Meisjesnaam-gehuwdenaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Meisjesnaam-gehuwdenaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:20

De laatste tijd merk ik dat ik steeds vaker mijn meisjesnaam gebruik, terwijl ik heel gelukkig ben in mijn relatie. Ik heb toch zoiets van 'dit is de naam die ik gekregen heb na mijn geboorte' en ik ben geen echte .... (getrouwde naam). Wie gebruikt nog meer zijn meisjesnaam?

Brainless

Re: Meisjesnaam-gehuwdenaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:23

Ik officieel.
Maar om "onduidelijkheden" te voorkomen gebruik ik vaak mijn mans naam.
Maar officieel heb ik nog steeds mijn eigen naam.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:25

Ik heb mijn man's naam niet overgenomen. Van mijn achternaam zijn er maar 400 in nederland en van zijn naam meer dan 10000... en ik vind de combinatie van mijn voornaam en zijn achternaam ook niet klinken :-)
Ook vind ik het voor werk / verzekeringen / etc veel makkelijker om mijn naam niet te wijzigen.
Maar goed ik doe er verder ook niet moeilijk over als iemand me voor de grap wel met zijn achternaam aanspreekt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:26

Ik juist niet, ik ben er trots op om de naam van mijn man te dragen. :j
Maar dat is per persoon verschillend natuurlijk! Als jij je daar beter bij voelt dan moet je dat lekker doen toch?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:31

Niwla schreef:
Maar dat is per persoon verschillend natuurlijk! Als jij je daar beter bij voelt dan moet je dat lekker doen toch?

Precies, hier hetzelfde. Ben er trots op dat ik zijn naam draag en daarnaast vind ik het zelf niet leuk als onze kinderen een andere achternaam zouden hebben. Zeker in deze tijd wekt dat mogelijk de indruk dat ze uit een eerder huwelijk van een van ons zouden kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:36

Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.

En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:37

love_western schreef:
Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.

En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.

Kijk dat vind ik dan weer een hele goede reden om het niet te doen :')

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:38

De eerste 10 jaar voelde ik me ook trots om de samen dezelfde achternaam te dragen. De jaren daarna kreeg ik toch zo'n gevoel van 'je bent je eigen ik en waarom de achternaam van een andere familie aannemen'. Voor onze relatie is het niet belangrijk want die zit toch wel goed. Hem maakt het gelukkig weinig uit. Misschien speelt onbewust wel mee dat ik spontaan allergische reacties krijg wanneer ik mannen en vrouwen zie fietsen met zelfde fiets-regenjas-drinkflesje etc...

love_western schreef:

OMG :')
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 20-06-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:40

Ik ben dan nog wel niet getrouwd, nu 6 jaar samen met mijn vriend, en toch absoluut niet van plan zijn naam aan te nemen hoor :P Ik ben trots op mijn familie dus blijf ik 'onze' naam dragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:44

Remy schreef:
Niwla schreef:

Precies, hier hetzelfde. Ben er trots op dat ik zijn naam draag en daarnaast vind ik het zelf niet leuk als onze kinderen een andere achternaam zouden hebben. Zeker in deze tijd wekt dat mogelijk de indruk dat ze uit een eerder huwelijk van een van ons zouden kunnen zijn.

Er zijn tegenwoordig veel samenwonende, met kinderen, waarvan de kids de naam van de vader (of moeder) draagt.
Dan heeft de familie ook niet dezelfde achternaam.

Daarnaast worden door veel instanties (gemeente, belastingdienst, UWV ed) altijd je meisjesnaam gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:46

Remy schreef:
love_western schreef:

Kijk dat vind ik dan weer een hele goede reden om het niet te doen :')

Haha. En daarbij hoef ik ook niet gelijk te worden geassocieerd met mijn schoonouders :')
Die mogen mij toch al niet :+

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:50

Brainless schreef:
Er zijn tegenwoordig veel samenwonende, met kinderen, waarvan de kids de naam van de vader (of moeder) draagt.
Dan heeft de familie ook niet dezelfde achternaam.

Klopt, ik ken er genoeg, mijn schoonzusje heeft ook een andere achternaam dan haar zoon. En van buitenaf is het niet altijd duidelijk of het haar zoon is, of dat hij uit een eerdere relatie van haar vriend is. Moet ook iedereen voor zichzelf weten, lang leve de vrijheid. Maar ik persoonlijk vind het fijn om als gezin allemaal dezelfde achternaam te hebben, voor mij voegt dat gevoelsmatig wel degelijk wat toe :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:52

Tja, mijn man wilde niet mijn achternaam... ik niet die van hem (hoewel ik er nu wel aan gewend ben om zo aangesproken te worden en hem te gebruiken).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:53

Remy schreef:
Maar ik persoonlijk vind het fijn om als gezin allemaal dezelfde achternaam te hebben, voor mij voegt dat gevoelsmatig wel degelijk wat toe :j

Kan ik me ook wel voorstellen. Wij hebben geen kinderen, dus dat is iets waar ik niet over na hoef te denken. Misschien zou het dan wel anders zijn, ik weet het niet.

Brainless: en jullie kinderen, welke achternaam dragen zij?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:55

Die van mijn man.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:57

Ik ben vorig jaar getrouwd, maar het was voor mij altijd al duidelijk dat ik niet de naam van mijn man zou aannemen. Ik heb hem nog wel aangeboden dat hij mijn naam mocht aannemen, maar dat wilde hij niet. Hele vreemd :D

Mijn achternaam hoort bij wie ik ben. Ook is dat toch nog een soort link naar mijn overleden vader, en toch wel familie identiteit.
Het hele idee van de naam aannemen van de man vind ik eigenlijk nogal achterhaald en ouderwets. Beetje in de richting van de man als hoofd van het gezin :')

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:58

Ik voer 'm dubbel: eerst die van mijn man en dan die van mijzelf, heel bewust. Ben op beide namen trots. Je moet het sommige mensen wel aan hun verstand peuteren dat het gewoon echt dubbel is.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:59

Wendy schreef:
Ook is dat toch nog een soort link naar mijn overleden vader, en toch wel familie identiteit.

Precies daarom heb ik dus de naam van mijn man aangenomen. Zodat wij als gezinnetje onze eigen familie identiteit hebben.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:02

Ik ben dan wel niet getrouwd en heb zelfs geen vriend, maar ik heb een vrij originele achternaam waarvan er nog geen 20 in Nederland zijn . Mijn voornaam daarentegen (Tessa).. Daarom heb ik besloten niet als een Dekker, de Wit, de Vries, Janssen o.i.d. te willen eindigen zodat ik toch een beetje 'origineel' blijf := mocht ik iemand tegenkomen en in het huwelijksbootje mee stappen die wel zo'n naam heeft, dan wil ik toch wel graag die van mezelf houden :j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:03

Haha, Negerzoen, zit ook wel wat in.

Zelf ben ik echt niet origineel, mijn man heet Janssen, mijn meisjesnaam is De Vries 8-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:04

Wij zijn dit jaar pas getrouwd na 18,5 jaar. Onze zoon droeg al zijn naam, dus ik heb er even over nagedacht hoe ik dat zou willen.

Bij de gemeente legden ze heel duidelijk uit dat je altijd je eigen naam houdt. In je paspoort zou komen, jouw naam en dan echtgenote van........Post van andere instanties kun je laten komen zoals je wenst, net als hoe jij jezelf wil noemen.

Ik heb gekozen voor zijn naam, mijn naam. Lekker traditioneel :-) en handig. Zo is het altijd duidelijk dat ik EN bij hun hoor EN mezelf ben, hahaha
Merk wel dat ik nog steeds mijn eigen naam noem bij telefoontjes, maar ik zeg ook nog steeds; mijn vriend...........
Hoe je ooit je man gaat zeggen??? Ik probeer het echt wel hoor, dat is vaak duidelijker voor vreemde mensen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:06

ik weet nog niet wat ik ga doen...
Mijn eigen achternaam komt weinig voor (in 2007 kwam deze 160 keer voor in NL).
Terwijl zijn naam behoorlijk veel voorkomt (alleen al in de straat waar zijn ouders wonen zijn er een stuk of 6-7, allemaal geen familie).
Mijn naam heeft als nadeel dat de combinatie van mijn voor + achternaam maar 1 keer voorkomt, en dat je dus direct bij mij uit komt... Al kan je dat ook zien als voordeel ;)

Ik vind het een eer dat ik de achternaam van mijn Opa draag, maar de achternaam van mn schoonouders zou ik ook absoluutgeen probleem mee hebben....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:22

Wat raar dat mensen een andere naam met een gebroken gezin associëren. Ik heb net het omgekeerde, als kind moeders naam draagt is dat voor mij meer een teken dat het om een alleenstaande moeder gaat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:26

Mijn moeder heeft nog nooit de naam van mijn vader (of de gecombineerde naam) gebruikt en zij zijn al 30 jaar getrouwd. Nu hebben zij ook wel een vreemd huwelijk, hoor :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:28

Ik ben (nog) niet getrouwd, maar heb altijd gezegd dat ik mijn eigen naam hou :+ Mijn vriend vind dat maar stom, maar dat moet dan maar een keer tot hem doordringen. Ik vind zijn achternaam niet echt mooi, maar ben er inmiddels wel aan gewend.
Bovendien houdt mijn achternaam binnenkort op binnen onze familie en dat vind ik wel jammer, hij komt maar heel weinig voor. Maar alle mannen hebben dochters gekregen. Ook dat is een reden dat ik hem nog even bij me wil dragen.

Ik zal zijn naam dan ook wel aannemen, maar dan wel in de combinatie met mijn eigen naam.