christelijk gereformeerd wat houd het in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

christelijk gereformeerd wat houd het in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:41

ik zou graag willen weten wat christelijk gereformeerd geloof in houd?

al vast bedank

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:43

mika11

Re: christelijk gereformeerd wat houd het in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:46

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:49

dankje ik heb zelf ook wel gegoogle maar dacht misschien zijn der mensen die me wat meer kunnen vertellen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:50

Of wil je weten of er hier mensen zijn, die bij zo'n gemeente zijn?

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:51

mika11 schreef:
Of wil je weten of er hier mensen zijn, die bij zo'n gemeente zijn?

jep

en hoe een relatie daar in is/gaat? :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:54

Google kan nooit echt een antwoord geven. Dat is de theorie, maar nu de praktijk nog. Christelijk gereformeerd verschilt heel erg van regio tot regio. Ik weet niet hoe het in Oldenzaal is, maar hier in het zuiden is het een redelijk goed georganiseerde, maar niet superstrenge 'gewoon gereformeerde' kerk.
Je weet wat gereformeerd op zich inhoudt?
Een christelijke kerk, dus een kerk die gelooft in wat de apostolische geloofsbelijdenis verwoordt, op gereformeerde basis, dus redelijk sober, weinig tierlantijnen, traditioneel in de zin van orgelmuziek en een georganiseerde liturgie (dus hoe de dienst verloopt).
In sommige regio's is de CGK (Christelijke Gereformeerde Kerk) heel streng, zwarte kousen, hoedje, mannen en vrouwen ieder aan een eigen kant van de kerk. Hier dus niet, hier is de CGK een kerk waar je jezelf mag zijn en als jij in je gescheurde spijkerbroek wilt komen, dan doe je dat. Het gaat erom dat je gelooft en niet om hoe je erbij loopt. Een leuke club wel.

Wat betreft die relatie: daar kan ik dus geen antwoord op geven zo lang als ik niet weet hoe de kerk is, waar jouw geliefde lid van is :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:55

Volgens mij hangt dat ook een beetje af van de streek waar je woont.
Hier is ook een Chr. Ger. gemeente, maar die is nog best 'zwaar'.
Lopen veel vrouwen nog met een hoedje op naar de kerk.
Zingen ze nog op hele noten de psalmen.
Maar in andere delen van het land is dat veel minder, wat dat betreft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:56

Dat zeg ik: groot verschil van regio tot regio. Wat ik zo gauw op google vind is dat de CGK in de regio waar TS woont, een samenwerkingskerk is met de NGK, wat betekent dat het waarschijnlijk geen heel strenge club is.

Edit: neuh, die zingen al uit de Opwekkingsbundel, zie ik op de site. :+ Dat is waarschijnlijk een kerk waar je ook als rand- of nietkerkelijke of als aanhang welkom wordt geheten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:59

Blue-Eyes, ja wij hadden tegelijkertijd een antwoord gegeven. :)
Ik woon hier echt in een Bible Belt gemeente (Elburg, Nunspeet, Elspeet)
Dus hier is het w.s. heel anders dan waar TS woont.
Hier is het nog vrij normaal niet samen te wonen voor het trouwen e.d.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:01

Bij jou is het inderdaad over het algemeen nog wat strenger. Ik weet natuurlijk ook niet waar de vriendin van TS vandaan komt, maar die in Hengelo (en dat is de enige in die omgeving) is niet zo erg streng. Ik denk dat je prima als buitenkerkelijke een relatie kunt hebben met een meisje uit die kerk, dat gebeurt hier zo vaak.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 00:05

uhm ja het zit zo ik ben zelf katholiek op gevoed en mijn vriendin komt uit de buurt van amersfoort

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:07

Het hangt er ook vanaf of je allebei heel kerkgetrouw bent, zeg maar?
Ik bedoel, als je allebei heel bewust hebt gekozen voor een bepaalde gemeente en je daarvoor inzet.
Dat is anders dan dat je op een bepaalde manier bent opgevoed maar ook open staat voor andere dingen.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 00:11

mika11 schreef:
Het hangt er ook vanaf of je allebei heel kerkgetrouw bent, zeg maar?

ja dat is waar, nou ja bij ons in de kerk zijn alleen maar oudere dus die kijken je dan echt zo aan als je in de kerk komt. maar ik geloof wel

en me vriendin geloofd ook maar die gaat nu niet echt naar de kerk maar die wil dat later wel gaan doen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:17

Ik zit zo eens even te kijken op de site van de CGK Amersfoort, maar volgens mij is die ook niet heel streng. Ik kan de liturgieën niet zien, maar ik ben nu een dienst aan het luisteren en die klinkt ongeveer zoals hier in Eindhoven.
Wat ik uit de site kan afleiden is dat ook zij samenwerken met de NGK, wat al betekent dat ze niet superstreng zijn. Waarschijnlijk ook een kerk waar je je best thuis kunt voelen als katholiek. De vorm is wat anders, maar de inhoud valt wel mee, lijkt op elkaar. Als ik het zo zie is het een vrij jonge kerk, veel jeugd en kinderen. Er wordt tijdens het orgelspel heel veel gepraat - een groep dus met mensen die elkaar aardig kennen. Waarschijnlijk een leuke kerk :)

Ik ga nu naar bed, maar wil je morgen best nog wat meer uitleg geven. Ik zie je vragen wel verschijnen :)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-05-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:17

Dan kun je toch ook samen kerkdiensten bezoeken van verschillende gemeentes.
Zou het mooiste zijn als je een gemeente zou vinden, waar je je allebei thuisvoelt.
Maar ik ben een leek wat dat betreft, hoewel ik tussen de kerken woon. :D
Maar dit zou voor mij een oplossing zijn, als ik in jouw schoenen stond, zeg maar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:18

Dat is zoals mijn hubbie en ik het wel gedaan hebben, wij kwamen ook uit verschillende kerken. :j

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:24

De gereformeerde kerk die ik heb leren kennen, wellicht ook omdat ik in een dorp woon waar er vrij veel van zijn, is toch echt wel het hele strenge. Ik heb een dienst meegemaakt, en dat was van de 'mildste' kerk van de twee gereformeerde kerken in het dorp. Nog net niet de geslachten in tweeën splitsen, maar wel in een rok die ten minste op de knie ligt, en het hoofd bedekt met een net hoofddeksel.

Ik heb er wel mijn behoorlijke mening over het gereformeerde geloof. Enerzijds een ontzettend respect voor de mensen die het oprecht geloven en het oprecht opvolgen. Anderzijds, hoe strenger de gemeente, hoe meer schijnheiligheid. Men stopt vaak met leven voor God, maar gaat leven om in goede ogen bij de gemeenschap te staan. Waar God altijd de ogen open zou hebben, heeft de gemeenschap dit echter niet. Als de gemeenschap even de ogen dicht heeft, dan zijn er genoeg bij die alles doen wat God verboden zou hebben. Dit bedoel ik in de zin dat hier bijvoorbeeld de bekendste regel is dat men geen tv mag hebben. Als de gemeenschap niet kijkt, gaat het kastje open, en blijkt daar toch ineens een tv in te zitten.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:10

Mijn vader en moeder zijn allebei gereformeerde predikanten (dominee).
Hier in de gemeente is het erg losjes allemaal zoals. geen rok, geen hoed, gewoon met de auto, een tv en dat soort dingen.
Wat ik merk aan mijn omgeving is dat mijn ouders Gewoon heel normaal zijn, niet streng of erg duwend richting de kerk.

Maar het licht echt aan de regio, drop Verder op: Lopen op zondag midden op straat in een rok met hoed op,
Hebben alleen een tv als bijzettafel (ja vast) slikken geen pil, gebruiken geen condoom en blijven maagt TOT het huwelijk (want anders word je de deur uit gezet). Zo zie je maar weer dat het per buurt verschillend is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:23

Mijn Oma is gereformeerd :) Tot mijn 9e wij zelf ook.

Ik woon in Wezep en wat toen onze kerk was, was echt heel streng :) Dat is ook de reden dat we daar weg gegaan zijn. Oh jonge, als je ziek was en daarom niet minimaal 2 keer per zondag in de kerk kwam, dan was dat wel écht verschrikkelijk! In een nette spijkerbroek de kerk in komen? Oef %) Als je naar de kerk gaat dan heb je een rok aan en een hoedje op, tasje natuurlijk niet vergeten, want waar heb je anders je Bijbel in?
De kerkdiensten waren ook dik twee uur en daarvan was 1,5 uur het gebed zegmaar...

Het geloof betekend veel voor ons, maar die kerk was gewoon echt té.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 02:59

Zelfs in hetzelfde dorp kan het per kerk onderling verschillen.
De 1 is heel "zwaar", terwijl je bij de andere in een (nette) spijkerbroek naar binnen kan, en mag samenwonen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 04:14

@Brainless: Ik had ook in mijn dorp 2 kerken die behoorlijk verschilden van elkaar, de 1 waarin vrouwen en mannen nog net niet gescheiden zaten, maar wel hoedje, rokje en dat soort dingen. En de ander juist weer heel losjes.

Omdat ik op een gereformeerde basisschool zat toen ik jong was, zaten we ook 'automatisch' in die strenge kerk, maar mijn moeder vond dat ook echt té, dus zijn we naar die andere kerk gegaan. Nu zijn we verhuisd en zitten we in een nog minder strenge kerk, maar die vind mijn moeder juist weer te los. Een kerk zoeken waar je je goed bij voelt is niet altijd even makkelijk.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:06

Onze kerk is juist helemaal niet streng en alles is bijna zonder regels. Maar ik kom er eigenlijk nooit meer , vind er geen zak meer aan ..
dat heeft overigens niks met het geloof te maken hoor ..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:23

Hier in Zeeland is het minstens 3x per dag naar de kerk, verplicht ALTIJD rokje aan, geen televisie liefst geen computer. Hoedje op, sobere kleding. 700 kinderen per dag produceren (bij wijze van dan he :') ).
Ben er geen fan van, vrouwen worden daar IMO achtergesteld, totaal niet geëmancipeerd daar en OH WEE als je als getrouwde vrouw (met kinderen) werkt. Zo is het hier tenminste. Ik weet wel dat er ook iets van Vrijgemaakt Gereformeerd ofzo is, die mogen wel gewoon televisie, broek etc. en mogen ook gewoon werken.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:40

Ik ben 'gereformeerd'. Ga naar een gemeente. We gaan zondags naar de kerk (wordt hier vergadering genoemd).
We dragen gewoon broeken, ligt een beetje aan wat je zelf wilt. Ik heb ook oorbellen, er zijn mensen die denken dat het niet mag :P Vrouwen werken gewoon, ligt er natuurlijk aan wat je zelf wilt.
Ik denk dat de meesten hier de kerk waar we heen gaan wel als streng zouden formuleren, omdat mannen en vrouwen wel apart zitten, zondags wordt er ook vrijwel altijd een rok aangetrokken door de vrouwen en een hoedje op of iets dergelijks. Daar heb ik eigenlijk geen moeite mee.

Enneh, geen sombere kleren hoor :D Als er nog meer vragen zijn dan wil ik graag antwoord geven... Ben niet een hele goede uitlegger :D :D