Stop de handel in wilde dieren op Marktplaats

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Stop de handel in wilde dieren op Marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 10:36

Stop de handel in wilde dieren op Marktplaats en teken de petitie.

http://vroegevogels.vara.nl/De-petitie- ... html#c3438

Op Marktplaats vindt een levendige handel plaats in wilde dieren. Uilen, eekhoorns en slangen staan gewoon tussen het speelgoed en het tweedehands tuinmeubilair. Het welzijn van deze dieren is ernstig in het geding. Bovendien werkt de verkoop illegale handel en roof uit de vrije natuur in de hand. En door ontsnapping of het loslaten van dieren ontstaan risico’s voor de natuur. Vroege Vogels streeft ernaar de internethandel in wilde dieren tussen particulieren onderling uit te bannen, te beginnen op Marktplaats. Lees meer + video

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:39

Ik heb getekend!!!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:41

Niet dat ik er een voorstander van ben dat elke druif een uil in een kooi propt.. Maar volgens mij zijn de meeste van deze 'exotische' diersoorten voorzien van een cites certificaat ed. En slangen houden an sich is toch ook niet zozeer een illegaal iets, evenals bvb boeroendoeks (eekhoorntjes). Vaak zijn de dieren gefokt in gevangenschap. Zo illegaal is de meeste van deze handel niet. Natuurlijk zijn er rotte appels, maar is dat zo marktplaats gerelateerd? :) Ik kan het filmpje momenteel niet zien, dus misschien gaf die meer informatie, maar ik vind het ietwat kort door de bocht. Niet elk dier op marktplaats is per definitie een afdanker die slecht verzorgd is en niet elke exotische soort is zomaar uit een bos geplukt om te verpatsen..
Ze zouden bijvoorbeeld wél beter kunnen letten op handel die echt illegaal is, zonder de nodige papieren en vergunningen. En ik denk dat de consument daar een groot aandeel in heeft door deze advertenties te rapporteren bij marktplaats. Soms staan er hele vage advertenties op, maar ik denk dat dat niet persé de verantwoordelijkheid van MP is. Gewoonweg tegen verkoop van slangen ed zijn, tjah.. Ga eens op de terrariabeurs kijken denk ik dan :+ Een slimme koper haalt gewoon geen dieren in huis van een dubieuze verkoper, zonder papieren ed. Een niet slimme koper kan ook op marktplaats een konijn in een hokje van 50x50 kopen.. tjah..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:44

Volgens mij kun je dan meteen beter ALLE handel in ALLE levende have stoppen op MP. Want al die honden en katten, en konijnen en knagers die hebben vaak ook al een carriere van handelaren of eigenaren achter zich. En wat te denken van alle paarden en ander vee?
Dus wat mij betreft had de petitie tegen de handel in alle dieren op MP moeten zijn....

Chica

Re: Stop de handel in wilde dieren op Marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:44

NM ->LN

Wendy_Komen

Re: Stop de handel in wilde dieren op Marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:24

Definieer "wild".

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:17

Zilfstar schreef:
Volgens mij kun je dan meteen beter ALLE handel in ALLE levende have stoppen op MP. Want al die honden en katten, en konijnen en knagers die hebben vaak ook al een carriere van handelaren of eigenaren achter zich. En wat te denken van alle paarden en ander vee?
Dus wat mij betreft had de petitie tegen de handel in alle dieren op MP moeten zijn....

Er is weinig onderscheid idd, maar komt dat nou per se door marktplaats?
Voor sommig vee is dit juist een mooie manier, anders komen ze juist bij veehandelaren terecht.. Ik zet ook wel eens een schaap op mp dat ik niet voor de fok kan gebruiken, zo hebben 2 van mijn dames een super huisje gevonden en ik heb nog maandelijks contact met de nieuwe eigenaresse. Ze is totaal in haar nopjes met dr dieren. De gemiddelde schapenhouder heeft een vaste veehandelaar die regelt wat naar de slacht gaat en wat ergens anders verkocht word, is dat alles dan?
Dit is maar een mini voorbeeldje natuurlijk, maar ik vind de opmerkingen als 'tussen het meubilair op marktplaats' 'dieren kopen via internet' (ik zie het meer als uitnodiging om eens te komen kijken... niet van stamp maar in een doos en stuur op) ed soms wat overtrokken. Een advertentie op marktplaats komt niet per definitie van een beroerde dierenhouder die er niks om geeft. Het is hooguit een systeem waarbij je in de openheid ziet hoe het er aan toe gaat met de handel van dieren in Nederland, wat zich anders via andere wegen afspeelt..
Er komen veel trieste zaken voorbij, maar ik weet nog niet in hoeverre die dieren beter af waren zonder een medium als internet.