4x digitale zoom op een camcorder, heb ik daar wat aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

4x digitale zoom op een camcorder, heb ik daar wat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:54

Er staat een goedkope camcorder te koop. Op zich ziet het er redelijk uit, alleen maak ik me zorgen om de zoom functie.
Er staat bij de specificaties: Optical digital 4x.
Dat is raar, het is of optisch, of digitaal toch? En 4x is ook vrij weinig lijkt mij.

Ik ga de camera amateurisch gebruiken. Voor vakantiefilmpjes en filmpjes van het paardrijden (les) en trainen. Zou dit voldoende zijn?

Liesje89

Re: 4x digitale zoom op een camcorder, heb ik daar wat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:12

Digitale zoom heb je nooit wat aan. Optische zoom wel..
Maarja.. :P welke van de 2 is het?

Ik gok dat het digitale zoom is, en dat is echt waardeloos.. Dat kun je echt niet gebruiken want het ziet er niet uit. Zelfde als filmen met je telefoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:14

Bij optische zoom zal de camcorder dmv verschillende brandpuntafstanden van heb objectief/lens in- en uitzoomen. Dat is dan van hoge kwaliteit.

Bij digitale zoom heb je gewoon een lens met 1 vaste brandpuntafstand, en zal de camcorder uit het gemaakte beeld een uitsnede nemen en die vergroten.
Daarmee verlies je dus behoorlijk wat beeldkwaliteit, omdat hij van het bestaande beeld een vergroting maakt.

Goedkopere camcorders hebben meestal alleen digitale zoom, omdat 't veel minder geld kost dan het inbouwen van optische zoom.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:38

-> HTT