De kracht van sociale media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

De kracht van sociale media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 14:31

Wat er gisteren in Haren is gebeurd laat weer eens de kracht van sociale media zien.

Wat ik me afvraag is hoe kan het dat dit ene bericht zo vaak is gedeeld.
Ik geloof dat er wel veel meer mensen zijn die deze fout hebben gemaakt, maar gelukkig loopt het zelden zo uit de hand.
Er moet ergens iets gebeurd zijn met dit bericht waardoor dit bij zoveel mensen terecht is gekomen en waardoor niemand er meer de controle over had.

Annemeik

Re: De kracht van sociale media

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:40

En niet alleen sociale media, als de gewone media hier niet zoveel aandacht aan had besteed had het een stuk minder groot geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:45

Geen idee wat er in Haren is gebeurd (ga ik zo even opzoeken) maar sociale media zijn enorm sterk. Kijk maar naar het aantal bokkers dat heeft meegeleefd met Bietjuhh en het bloemstuk dat ingezameld werd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:53

De hele maatschappij draait om de media, want daar worden we door beïnvloed.
Is al heel lang zo..
Daarom moet je ook verder kijken dan je neus lang is, en niet enkel het nieuws enz " geloven".
En mensen zijn kudde dieren, dus ja... Nu de sociale media zo'n hype zijn gaat t hard.
Had de media er geen aandacht aan geschonken " hoeveel mensen kOmen er" zoals RTL en SBS6 dan was het n stuk minder geweest.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:17

Op Youtube staat ook een filmpje van een nieuwsbericht van afgelopen dinsdag dat de burgemeester er alles aan deed/ging doen om het niet uit de hand te laten lopen. Goed gelukt :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:22

Sociale media was hier het probleem niet imo.
Als de gewone media er niet zoveel aandacht aan hadden geschonken was het nooit zover gekomen.
Haren had gewoon achter de schermen voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
Maar ik denk dat er uiteindelijk helemaal niet zoveel mensen daadwerkelijk die kant op waren gegaan.
Maar door de hele hype in de normale media werd men toch wel nieuwgierig....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:24

als radio en tv er niet zo vreselijk in waren opgegaan en mensen niet genaaid werden met zogezegde artiesten op de radio die zouden komen was t ook allemaal niet zo uit de hand gelopen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:27

Kan iemand verduidelijken wat er gebeurd is, want ik weet totaal niet waar het over gaat. :o

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:38

Gini schreef:
Kan iemand verduidelijken wat er gebeurd is, want ik weet totaal niet waar het over gaat. :o

Even 'Project X Haren' bij Google invullen.. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:40

als de reguliere media niet zo ontzettend dom op dit gebeuren was ingesprongen was er al heel wat minder aan de hand geweest , als het alleen bij social media was gebleven was het lang niet zo een debiele hype geweest en waren er vast wel wat mensen op komen dagen, maar waarschijnlijk lang niet zo veel als dat er nu door de aandacht van allerlei radiozenders en commerciele en zelfs pblieke tv zenders zijn om komen dagen .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:44

de reguliere media wacht niet op het nieuws... die maken het nieuws..

ik vind het echt heel sneu wat er allemaal is gebeurd in Haren, en ook voor het meiske in kwestie (en haar ouders)...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:53

IlonavB schreef:
Gini schreef:

Even 'Project X Haren' bij Google invullen.. ;)

Bedankt, nu weet ik al meer.

Ik denk dat de kracht van sociale media niet onderschat mag worden, maar ook zeker niet overschat. Niets is zo vluchtig als internet.
Net zoals dit: wie middenin dat heel Haren-gebeuren zit en het op de voet volgt, voor die persoon lijkt het alsof alles even beheerst wordt door de Harenkwestie. Heel de wereld lijkt daarin mee te gaan. Men weet niet dat men 100 kilometer verderop helemaal van niets weet.

Net zoals in mijn geval: binnenkort zijn het verkiezingen in België en in mijn stad was er een kandidaat die naaktfoto's beloofde als ze verkozen zou worden. Op facebook ging het rond als een razendsnel vuurtje, heel de stad sprak erover,... Toen ik het tegen een vriend vertelde die twee steden verder woont, wist die totaal niet waar ik het over had.

Wat in jouw ogen dus groots lijkt omdat je er middenin zit, hoeft dat eigenlijk helemaal niet te zijn.

Maar desalniettemin ben ik het ermee eens dat internet zeer voorzichtig gebruikt moet worden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:01

Als de gewone media er niet op ingesprongen was had ik helemaal niet geweten van het bestaan van project X haren. Ik hoorde het donderdag pas in de auto op de radio en moest zelfs opheldering vragen aan de bestuurder van de auto omdat ik werkelijk geen flauw benul had waar het over ging.
Echter heb ik qua sociaal media en tv niet onder een steen geleefd en heeft het mij op facebook niet eens 'geraakt' terwijl ik de gehele dag online sta op facebook.

Laten we eerlijk zijn als vandaag op het nieuws was geweest dat er een meisje in Haren een uitnodiging had gestuurd via facebook voor gisteren en er waren 150 man op komen dagen hadden we er om kunnen lachen.
Nu zijn we allemaal aangeslagen van het beestachtige geweld wat in haren heeft plaats gevonden omdat de media zonodig olie op het vuur moest gooien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:03

Dat is idd hoe ik er ook over denk. De normale media zijn nog altijd krachtiger dan de sociale media.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 18:01

Het lijkt er dus op dat het vanaf het moment dat de traditionele media zich ermee ging bemoeien het uit de hand gelopen is.
Het meisje had dus waarschijnlijk de pech dat haar bericht bij een op dat moment verkeerd persoon terecht kwam(waarschijnlijk een verveelde journalist die geen echt nieuws te melden had.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:37

Ik moet zeggen (na wat zoeken op Google) dat het toch opvallend is dat er vooral relschoppers zijn afgezakt. Waarom eigenlijk? Elk nuchter denkend mens weet toch dat dit een domme fout is van een kind, moet er daarom zo'n ophef gemaakt worden? Moeten daarom zoveel vandalen naar ginds afzakken om de boel overhoop te halen? Is het dan zo moeilijk tegenwoordig om zo'n dingen met een lach naast je neer te leggen?

Snap ook niet dat de media er daarom is opgesprongen, dat zoveel mensen het gedeeld hebben. je ziet toch dat het een sweet sixteen is, een "kinderfeestje", waarom voelen al die volwassenen zich geroepen om daarheen te gaan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:39

Om te rellen....

Ik denk niet meer en niet minder.....

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:56

:+ Ik begrijp niets van de antwoorden"dat als de media zich er niet mee had bemoeid, was het niet uit de hand gelopen".
Eigenlijk weten we dat niet zeker. Wat we wel zeker weten dat een stelletje raddraaiers deze uitnodiging aanpakte om zich te verzamelen en de boel op zijn kop te zetten in Haren. Door de Sociale Media is het verzamelen op een plek en daar te vernielen, makkelijker geworden.
De media hoort zich m.i mee te bemoeien, daar dit nieuws was. Wel denk ik, dat de burgemeester beter een ME en politie achter de schermen had kunnen hebben en beter niet had kunnen vermelden hoeveel politie er op de been zou zijn.
Indien er geen aandacht door de pers aan besteed was, hadden we niet geweten, hoe erg er huisgehouden is, door een stomme actie op Facebook. Maar zelfs al waren er 150 mensen geweest....dit waren mensen die allang wisten dat er geen feest was en dat alles op een vergissing berustte. Zij hadden dus niets te zoeken is Haren, waarom dan wel komen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:21

NM --> LZP.