Ooit een gevangene geschreven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:28

Suzanne F. schreef:
celano schreef:
Er is een bokster die n.a.v. het schrijven zelfs met deze meneer (Amerikaan) getrouwd is en dolgelukkig!


Echt?? Wie?

Weet alleen nog dat haar man Rusty heette! :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:29

Char_elle schreef:
Klopt, daar heb je wel gelijk in Magrathea, maar toch. Ik blijf het een raar idee vinden. Het is natuurlijk wel een verschil dat ze in niet om de hoek woont. Toch blijf ik het een raar idee vinden. Daarom ben ik ook zo benieuwd waarom die mensen beginnen met schrijven. Hoe kom je op het idee van 'hé laat ik eens een gevangene gaan schrijven i.p.v. een penvriendin in Amerika te zoeken'. Vertellen die gevangenen dan ook waar ze voor vast zitten en heel het verhaal er omheen? (als het proces af is gesloten tenminste, ik snap dat als ze in hoger beroep gaan ze niet veel kwijt willen)


Haha nou zoals ik al schreef, het was idd een soort van impulsactie van 'kom laat ik dit eens doen'. Dat was in december. Het was in het begin wel een beetje awkward, want ik wist niet echt wat ik moest schrijven, maar het komt vanzelf eigenlijk. Ik praat heel veel en merk dat ook in mijn brieven, voor ik het doorheb staan er 4 kantjes vol over mijn studie, werk etc :P
Mijn mevrouw heeft me (nog) niets verteld over haar misdaad en ik heb er ook niet naar gevraagd. Als ze het daar over wil hebben merk ik dat vanzelf. Ik zit er wel aan te denken haar dát te vertellen, dus dat als ze me erover wil vertellen dat dat mag. Als je begrijpt wat ik bedoel :) Ik weet dat ze voor moord vastzit, als ze graag wil dat ik weet hoe en wat dan mag dat van mij maar als ze dat liever niet heeft lig ik er ook niet wakker van.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Ooit een gevangenen geschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:30

Een gevangene is een stuk boeiender dan een penvriendin.. :))

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:30

Ik heb een tijdje geschreven met een Nederlandse man die in de gevangenis in Amerika zat wegens drugssmokkel. Hij beweerde ook altijd onschuldig te zijn, aha. :+
Hij had 15 jaar celstraf gekregen, komt in 2015 vrij. Inmiddels schrijf ik niet meer met hem ivm tijdgebrek.

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:31

Magrathea schreef:
Char_elle schreef:

maarja, hier in Nederland beweert volgens mij ook de helft onschuldig te zijn. Ook al hebben ze het wel 'gedaan', dan hebben ze er altijd een goede reden voor.
Brr en mijn man ontmoeten in de gevangenis, nee dankje -O-


Ik vind dat je altijd eerst het verhaal moet kennen achter zo iemand om te oordelen of het 'brr' is.
Stel iemand is veroordeeld voor moord.. Tja als het moord was van 'Ik vind jou niet lief ik schiet jou neer' , okee. Maar stel hij heeft een oom vermoord die hem en zijn broertjes en zusjes al sinds ze klein zijn elke week misbruikt? Ik moedig het nou ook weer niet aan :+ Maar kan er wel begrip voor opbrengen in zo'n situatie.

Klopt daar zit een groot verschil tussen, maar een normaal functionerend mens zoekt op dat moment hulp en schiet zijn oom niet neer. Ik studeer rechten en ben vooral geïnteresseerd in het strafrecht, dus ben daar dagelijks mee bezig. Maar ik blijf van mening dat mensen die een moord hebben gepleegd, met wat voor motief dan ook, niet normaal functioneren en ergens een steekje los hebben. Zo heb ik ooit een college gehad van een man die een jongen met een stoeptegel dood had geslagen omdat hij zijn zus gebruikte. Hij vond dat terecht, terwijl ik er echt niet met m'n kop bij kan hoe je zo iemand met een stoeptegel tegen z'n hoofd kan slaan.

En ik snap dat ik over die vrouw die haar man ontmoette eerst het verhaal moet kennen, maar zo'n man draagt veel bagage bij. Heeft een zwaar proces gehad, heeft waarsschijnlijk een zware tijd in een (buitenlandse) gevangenis gehad en is inmiddels waarschijnlijk niet meer zo als een 'normale' man. Zo'n proces en gevangenisstraf heeft op elk persoon een zware impact en normaal functioneren zal daarna heel moeilijk zijn. Ik moet er niet aan denken om zo iemand in huis te hebben. Al wil ik natuurlijk de personen die dat wél doen niet aanvallen, als ie achter hun keuze staan dan moeten ze dat doen en hoop ik voor hun dat alles goed gaat en dat ze gelukkig zijn in de situatie die ze hebben. maar mijn mening is dat ik het nooit zo zou willen

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:31

Lijkt me wel gezellig om met zo'n gevangene te schrijven! Ben bijna 18, dus dan ga ik toch maar eens een brief schrijven. :) Ookal zitten die mensen daar met een reden, hoe erg dan ook, het zijn en blijven mensen en daar in de gevangenis hebben ze helemaal niks. Soms komen ze niet eens buiten.. Ja misschien 1 uur per dag.. Als ik in zo'n situatie zou zitten zou ik ook héél erg blij zijn met iemand die de moeite neemt om zo'n brief te schrijven!

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:31

Interessant! Ik zou het ook best willen doen, maar zou niet zo snel mijn adres kenbaar willen maken...

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:32

Ik heb het ook gedaan, met een jonge gozer die zat voor gewapende overval volgens mij. Kreeg zelfs een keer een kerstkaartje van hem. :)) Helaas is hij opeens gestopt met schrijven en via via heb ik gehoord dat hij nog wel vast zit (of ondertussen alweer vrij is, dat kan ook), maar om bepaalde redenen niet meer schreef. Nog steeds een raadsel waarom maar dat is zijn keus. :)

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:33

Nou, da's mooi Char_elle, maar de vraag gaat hier niet om of jij het zou willen of niet, de TS vraagt naar ervaringen, die heb je klaarblijkelijk niet, dus ga ook geen mensen lopen veroordelen. :)

arian_wolf

Berichten: 2033
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:33

CleovG schreef:
Interessant! Ik zou het ook best willen doen, maar zou niet zo snel mijn adres kenbaar willen maken...



Ja idd, daar zit ik ook mee.... Stel dat hij/zij vrij komt... dan weten ze m'n adres :\

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:34

Nou je hoort vaak hoor, dat mensen onschuldig vast zitten. Vind je het raar :n krijg altijd het idee dat de rechtszaken daar een soort lopende band zijn met een verveelde jury.
Ik bedoel, mensen krijgen een schadevergoeding van de magnetronfabrikant omdat ze hun kat erin hadden gestopt. Het zijn de rechters die dat goedkeuren!

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:34

arian_wolf schreef:
CleovG schreef:
Interessant! Ik zou het ook best willen doen, maar zou niet zo snel mijn adres kenbaar willen maken...



Ja idd, daar zit ik ook mee.... Stel dat hij/zij vrij komt... dan weten ze m'n adres :\


Inderdaad, en stel dat hij dan toch inderdaad niet zo onschuldig is als hij steeds beweerde...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:35

arian_wolf schreef:
CleovG schreef:
Interessant! Ik zou het ook best willen doen, maar zou niet zo snel mijn adres kenbaar willen maken...



Ja idd, daar zit ik ook mee.... Stel dat hij/zij vrij komt... dan weten ze m'n adres :\


WJD Nederland HEUL groot is en dat ik tegen de tijd dat mijn mevrouw vrijkomt 3 gigantische waakhonden voor de deur heb :+

arian_wolf

Berichten: 2033
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:35

inderdaad, en stel dat hij dan toch inderdaad niet zo onschuldig is als hij steeds beweerde...[/quote]


Ja idd -O-

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:35

Sok schreef:
Nou, da's mooi Char_elle, maar de vraag gaat hier niet om of jij het zou willen of niet, de TS vraagt naar ervaringen, die heb je klaarblijkelijk niet, dus ga ook geen mensen lopen veroordelen. :)

Ik loop geen mensen te veroordelen. Ik heb hier inderdaad geen ervaringen mee maar ben gewoon benieuwd naar de reden van mensen. En zoals ik al meteen heb gezegd wil ik geen mensen aanvallen maar wil ik gewoon weten wat mensen er toe zet gevangenen te schrijven. Lijkt me dat ik dan ook gewoon mag reageren in dit topic op mensen die wel ervaringen hebben.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:36

Bij veel organisaties krijgen ze niet jouw adres, zij geven hun brief naar jou aan de gevangenis en die stuurt het naar jou door.

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:37

Heino schreef:
Bij veel organisaties krijgen ze niet jouw adres, zij geven hun brief naar jou aan de gevangenis en die stuurt het naar jou door.

Maar in die link stond dat het ook verstandig was je adres op de brief te zetten. Dat lijkt me inderdaad een beetje vreemd. Anoniem zou ik het toch een stuk prettiger vinden.

arian_wolf

Berichten: 2033
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:38

Heino schreef:
Bij veel organisaties krijgen ze niet jouw adres, zij geven hun brief naar jou aan de gevangenis en die stuurt het naar jou door.



je weet maar nóóit toch?

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:39

Magrathea schreef:
Nou je hoort vaak hoor, dat mensen onschuldig vast zitten. Vind je het raar :n krijg altijd het idee dat de rechtszaken daar een soort lopende band zijn met een verveelde jury.
Ik bedoel, mensen krijgen een schadevergoeding van de magnetronfabrikant omdat ze hun kat erin hadden gestopt. Het zijn de rechters die dat goedkeuren!

Indd, het gebeurt HEEL erg veel, zeker in Amerika.
Je kan daar McDonalds aanklagen omdat je je mond verbrand aan een hamburger die te heet was.... :roll:

Magrathea schreef:
arian_wolf schreef:
Ja idd, daar zit ik ook mee.... Stel dat hij/zij vrij komt... dan weten ze m'n adres :\


WJD Nederland HEUL groot is en dat ik tegen de tijd dat mijn mevrouw vrijkomt 3 gigantische waakhonden voor de deur heb :+

:)) Ik ben onderhand alweer zo'n 4 keer verhuisd, dus ik maak me er niet zo druk om hoor, dat die lui die ik ooit heb geschreven en waar ik gewoon goed contact mee had, even op de bonnefooi naar NL komen om mij iets aan te doen.. :+

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:39

Sok schreef:
Weet alleen nog dat haar man Rusty heette! :D


Dan zijn er misschien 2, want ik bedoelde een ander.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:40

celano schreef:
Sok schreef:
Weet alleen nog dat haar man Rusty heette! :D


Dan zijn er misschien 2, want ik bedoelde een ander.

Vast niet toch? Misschien was dat wel z'n nickname ofzoiets..
Dat is iig wel iets wat me is bijgebleven van het HK topic!

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:40

Als die man naar Nederland komt dan ga ik zeker een dagje met hem naar Amsterdam oid. Nee, ik bied hem geen onderdak, en nee ik sta hem niet op schiphol op te wachten. Maar dat zou ik voor andere mensen ook niet doen.

En anoniem, tsja, die mensen zitten 6000km verderop in een gevangenis, waar ze vaak de eerstkomende paar jaar niet uit komen. Als ze wel vrij komen mogen ze een tijd niet reizen (geloof ik) omdat ze dan hun staatsburgerschap kwijt raken. Daarnaast hebben ze vaak 0,0 als ze uit de gevangenis komen en zijn ze eerst een tijdje weer bezig met hun leven weer op de rit krijgen. Veel van hen willen alles uit de gevangenis (dus helaas ook hun penvriend(in)) zo snel mogelijk vergeten.

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:41

arian_wolf schreef:
Heino schreef:
Bij veel organisaties krijgen ze niet jouw adres, zij geven hun brief naar jou aan de gevangenis en die stuurt het naar jou door.



je weet maar nóóit toch?


En dan? Denk je dat een ex gevangene in het verre Amerika zich druk gaat maken om zijn penvriendinnetje in Nederland wat aan te gaan doen? :+
Met een instelling van je-weet-maar-nooit, kan je ook net zo goed de straat niet meer opgaan, er zal maar een bus door rood rijden, want je weet maar nooit..

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

Vjes, jij zat ook in het HK topic toch? Weet jij het nog? Wie toen getrouwd is?

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

Vjestagirl schreef:
Als die man naar Nederland komt dan ga ik zeker een dagje met hem naar Amsterdam oid. Nee, ik bied hem geen onderdak, en nee ik sta hem niet op schiphol op te wachten. Maar dat zou ik voor andere mensen ook niet doen.

En anoniem, tsja, die mensen zitten 6000km verderop in een gevangenis, waar ze vaak de eerstkomende paar jaar niet uit komen. Als ze wel vrij komen mogen ze een tijd niet reizen (geloof ik) omdat ze dan hun staatsburgerschap kwijt raken. Daarnaast hebben ze vaak 0,0 als ze uit de gevangenis komen en zijn ze eerst een tijdje weer bezig met hun leven weer op de rit krijgen. Veel van hen willen alles uit de gevangenis (dus helaas ook hun penvriend(in)) zo snel mogelijk vergeten.

Bij dat laatste heb je zeker ook wel een punt, niet over na gedacht.
Als ik het zo lees krijg ik er een heel andere kijk op en begin ik steeds meer te snappen wáárom je zoiets doet. Kom je ook echt meer te weten van de persoon die erachter zit of blijft het heel oppervlakkig allemaal? Want dat lijkt me echt interessant.