Je eigen boek afdrukken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij ooit wel eens de droom gehad om jou verhaal uit te geven of voor jou zelf af te drukken?

Ja ik wil mijn verhaal laten printen voor mijzelf
15 (17%)
Ja ik wil mijn verhaal naar een uitgever doorsturen zodat het in de winkels verkocht kan worden.
42 (50%)
Ja ik heb mijn verhaal/verhalen al ooit eens voor mijzelf laten printen
3 (3%)
Ja ik heb mijn verhaal/verhalen al eens doorgestuurd naar een uitgever hier is echter (nog) niets mee gedaan
2 (2%)
Ja ik heb mijn verhaal/verhalen al eens doorgestuurd naar een uitgever en die liggen zelfs al in de winkel voor verkoop
9 (10%)
Nee dit verhaal is voor mij en zal nooit afgedrukt worden
2 (2%)
Hier heb ik nog nooit over nagedacht
11 (13%)

Totaal aantal stemmen: 84

Daantje

Je eigen boek afdrukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:41

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het hier goed staat want ik wist niet echt waar ik het anders moest doen :)

Een hoop mensen hier op bokt hebben net als ik het schrijfvirus goed te pakken.
Dit zorgt uiteraard voor een hoop mooie en leuke verhalen :D

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik redelijk ver ben doorgeslagen en ik dit in eerste instantie totaal niet verwacht had.
Want het verhaal waar ik nu mee bezig ben is al ruim 80.000 woorden lang :D
Het eerste deel is dankzij de grote Nanomaand tot leven gebracht en de rest ben ik nu op eigen tempo aan het doen.

Het verhaal zelf heeft voor mij zo een grote emotionele waarde dat ik er eigenlijk meer mee wil gaan doen in de toekomst.
Ik wil het niet gaan uitgeven, maar ooit als ik hem helemaal tot in de kleinste details goed heb afgewerkt wil ik hem eigenlijk wel voor mijzelf af gaan drukken.

Nu vroeg ik mij af of meer mensen dit zouden willen doen in de toekomst of dat je dit zelfs al gedaan hebt :D
Wat is nou de beste site om dit te laten doen? En wat is het beste formaat, lettertype, soort papier etc.
Zoals je ziet een heleboel vragen dus duidelijk!

Nou laat wat van je horen zou ik zeggen :)
Groetjes Danielle

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:16

Sowieso niet traditioneel laten drukken. Dat is volkomen onrendabel voor een kleine oplage, en aangezien je het voor jezelf doet heb je neem ik aan geen oplage van honderden boeken... Drukken is een vreselijk kostbare aangelegenheid ivm instelkosten pers enzo.. Beter breng je het naar een digitaal drukker, of printer. Is voor een kleine oplage zeker veel voordeliger :D Verder is een hardcover over het algemeen ook een stuk duurder dan een paperback..

Formaat, papiersoort, font.. Dat soort dingen zijn heel wisselend, en in principe is dat gewoon helemaal hoe je het zelf wilt. Ga gewoon eens bij een digitaal drukker langs :)

Ik heb nog niet zo lang geleden voor een project op school een aantal boekjes laten printen op 80grs colorcopy, met een 180grs gloss cover, gelijmd gebonden. Formaat was 20x20 uit m'n hoofd gezegd, en het font wat ik gebruikt heb was century gothic 11 punts. Het ging hier om een informatieboekje met veel afbeeldingen, dus heel wat anders dan een echt leesboek, maar een goed printbedrijf kan je daar heel prima in adviseren.

Wilawander

Re: Je eigen boek afdrukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:34

Ik heb zelf al 3 en bijna het 4e boek laten drukken in eigen beheer en dat is me prima bevallen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:38

Nog nooit zelf gedaan, maar ik sta aan de andere kant: ik werk in een grote print faciliteit :)

Drukken is inderdaad niet zo nodig, tegenwoordig is het verschil tussen een (goede!!) print en een drukwerk niet zo groot meer en voor een leek vrijwel onzichtbaar..

Hardcover is inderdaad erg duur, de covers moeten apart geprint worden, karton op maat gesneden, door een machine gehaald die dat in elkaar lijmt, dan moet de rug gerond worden, binnenwerk gelijmd, binnenwerk in de cover gelijmd en dan nog minstens 24 uur drogen.
Paperback gaat stuk makkelijker, cover en binnenwerk worden geprint, door de bindmachine gehaald, gesneden en dat is het, in weze.

Formaat weet ik niet zo goed.. Kan ik je niet echt tips voor geven (denk ik) maar ik zou rond de a5 gaan zitten.
Voor het font zou ik niet iets pakken als Century Gothic als het een leesboek wordt, het is een mooi lettertype maar het gaat wel vermoeien als je er flink wat bladzijdes in moet lezen.
Je zou bijvoorbeeld Times New Roman kunnen nemen, maar Arial is ook geschikt :)

Succes!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:42

Warbling, ik ben wel benieuwd, aan wat voor prijzen moet je dan zitten denken voor een paperback, als je bijv 100 exemplaren wil van 200-300 pagina's? :)

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:47

Heel erg bedankt voor de reacties.

Neej mag ik vragen wat je precies bedoeld met traditioneel afdrukken? :)
Ik ga eens opzoek naar een digitale drukker hier in de buurt.

Het liefst wil ik een hardcover boek met eventueel een paar tekeningen/plaatjes erin die naar mijn inzien perfect bij het verhaal passen. :)

Ik heb zelf ook wat rondgezocht en vond BV deze site:
http://www.ezbook.nl/

Wilawander mag ik vragen hoe je dit in eigen beheer gedaan hebt? :)
Mag ik vragen wat voor boek je hebt laten drukken en hoe je het gedaan hebt met cover, grote, tekst etc?

Warbling wat gaaf zeg dat je dat doet.
Mag ik vragen wat het verschil tussen druk en print werk is?
Het verhaal zelf ken ik natuurlijk van binnen naar buiten maar heel afentoe een stukje lezen lijkt me wel leuk.
Het is ook gewoon meer voor de heb maar ik wil hem wel gedrukt hebben voor de heb en het moet dan ook wel perfect zijn :o
Bedankt voor de tips :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:50

Ik heb in de winkels gelegen met m'n poëzie en in het theater werden mijn teksten ook gebruikt, ook voor affiches, etc.
Dit is wel al jaaaaren geleden, dus ik neem aan dat het nergens meer verkocht wordt, krijg ook al een hele tijd geen royalties meer :P

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:53

Klik hier voor wikipedia artikel over drukken. :) Volgens mij gebruiken ze hoogdruk bij boeken en dwz dat er dus drukvormen worden gemaakt, terwijl een printer gewoon n.a.v. jouw digitale bestand bepaalt waar hij wel/geen inkt moet zetten en dus geen mal of vorm vereist. Dat is volgens mij waarom bij drukken een hogere oplage voordeliger wordt. :)

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:01

Heel erg bedankt Roskur, ik was de sites zelf aan het afspeuren naar het verschil maar dat is inderdaad veel handiger.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er steeds meer zin in krijg :D

Wauw Phormicola wat gaaf!
Echt heel erg tof dat je dat gedaan hebt :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:05

Traditioneel drukken werkt met een pers, zetters enzo. printen/digitaal drukken werkt met een printer (duhhh) en is daardoor veeeeeel goedkoper in kleine oplages. Zie inderdaad ook de wikipediapagina die Roskur hierboven aanhaalt :)

Ik heb overigens ook jaren bij een digitaal drukker gewerkt en ik kan je vertellen dat er gewoon heel weinig verschil is tussen digitaal en traditioneel drukken qua output. Mits je een goeie digitaal drukker hebt natuurlijk. Heel wat studieboeken van diverse organisaties komen bij ons vandaan haha :P het grote voordeel is dat je 'on demand' kunt printen in kleine oplages :)

Overigens ga ik met Warbling mee wbt het font, Century Gothic is heel mooi, maar niet voor een echt leesboek :P Persoonlijk zou ik bij een leesboek gaan voor een font met schreef, dit leest voor mijn gevoel net wat lekkerder dan schreefloos.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:05

18% heeft al boeken geschreven en ligt in de winkels, ben erg benieuwd wie dat zijn??????? en hoe het boek heet en van wie???????

Aangezien niemand het zegt........................:S

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:08

@Roskur: Oei dat zou ik niet weten eigenlijk! Kijk hier eens: http://mijnbestseller.nl/ de boeken die daar vandaan komen, worden bij ons "gemaakt" van printen tot verzenden :j
Volgens mij kan je niet echt bij ons naar binnen stappen en zeggen van "goh ik wil dit graag geprint hebben".
Geloof ik hoor, ik ben ook maar oproepkracht :')

@Daantje: Tuurlijk mag je dat vragen! Drukwerk gaat met grote drukpersen, en hoe dat werkt kan ik je niet zo goed uitleggen want ik heb er nog nooit echt 1 gezien :+ Ik weet alleen dat het ontzettend veel instelwerk is. Als ik er weer eens ben kan ik op werk wel navragen hoe het nou precies zit, want vroeger is het wel een drukkerij geweest :j Printwerk gaat eigenlijk gewoon via enorme printers (die toch wel een metertje of 4 lang zijn, of misschien nog wel langer) daar zitten blanko papierrollen in, dat gaat met hoge snelheid door de machine, wordt bedrukt, in bladzijdes gesneden en dan komt het er in de goede volgorde weer uit. Dit gaat naar de brocheermachines: dit zijn de bindmachines. Dan worden de binnenwerken (de bladzijdes dus) gefreesd, gelijmd en in de omslag gedrukt. Dit gaat allemaal automatisch, je hoeft alleen de binnenwerken en omslagen op de goede manier in de machine te doen. Dan vallen ze op een lopende band, waar een barcode scanner de maat leest, dan gaan ze een snijmachine in, worden gesneden, en komen er weer uit. Dan leg ik ze op een pallet en gaan ze naar de afdeling verzenden :D Wij hebben ook de 48 uurs regel: vanaf het binnenkomen van het order is het boek binnen 48 uur bij de klant.
We hebben ook klanten die het liever echt gedrukt willen hebben, die gaan dan naar onze vestiging in Meppel, daar wordt alles gedrukt en dan komt het naar ons voor de rest van de afwerking :7

Maar zo zal denk ik elke printshop wel z'n eigen manier hebben :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:10

arian_wolf schreef:
18% heeft al boeken geschreven en ligt in de winkels, ben erg benieuwd wie dat zijn??????? en hoe het boek heet en van wie???????

Aangezien niemand het zegt........................:S

15% , maar 2 personen hoor, dus zo gek is dat nog niet ;)

Zoals ik al zei ligt dat van mij wrs niet meer in de winkels en ik heb ook niet de behoefte om op bokt m'n echte naam neer te planten :)

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:11

Arian_wolf dit zijn om precies te zijn 2 mensen, staat er ook achter :)
Phormicola heeft al aangegeven dit gedaan te hebben.

Bedankt weer Neej :)
Mijn font is tot nu toe Comic sans, gewoon omdat ik het mooi vind.
Maar in het topic waarin ik zit zaten ze me wel heel raar aan te kijken omdat de meeste dit gewoon weg walgelijk vinden :D

En wat bedoel je precies met schreef?
Ik ben totaal niet thuis in al die termen :o
Ik schrijf gewoon mijn verhaal en verder ken ik er helemaal niets van :)

Warbling heel erg bedankt voor je uitleg!
Klinkt als een best wel veeleisend werkje :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:12

Comic Sans is idd nie classy nie :')

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:14

Die reactie kreeg ik inderdaad wel vaker ja :')
Ik kan er niets aan doen maar vind het echt gewoon weg leuk staan.
Een keer in de zoveel tijd probeer ik is een ander lettertype maar dan voelt het gewoon weg niet meer aan als "van mij" :o

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:14

Let je er ook op dat je je spelling en schrijfstijl laat controleren? Ik zie nu al een hoop taalfoutjes in je berichten en het zou zonde zijn als je veel voor het drukken van een boek betaalt, dat vol staat met taalfoutjes. Verder heel veel succes, leuk initiatief!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:16

Ohhhh maar Daantje, doe asjeblieeeeft je font veranderen :+ Hahahaha sorry, maar voor mij als grafisch ontwerper is comic sans echt een scheldwoord _O-

Met schreef bedoel ik de pootjes van een letter. Hier op bokt is het font schreefloos. Een krant gebruikt een font met schreef, daar steken er nog dingesjes uit aan de pootjes. Voor gedrukte tekst is met schreef rustiger, omdat de schreef de lezer als het ware langs de regel begeleid.

Je moet het natuurlijk echt zelf weten, maar houd er wel rekening mee dat Comic Sans op je beeldscherm een heel ander effect geeft dan in een boek :)

Afbeelding
Schreef in rood aangegeven :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:17

Ik ben bezig met deel 3 van een serie van 5 boeken en daarnaast ben ik nu een geheel nieuw verhaal aan het opzetten.
Ik heb nog niets uit gegeven of uit laten geven.
Mijn eerste twee boeken liggen nog bij een Nederlandsdocent die al mijn spelfouten er uit gaat halen voor ik ze opstuur naar de uitgever.
Ik wil het heel graag in eigen beheer doen maar heb al begrepen van meerdere mensen dat dit
1) heel erg duur is
2) vreselijk moeilijk is om je boek te verkopen (winkels, bibliotheken etc)

dus ik lees wel mee maar kan je niet helpen verder met je vragen :D
Voor je leesbaarheid zou ik trouwens gewoon een times nemen en punt grote 10 11 of 12. Dat leest het prettigste :) Vooral een schreef letter
en ik ga mee net Neej GEEN COMIC Sans :') Trauma's haha (grafisch vormgevers he :') )
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 27-03-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:18

Mja ik vind Comic Sans ook verschrikkelijk := Hou er wel rekening mee dat als je het in een ander font zet, dat de tekst dan een ander "formaat" krijgt door de interlinie en spatiëring dat per lettertype verschilt. Het ene lettertype is breder en hoger dan het andere.
Geen probleem hoor! Het valt wel mee, het is leuk werk :) We hebben trouwens een bindmachine en die heet de Pony :') Is een oud barrel uit 1970 maar hij doet het nog prima (soms dan) :P

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:21

Ja alles word helemaal gecontroleerd :j
Mijn Nederlands is niet al te best dus dat vind ik wel erg jammer maar hier word hard aan gewerkt.
Toch heel erg bedankt voor je tip :)

Neej heel erg bedankt, nu weet ik dus wat schreef betekent voor mensen die schrijven :))
Ik ga zeker nog opzoek naar een ander lettertype want snap wel wat jullie bedoelen al ben ik er nog lang niet uit welke dan precies wel aan mijn eisen voldoet :)

_Jessie, bedankt voor je tips.
Wat gaaf dat je al zoveel geschreven hebt, echt heel leuk!
Snap wel dat het heel lastig is om zelf het uitgeven te doen, dat is ook iets wat mij heel erg tegen zou staan denk ik.

Warbling dat is wel een geniale naam :))
Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet zo bezig gehouden heb met de opmaak van de tekst.
Eerst ben ik het hele verhaal op papier aan het proberen te krijgen en dan ga ik er later voor zitten om alles precies zo te krijgen als ik het graag zou zien.

Ik heb nu een kladblokje naast mij liggen zodat ik al jullie tips bij de hand heb als ik ze nodig heb :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:25

Trouwens misschien een leuk blad ook voor jou Daantje, ik heb het ook sinds kort, schrijvers magazine.
http://www.schrijvenonline.org/ < dit is de site, daar heb ik ook heel veel goede tips vandaan gehaald

Ja daarom ga ik het opsturen. Heb al contact gehad met de uitgever waar ik het heel wil sturen en die waren enthousiast om nieuwe werk van nieuwe mensen te ontvangen dus erg benieuwd!! En uiteraard hopen dat het gaat lukken hehe

En ook door gaan zoals je nu doet hoor. Eerst het hele verhaal dan pas de opmaak ;) heel goed!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:27

Wat een leuke site _Jessie, daar heb ik zeker wat aan.
Ga me straks gelijk daar is even aanmelden.
Ik duim voor je mee dat ze het voor je willen gaan uitgeven, zou wel erg gaaf zijn.

Doen jullie ook mee aan het hele nanosysteem?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:29

Ik vond de font 'terminal' altijd erg fijn, maar nu ik op Linux zit kan ik 'm niet meer gebruiken ;(

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:33

Terminal staat er hier niet bij dus kan ik helaas niet opzoeken.

Mag ik vragen wat voor programma jullie gebruiken om jullie verhaal in te typen?
Op het moment gebruik ik gewoon Microsoft word van een aantal jaar geleden :D
Maar ik dacht misschien zijn er nog wel betere of handigere programma's.

Ik heb mijn font even veranderd naar Times New Roman en dan lettertype 10 in de hoop dat ik hie raan kan wennen :))