Wat is houden van??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:44

Ik begrijp Dimple wel, wanneer ze zegt; "je kan niet van iemand houden, wanneer je niet van jezelf houdt".
Ik denk dat ze het zo bedoelt; Als je niet van jezelf houdt, is de manier waarop je van een ander houdt, niet de juiste manier. Als je niet hebt geleerd om van jezelf te houden, weet je dan hoe je van iemand anders moet houden?

Ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Een relatie met mannen of vrouwen die niet van zichzelf houden, wordt ergens ALTIJD problematisch.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:45

Omdat je jezelf op een hele andere manier bekijkt als een ander imo. Je moet ook helemaal niet naar een ander kijken zoals je naar jezelf kijkt, want dan doe je het fout.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 15:59

Jaaaaaaaaaa. jij begrijpt me Lis OK dan!

Soms is het zo moeilijk uitleggen, het zit wel in min hoofd maar komt er niet uit!

Maar Syph, waarom doe je het fout als je naar een ander kijkt zoals je naar jezelf kijkt? Daaruit kan je een heleboel leren.

Ik ben het wel redelijk met Lis eens dat relaties met mannen en vrouwen die niet van zichzelf houden ergen wel problematisch worden.
Ik denk dat je op een gegeven moment zo ontzettend tegen jezelf aan moet lopen, dat dat vaak met een grote klap gepaard gaat. En of je relatie daar tegen bestand is???

En begrijp me goed, ik heb het hiet niet over de onzekerheden die wel allemaal wel eens hebben gehad en bij het leven horen, maar echt over mensen die niet weten wie ze zelf zijn. Daarbij lijkt een relatie wel een manier om jezelf in te verbergen om maar niet met je 'eigen ik' geconfronteerd te hoeven worden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:01

Nee want niet iedereen is hetzelfde, jij functioneert niet zoals een ander, je kunt niemand met iemand anders vergelijken, dan doe je toch echt iets fout.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 16:50

Ik heb het hier ook niet over vergelijken, maar over kijken.

Waarom zelf een fout maken terwijl een ander die al voor je heeft gemaakt

Geen een mens is hetzelfde, dat is nou juist ook zo mooi aan het leven. Zo anders wel hartstikke saai zijn.

Tamara

Berichten: 10445
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:24

Houden van is volgens mij heel veel om iemand geven, je geen leven kunnen voorstellen zonder die persoon, diegene kunnen accepteren zoals hij is en die dat ook van jou doet. Maar hoe omschrijf je een gevoel? En vooral: hoe omschrijf je een gevoel wat je niet kent? Ik heb nl. volgens mij nog nooit van iemand zo veel gehouden dat het haast pijn deed, hoewel ik ook heel veel van mijn vrienden en vriendinnen hou. Maar das toch een anders houden van, ze betekenen veel voor me maar van liefde is geen sprake. En op het moment hou ik ook van niemand, ja van mezelf een beetje, maar ook niet volkomen...

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:34

Jee wat een moeilijk onderwerp....
Wat is voor mij houden van.... dat ik blij ben als ik hem 's avonds weer thuis zie komen,
dat ik mezelf kan zijn bij hem en dat het idee van hem kwijt raken me pijn doet.
Hij is mijn soulmate, mijn liefde, en diegene waar IK me goed bij voel.

Maar het belangrijkste is dat ik van mezelf hou om wie IK ben en alles wat daarbij komt verrijkt alleen maar je leven.

Ik hou ook heel veel van mijn ouders maar op een andere manier.
Ik denk gewoon dat "houden van" er in heel veel vormen is.

Je houdt anders van je ouders, dan van je kind, dan van je partner of je beestje.
Maar ik vind nog steeds... elke vorm van "houden van" is uniek. Lovers

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 17:51

Tartuffo"]
Jee wat een moeilijk onderwerp....
[/quote]
Ja, Leuk he! Haha!

[quote="Tartuffo schreef:
Maar het belangrijkste is dat ik van mezelf hou om wie IK ben en alles wat daarbij komt verrijkt alleen maar je leven.

Maar ik vind nog steeds... elke vorm van "houden van" is uniek. Lovers


Mooi gezegd! OK dan!

Ik wil dan toch wel even weten waarom jij het belangrijk vindt om van jezelf te houden? Gewoon nieuwsgierig hoor, verder niks Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:51

Tartuffo schreef:
Ik denk gewoon dat "houden van" er in heel veel vormen is.

Je houdt anders van je ouders, dan van je kind, dan van je partner of je beestje.
Maar ik vind nog steeds... elke vorm van "houden van" is uniek. Lovers

natuurlijk, maar wat is nou de essentie van houden van?

Ik denk dat houden van is; als het welzijn van iemand je zodanig raakt, dat je het koppelt aan je eigen welzijn. Dus: die persoon ongelukkig, jij ook ongelukkig.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:53

Dat heb ik inderdaad ook Desiree, alleen omgedraait betekend het niet hetzelfde: Ik ongelukig is voor mij niet per defenitie die ander ook ongelukkig, tenzij de ander natuurlijk ook van mij houdt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:57

Sypheron schreef:
Dat heb ik inderdaad ook Desiree, alleen omgedraait betekend het niet hetzelfde: Ik ongelukig is voor mij niet per defenitie die ander ook ongelukkig, tenzij de ander natuurlijk ook van mij houdt.

dat klopt. Je kunt ook beter op een gelijkwaardige manier van elkaar houden, tenminste in die zin, net zoveel, ook al is het op een andere manier. Neem een hond. Ik hou van een andere manier van polleke dan zij van mij. Dat komt omdat ik altijd voor haar zorg en haar overal mee naartoe neem. Daardoor wil ze altijd bij me zijn. En ik wil haar altijd bij me hebben omdat ze zo onvoorwaardelijk trouw is en zo lief, altijd vriendelijk. maar het gaat van beide kanten net zo diep hoor. En ieder geeft het op haar eigen manier.

En als het mij niet goed gaat, merkt polle dat en ondergaat ze dat heel gelaten. en als het haar niet goed gaat, gaat het mij niet goed. Ik kan daar namelijk niet tegen.

troublegirl
Berichten: 103
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:02

Desiree schreef:
natuurlijk, maar wat is nou de essentie van houden van?

Ik denk dat houden van is; als het welzijn van iemand je zodanig raakt, dat je het koppelt aan je eigen welzijn. Dus: die persoon ongelukkig, jij ook ongelukkig.


OK dan! Mooi gezegt Desiree! Ik denk dat je daar idd ook echt de essentie van houden van te pakken hebt. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik zo verdomde veel van iemand houdt dat ik ook gelukkig kan zijn als hij maar gelukkig is, ook al is dat dan met een ander...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:23

Ik ben het met desiree eens, vindt ik wel en mooie omschrijving.

Ik begrijp trouwens wel wat er gezegd wordt dat je pas weet wat houden van is als je een kind hebt. Ik moet er zelf absoluut niet aan denken, vindt het echte ondingen, maar ik denk dat dat de enige liefde is die absoluut is.

Ik cijfer mijzelf niet weg voor mijn vriend, terwijl ik mijn leven voor hem zou geven als het moet. En ik denk dat ouders dat wel zouden doen voor hun kind.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:38

precies zoals ik dat bedoelde...... ik ga vrij ver voor Gijs, maar voor mijn kind zou ik mijn leven geven

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:45

Jurga schreef:
Ik snap het, been there, done that! Gelukkig gaat het nu heeel erg goed, zowel met mij, als met mijn relatie!


Nu ben ik benieuwd, wat versta je dan onder een relatie?

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:01

Desiree schreef:
Neem een hond. Ik hou van een andere manier van polleke dan zij van mij. Dat komt omdat ik altijd voor haar zorg en haar overal mee naartoe neem. Daardoor wil ze altijd bij me zijn. En ik wil haar altijd bij me hebben omdat ze zo onvoorwaardelijk trouw is en zo lief, altijd vriendelijk. maar het gaat van beide kanten net zo diep hoor. En ieder geeft het op haar eigen manier.


Een hond geeft eigenlijk een goed voorbeeld van houden van, zoals het niet hoort Haha! Serieus.. Een hond is te afhankelijk, bouwt volledig op jou en kan eigenlijk niets zelf. Dat denkt ie zelf ook, dat ie niets kan.
Nou is dat in een relatie met een hond geen probleem, zo liggen de verhoudingen tussen baas en hond.

En nu juist daar ligt het probleem bij personen die niet van zichzelf houden. Zij gedragen zich als een hond, zijn te afhankelijk, denken dat ze niets zijn zonder jou. Zo'n relatie heeft geen kansen. Bestaat bij de gratie van de ander.

Ik denk dat houden van aardig omschreven is door Desiree. Het geluk van de ander telt zwaar, net zo zwaar als je eigen geluk.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:17

Dimple"]
[quote="Tartuffo"]Jee wat een moeilijk onderwerp....
[/quote]
Ja, Leuk he! Haha!

[quote="Tartuffo schreef:
Maar het belangrijkste is dat ik van mezelf hou om wie IK ben en alles wat daarbij komt verrijkt alleen maar je leven.

Maar ik vind nog steeds... elke vorm van "houden van" is uniek. Lovers


Mooi gezegd! OK dan!

Ik wil dan toch wel even weten waarom jij het belangrijk vindt om van jezelf te houden? Gewoon nieuwsgierig hoor, verder niks Knipoog
[/quote]

Als je niet van jezelf houd dan zal je ook nooit open staan voor liefde van andere mensen maar als je van jezelf houd dan straal je dat uit (vind ik).
Ik heb door mijn burn-out heel lang niet van mezelf gehouden... ik haatte mezelf en het lijf waar ik in stak want dit was niet diegene die ik was of moest zijn of altijd geweest was.
Nu gaan we de goede kant uit en ik kan nu zeggen.. ja ik hou van mezelf om wie en wat ik ben... Lovers Lovers

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 21:18

lis schreef:
En nu juist daar ligt het probleem bij personen die niet van zichzelf houden. Zij gedragen zich als een hond, zijn te afhankelijk, denken dat ze niets zijn zonder jou. Zo'n relatie heeft geen kansen. Bestaat bij de gratie van de ander.


Deze is wel heel strak gesteld. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daarin wel wat herken van een flink aantal jaren terug.
Wellicht dat mijn overtuiging dat je een ander niet 100% gelukkig kan maken als je van jezelf houdt, daar vandaan komt.

Aan de andere kant, sommige mensen vinden het gewoon fijn om zich afhankelijk te gedragen en te zijn. Dat heeft natuurlijk ook te maken met karakterverschillen. Als we allemaal onafhankelijk en voorop zouden lopen dan zou het ook niet goed zijn.

Charaz

Berichten: 24307
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:04

'Houden van' dat moet van 2 kanten komen, voor iemand je leven geven als dat zou moeten, zoals hij/zij dat ook voor jou zou doen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:04

Zo nu en dan lees ik wel eens een topicje mee.
Leuk dit te lezen als de Gijs van KimenGijs (stiefvader van Sanne).
Ik kom er nog goed vanaf beter dan Kim die ligt, nu dat jullie het toch over het houden van niveau hebben, voor mij op de Lovers 7e plaatst...

te weten 4 kinderen, 2 ouders, ik en dan Kim/Sanne.
Misschien moet Kim haar auteursnaam veranderen in SanneenkimeneenheletijdnixendanGijs.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:05

Sorry 8e plaats

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:03

gijsenkim schreef:
Misschien moet Kim haar auteursnaam veranderen in SanneenkimeneenheletijdnixendanGijs.


Ach gut
Ik weet zeker dat ze jou ook lief vindt hoor, soms Vriendjes zijn?

Tong uitsteken

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 10:09

lis"]
[quote="gijsenkim schreef:
Misschien moet Kim haar auteursnaam veranderen in SanneenkimeneenheletijdnixendanGijs.


Ach gut
Ik weet zeker dat ze jou ook lief vindt hoor, soms Vriendjes zijn?

Tong uitsteken
[/quote]

Haha! Haha! Haha! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:55

Dimple"]
[quote="lis schreef:
En nu juist daar ligt het probleem bij personen die niet van zichzelf houden. Zij gedragen zich als een hond, zijn te afhankelijk, denken dat ze niets zijn zonder jou. Zo'n relatie heeft geen kansen. Bestaat bij de gratie van de ander.


Deze is wel heel strak gesteld. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daarin wel wat herken van een flink aantal jaren terug.
Wellicht dat mijn overtuiging dat je een ander niet 100% gelukkig kan maken als je van jezelf houdt, daar vandaan komt.

Aan de andere kant, sommige mensen vinden het gewoon fijn om zich afhankelijk te gedragen en te zijn. Dat heeft natuurlijk ook te maken met karakterverschillen. Als we allemaal onafhankelijk en voorop zouden lopen dan zou het ook niet goed zijn.
[/quote]
Ik denk ook dat het niet zo is dat een hond niet van zichzelf houdt: hij zal wel voor zich opkomen. Een mens die niet van zichzelf houdt komt niet voor zichzelf en voor z'n belangen op. een hond doet dat wel. Honden die niet van zichzelf houden zijn er volgens mij niet. Dus er is wel degelijk verschil.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:22

weetje wat eng is? mijn vriend kent mij beter dan ikzelf.