Over privacy and data mining.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Over privacy and data mining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 12:56

Wanneer ik op Bokt navigeer verschijnt er reclame in verschillende banners op een variatie van plaatsen afhankelijk van de pagina welke ik bezoek.

Die banners maken reclame toegespits op wat uit mijn zoekhistorie wordt gelicht.

Ik krijg net een héle wonderlijke onderin de pagina; http://www.airsoftstation.com/?cmp=adroll
Waarom wonderlijk?
Airsoft is illegaal in NL.

In de aanbieding:

Afbeelding

Features:
Full Metal Body AK47 replica
Metal gearbox, gears, and internals
Real wood stock and grips
600 Round High Capacity Magazine
Includes Battery and charger

:x

Nuage

Re: Over privacy and data mining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:58

NM > FZ

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:04

Tja lang leve o.a. google adsense.

1 van de redenen dat nu ook de cookie wet er door is gedrukt.
Er zijn teveel partijen die graag een profiel van je willen aanmaken zodat ze wat ze zelf noemen op maat gemaakte aanbiedingen kunnen doen.
Een goede oplossing hiervoor is zoveel mogelijk cookies weigeren, alles van reclame boeren blokkeren (o.a. google adsense) blokkeren.

Gebruik zelf firefox in combinatie met adblock plus en ghostry. Ook de flash cookies worden om de zeveel tijd weggegooid. Reclame laat ik allang niet meer toe.

Verder maak ik geen gebruik van hyves en facebook enz.
Iedereen leuk en handig maar op de achtergrond is het een grote datamining verzamelbak.
je kan contacten met elkaar matchen, er zit gezichts herkenning software enz in.
en het is niet het kan voor reclame doeleinden gebruikt worden maar het zal er voor gebruikt worden.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:45

Worden de advertenties niet afgestemd op het land waar je zelf bokt? Heb 'm zelf in ieder geval nog niet gezien :))

In dit topic staat 't een en ander over bokt & de cookiewet misschien heb je daar iets aan? [FZ] Bokt.nl en de cookiewet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:18

Huertecilla schreef:
Wanneer ik op Bokt navigeer verschijnt er reclame in verschillende banners op een variatie van plaatsen afhankelijk van de pagina welke ik bezoek.

Die banners maken reclame toegespits op wat uit mijn zoekhistorie wordt gelicht.

Ik krijg net een héle wonderlijke onderin de pagina; http://www.airsoftstation.com/?cmp=adroll
Waarom wonderlijk?
Airsoft is illegaal in NL.

In de aanbieding:

[ Afbeelding ]

Features:
Full Metal Body AK47 replica
Metal gearbox, gears, and internals
Real wood stock and grips
600 Round High Capacity Magazine
Includes Battery and charger

:x

Lijkt me geen probleem aangezien je niet in nl woont? Snap echt niet waar jeje druk om maakt in deze. Google geeft advertenties en jij beslist wat je daar mee doet. Maar ik denk dat ze aangepast zijn op het land waar je woont.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:45

Marlinda schreef:
Worden de advertenties niet afgestemd op het land waar je zelf bokt? Heb 'm zelf in ieder geval nog niet gezien :))

In dit topic staat 't een en ander over bokt & de cookiewet misschien heb je daar iets aan? [FZ] Bokt.nl en de cookiewet.

Bedankt.

Ik zou ze graag nog verder uitzetten.
Ik heb al ´cookies disabled´ maar dat is niet genoeg.
Verde weet ik meer van paarden dan van computers en wil wel meer van paarden en niet meer van computer weten.
Ik wil gewoon geen reclame.

Mbt wettig zal het vast op het land van het ip-adres gebaseerd zjn.
Blijft :? om op een forum wat alergisch is voor alles wat maar líjkt te schieten ongevraagde reclame voor airsoft op je scherm te krijgen.
Het is niet iets waar ik me druk over maak. Gewoon een illustratie van het issue waarvoor de cookie-wet is gepoogd te maken.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:06

Huertecilla schreef:
Bedankt.

Ik zou ze graag nog verder uitzetten.
Ik heb al ´cookies disabled´ maar dat is niet genoeg.
Verde weet ik meer van paarden dan van computers en wil wel meer van paarden en niet meer van computer weten.
Ik wil gewoon geen reclame.

Mbt wettig zal het vast op het land van het ip-adres gebaseerd zjn.
Blijft :? om op een forum wat alergisch is voor alles wat maar líjkt te schieten ongevraagde reclame voor airsoft op je scherm te krijgen.
Het is niet iets waar ik me druk over maak. Gewoon een illustratie van het issue waarvoor de cookie-wet is gepoogd te maken.

Als geen/bijna geen reclame meer wil zien kan je bijvoorbeeld als webbrowser firefox gebruiken.
Onder firefox kan je add-ons toevoegen 1 daarvan is add block plus, deze blokkeerd al redelijk veel reclame , eventuele extra reclame kan je zelf markeren en zal de volgende keer niet meer geladen worden.

Ghostery is een 2e add-on voor firefox die veel onzin blokkeerd.

Eventuel kan je ook nog flashblok toevoegen in het rijtje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:31

Bedankt.
Beslist een reden om van Google Chrome weer naar Firefox terug te gaan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:33

Ik heb op Google Chrome "AVG Do Not Track", dan krijg ik per website te zien wat iets wil weten, in dit geval Google Analytics en die heb ik geblokkeerd:
http://www.avg.com/nl-nl/do-not-track

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:36

Is dat een concurrent van Glock soms? Want die naam duikt ook verdacht veel op tegenwoordig en dat wordt ook allemaal maar toegevoegd aan je profiel van whatever zoekmachine and such.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:48

Het gebruiken van een browser van Google is dan uberhaupt niet zo handig: dat bedrijf is groot geworden met data mining en het koppelen van gegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:52

Het zou natuurlijk wel hypocriet zijn als je hier op bokt niet het woord AK47 mag laten vallen omdat dat schadelijk zou zijn voor de tere paardenmeisjeszieltjes, maar om de pagina wordt er wel overduidelijk reclame gemaakt voor die Oostenrijkse wapenfabrikant en komen de namen Apache en Chinook ook regelmatig voorbij (vooral Apache dan). So much voor principes en regels.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:56

Authentic schreef:
Ik heb op Google Chrome "AVG Do Not Track", dan krijg ik per website te zien wat iets wil weten, in dit geval Google Analytics en die heb ik geblokkeerd:
http://www.avg.com/nl-nl/do-not-track

google is maar 1 van de vele bedrijven die graag een profiel van je willen maken.
Denk dat bijvoorbeeld facebook niet heel erg achterloopt tov google.
Bij facebook vullen mensen vrijwillig van alles in.
Leeftijd ,man/vrouw, woonplaats/land/regio/single /getrouwd enz . Maar paar kleine dingen de rest doe je oa met de like knop ;)
Een goudmijn voor adverterders

de do not track me optie is leuk maar geen verplichting om er naar te luisteren.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:11

Facebook kreeg ik op een andere website net ook 2 blokkeermogelijkheden voor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:17

Authentic: maar facebook zelf blijft je over het algemeen wel bijhouden, zeker als je inlogt. Dat is niet te voorkomen met blockers, dat doen ze achter de schermen. En facebook is nog vele malen vrijer met het gebruiken en evt verkopen van die gegevens dan google.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 23:16

Lovely schreef:
Het zou natuurlijk wel hypocriet zijn als je hier op bokt niet het woord AK47 mag laten vallen omdat dat schadelijk zou zijn voor de tere paardenmeisjeszieltjes, maar om de pagina wordt er wel overduidelijk reclame gemaakt voor die Oostenrijkse wapenfabrikant en komen de namen Apache en Chinook ook regelmatig voorbij (vooral Apache dan). So much voor principes en regels.

Jij snapt het.

Leve de FN SLP voor huis en haard waar de politiek via de politie geen belasting op kan innen dus niet voor klaar staat 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 09:27

PascalB schreef:
Als geen/bijna geen reclame meer wil zien kan je bijvoorbeeld als webbrowser firefox gebruiken.
Onder firefox kan je add-ons toevoegen 1 daarvan is add block plus, deze blokkeerd al redelijk veel reclame , eventuele extra reclame kan je zelf markeren en zal de volgende keer niet meer geladen worden.

Ghostery is een 2e add-on voor firefox die veel onzin blokkeerd.

Eventuel kan je ook nog flashblok toevoegen in het rijtje.

Firefox weer geïnstalleerd plus de add-ons.
Is er een goed alternatief voor de google zoekmachine?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:39

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:14

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:45

Toch maar naar HTT verplaatst nu het meer een technisch topic wordt :)