Schoonfamilie dilemma.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Schoonfamilie dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:57

Mijn man heeft niet zo veel behoefte aan contact met bepaalde familieleden van hem. Hij denkt vaak niet aan verjaardag, het sturen van een kerstkaartje etc... Ik doe dit daarom voor hem en natuurlijk mijn eigen familie ook. Kleine moeite. Maar als ik jarig ben dan vergeet mijn schoonfamilie eigenlijk altijd wel even een berichtje te doen. Na meer dan 10 jaar begin ik hier een beetje van te balen. Ik denk eraan om voortaan gewoon niets meer te sturen, laat mijn man zelf maar kijken wat hij nog wel en niet wil. Hij kan toch zelf zijn verantwoordelijkheid daarin nemen of als hij dit niet wil, ook goed. Maar ja... dan komt kerst er weer aan en denk ik 'ach... een kleine moeite'. Hoe doen anderen dit?

Vjestagirl

Re: Schoonfamilie dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:00

Ze zijn ook jouw familie, die kreeg je er gratis bij toen je trouwde.

Ik zou gewoon kaartjes blijven sturen, waarom zou je opzettelijk dingen doen waar je schoonfamilie niet gelukkiger van wordt en de relatie niet beter van wordt?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:01

Ellie_F schreef:
Mijn man heeft niet zo veel behoefte aan contact met bepaalde familieleden van hem. Hij denkt vaak niet aan verjaardag, het sturen van een kerstkaartje etc... Ik doe dit daarom voor hem en natuurlijk mijn eigen familie ook. Kleine moeite. Maar als ik jarig ben dan vergeet mijn schoonfamilie eigenlijk altijd wel even een berichtje te doen. Na meer dan 10 jaar begin ik hier een beetje van te balen. Ik denk eraan om voortaan gewoon niets meer te sturen, laat mijn man zelf maar kijken wat hij nog wel en niet wil. Hij kan toch zelf zijn verantwoordelijkheid daarin nemen of als hij dit niet wil, ook goed. Maar ja... dan komt kerst er weer aan en denk ik 'ach... een kleine moeite'. Hoe doen anderen dit?

Je bent veeeeel te aardig om dit over te nemen van je (luie) man. En als je vervolgens niets terugkrijgt mag het inderdaad na 10 jaar je best doen wel eens afgelopen zijn. Lekker ophouden met moeite doen dus :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:02

Moet eerlijk zeggen dat ik na 3 jaar de verjaardagen van mijn schoonfamilie ook niet weet hoor :o
Die van mijn schoonvader wel omdat die op een feestdag valt, maar de rest :n weet wel ongeveer wanneer, maar daar blijft het ook bij :+
Gelukkig kan ik ze altijd nog op facebook feliciteren :+
Kerstkaartjes krijgen ze wel, en krijgen we ook terug.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:02

Vjestagirl schreef:
Ze zijn ook jouw familie, die kreeg je er gratis bij toen je trouwde
Ik zou gewoon kaartjes blijven sturen, waarom zou je opzettelijk dingen doen waar je schoonfamilie niet gelukkiger van wordt en de relatie niet beter van wordt?

Het is juist opzettelijk dingen níet doen en wie zegt dat ze er ongelukkig van worden, zouden ze het merken?

TS: word je bedankt voor je kaartjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:04

Ik denk dat ik na 10 jaar dan ook niks meer zou sturen, mijn schoonfamilie hebben met elkaar afgesproken dat ze zelfs niet bij elkaar op de verjaardag komen omdat de familie zo groot is. Ze waren het er allemaal mee eens en even goede vrienden. Zou het eens vragen of hun kunnen waarderen dat je ze een kaartje stuurt, dan kun je dat zelf bespreekbaar maken zonder ze te aanvallen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:05

Ik zou het met je man bespreken & gewoon bij hem neerleggen. Wij sturen niemand een kaartje maar bellen, sms'en of posten iets op de Facebookpagina van de jarige. Kerstwensen gaan via een statusupdate.

:Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:06

Niemand verplicht jou om die kaartjes te sturen. Ik merk dat het heel erg aan opvoeding ligt, ik ben opgevoed met het idee dat dat niet zo belangrijk is, dus ik vergeet het ook vaak. Blijft vaak bij een smsje of een telefoontje omdat mijn vriend het zegt :+ ik hecht er niet zo heel veel waarde aan eigenlijk. Maar omdat anderen dat wel doen, doe ik soms moeite. Maar dan nog vergeet ik het weleens...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:07

Gulpje schreef:
Vjestagirl schreef:
Ze zijn ook jouw familie, die kreeg je er gratis bij toen je trouwde

Het is juist opzettelijk dingen níet doen en wie zegt dat ze er ongelukkig van worden, zouden ze het merken?

TS: word je bedankt voor je kaartjes?

Ik zeg niet dat ze er ongelukkig van wordt, maar ja ik denk dat mensen het merken als ze niets van hun kind(eren) en hun echtenote/echtgenoot horen. Over het algemeen zijn dit van die dingen waar je fijne gespannen stiltes van krijgt...

Zelf weten, maar wat is het nou helemaal voor moeite?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:09

De vraag is waarom jij een kaartje stuurt...
In principe stuur je mensen een kaartje omdat je hen iets goeds wenst, met verjaardagen of met feestdagen. In jouw geval lijkt het nu alsof je ze alleen dat wenst als ze jou dat ook wensen, dat is bijna hetzelfde als een kado'tje geven met de verwachting een kado'tje terug te krijgen..
Ik zou persoonlijk blijven sturen, maar puur vanuit mijn eigen wens dat ik de ander het beste wens, niet om er zelf beter van te worden om zelf een kaartje terug te krijgen :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:18

Bedankt voor jullie uiteenlopende reacties :) . De reden dat ik wel kaartjes stuur is omdat ik het fijn vind dat mijn man nog enige binding met zijn familie heeft. Ik ken hem en weet dat hij het totaal geen probleem vind als ik zeg 'lief, doe dat voortaan maar lekker zelf' maar als het puntje bij paaltje komt denkt hij er simpelweg niet aan. Ik vrees dat het contact dan op zo'n laag pitje komt te staan dat het helemaal wegebt. Ik baal er inderdaad van dat ze niet even een sms-je, mailtje, telefoontje, of kaartje sturen wanneer ik jarig ben. Waarom...? Tja het is zo maar ik zal daar wel even overna denken.

Ik krijg nooit een bedankje wanneer ik een kaartje naar ze stuur en dat verwacht ik ook niet.

Niemand verplicht mij om iets te doen, dit is mijn keuze en ik heb dan ook de keuze hiermee te stoppen. Vandaar mijn vraag aan jullie wat jullie zouden doen, als je in mijn schoenen stond.

Ik ben ook niet opgegroeid met het idee dat dit nou zo heel belangrijk is maar af en toe is het ook wel eens belangrijk te kijken naar wat ik nog uit een bepaald contact krijg. Geef ik alleen maar of ontvang ik ook nog iets positiefs. Het is toch een wisselwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:24

Contact met schoonfamilies blijft toch altijd een aparte, je ´krijgt ze erbij´, en zij jou. Ik heb echt een hele lieve X maar soms snappen we elkaar niet omdat we gewoonweg totaal anders in elkaar zitten. Prima, ik hoef niet naast ze wakker te worden, zij niet naast mij, en we accepteren inmiddels elkaars ´tekortkomingen´. Ik heb bijv. gewoontes die zij niet snappen (die volgens mij geen tekortkoming zijn maar in hun ogen wel :D ) en vice versa. Prima, live and let live, dan blijft je leven veel prettiger!

Wat ik zou doen in jouw geval? Doorgaan met wat voor jou het fijnste is. Voel jij je fijn bij het sturen van kaartjes, lekker doen. En niks terugverwachten, dan voorkom je dat je teleurgesteld raakt want dat is dit niet waard in mijn ogen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:42

Als jij je er goed bij voelt om die kaartjes in plaats van je man te sturen, dan moet je dat blijven doen. En zo niet dan niet en stop je ermee.
Maar dat heeft verder niets te maken met een ander die iets doet waar jij je minder goed bij voelt, dat kan gebeuren. Hoe een ander daarin staat kun je ook niet veranderen. En zoals hierboven genoemd, het is aan jezelf of je daar een verwachting (en bijbehorende teleurstelling aan vastplakt) of dat je dat naast je neerlegt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:43

Zolang je man en zijn familie zelf niet echt moeite doen zou ik er als ik jou was gewoon mee ophouden.
Het moet wel van beide kanten komen en als het wegebt is het vervelend maar blijkbaar zitten hun er dan ook niet echt mee.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:47

Ik ben ook zo'n kluns in kaartjes sturen, mijn familie heeft het dus ook maar opgegeven. Ik vind het prima. Ik hou niet van die verplichtingen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:38

jij bent het gewend om kaartjes te sturen, zijn familie heeft hier misschien wel helemaal niks mee. Als jij dit al 10 jaar doet, snap ik ook wel dat je man het niet doet:) Maar jij doet t op jouwn manier, en jij vind dit normaal, dus zou gewoon ermee doorgaan:) Je hoeft niet altijd wat terug te verwachten, maar dan heb jij wel altijd je best gedaan

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:45

Als zij ook niet de moeite nemen om kaartjes terug te sturen, zou ik er ook lekker klaar mee zijn. Ik heb t ook met buren gehad(natuurliJk wat anders dan familie) maar met kerst krijgen wij van hun ook nooit een kaartje, nou dan ga ik voor hun ook die moeite niet nemen. Is voor mij gewoon een principe kwestie...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:46

Als je man geen contact wil, waarom blijf jij dan kaarten sturen zou ik zeggen?
Het feit dat je niets terug krijgt wil misschien ook iets zeggen ;)

Ik zou lekker niets meer sturen, geen energie steken in wie het niet waard is ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:01

Lekker het initiatief aan je man overlaten. Als hij geen of weinig contact met zijn familie heeft en jij doet het een soort van alleen omdat het zo hoort, dan zou ik het maar laten. Als je man niet zo van het kaartjes sturen is, werkt sms-en of ouderwets telefoneren misschien beter voor hem. Zeker als hij daarvoor zelf een geschikt moment kan kiezen. En zo niet, even OK toch?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 05:47

We hebben een verjaardagskalender, altijd kaartjes in huis en een lading postzegels. Het wordt tijd dat mijn man zelf beslist wat hij wel en niet met zijn familie wil. Ik moet me daar niet meer mee bemoeien. Ik kan het wel allemaal op mijn manier willen maar inderdaad misschien zit zijn familie ook helemaal niet te wachten op mijn initiatieven. Bedankt voor jullie reacties, heeft me echt geholpen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:00

Mijn man heeft ook totaal geen behoefte aan contact met zijn eigen familie, temeer omdat zij totaal geen aandacht voor hem hebben. Het is zijn keuze. Tot nog niet zo lang geleden heb ik voortdurend mijn best gedaan om toch contact te houden en aan alles te denken, maar na 15 jaar ben ik dat ook zat aan het worden. Het is eenrichtingverkeer en een dankjewel zit er niet bij. Men is gewoon niet zo enthousiast ingesteld als ikzelf ben en dat heb ik inmiddels maar geaccepteerd. Ik heb besloten mijn eigen weg te volgen en te genieten van mijn eigen gezin en mijn eigen familie, want daar hebben we gelukkig allemaal wel leuk contact mee. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:34

MW -> LZP

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:07

Is inderdaad een dilemma. Je moet doen waar jij je het beste onder voelt. Bij ons is het zo dat we een deel van de (schoon)familie wel een kaart sturen en een deel van de (schoon)familie niet. Eerst stuurden we ook altijd kaarten als we op vakantie waren, maar daar zijn we bijna helemaal mee gestopt. Enkele goede vrienden en uiteraard het eigen gezin krijgen kaarten.