Soms voel je je even heel machteloos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Soms voel je je even heel machteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:48

Na een lange dag werken vanavond onderweg naar huis om vervolgens op de parellelweg,in the middle of nowhere, in het halfschemer, een klein guppie van 12 te zien lopen. Auto gestopt en gezegd dat hij in moest stappen, hij bleek onderweg van de crisisopvang (Bergen) naar huis in Julianadorp (voor de verwegwoners, dat is echt heel erg ver om te lopen). Boos op de hele wereld, wilde niet terug naar de opvang maar eigenlijk ook niet aan huis en hij was ondertussen al vanaf 5 uur aan het lopen. Moeder opgebeld en hij was al gesignaleerd bij de politie, maar ze kon hem ook niet ophalen. Maar ik ga zo'n klein joch niet door de politie op laten halen? Dus auto gekeerd en hem teruggebracht naar Triversum. Natuurlijk de enige juiste oplossing maar gut wat voelde ik me machteloos en wat had ik met dat kleine guppie te doen. Zo verloren, zo verlaten en zo roepende om hulp, en alles wat ik kan doen is hem terugbrengen naar waar hij weg wilde.

Ik hoop zo dat hij zijn weg weer gaat vinden.

Afbeelding

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Soms voel je je even heel machteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:51

Wat ontzettend sneu... Kan alleen maar zeggen dat je in ieder geval het goede gedaan hebt door het manneke niet zomaar verloren te laten lopen. Goodness, wie weet wat daar had kunnen gebeuren. Maar wat ontieglijk sneu dat hij dan terug moet naar waar hij niet wil zijn -O-

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:51

Ik vind het goed van je om hem mee te nemen. Hoeveel mensen hadden hem daar niet laten staan.

Hoezo is hij bij de crisisopvang weg gegaan? Is hij 'ontsnapt' of bewust weg gegaan??

Hopelijk krijgt hij de juiste hulp

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:52

Wat ontzettend goed van je dat je dat gedaan hebt. Nee, zo'n kind kun je niet laten lopen. Jouw daad heeft hopelijk wat bijgedragen, wellicht een klein beetje hoop dat niet iedereen boos is of lelijk doet.

secricible

Jeetje, inderdaad heftig zeg...

_rosita_

wat goed dat je dit gedaan hebt voor dit mannetje...Misschien is dit zijn kleine lichtpuntje wel geweest.. iemand die toch een soort van voor hem klaarstaat en hem niet alleen laat gaan..
Triest he, op zo'n jonge leeftijd al zo alleen en verloren

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:57

Heftig hoor, goed dat je dit gedaan hebt. Verschrikkelijk hoe het leven kan zijn voor iemand die nog maar 12 jaar is :(:)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:00

Eg lief van je dat je hem toch even hebt gesteund! het was voor jou misschien geen grote daad maar voor hem waarschijnlijk wel..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:07

Je hebt in dergelijke situaties idd de neiging om te helpen en een dergelijk jochie een warm thuis te bieden, wat dus niet gaat. Ik hoop met je mee dat hij zijn weg gaat vinden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:10

jeetje tranen in mijn ogen hier.....
heb het zelfde meegemaakt toen ik 13 was ...
ook van de crisis opvang weggelopen,
en godzijdank toen door hele lieve mevrouw ook weer terug gebracht......

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:11

Je hebt hem in ieder geval kunnen helpen doordat je gestopt bent. Ik denk dat het gros van de automobilisten was doorgereden. Vervelend dat je in dit geval je verstand moest volgen en niet je hart. Ik weet niet wat je voor andere hulp had kunnen aanbieden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:19

Ik vind jou geweldig dat je dit voor een kind gedaan hebt. Je zult het wrs nooit weten, maar wie weet heb jij een ommekeer teweeg gebracht. Moet denken aan een liedje van Borsato... Elke golf begint als rimpel, maar maakt altijd een verschil.

Jij bent een held, in elk geval voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:25

Je hebt de aller- allerbeste keuze gemaakt.

Als hij in de crisis zit is dat niet voor niks en waarschijnlijk voor hem de beste plek om te zijn, ook al is het niet leuk.

Goed gedaan +:)+

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:40

Ik weet niet goed wat ik zeggen meot, maar ik ben diep onder de indruk.. Respect voor jou _/-\o_

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:46

en dit zijn nou net die kleine dingen die zo'n ventje weer een beetje geloof en vertrouwen in het leven kunnen geven.
Wat mooi dat juist jij m tegenkwam en toch even hebt kunnen helpen, al is het maar in het heel erg klein. Goed gedaan inderdaad :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:50

Wat goed dat je zo adequaat hebt gehandeld...

Helaas gebeurt het veel vaker dat (jonge) kinderen weglopen uit crisiscentra waar zij worden opgevangen. Je hebt het dan niet over een gesloten setting, waardoor hulpverleners kinderen eigenlijk niet tegen kunnen houden als zij weg willen lopen (er moet wel gelijk een protocol worden ingeschakeld) Wij hebben ze nog van veel jonger gehad die weg liepen, en in vaak begrijp ik het ook nog. Een crisisopvang is een plek om tot 'rust' te komen na de crisis welke ervoor gezorgd heeft dat een kind uit huis wordt geplaatst. Een uithuisplaatsing is een gebeurtenis die samen gaat met veel gevoelens en emoties, en het is lastig om daar goed mee om te kunnen gaan. Je zit met vreemde andere kinderen, met vreemde begeleiding, je weet niet wat er gaat gebeuren en vaak is er amper contact met ouders/familie in die eerste weken. (crisis is doorgaans 28 dagen, maar met het jeugdzorgstelsel van dit moment en de bezuinigingen zijn er zo weinig woon- en/of behandelplekken dat de crisisperiode gerekt moet worden met soms wel maanden) Boosheid en verdriet heerst, gevoel van in niemandsland verkeren.
Crisis is een nare plek voor kinderen, al gaan ze gelukkig niet allemaal met alleen nare gevoelens en herinneringen weer weg. Ik ken de situatie van de jongen niet, ik hoop dat de hulpverleners die zich om hem bekommeren luisteren naar het signaal die hij met deze wegloop-actie laat zien.

Hij zal uiteindelijk zijn weg vinden, maar dat is niet in een paar weken gedaan... Hoe moeilijk het ook is om hem terug te brengen, heel goed van je dat je het hebt gedaan, petje af.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:53

jees dat is eht een takke eind lopen! men wat heftig zeg, kan me voorstellen dat je dat niet kan loslaten maar wat goed dat je bent terug gegaan en hem hebt mee genomen!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:44

Heftig zeg.. Jammer dat jeugdzorg af en toe zulke steken laat vallen, hoewel ze natuurlijk nooit aan ieders behoefte kunnen voorzien. Lastig dit soort situaties.. En gelukkig maar dat jij het was die hem trof, en niet een of andere malloot.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:35

Het is kiezen tussen twee kwaden: de thuissituatie die niet leefbaar is of de crisisopvang die niet als een thuis voelt. Een kind in een crisis/op een groep (open of gesloten setting) mist vaak veel geborgenheid, daar komt vaak het wegloopgedrag vandaan. (Veel van deze kinderen kennen daarnaast ook geen liefdevol thuis) Ik denk daarom dat je dit kind echt een hart onder de riem hebt gestoken. Dat er ook mensen in de buitenwereld zijn die om anderen geven. :j
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 14-09-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:40

Wat hartverscheurend, lijkt me ontzettend moeilijk. Maar uiteindelijk heb je naar omstandigheden het beste gedaan - want inderdaad, je kunt zo'n kind niet laten lopen.

Overigens, een dergelijk verhaal is heel aangrijpend beschreven door Guurtje Leguijt: Niemandsland. Voor iedereen met betrokkenheid bij dergelijke kinderen en jongeren een aanbeveling om te lezen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:42

Brr ik krijg meteen een brok in mijn keel, arm jochie :(:)
nouja, je hebt wel het beste gedaan wat je kon doen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:53

Heftig.... En moeilijk.
Complimenten voor wat je gedaan hebt, hij zal je niet snel vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:25

Moeilijk zeg.... zelf ben ik nooit makkelijk geweest , heb op mijn 12de in een open instelling gezeten dat als een klein dorp voelde. Meerdere huisjes en ook een crisis groep , en toch was er die samenzijn elkaar steunen ondanks dat we etters waren.. Helaas wegbezuinigd een dik jaar terug , zonde want ik geloofde erin ik vindt me ook veel sterker als ik terugdenk.... Heb er 18 maanden gezeten , en op de school gezeten die op het terrrein stond.

Arme jongen ik kan me die ommacht en die pijn zo voelen , heb toen geregeld leeftijdgenoten gezien die ook er helemaal vanaf waren en steeds wegliepen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:53

Topper ben je.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:43

Zilfstar schreef:
Jij bent een held, in elk geval voor mij.

_/-\o_

Ik vind het fantastisch wat je hebt gedaan. Dit is op dit moment het enige juiste.

Je bent ook mijn held. +:)+