gezin en beide ouders werken hoe doen jullie dat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

gezin en beide ouders werken hoe doen jullie dat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:47

Mijn en vriend en ik hebben samen 2 dochters van 3 en 3 maanden.
Mijn vriend die werkt heel de week fulltime en dan savonds regelmatig over.
Nu hebben wij het niet breed maar we kunnen lekker rondkomen heel de maand.
Ik wil dolgraag werken maar heb geen oppas dus dan zouden de kinderen naar het kinderdagverblijf gaan.
Maar met 2 kinderen moet je al aardig verdienen en flink wat uren in de week werken om die kosten er weer uit te halen.
Nu vraag ik me af hoe jullie ouders dat doen.
Toen ik mijn 1e dochter nog alleen had ging ze wel 3 halve dagen naar het kdv en kon ik gewoon werken.
Nu lijkt het erop dat we het komende jaar even uit moeten zingen zodat ze aan het eind van het jaar naar de basisschool kan en mijn kleinste naar het kdv.
Maar als iedere ouder het zo moet doen dan zitten er toch wel heel veel moeders thuis.
Want heb het gevoel dat ik zo'n beetje de enige ben haha

wie heeft er tips voor me zodat ik eens kan rond pionieren en eventueel lekker weer aan de slag kan.
Ik moet wel zeggen vind het heerlijk thuis en ben eigenlijk heel de dag bezig met van alles en nog wat.
Maar toch mis ik het om lekker in een andere omgeving te zijn en is een praatje te maken.

050206051012

Re: gezin en beide ouders werken hoe doen jullie dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:01

Wij hebben 1 kind. Ik werk 4 dagen en mijn vriend begint vanaf 1 april weer met werken en dat worden 5 dagen. De kleine man gaat dan dus 3 dagen per week naar het kinderdagverblijf.
We hebben een eigen bijdrage van een kleine € 500,-, maar ik verdien natuurlijk wel meer dan dat op maandbasis, dus het loont.
Als je een 2e kind op het kdv hebt, dan zijn de kosten daarvan aanzienlijk lager (was toen € 50,- per maand). Gewoon even informeren bij het kdv.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:31

Ik heb de mogelijkheid om ergens te beginnen dat is van half 11 tot 3 uur.
Dat is maar een half dagje. Maar ik heb met verschillende kdv contact gehad.
En die vertellen mij dat je dan toch 2 dagdelen moet afnemen.
Dan lijkt het mij dat ik dan helemaal niet tegen de kosten op kan werken.
Zijn er meer moeders die kampen met dit probleem op deze uren of hoe doen jullie dat?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:34

Ik ben zwanger en wil als de kleine er is wel blijven werken.
In de winter werk ik 15 uurtjes, in de zomer rond de 24.
Mijn schoonmoeder wil heel graag oppassen, dus die gaat woensdag, donderdag en vrijdag oppassen.
Ik werk nu ook op zaterdag, wil ik straks minderen maar op zaterdag kan mijn vriend oppassen.
Vriendlief gaat ook 2x in de maand een vrijdag vrij nemen, dat kan zo geregeld worden op het werk.

En dan zal het hopelijk wel lopen :) maar niet iedereen heeft een oppasoma of wil dat oma gaat oppassen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:37

jelledaantje, dan kan je niet op het kdv terecht nee, dat zijn rottige werktijden.
Wellicht dat er een gastouder te vinden is die zulke uren aanneemt?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:43

Daar kan ik indd voor kijken Quellian alleen vind ik kdv beter omdat ze daar ontwikkeling gericht bezig zijn.
Mijn 1e heeft er enorm veel aan gehad. Maarja soms moet je genoegen nemen met minder haha.
Mijn oma wil wel oppasen want mijn moeder is overleden. Maar 2 kinderen vind ik toch echt teveel voor der.
En ben gewoon bang dat er wat mis gaat ze is al 3x opgenomen in het zh wegens haar hart dus tog teveel risico.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:44

Mijn ouders werken allebij 3/4 ong.
Ze hadden een oppasgezin (een wat ouder echtpaar) waar ze ons dan heen brachten, toen we nog kleiner waren. :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:49

Onze zoon heeft op het kdv gezeten maar was daar totaal niet op zijn plek. altijd huilen en vroeg de hele
dag of mama al kwam |(

Nu zit hij al bijna 2 jaar bij een gastouder en dat gaat echt super.

Hij gaat volgende maand naar school en daarna op de dagen dat ik werk naar de gastouder.

Ik ben er heel blij mee. lekker veel buitenspelen. ze gaat iedere dag een rondje met de hond in het park dus hij komt heel veel buiten
en lekker in beweging. Mijn zoontje is duidelijk op zijn plek.

Is ook iets goedkoper als kdv dus misschien een oplossing?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:49

Hier hebben ze dat niet.
En wil mijn kinderen niet bij wildvreemde mensen thuis brengen kdv is dan nog anders.
Maar ws kende jou ouders het echtpaar al en dan is het natuurlijk anders ;)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:50

Ik ken wel een aantal gastouders hier in de buurt mischien is even rond gaan bellen

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:51

Mijn dochter vond het trouwens helemaal geweldig op het kdv maar dat is natuurlijk bij ieder kindje anders

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:51

Mijn dochter van bijna een half jaar gaat naar een gastgezin. Ik werk onregelmatig, heb dus geen vaste dagen en geen vaste tijden. Alles gaat in overleg en dat is prima. Betaal 4 euro per uur en krijg nog aardig wat kinderopvangtoeslag ook. Terwijl we samen een boven gemiddeld inkomen hebben.

Dat ontwikkelings gerichte snap ik niet helemaal.. de gastouder mag 5 kinderen opvangen en ze heeft zelf ook 4 kinderen. Dus genoeg sociale contacten. Plus ze is heel de dag bezig met de kinders en leert ze ook een hele hoop. Denk niet dat mijn kind ooit achter zal lopen op haar ontwikkeling omdat ze naar een ga is geweest ipv naar een kdv. Ik ben super tevreden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:52

Kijk eens op de site van flexmoeders, dat zijn allemaal betrouwbare gecertificeerde gastouders.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:53

Okee dat is mijn inkijk altyd verkeerd geweest dan van kdv tegenover ga
Dat is zeker voor mij de stap waard om dat allemaal uit te gaan zoeken bedankt voor je reactie kaygee

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:00

Mijn broer en schoonzus hebben 1 kind.
Mijn broer werkt fulltime en mijn schoonzus 20 uur.
Als mijn schoonzus werkt gaat de kleine naar oma of naar haar tante.
Als oma en tante niet op hadden willen passen, dan was ze naar een gastouder gegaan.
Als ik me niet vergis in Sprang-Capelle.
Ze hebben toen wel meerdere gesprekken met hun gehad en de kleine is daar ook meerdere keren geweest om te kijken hoe het ging.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:02

Ik heb contact gehad met het bureau van gastouders.
En die kunnen precies het aantal uren vervullen die ik nodig heb _/-\o_

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:02

Ik heb (nog) geen kinderen. Maar heb al wel eens over opvang nagedacht.

Voor degenen die gebruik maken van gastouders.
Met alle verschrikkingen van kindermisbruik van de laatste tijd, zijn jullie daar niet extra bang voor als je je kind(eren) onderbrengt bij een (vreemde) gastouder, omdat daar het toezicht zo minimaal is? Ik weet natuurlijk dat het helaas ook in de reguliere opvang kan gebeuren, maar daar is de controle toch groter als het goed is wat de mogelijkheden tot misbruikt in ieder geval beperkt. Die gedachte houdt me bezig. Hoe denken jullie daarover?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:06

Boras schreef:

Met alle verschrikkingen van kindermisbruik van de laatste tijd, zijn jullie daar niet extra bang voor als je je kind(eren) onderbrengt bij een (vreemde) gastouder, omdat daar het toezicht zo minimaal is? Ik weet natuurlijk dat het helaas ook in de reguliere opvang kan gebeuren, maar daar is de controle toch groter als het goed is wat de mogelijkheden tot misbruikt in ieder geval beperkt. Die gedachte houdt me bezig. Hoe denken jullie daarover?

Is het niet zo dat men altijd referenties op kan vragen....

Mijn mening is dat als je dan iedereen wel scheef aan kan gaan kijken. Het gebeurd vaak bij mensen waar je het niet van verwacht.
Het kan net zo goed je buren zijn die dat doen....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:06

Ik zou ook nooit zomaar een vreemde als gastouder gebruiken, enkel via een erkend gastouder bureau.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:10

Ja referentie, een verklaring omtrent gedrag. Maar dat is natuurlijk niet waterdicht.
Het gaat me er om dat er geen controle is.
Laatst bijgewerkt door Boras op 21-03-12 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:11

Gastouder is hier ook nooit een optie geweest, dus ik begrijp je keuze wel.

Is het niet mogelijk om je werktijden aan te passen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:12

justahorse schreef:
Boras schreef:

Is het niet zo dat men altijd referenties op kan vragen....

Mijn mening is dat als je dan iedereen wel scheef aan kan gaan kijken. Het gebeurd vaak bij mensen waar je het niet van verwacht.
Het kan net zo goed je buren zijn die dat doen....

Dat heb ik dus ook. Bij een kinderdagverblijf kunnen ook vreselijke dingen gebeuren.

Ik heb wel een gastouder via Berend Botje. (hebben ook kdv)

En als je kijkt naar veiligheid vond ik het bij mijn gastouder veel veiliger. Als ik zag hoeveel kinderen er op een groep zaten en dan ook nog grotere kindjes. regelmatig donderde er 1 ergens vanaf of ouders kindjes stonden op de vingers van mijn kleintje. :j

babies in een wippertje die even een zetje kregen van een ouder kindje. nee kreeg er de rillingen van. :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:15

Boras schreef:

Daarom blijft mijn kind ook thuis totdat hij naar school gaat. Of in ieder geval tot hij kan praten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:17

simongek schreef:
Dat heb ik dus ook. Bij een kinderdagverblijf kunnen ook vreselijke dingen gebeuren.

Ik heb wel een gastouder via Berend Botje. (hebben ook kdv)

En als je kijkt naar veiligheid vond ik het bij mijn gastouder veel veiliger. Als ik zag hoeveel kinderen er op een groep zaten en dan ook nog grotere kindjes. regelmatig donderde er 1 ergens vanaf of ouders kindjes stonden op de vingers van mijn kleintje. :j

babies in een wippertje die even een zetje kregen van een ouder kindje. nee kreeg er de rillingen van. :D

Dat is ook weer waar. Maar van kindermisbruik krijg ik nog erger de rillingen |(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:20

Thirty schreef:
Daarom blijft mijn kind ook thuis totdat hij naar school gaat. Of in ieder geval tot hij kan praten.

Die mazzel hebben de meeste mensen niet.

Maar het is wel een bewuste keuze geweest om te kiezen voor een KDV.
Opa's en Oma's vind ik ook erg fijn (en dan het liefst bij mij thuis), maar dat kan ook niet altijd helaas.