Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne9489

Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 08:13

Beetje vreemd, maar het is wel gebeurd!

Gister heeft mijn broer op de snelweg een aanrijding gehad omdat hij bovenop een auto knalde die moest remmen voor een busje dat op de rechter rijbaan stil stond. Zijn vrouw was op de middelste(!) rijbaan eendjes aan het helpen oversteken.

Gevolg: mijn broer heeft gelukkig niks maar de motorkap staat in een goede V, bumper is kapot en 1 voorlicht is kapot.
Hij is er dus nog redelijk goed uitgekomen, ook de airbags zijn niet uitgeklapt (voordeel).

Maar serieus, er blijkt nogal wat twijfel te bestaan wie zijn fout dit is.
Ik kan er op internet niets over vinden, dus wie goede bronnen heeft, graag!

Utixo

Re: Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:17

Hij is achterop geklapt, en dus fout. De meneer die stil stond krijgt hooguit een boete, de verzekering heeft hier niets mee te maken. Je broer heeft een te korte afstand bij een te hoge snelheid gehad om adequaat te kunnen reageren en is ten alle tijden fout.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:19

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... uldig.html

Een interessant artikel voor je, ook genoemd wordt een voorste bestuurder die remt zonder verkeersnoodzaak.

De conclusie: "Zoals hierboven gesteld is het helemaal niet zo dat de achterste partij altijd schuldig is aan het ontstaan van een aanrijding. Juist wat zich direct voor de aanrijding afspeelde is van groot belang voor het vaststellen van de schuldvraag. En juist over deze schuldvraag kan lang worden getwist door verzekeraars".

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:22

Utixo schreef:
Hij is achterop geklapt, en dus fout. De meneer die stil stond krijgt hooguit een boete, de verzekering heeft hier niets mee te maken. Je broer heeft een te korte afstand bij een te hoge snelheid gehad om adequaat te kunnen reageren en is ten alle tijden fout.

Maar het kan ook zijn dat de gene waar hij op is geklapt te laat en te hard geremd heeft waardoor jou broer wel heeft geremd maar alsnog erop is geklapt. Als je met 120 km per uur op de snelweg rijdt sta je niet 123 stil..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:22

Is de politie erbij geweest?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:24

Boras schreef:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... uldig.html

Een interessant artikel voor je, ook genoemd wordt een voorste bestuurder die remt zonder verkeersnoodzaak.

De conclusie: "Zoals hierboven gesteld is het helemaal niet zo dat de achterste partij altijd schuldig is aan het ontstaan van een aanrijding. Juist wat zich direct voor de aanrijding afspeelde is van groot belang voor het vaststellen van de schuldvraag. En juist over deze schuldvraag kan lang worden getwist door verzekeraars".

als het busje echt stilstond op de rechter rijstrook dan zou je de bestuurder van het busje gevaarlijk/onverantwoord rijgedrag kunnen toeschrijven... ik bedoel, welk weldenkend mens haalt het in z'n hoofd om op de snelweg stil te gaan staan en daarbij niet op de vluchtstrook te gaan staan...

m.i. licht de schuld dus bij de bestuurder van het stilstaande busje, want als die daar niet had gestaan (had die overigens alarmlichten aan? dat kan de zaak nog weer veranderen) had de voorste auto niet hoog op de rem gehoeven en was je broer er ook niet boven op geklapt..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:27

Het stilstaan is dan ook verboden, blijkt uit de tekst uit bovengenoemde bron:

"Voorste partij remt zonder verkeersnoodzaak

Het komt ook best voor dat iemand zomaar ineens begint te remmen zonder dat hiervoor enige verkeersnoodzaak is, ook hier kan dit onbewust gebeuren maar ook bewust. Het zonder verkeersnoodzaak stoppen of remmen is verboden op grond van artikel 5 WvW en de persoon die doet zal dan ook in principe aansprakelijk zijn voor het ontstaan van de schade. Wel kan de achterop rijdende partij een deel schuld krijgen omdat deze onvoldoende afstand hield. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden van het geval".

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 08:28

Bedankt voor de snelle reacties.

Ze hebben geluk gehad want er was toevallig undercover politie die het hadden gezien. Die waren uiteindelijk eerst achter het busje aangegaan voor info. (Vind ik overigens ook vreemd, mensen klappen op elkaar door jouw toedoen en dan rij je gewoon weg?)

Verder had iedereen voor mij broer uit kunnen wijken op het laatste moment. De auto voor mijn broer moest opeens heel hard remmen en had ABS. Mijn broer reageerde een seconde later zonder ABS en redde het niet. Verder was het niet een grote klap. Meer een doffe klap met een kleine terug slag.

Ik denk gewoon dat hij te weinig tijd heeft gekregen. Overigens was het een 100km stuk waar hij misschien 110 heeft gereden maar niet meer want hij moest verderop de afslag hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:30

Een geluk voor je broer dat er niemand achter op hem is geklapt.
Gelukkig is hij er zelf goed uitgekomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:32

Stilstaan op een snelweg is willens en wetens andere bestuurderes in gevaar brengen, artikel 5 , hoop voor jullie dat politie er bij is geweest, maar absoluut PV waardig, en zal een flinke worden ook!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:34

Wat gevaarlijk Sanne, een weldenkend mens zou ook niet wegrijden. Hopelijk kost het je broer niks.

Niet helemaal hetzelfde maar ik vroeg me dat gisteren ook af. Ik was aan het rijden naar stoplichten toe, deze zag ik op groen springen dus alle tijd om met 80 p/u door te rijden. Echter 1 van de wachtende auto's bij het stoplicht besloot om van rechts twee banen op te schuiven. Naar een baan waar het stoplicht voor afslaand verkeer wel op rood stond, dus hij reed vanuit stilstaan langzaam die kant op. Ik moest een noodstop maken anders was ik er bovenop geknald. Ik vroeg me toen ook af als ik er bovenop geknald was was ik dan ook schuldig geweest.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:34

Ik ben een paar maanden geleden ook achterop iemand geklapt, maar dan vanwege een file die er ineens stond. Degene voor mij is ook tegen diegene daarvoor gebotst. Mij is verteld dat degene die achterop klapt altijd schuldig is, maar ik weet tot op heden nog niet hoe het precies zit. We hebben gewoon de schadeformulieren ingevuld en opgestuurd, nog niks gehoord. Mijn autootje is helaas wel dood :'(

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:40

Dit lijkt op een ongeval wat wij hebben mee gemaakt, mijn vader voegde in van de linker naar middenste strook. Pal voor z'n neus ging ineens iemand zo hard remmen om niets? (oorzaak van het remmen weten we nog niet..), mijn vader is er toen opgeknalt en iets later knalde er iemand op ons. Wij hadden geluk dat een motor agent het had gezien. Bij ons was de voorste auto in eerste instantie ook doorgereden maar is toen wel vrij vlot gestopt (mede dankzij agent dus..)

Volgens mij hebben mijn ouders alles vergoed gekregen en werd hen geen schuld aangerekend omdat voorste bestuurder dus om niets ineens zo hard en plots op de rem stond. Auto die er bij mijn ouders achterop is geklapt had genoeg tijd om te remmen (klapte er ook niet direct op) die heeft niet alles vergoed gekregen. Het is een verzekeringskwestie dit, hoop voor jullie dat jou broer geen schuld aangerekend word. Wat zei de politie?

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:07

Sleeper schreef:
Wat gevaarlijk Sanne, een weldenkend mens zou ook niet wegrijden. Hopelijk kost het je broer niks.

Niet helemaal hetzelfde maar ik vroeg me dat gisteren ook af. Ik was aan het rijden naar stoplichten toe, deze zag ik op groen springen dus alle tijd om met 80 p/u door te rijden. Echter 1 van de wachtende auto's bij het stoplicht besloot om van rechts twee banen op te schuiven. Naar een baan waar het stoplicht voor afslaand verkeer wel op rood stond, dus hij reed vanuit stilstaan langzaam die kant op. Ik moest een noodstop maken anders was ik er bovenop geknald. Ik vroeg me toen ook af als ik er bovenop geknald was was ik dan ook schuldig geweest.

Ja ik ben ook echt blij dat hij niks heeft.. Hij heeft echt nog wel geluk gehad!

Ik denk dat jij in die kwestie niet schuldig bent.. jij komt aanrijden en hij heeft een bijzondere manoevre (van rijbaan verwisselen).
Laat je toch altijd wel nadenken dit soort dingen!

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:09

_Marinke_ schreef:
Dit lijkt op een ongeval wat wij hebben mee gemaakt, mijn vader voegde in van de linker naar middenste strook. Pal voor z'n neus ging ineens iemand zo hard remmen om niets? (oorzaak van het remmen weten we nog niet..), mijn vader is er toen opgeknalt en iets later knalde er iemand op ons. Wij hadden geluk dat een motor agent het had gezien. Bij ons was de voorste auto in eerste instantie ook doorgereden maar is toen wel vrij vlot gestopt (mede dankzij agent dus..)

Volgens mij hebben mijn ouders alles vergoed gekregen en werd hen geen schuld aangerekend omdat voorste bestuurder dus om niets ineens zo hard en plots op de rem stond. Auto die er bij mijn ouders achterop is geklapt had genoeg tijd om te remmen (klapte er ook niet direct op) die heeft niet alles vergoed gekregen. Het is een verzekeringskwestie dit, hoop voor jullie dat jou broer geen schuld aangerekend word. Wat zei de politie?

Ja dat ik voor mij ook de logische oplossing, alleen is het niet allemaal zo vanzelf sprekend helaas.

De politie heeft verder niets gezegt, die mag ook geen duidelijke mening hebben, hij mag alleen getuigen. Dus ik hoop dat het in zijn voordeel is.
Ik denk dat hij sowieso wel geluk heeft gehad dat er toevallig politie reed, is toch wel een eerlijke getuige.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:19

Tja hoe banketstaaf het ook is, je broer is schuldig lijkt mij.
Collega heeft een soortgelijk ongeluk meegemaakt, reed in een flauwe bocht op de snelweg, na de bocht stond iemand stil op de weg. Ze kon nooit meer op tijd remmen dus reed er recht bovenop. Gelukkig alleen blikschade, maar er werd mooi niks vergoed.

Hopelijk pakt het voor jou broer anders uit maar ik gok van niet! Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:22

Ik vermoed dat het hier gedeelde schuld zal worden afhankelijk van of hij de gevarenlichten op had staan... Maar serieus, eendjes helpen oversteken? :? Waren ze wel goed bij hun hoofd? :?

Zo ben ik ooit bijna op iemand geklapt die vanuit een file voor een licht op de linker rijstrook besloot naar de rechterbaan te komen en die echt op een meter of 5 voor me in reed vanuit stilstand... (ik kwam nét aan de bumper van degene die achter hem stond, dus ongeveer 1 auto tussen) :x Vroeg me ook af, als ik daar op geklapt zou zijn, wie in fout geweest zou zijn. Was een oudere meneer die me óf niet gezien heeft, of simpelweg niet gekeken heeft. Het was ook nog nat weg dek dus heb mijn auto al slippend de vluchtstrook op moeten sturen om hem te ontwijken en die achter mij is achter me aan gekomen dus had ik daar op geklapt, had ie 9 kansen van de 10 achterin bij mij gereden... Man wat heb ik die bestuurder vervloekt toen ik eenmaal terug adem had... En toen kwam dus inderdaad de vraag "wat als ik hem aangereden had?"

En mensen die blijven stilstaan voor een groen licht (en nee niet even maar tot het weer rood wordt) zonder hun rem ingedrukt te hebben of waarschuwingslichten aan... :x Hoe zit het daar mee?
(Ik had het op tijd door dus kwam niet eens in de buurt van een aanrijding maar vroeg het me wel af)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-04-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:24

Toch denk ik ook idd, dat het wel degelijk mogelijk is om niet schuldig bevonden te worden.
Uiteindelijk kan het zo zijn dat beide partijen evenveel schuld wordt toegekend.
Ik heb een keer een aanrijding met een fietser gehad, zij reed op mij, en belandde op mijn motorkap.
Gelukkig ook getuigen, ik heb niet meteen schuld bekend, gewoon schadeformulier opgemaakt, en uiteindelijk zijn we dus beiden even schuldig/onschuldig verklaard, en is mijn schade gewoon door mijn verzekering uitgekeerd.
De standaard regels gelden dus niet altijd.
Ik had in mijn situatie voorrang, en zij is zijlings op mij geknald, dus ondanks dat het een fietser was, een zwakkere verkeersdeelnemer, was de situatie wel zo dat ik niet schuldig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:37

Persoon die stil stond op de snelweg = A
Persoon die daar voor als eerste op de rem moest = B
Je broer = C

Persoon A is verantwoordelijk voor de schade die B eventueel heeft.
Want je mag niet zonder aanleiding remmen/stilstaan op de snelweg.

Je broer (C) is verantwoordelijk voor de eventuele schade bij B.
Want hij is verplicht om goed vooruit te kijken, gepaste snelheid te houden en mogelijkheden om uit te wijken in de gaten te houden.

Máár....
Dat is zoals het in de wet staat. Verzekeringen regelen dat onderling nog wel eens anders.
Ik heb dat zelf helaas mee moeten maken een paar jaar geleden.

Ik stond stil voor een stoplicht, als 2e in de rij.
We kregen groen en sloegen allebei links af.
Daar stond het voetgangers verkeerslicht op rood en een voetganger stond daar stil voor te wachten.

De auto voor me trapt ineens op de rem voor een noodstop. Zonder aanleiding.
Ik denk dat hij de voetganger niet stil heeft zien staan en 'm plotseling in z'n ooghoek zag en geen tijd meer had om na te denken of hij stil stond of liep. Voor de duidelijkheid: hij stond al een paar minuten stil en maakte geen enkele beweging.

Ik kon niet op tijd remmen. Ondanks dat ik redelijk wat afstand had. Als ik meer afstand had genomen, hadden de mensen achter mij een rood stoplicht gekregen. Want bij een stoplicht trek je met z'n allen op.

Ondanks dat mijn voorganger dus zonder aanleiding een noodstop maakte, ben IK voor zijn schade verantwoordelijk gehouden.

Mijn verzekering had geen zin om er lang over te discussiëren en het ging voor hun "maar" om een bedrag van 800,- euro (1 klein krasje op de bumper dat amper zichtbaar was).
Helaas betekende dat voor mij een flinke terugval in m'n bonus malus ladder. Die "fijne" beslissing van m'n verzekering om er makkelijk over te doen en de wet te negeren kost mij honderden euro's omdat ik tientjes per maand in premie omhoog ging.
Als ik had geweten dat m'n verzekering zó makkelijk de wet aan de laars zou lappen, had ik nog liever zelf besloten om die mensen cash te betalen, ondanks dat het niet mijn "schuld" was, wettelijk gezien. Dan was ik tenminste nog wat goedkoper uitgeweest :P

Dus schuldvraag.... Lastige kwestie.
Zelfs als je voor de wet gelijk hebt, kun je toch aansprakelijk worden gesteld voor de schade.
Het is maar net hoe de verzekeraars dat onderling regelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:38

tja, ik vind het moeilijk.
Enerzxijds stonden die mensen zonder reden en op gevaarlijke manier stil.
Aan de andere kant blijft het wel zo, dat je broer blijkbaar toch te weinig ruimte hield.
Als die auto stilstond ivm een file was het simpelweg de schuld van je broer, maar doordat die auto zonder reden stilstond zou het ineens allemaal anders zijn?
Lijkt mij een kwestie van gedeelde schuld om die reden.
( Helemaal als je broer inderdaad wel wat te hard heeft gereden trouwens ;) )

Maar goed, wij zijn geen verkeersexperts, dus ik denk dat schadeformulier opsturen het enige is dat je kunt doen en dan maar afwachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:51

Als er echt een kettingbotsing was ontstaan (B op A en C op B) dan had je een kans gehad dat A aansprakelijk gesteld kan worden. Maar aangezien B niet op A is gereden, zal je broer toch aansprakelijk zijn.

Ik heb vorig jaar een aanrijding gehad waarbij A (klein autotje) op een 80km weg ineens op de rem ging om te keren waar dat niet mag. Auto B was een flinke Volvo (met de kofferbak tot het dak vol) met alle toeters en bellen en zat dusdanig te kleven op kleine auto A dat ik niet eens wist/zag dat er een auto A was. Door alle techniek stond auto B op tijd stil maar ik zat er als auto C wel bovenop. Jammer maar helaas, ik kon er weinig aan doen. We reden niet hard (40 of 50) en ik had wel voldoende afstand. Dat auto B voor mij wel aan het kleven was maar door zijn luxe techniek gered werd maakte geen bal uit. Uiteindelijk was ik toch aansprakelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:57

ik lees hier nu al in ieder geval 2 verhalen over goede technieken / ABS, tja misschien moet je dan in een oudere/minder luxe auto gewoon maar nog meer afstand houden?
Ik bedoel, als een bumperklever met ABS eerder stil kan staan dan iemand zonder ABS maar met meer afstand, dan moet je dus duidelijk je afstand aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:13

Het is praktisch gezien niet altijd mogelijk om voldoende afstand te houden om rekening te houden met een onvoorspelbare volledige stop.

Zelfs met keurig 2 (+) seconde afstand kan het in sommige gevallen niet voldoende zijn.

ABS is natuurlijk niet heilig, het kan in sommige gevallen inderdaad voor een kortere remweg zorgen. Maar dat is niet per definitie zo. Bovendien zijn er meer factoren die meespelen bij het tot stilstand komen, die vaak zelfs meer verschil maken dan het wel of niet hebben van ABS.
Bijv. het gewicht van het voertuig, de snelheid, de reactiesnelheid van de bestuurder (en daar zitten gigantische verschillen in tussen bestuurders), de kwaliteit en het type (trommel/schijven) van de remmen, de banden, de weersomstandigheden (nat of droog wegdek), etc.

Je kunt best 'ns "pech" hebben dat een type Jenson Button voor je zit met een super deluxe volledig upgradede wagen met top remmen, de allerbeste banden en natuurlijk zijn Formule 1 reactie vermogen.
Hij ziet super snel wat er voor zich gebeurd, kan nog nét op tijd remmen...

Kom jij aan met je 2e hands 15 jaar oude opeltje op oudere, goedkope bandjes, schijfremmetjes voor maar trommeltjes achter en je huis-tuin-en-keuken reactievermogen. Misschien was je zelfs even een halve seconde naar je TomTom aan het kijken/luisteren.

Die super wagen voor je heeft maar een X aantal meters nodig om te remmen, jij in deze voorbeeldschets misschien wel het tweevoudige daarvan.
No way dat je dan nog op tijd bent om te remmen, zelfs als je meer dan 2 seconde afstand hebt.

Het heet daarom ook niet voor niets een "ongeluk"... Mensen zullen niet expres iemand aanrijden ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:15

Utixo schreef:

Je mag niet zachter dan 50km/u op de snelweg indien de rijbaan gewoon leeg is (dus geen file) en niet zachter dan 60km/h op een 100 weg. ZOnder reden mag je al niet stilstaan op de vluchtstrook, laat staan een rijbaan.
Idioot om stil te gaan staan voor overstekende eenden, dan ben je niet goed bij je hoofd.

opisop_shop schreef:
ik lees hier nu al in ieder geval 2 verhalen over goede technieken / ABS, tja misschien moet je dan in een oudere/minder luxe auto gewoon maar nog meer afstand houden?
Ik bedoel, als een bumperklever met ABS eerder stil kan staan dan iemand zonder ABS maar met meer afstand, dan moet je dus duidelijk je afstand aanpassen.

Vergeet het reactievermogen niet, dat is haast een grotere factor dan abs. En als je net een seconde opzij keek, ben je nog een tel later.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 26-04-12 11:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:16

Utixo schreef:

Ja, maar hoe groot moet die afstand wel niet zijn als jij met 120 aan komt rijden op een stilstaande auto? Dan zijn die wettelijke "2 seconden" echt niet voldoende. :n