management assistente,secretaresse,...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

management assistente,secretaresse,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:51

Zijn die hier aanwezig?
Vast wel...

Zelf werk ik al jaren in de welzijn/zorg, maar onregelmatigheid en zwaar werk breekt me nogal op, helaas.
Nu aan het nadenken over nieuwe kansen en mogelijkheden.
Dacht aan een mbo opleiding in de richting secretaresse/management assistente, omdat je hier volgens mij zonder gedegen opleiding niet echt een baan in vindt?
Uiteindelijk zou ik wel graag doorgroeien richting HBO,al weet ik nog niet helemaal wat dan..
(en misschien sportmassage voor paarden ernaast doen).

Hoe bevalt jullie het werken in deze sector??
Goed werk in te vinden?

Murthul

Re: management assistente,secretaresse,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:54

Ik zet hier even n stip, begin zelf in september aan managementassistente directiesecretaresse aan t ROCva, daarna misschien HBO communicatie doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:01

HBO communicatie klinkt ook interessant,maar ik hoor wel dat de kans op een baan hiermee niet heel groot is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:20

Kan je niet meteen doorstromen op het HBO Darkchrystal? Je bent ouder dan 21, dan heb je in principe toegang tot het HBO :j dan kan je de stap MBO overslaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:33

Wat stel jij je voor van het werk als secretaresse/management assistente en in welke sector wil je dan aan de slag? De inhoud van het vak verschilt erg per branche en ook per bedrijf.

Ik heb jarenlang gewerkt als directie- en holdingsecretaresse bij een middelgroot bouwbedrijf. Heel afwisselend werk met een stukje P&O, communicatie, office manager, budgetbeheer, etc maar uiteraard ook puur secretariaatswerk. Nu ben ik bij een andere organisatie de communicatiekant opgegaan. Als ik zie wat de secretaresses in deze organisatie doen, krijg ik de kriebels. De hoofdtaak is agendabeheer en de inhoud staat in schril contrast met wat ik heb gedaan.

Zoals in elke branche en elk vak liggen de banen nu niet voor het oprapen. In je profiel zag ik dat je 31 bent. Bedenk dat een werkgever ook een zeer ervaren kracht kan krijgen van dezelfde leeftijd. Makkelijk is een carriereswitch op dit moment en de komende jaren niet. Aan de andere kant, als je wat wilt, moet je ook lef hebben en het gewoon doen. Verwacht alleen niet dat het appeltje eitje is. Is het voor je mogelijk om deze studie naast je baan op te pakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:36

Ja,al weet ik niet goed wát ik wil qua HBO...
en ik moet wel echt iets anders aan baan gaan bedenken,gezien ik de zorg echt snel uit zal gaan vermoedelijk...(en dan geen papiertjes heb voor iets anders...)

Marion71,
ik wil stoppen met mijn huidige baan(reden pb)en dus iets totaal anders gaan doen.
wil daar best tijd,energie en moeite insteken want ik moet toch een papiertje hebben.

edit:communicatie vind ik enorm interessant,al lees ik dan wel weer dat hier niet heel veel werk in te vinden is.
een kennis van mij werkt al jaren in de reclame/communicatie en geeft dit ook toe.
wat mij leuk lijkt, is vooral veel regelwerk en een 'linkerhand'zijn met eigen verantwoordelijkheid.
niet letterlijk een soort slaafje, maar agendabeheer,toezien dat afspraken nagekomen worden, regelen van afspraken, opvangen van gasten,notuleren..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:58

Wat leuk, een topic voor de secretaresse e.a.

Ik ben zelf secretaresse/directiesecretaresse/PA/managementassisente zonder opleiding.

Het regelwerk is ook inderdaad het leukste ervan, maar het kan per baas verschillen. Het is maar net bij welke bedrijfscultuur je terechtkomt en hoe goed je het met je 'opdrachtgevers' kan vinden... en dat weet niemand helaas van tevoren..
Wel vind ik het zelf een beroep waar je heel veel kanten mee op kunt. Je bent niet beperkt tot een bepaalde branche of bepaald vakgebied omdat ze bijna overal wel een secretaresse gebruiken..
De arbeidsmarkt is slecht over de hele linie, dus ook voor secretaresses helaas. Een HBO papiertje helpt dan wel heel erg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:22

leuk cer!
het lijkt mij ook wel een beroep dat erg breed is,omdat je inderdaad niet aan een bepaalde sector gebonden bent...
ik denk zelf aan LOI,HBO kan altijd nog wel of ik moet echt zeker weten welke opleiding.
Enige is,dat ik niet exact het verschil begrijp tussen directiesecretaresse of managementassistente,dit zijn bij LOI wel 2 verschillende opleidingen..
de ene heeft NIMA A erbij, wat mij altijd mooi meegenomen lijkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:27

ik ben directiesecretaresse, 32 jaar met nu 10 jaar ervaring.
het werk verschilt zo per het soort bedrijf (formeel/informeel, groot/midden/klein, sector...) en vooral per persoon waar je voor werkt, valt weinig over te zeggen. de 'baas' maakt of kraakt het zeg maar.
heel eerlijk? absoluut niet mijn droombaan, maar ik verdien er mn geld mee.
al mijn 'bazen' zijn tot nog toe nogal excentrieke figuren geweest waar een flinke huid best belangrijk bij is.
als secretaresse moet je best stevig in je schoenen staan en dingen van je af kunnen laten glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:30

Dingen van me af laten glijden heb ik in de zorg (met soms ook héle excentrieke leidinggevenden,haha 8-) )wel geleerd gelukkig.
Dus dat is voor mij niet echt een nadeel...
Snap wel dat je het kan treffen,of niet...je moet natuurlijk niet de pech hebben ergens terecht te komen,waar je gezien wordt als koffiejuffrouw voor de baas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:32

Anoniem schreef:
Enige is,dat ik niet exact het verschil begrijp tussen directiesecretaresse of managementassistente,dit zijn bij LOI wel 2 verschillende opleidingen..

Nou dat verschil weet niemand ook hoor..

want je hebt ook nog projectsecretaresse, office manager, teamsecretaresse en de moeilijkere termen zoals secretary to the board of executive secretary enzo.. T is maar net hoe ze de secretaresse binnen het bedrijf een plek willen geven en wat ze evoor willen betalen... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:34

Meeste kans maak je denk ik door wel onderaan te beginnen, omdat je nog helemaal geen ervaring hebt.
Als je meteen op directiesecretaresse niveau gaat solliciteren, dan zullen ze voor 99% altijd iemand kiezen met al jaren ervaring als minstens gewoon secretaresse.

Maar als je begint op vacatures als bijvoorbeeld receptioniste en junior secretaresse, dan bouw je ervaring op waarmee je op gegeven moment wel richting senior of directiesecretaresse kan gaan. Handigste is om dat binnen 1 bedrijf te doen en dus promotie te maken, omdat ook bij deze baan men het liefst meisjes van 25 heeft met 20 jaar ervaring. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:35

Cer schreef:
Anoniem schreef:

Nou dat verschil weet niemand ook hoor..

want je hebt ook nog projectsecretaresse, office manager, teamsecretaresse en de moeilijkere termen zoals secretary to the board of executive secretary enzo.. T is maar net hoe ze de secretaresse binnen het bedrijf een plek willen geven en wat ze evoor willen betalen... :D

:')

Ik ben dat alles en dan ook nog eens tiepmiep, koffiejuf, chauffeur, haal- en brengservice, uitlaatklep en voetveeg :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:50

arme suze... :(:)

ja ik vind het natuurlijk niet erg 'onderaan' te beginnen.
ik realiseer mij wel dat ik "'oud" ben en onervaren in dit werkveld...
heb alleen wel 1 jaar op een servicedesk gewerkt, dus klein tikje kantoor ervaring is wel aanwezig.
maar wil wel tegelijk met een baan ook een opleiding doen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:55

Nou ik weet niet of het zo werkt, want ik val bij sollicitaties vaak af op het niet hebben van een HBO diploma (voor secretaresse :? maar okee) terwijl ik wel 15+ jaar ervaring heb.
Dus een HBO-er zonder werkervaring is wellicht interessant want die zijn niet zo duur

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:56

Ik werk als management assistent voor een HBO school op de afdeling ICT.

Ik heb alleen een mbo opleiding management assistent op niveau. Ben bij andere bedrijf begonnen als receptioniste met secretaresse werkzaamheden. Daarna gesolliciteerd op mijn huidige functie, werk hier nu 4 jaar en mijn takenpakket wordt steeds uitgebreider, omdat wij meerdere vestigingen in Nederland hebben en ook een aantal vestigingen in het buitenland is het een zeer afwisselende baan, erg leuk!

Met mijn leidinggevende kan ik erg goed overweg, ook buiten werktijd spreek ik hem wel eens, hij is erg makkelijk, mag zelf mijn werktijden bepalen en eens een dag vrij, een middag vrij of een uur eerder weg of later beginnen is helemaal geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:58

Ik heb er helemaal geen opleiding voor gevolgd, ben er via uitzendbureau ingerold en nooit meer uitgekomen :+

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:59

Haha, ja zo kan het ook :D

Denk dat ze tegenwoordig ook wel meer eisen stellen, veel vraag, weinig aanbod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:03

Ja, dat is zo.
Maargoed,je moet iets en ergens beginnen natuurlijk...
En brutale mensen hebben de halve wereld, dus ik denk dat als je echt graag wilt, het zeker wel mogelijk is toch?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:06

Ik ben al jaren managementassistente/ Directiesecretaresse en het is leuk werk mits je bij een leuk bedrijf zit met afwisseling :) maar dat verschilt dus enorm en je weet het niet van te voren...
Ik ben een keer een hele duurbetaalde Directiesecretaresse geweest en ik mocht alleen koffie en luch halen, wat kopiëren en een wagenpark van maar 20 auto's beheren :+

Nu werk ik al 7 jaar bij een groot bouw/installatiebedrijf en hier gaat de functie managementassistente steeds meer verdwijnen :o
en ik denk in de toekomst ook bij andere bedrijven, mede dankzij het digitale tijdperk, internet, apps etc. mensen doen toch voortaan veel zaken zelf omdat de huidige techniek het makkelijk maakt!

Gelukkig krijg ik nu van dit bedrijf de kans om mezelf om te scholen naar Werkvoorbereider Elektrotechniek, dus ik mag vanaf september weer de schoolbanken in en wordt intern opgeleid!
Deze banen zijn schaars en bied mij dus garantie voor de toekomst (altijd werk) en doorgroeimogelijkheden intern (tot Projectleider/manager) 8-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:28

Hm Listiglistje ik weet niet of het zo werkt... ik merk juist dat men steeds meer uitbesteed.. dus dat ze de secretaresse wel nodig blijven hebben. Ligt ook wel een beetje aan de instelling van het bedrijf, maar reizen regelen, brieven opstellen, notuleren etc etc gaat men denk ik niet zo snel zelf doen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:31

Bij Harrie Mens was het laatst op tv (toekomstige ontwikkelingen) en er heeft ook een stuk over in de krant gestaan,
zelfs met Management Assistente van het jaar werd er benadrukt dat de rol van secretaresse steeds meer veranderd :j

Maar het lijkt mij ook niet meer dan logisch met de huidige technologie/middelen, dat maakt het gemakkelijk om zoveel mogelijk zelf te doen (ik zie het hier in dit grote bedrijf ook > 15000 werknemers)
De zaken die jij noemt moeten ze hier tegenwoordig allemaal zelf doen, wij hebben alleen een controlerende functie (huisstijl/spelling) etc.
Notuleren hoeft niet meer, bijna alles gaat hier met korte vergadering of conference calls via grote LCD schermen en opnameapperatuur.

Daarnaast is er erg veel aanbod aan MA/DS!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:40

Leuk topic!

Ik ben juridisch secretaresse en ben net 2 maanden geleden van werkgever veranderd.

Ik ben inmiddels 11 jaar secretaresse en ben nog steeds blij met m'n opleidingskeuze van destijds. Ik heb toen ook nog heel even gedacht om iets met paarden of andere dieren te gaan doen, maar ben nu héél blij dat ik dat niet gedaan heb! Nu werk ik lekker tijdens kantooruren, heb een goede cao en straks een goed pensioen (er zijn natuurlijk altijd betere voorwaarden, maar hier ben ik echt tevreden mee). 's avonds heb ik nog voldoende tijd voor m'n paardje.

Én ik ben het met bovenstaande reacties eens: het hangt er veel af voor wie je werkt en wat voor soort bedrijf het is. Om een voorbeeld te geven: secretaresse bij een bouwbedrijf of bij een notaris is een wereld van verschil. Je moet dus voor jezelf nagaan waar je interesses liggen.
Succes met je beslissing.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:52

Lizzy, ben jij gelijk al juridisch secretaresse geworden? ik zie daar namelijk best wel veel banen voor staan, maar ik heb geen juridische opleiding en ik zit te denken om me bij te scholen...

Overigens vind ik de functies richting PA zelf veel leuker, dan ben je echt rechterhand van iemand en kan je alles voor ze regelen..
waar ik nu zit ben ik heel denigrerend slechts de secretaresse en dat is heel flauw werken.. :n

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:03

Het varieert zo per bedrijf wat je moet doen. Ik werk als coördinator secretariaat. Mijn vriendin doet nagenoeg het zelfde werk als ik bij een ander bedrijf, maar haar functie noemen ze Office manager. Het heeft met de grote van het bedrijf te maken en natuurlijk met je werkgever. Ik werk nu bij een lasmachine fabriek, maar heb ook bij een accountantskantoor gewerkt en bij een verkoopkantoor van een duitse firma. Allemaal erg verschillend.

Wij waren laatst op zoek naar een dame om ons tijdelijk te ondersteunen. Eventueel zou ze na die periode wat uurtjes kunnen blijven werken. Voor ons zijn talen heel belangrijk (engels en duits in woord en geschrift). Mij viel op dat de dames die bij ons op gesprek kwamen geen duits konden schrijven en spreken was ook niet echt denderend. Maar bij een ander bedrijf zouden ze prima op hun plek zijn omdat daar geen talen nodig zijn. Ik denk dat als je de talen goed beheerst je wel een voorsprong hebt bij bepaalde organisaties.

De rol van secretaresse veranderd steeds meer. Je moet echt zelfstandig werken en dingen zien/oppakken. Dat was jaren geleden wel anders. Je bent dus meer een rechterhand. Door middel van cursussen kun je je zelf blijven ontwikkelen om zo mee te groeien in die nieuwe rol.