed moet blijven worden, dat dit niet erger word.
Wat ik veel raarder vond was dat hij mij vertelde dat hij 5 jonge poesjes thuis had.
Toen ik hem vroeg welke kleur de poesjes hadden, zei hij vol overtuiging GROEN en BLAUW, het is dat ik weet dat poezen niet groen en blauw kunnen zijn, want anders had ik hem geloofd!

Hierop zei de juffrouw, nou dat is ook de reden waarom ik had gevraagd of ze Ryano wel is sloeg. Hij komt namelijk geregeld op school met:
Mama heeft mij geslagen!
Mama heeft mij geschopt!
Papa heeft de baby geslagen!

Eerst was ik hier erg van geschrokken en daarom heb ik het ook aan de moeder gevraagd, maar toen hij vertelde dat papa gewond was en heeeel veeeel pijn in zijn arm had en dat had heeeel erg gebloed, waardoor ik dacht dat hij een ongeluk had gehad, wat achteraf een schaafwondje bleek te zijn, begreep ik ineens dat hij van een mug een olifant maakte.
Als wij dus met hem stoeien en voor de gein zachtjes onder zijn kond een schopje geven, zegt hij dus op school, Mama heeft mij geschopt!
Als wij met de baby spelen en voor de gein een drumsaldo weggeven op de luier wat die kleine geweldig vind, zegt hij dus op school, Mama heeft de baby geslagen!

Conclusie:
Behalve dat hij veel structuur nodig heeft, niet te veel gepusht moet worden en goed oplet wat je zegt (geheugen als een olifant) Kan hij de realiteit niet scheiden van fantasie......maakt hij van een mug een olifant en geloofd hij daar heilig in :z

Nog meer moeders met zulke leuke kinders?????

Hannemarie

Re: Kind met een levensgrote fantasie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:37

ik weet alleen dat kinderen tot ong. 5 jaar hun eigen leugens geloven,
zo had mijn zusje (4 jaar, bijna 5) vorige week haar naam met pen op de wit gesausde muur geschreven.
maar was er heilig van overtuigd dat haar knuffelhond dat had gedaan.
ze geloofde er niks van toen we zeiden dat zij het had gedaan, toen vertelde mijn moeder dus dat dit heel normaal is bij kleuters.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 17:39

Hannemarie schreef:
ik weet alleen dat kinderen tot ong. 5 jaar hun eigen leugens geloven,
zo had mijn zusje (4 jaar, bijna 5) vorige week haar naam met pen op de wit gesausde muur geschreven.
maar was er heilig van overtuigd dat haar knuffelhond dat had gedaan.
ze geloofde er niks van toen we zeiden dat zij het had gedaan, toen vertelde mijn moeder dus dat dit heel normaal is bij kleuters.

Ja sommige kinderen hebben inderdaad een levensgrote fantasie en kunnen realiteit en fantasie niet uit elkaar houden, dat komt vanzelf, maar als jou kind op school gaat verkondigen dat hij geslagen en geschopt word en zijn broertje ook, krijg je wel problemen aan je broek hahaha

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 17:40

Wel fijn trouwens om te lezen dat mijn kind niet de enige is :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:40

jeetje dat moet als ouder wel heel pijnlijk zijn om te horen :(:)
helaas heb ik geen kinderen maar ik had als kind wel een levendige fantasie :j maar dit benadeelde andere niet. Leefde gewoon een beetje in mijn eigen (positieve :P ) wereldje :P

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 17:53

lifaya schreef:
helaas heb ik geen kinderen maar ik had als kind wel een levendige fantasie :j maar dit benadeelde andere niet. Leefde gewoon een beetje in mijn eigen (positieve :P ) wereldje :P

Ja dat is inderdaad pijnlijk ja ;)
hij leeft ook een beetje in zijn eigen wereldje, psz was bang dat hij misschien lichte vorm van autisme heeft, pdd-nos, maar daar is verder gelukkig niet meer over gesproken, wel dat ik het de basisschool moet vertellen en hoe ze met hem om moeten gaan en goed in de geaten houden of het minder word als hij groter word hahaha

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaar ik kreeg ook wel een heeeeeeeeeeeeel groot compliment, want hij heeft dan misschien een heeeeeeele grote fantasie, hij is wel een ontzettend slim jochie en heeft een geheugen als een olifant (wat overigens ook niet makkelijk is) maar wel leuk om te horen :D

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:14

Uh mijn moeder... :=
Maar ik ben er al een aantal jaren overheen...
Zo kon ik vroeger mijn dromen niet onderscheiden van de realiteit en was ik na het lezen van dolfje het weerwolfje er heilig van overtuigd dat ook ik een weerwolfje was...
Goede nieuws het gaat dus over...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:24

Toen ik klein was mocht ik op vakantie altijd in het kinderzwembad in het hotel of tot de eerst "ballen lijn" in de zee en zodra ik mijn badpakje aan trok veranderde ik in een zeemeermin en kon ik met alle vissen en dieren in de zee praten.

Ik heb echt dagen lopen huilen toen ik er achter kwam dat dit niet waar was.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 18:32

hij roept steeds dat hij superman is, toch maar alle bovenramen op slot gaan doen :=

Nee zonder gekheid, ik heb het nooit echt gemerkt, maar gelukkig weet de school nu dat ik hem niet mishandel pfffffff.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:49

Das idd wel fijn... Mijn ouders schrokken ook toen ze hoorde dat ik geadopteerd was (vast bedacht na een ruzie)
En toen mijn juffie van groep 2 mijn moeder kwam vertellen dat het verschrikkelijk moet zijn geweest om samen met mij en zuslief toe te kijken hoe onze Duitse herder onder de trein kwam... Het arme mens kon ons alleen maar veel sterkte toewensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:53

fjordowner18 schreef:
lifaya schreef:

Ja dat is inderdaad pijnlijk ja ;)
hij leeft ook een beetje in zijn eigen wereldje, psz was bang dat hij misschien lichte vorm van autisme heeft, pdd-nos, maar daar is verder gelukkig niet meer over gesproken, wel dat ik het de basisschool moet vertellen en hoe ze met hem om moeten gaan en goed in de geaten houden of het minder word als hij groter word hahaha

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaar ik kreeg ook wel een heeeeeeeeeeeeel groot compliment, want hij heeft dan misschien een heeeeeeele grote fantasie, hij is wel een ontzettend slim jochie en heeft een geheugen als een olifant (wat overigens ook niet makkelijk is) maar wel leuk om te horen :D

Ondanks dat ik het heel vervelend voor je vind, zou ik toch zeker gaan kijken wat de oorzaak is. Je zegt dat er gelukkig niet over gesproken wordt, ik zou dat juist willen weten zo dat je je kind zo goed mogelijk kun helpen waar nodig. Of zou je het niet leuk vinden als hij een stempel krijgt? dat kan ik me ook goed voorstellen.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:28

Ja hoor, niet mijn eigen kind, maar op mijn stage (basisschool, groep 3) ook een meisje met een enorme fantasie!
Ze heeft 3 eigen paarden waar ze elke dag op rijd en afgelopen vrijdag is haar vader 20 geworden! (meisje is 6)

:')

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:10

hij was iig op tijd <<)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:16

Ik weet nog dat ik vroeger iedereen vertelde dat ik een tweeling zus had. Mijn moeder had me een keer verteld welke namen ze me had willen geven, en welke mijn vader mooi vond. 1 van die namen werd mijn tweeling zus. Volgens mij was ik er zelf ook heilig van overtuigd dat het zo was. Maar het is al weer een tijdje geleden :'). Soms liep ik als mezelf over straat, soms als mijn "zus".

Wat betreft je zoon. Toen ik het las dacht ik ook gelijk aan een vorm van autisme. Het lijkt me wel verstandig dat je daar wel over gaat praten met deskundigen. Al is het maar om het uit te sluiten. Hij leeft erg in zijn eigen wereld zeg je. Dat is wel een duidelijk kenmerk. Daar komt bij dat je zegt dat hij veel structuur nodig heeft (heeft ieder kind overigens) en niet gepusht mag worden. Vooral dat laatste vind ik een belangrijk kenmerk. Het hoeft niet zo te zijn hoor maar je kunt het beter vroegtijdig uitsluiten dan er later achter komen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:51

Femke(ll) schreef:
Ja hoor, niet mijn eigen kind, maar op mijn stage (basisschool, groep 3) ook een meisje met een enorme fantasie!
Ze heeft 3 eigen paarden waar ze elke dag op rijd en afgelopen vrijdag is haar vader 20 geworden! (meisje is 6)

:')

Dat laatste is niet hee ongewoon om op die leeftijd te zeggen hoor, zijn er wel meer die dat niet weten :)

TS: fijn dat de juf van je zoontje zo open hier over is en dat ze weet dat hij niet mishandelt wordt. Ik zou het toch wel in de gaten blijven houden en ook de nuance aangeven (dus in het voorbeeld dat je geeft over het trommelen op de babyluier: duidelijk aangeven dat het een spelletje is en dat je de baby geen pijn doet) zodat je vervelende misverstanden kunt voorkomen.

Verder is er niets mis met een beetje fantasie natuurlijk, zolang het niet de spuitgaten uitloopt.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 03:11

Dit doet me denken aan mijn broertje die ook een enorme fantasie had.
Hij vertelde de raarste dingen in de kleuterklas.
Zo zou er een boom op ons huis gevallen zijn waardoor we een gat in ons dak hadden en alle dakpannen kapot waren. (raar, want we hebben helemaal geen hoge bomen naast ons huis en ook geen dakpannen op het dak). En vertelde hij dat we gingen verhuizen naar Amerika (vriendin van mijn moeder helemaal verontwaardigd waarom ze dat via mijn broertje te horen moest krijgen :') )
Zo had hij nog wel meer dingen, totdat ons konijn overleed en hij dat vertelde op school. 's Middags was hij helemaal overstuur want de juf had helemaal niet willen bidden voor het dode konijn. Want juf geloofde hem niet. Mijn moeder is toen naar juf gegaan om uit te leggen dat het beest echt dood was en uiteindelijk heeft hij toch zijn gebed gehad. Sindsdien heeft hij nooit meer een fantasieverhaal/leugen verteld.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 03:55

Ik scheen vroeger een kaboutervriendje te hebben (compleet mer rode puntmuts) die in de schuur woonde. Weet ik niks meer van maar scheen er ook hele gesprekken mee te voeren.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 05:40

Hier nog 1! Mijn zoontje verkondigd dat ik hem nooit te eten geef! Terwijl hij altijd goed te eten krijgt, en hij vaak zelf de gene is die niet meer hoeft of niks wil. En zo zegd hij wel vaker dingen, hij is overigens net 4 jaar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:22

Is wel heel erg kleutereigen om te fantaseren. Pas vanaf 8 jaar is dit onderscheid veel beter.
Desondanks is daarmee niet alles wat ze zeggen per definitie verzonnen.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:25

Zo begon mijn oppaskindje ineens een verhaal over dat ze een andere moeder wilde want deze was helemaal niet lief. Maar een moeder heb je voor altijd dus dat kon helemaal niet.
Heb er gewoon om gelachen met haar moeder :) .

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:34

Oooh erg he soms die fantasie van die kleintjes!!
Ik heb het ooit eens gehad met mijn oudste dochter,ze was toen een jaar of 2.
We zaten in een broodjes zaak en ze wilde maar niet eten en was vervelend, dus na een aantal x gezegd te hebben neem een hapje en ze maar bleef huilen, zeik tegen mijn vriend nou hup jassen aan we gaan, dit is niks zo...waarop ik naar mijn dochter loop om haar jas aan te doen, begint ze heel hard te schreeuwen...Mama niet slaan, mama niet slaan...nou heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld, hele broodjes zaak zat vol, heb mijn dochter nog nooit met een vinger aangeraakt ;(

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:36

Ik krijg er heel vaag een autisme gevoel bij, is daar al over gesproken?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:39

Pauline schreef:
Is wel heel erg kleutereigen om te fantaseren. Pas vanaf 8 jaar is dit onderscheid veel beter.
Desondanks is daarmee niet alles wat ze zeggen per definitie verzonnen.

Vanaf 8 jaar? Ik ken een jongetje van 10 die echt overal over fantaseert. Zijn vader zegt dat het niet zo erg is maar ik vind het niet helemaal normaal....

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:42

Mijn zoon van bijna 5 heeft ook een levendige fantasie. Maar dan vooral met spelen. Hij verzint hele veldslagen als hij met Playmobil bezig is en soms denk ik hij heeft een compleet script bedacht. Verder heeft hij een fantasievriend waar hij vaak over praat. Hij weet zelf ook dat hij niet bestaat en als hij er iets over vertelt, dan lach ik wel eens zo van kom op, die bestaat niet. Dan zegt hij ja mama dat weet ik wel, maar vervolgens vertelt hij er ronduit verder over. Fantaseren hoort bij de leeftijd naar mijn idee.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:26

Ik heb dan wel geen kinderen, maar ik vind de verhalen echt heel amusant :+ Ik hoop dat ik over een aantal jaar ook een kind krijg met zo'n grote fantasie, lijkt me fantastisch :D
Ik hoop voor je TS dat het bij de leeftijd hoort en dat het niets iets als autisme oid is.