Hoe ga ik dit aanpakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy517
Berichten: 1556
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Nijmegen

Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 00:37

Om maar bij het begin te beginnen, in 2009 zijn mijn ouders gescheiden en ik heb besloten om met mijn moeder mee te gaan en 1 keer in de 2 weken een weekend naar mijn vader.
In het convenant(?) is na overleg opgenomen dat mijn ouders 50/50 opdraaien voor mijn kosten (school etc).

Dit houdt in dat hij elke maand de alimentatie overmaakt en mochten er kosten bijkomen voor mij, dat ze dit onderling regelen. De alimentatie heeft hij elke maand gewoon keurig betaald aan mijn moeder.

Nu ben ik in mei dit jaar 18 geworden, en dan stopt de alimentatie vanuit mijn vader naar mijn moeder, want dan is hij 'verplicht' om dit tot mijn 21e aan mij te betalen, zolang ik het zelf financieel niet redt.
Nu komt het probleem: Hij heeft dit al die tijd vertikt omdat ik ben gestopt met mijn studie! Dit was niet omdat het niet te betalen was, maar omdat het gewoon echt niks voor mij was.. (De reden waarom hij niet betaalde was: Jij studeert niet, dan krijg je ook geen geld)
Na een paar maanden thuis gezeten te hebben ben ik weer begonnen met studeren ( een thuisstudie weliswaar ), maar goed, studeren is studeren toch ? Ik heb dit nieuws heel blij aan hem verteld, en hij klonk enthousiast. We hebben het echter niet over de alimentatie gehad.. Simpelweg omdat ik dat niet durfde omdat hij soms nogal agressief kan zijn (meer info via pb).

Ik merk nu dat ik toch wel in de knoop kom met mijn eigen dingen, heb een telefoonrekening, zorgverzekering, en dat soort dingen. En ieder mens wilt ook wel eens iets voor zich zelf kopen, maar dat zit er bij mij gewoon niet in, heb daar het geld gewoon niet voor. Mijn eigen inkomsten zijn namelijk niet genoeg om dit allemaal te kunnen bekostigen. Ja, ik kan me ook helemaal uit de naad gaan werken, maar feit blijft dat mijn vader dit gewoon verplicht is om te betalen, toch ?

Er is me verteld dat ik makkelijk naar de rechter kan stappen, maar het is en blijft toch wel je vader.. En dat wil ik hem eigenlijk ook niet aandoen, want dan verliest hij toch. Bovendien worden de kosten dan opnieuw berekend en zal hij nog meer moeten betalen omdat ik niet evenveel bij beiden ouders ben.. ik ben eigenlijk maar enkele dagen per jaar ( :+ ) bij mijn vader..

Waar dit hele verhaal nu eigenlijk om draait, hoe kan ik hem nou vriendelijk vragen om mij elke maand dat geld over te maken?

P.S Mijn vader en moeder hebben al vaker ruzie gehad via mail/telefoon over deze kwestie, maar nu ik 18 ben moet ik het zelf maar op kunnen lossen.. Ook heb ik hem een tijd geleden al laten doorschemeren dat ik het erg moeilijk heb om dingen te betalen..

In ieder geval bedankt als je dit gelezen hebt en ik hoop dat iemand me kan helpen :)

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:42

Hoe je het ook wendt of keert, jouw vader is gewoon verplicht om tot je 21e alimentatie te betalen. Studie of niet. Loyaliteit is daarbij idd heel lastig want zoals je zegt, je vader blijft je vader. Persoonlijk ben ik van mening dat dit iets is wat je ouders moeten regelen en waar jij je niet druk om zou moeten maken. Ik ben het niet eens met de uitspraak dat je het maar zelf op moet lossen, jij hebt er immers niet voor gekozen dat je ouders uit elkaar gaan en je ouders hebben samen ervoor gekozen dat jij op de wereld kwam.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:50

Pff lastige situatie, ik zou in eerste instantie ook proberen om dit bij je vader aan te kaarten eventueel schriftelijk, dat is misschien makkelijker.

Mocht dit niet werken dan kan je altijd contact opnemen met het Juridisch Loket en in samenwerking met hen een brief op te stellen waarin je je vader wijst op zijn betalingsverplichting. Of het LBIO inschakelen. Zelf heb ik geen ervaring met deze oplossingen, maar ik heb wel vaker gehoord dat er gebruik van gemaakt wordt. Misschien heb je er iets aan :)

Lente
Berichten: 27791
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:53

Oef, herkenbaar. Mijn vader heeft dit ook nooit gedaan... Heb nog regelmatig de neiging gehad om het inderdaad af te dwingen...

Mandy517
Berichten: 1556
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 00:59

Patriciavt schreef:
Hoe je het ook wendt of keert, jouw vader is gewoon verplicht om tot je 21e alimentatie te betalen. Studie of niet. Loyaliteit is daarbij idd heel lastig want zoals je zegt, je vader blijft je vader. Persoonlijk ben ik van mening dat dit iets is wat je ouders moeten regelen en waar jij je niet druk om zou moeten maken. Ik ben het niet eens met de uitspraak dat je het maar zelf op moet lossen, jij hebt er immers niet voor gekozen dat je ouders uit elkaar gaan en je ouders hebben samen ervoor gekozen dat jij op de wereld kwam.


:j Ik denk dat mijn moeder dat zegt, omdat ze zelf een beetje de hoop verloren heeft.. dat ik het zelf op moet lossen zeg maar..

Depende schreef:
Mocht dit niet werken dan kan je altijd contact opnemen met het Juridisch Loket en in samenwerking met hen een brief op te stellen waarin je je vader wijst op zijn betalingsverplichting. Of het LBIO inschakelen. Zelf heb ik geen ervaring met deze oplossingen, maar ik heb wel vaker gehoord dat er gebruik van gemaakt wordt. Misschien heb je er iets aan :)


Dankjewel! Zal het er eens met mijn moeder over hebben.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:59

Ik zou toch proberen om hier met je vader over te praten. Leg hem uit dat je door je studie minder kan werken dan eigenlijk nodig is om voor jezelf te zorgen en vraag hem gewoon rustig of hij wil overwegen om de alimentatie zoals afgesproken te betalen.

Het lijkt me voor jullie allebei geen pretje om dit via de rechter op te moeten lossen, ik zou er zelf niet aan moeten denken om tegenover mijn vader in een rechtzaal te moeten zitten...

Mocht hij pertinent weigeren dan is het te overwegen, maar mij lijkt het beste om zoiets persoonlijk op te lossen. Face to face dus.

Sterkte!

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 01:26

Mijn vader weigerde ook te betalen, ik redde het niet woonde op mezelf en kon niet anders dan geld van hem vragen. Om prive redenen had ik helemaal verder geen contact met hem en hij wilde dan ook alleen betalen als ik weer naar hem toe zou gaan (op afraden van mijn psych dit toch echt niet gedaan) Toen inderdaad naar een advocaat gestapt, over het algemeen ga je dan eerst naar een mediator... Als je er echt niet uitkomt zou ik dit dus toch proberen, het heeft mij geholpen al moesten we toch nog naar de rechtbank. De rechter kijkt er niet naar hoe veel of hoe vaak je bij je vader bent dat is absoluut niet van toepassing enkel hoeveel je nodig hebt en waarvoor.

Gelukkig heb jij nog wel contact met je vader en leg hem is voor dat het niet anders is...

Elianna_
Berichten: 3801
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:37

Mijn vader wou ook niet meer alimentatie aan mij betalen toen ik op mijn 18e op mezelf ging wonen. Ik heb een aantal keer gesprekken met hem gehad, en na het laatste gesprek zou hij erover nadenken. Na een aantal dagen kreeg ik een berichtje dat hij per jaar mijn alimentatie zou verminderen. Een aantal dagen daarna kreeg ik een berichtje dat hij mij toch tot mijn 21e zou betalen, omdat hij mij niet minder wou geven dan de rest van mijn broers en zus.

Wellicht kan jij ook met je vader gaan praten? Misschien kan je een overzichtje maken met jou inkomsten en vaste uitgaven, zodat jij je vader kan laten zien dat je zo echt niet rond gaat komen.

Mocht je vader dan nog niet overgehaald zijn om te betalen tot je 21e, dan zou ik naar de advocaat gaan die destijds de regeling met jou vader en moeder heeft vastgelegd. Succes ermee!

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:46

Als ik jou was zou ik ook eens met mn vader gaan praten.
Als hij het verplicht is, tja dan zit hij er toch aan vast!
Maar aan de andere kant, als je 18 bent, moet je ook financieel zelfstandig kunnen zijn.
Ik kreeg ook vanaf mn 18e niks meer betaald van mn ouders, je zou ook kunnen overwegen om wat bij te lenen de IBgroep?

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:47

Maak een lijst met inkomen en uitgaven, ik weet niet hoeveel je werkt maar misschien kunnen er nog wat uren bij. Wat voor studie doe je trouwens, misschien is deze studie ook wel parttime op school te volgen zodat je een gedeeltelijke beurs kunt krijgen. Ik snap je pa wel, hij denkt dat je niets doet en heeft geen zin om dat te financieren dus een lijst maken en er over praten is niet zo verkeerd, jij bent ook een volwassen persoon dus dat moet mogelijk zijn. Misschien ben je niet het hele bedrag nodig maar kun je naast je inkomen met een kleinere bijdrage toe, je vader zal de crisis ook voelen, net als iedereen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:50

Ik zou als ik jou was ook om de tafel gaan met je vader, maar je kunt idd ook overwegen als je niet meer kan gaan werken om bij DUO wat bij te lenen.. Ik betaal ook v.a. mijn 19e al alles zelf (krijg niks meer van mijn ouders) en red het net hoef niet bij te lenen iig..

Mandy517
Berichten: 1556
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:31

meikemarieke schreef:
Als ik jou was zou ik ook eens met mn vader gaan praten.
Als hij het verplicht is, tja dan zit hij er toch aan vast!
Maar aan de andere kant, als je 18 bent, moet je ook financieel zelfstandig kunnen zijn.
Ik kreeg ook vanaf mn 18e niks meer betaald van mn ouders, je zou ook kunnen overwegen om wat bij te lenen de IBgroep?


Nee, vanaf je 21e ben je financieel onafhankelijk.
In het convenant staat ook dat beide ouders verplicht zijn om tot mijn 21 bij te springen daar het niet lukt, van mijn moeders kant uit is dit geen probleem, alleen mijn vader dus.

Iedereen bedankt voor de reacties :)

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:19

Ik denk dat je echt te lief bent voor je vader. Hij heeft vroeger de beslissing genomen om kinderen te krijgen, dan moet hij ook bijdragen in het levensonderhoud. Dit bestaat echt niet alleen uit studiekosten. En dat hij het gebruikt als een soort 'chantagemiddel', daar zou ik al helemaal snel klaar mee zijn.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:53

Dit vind ik erg kort door de bocht, het is maar al te gemakkelijk om te roepen dat hij moet betalen. Je kunt zelf ook wat doen, ze ziet haar vader bijna nooit maar er moet wel gedokt worden, okee, kind kan er niets aan doen maar omdat het zo hoort om dan meteen maar te eisen dat hij betaalt? Wij weten niet hoe of wat de situatie van ts en van haar vader is.

Kinke schreef:
Ik denk dat je echt te lief bent voor je vader. Hij heeft vroeger de beslissing genomen om kinderen te krijgen, dan moet hij ook bijdragen in het levensonderhoud. Dit bestaat echt niet alleen uit studiekosten. En dat hij het gebruikt als een soort 'chantagemiddel', daar zou ik al helemaal snel klaar mee zijn.

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:17

Ik denk toch dat er genoeg mensen op hun 18e al financieel zelfstandig zijn.
Zeker in deze tijd als ouders het niet altijd redden om hun kinderen financieel bij te staan.
Maar goed, ik weet niet hoe de financiƫle situatie van je vader is, daarom kun je beter zelf met hem gaan praten, misschien heeft hij een goede reden dat hij niet betaald? En anders kun je er misschien wel met hem uitkomen? Het is toch je vader, dus daar moet je toch gewoon mee kunnen praten over dit soort dingen?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:47

Oei, herkenbare situatie. Ik heb geleerd om even mijn adem in te houden, af te tellen vanaf 3, rechtstreeks te vragen om geld en dan me dan 5 minuten mentaal af te sluiten zodat ik zijn preek niet hoor :+