Afscheid nemen; Hoe doe je dat? Update blz 3.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Afscheid nemen; Hoe doe je dat? Update blz 3.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:27

Van iemand die nog niet dood is......?

Lieve Bokkers,

Ik heb er best lang over nagedacht of ik dit topic wel op niet zou openen, ik heb besloten dit wel te doen
omdat ik hoop dat er mensen zijn die ook in mijn situatie hebben gezeten of zitten en we daar over kunnen praten.

Mijn stiefvader is al heel lang ziek, zo'n 4 jaar.
Toen we dat te horen kregen was het schrikken maar hij kon alles nog....
Helaas is dit nu wel anders, hij is uitbehandeld en het kan met een maand afgelopen zijn, het kan echter ook nog zomaar een half jaar of langer duren.

Ik ben hier intens verdrietig over, hij is te jong, mijn moeder straks alleen, vreselijk.
Hij zelf heeft er vrede mee, hij wil nu de tijd die hem nog rest invullen naar zijn wensen en ook zijn eventuele einde kan hij naar eigen wens bepalen.....

Hoe ga ik hiermee om?
Hoe neem je afscheid, of leef je daarnaar toe als iemand nog leeft?

Ik probeer er mijn eigen draai aan te geven, probeer er veel over te praten met familie en mijn vriend, maar ieder beleeft dit natuurlijk op zijn eigen manier....

Het ene moment ben ik gewoon bezig met mijn dagelijkse dingen, het volgende moment zit ik spontaan te huilen en het moment daarop maak ik overal een grapje van, dus ook over zijn dood.......

Ik hoop op jullie ervaringen

Liefs

Lotus
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 07-04-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd in titel

Myrthee_

Re: Afscheid nemen; Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:32

Als eerst wil ik je heel veel sterkte wensen.

Over mijn oom is een aantal jaar geleden gezegd dat hij nog maar 6 maanden zou hebben. Alleen is bij hem alles uiteindelijk goed gekomen. Maar zelfs dat is lastig

Iedereen neemt inderdaad afscheid op een andere manier.
Probeer anders gewoon veel bij hem te zijn, leuke dingen nog te doen.
Dan als je veel leuke tijden hebt gehad is het vaak ook makkelijker afsluiten.
Ik zeg natuurlijk niet dat het makkelijk is, in tegendeel.
Probeer gewoon rustig te blijven, veel na te denken en altijd met mensen te blijven praten over dat soort dingen want dat kan af en toe heel lastig zijn.
Toch heb ik gemerkt (na inslapen van m'n pony, heel iets anders natuurlijk, maar doet ook pijn) dat praten vaak het best helpt.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:35

Dat is heel erg moeilijk inderdaad.. Ik kan me ook niet zo heel veel bij voorstellen. Ik denk dat erover praten heel belangrijk is. Als je het vermijd dan is de klap alleen maar harder, omdat je je er niet op ingesteld hebt. Praat erover op een positieve manier, in plaats van alleen het verdriet te benadrukken.

Verder kun je natuurlijk zoveel mogelijk met hem doen zolang hij er nog is. Verder moet je er maar niet teveel over na denken, je bent je er onbewust waarschijnlijk toch op aan het voorbereiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:35

Als je je een boekje mag adviseren, is het het boekje van Jos Brink "Rouw op je dak".
Jos Brink is zelf stervensbegeleider geweest, heeft de laatste levensdagen van een terminaal zieke, maar ook de rouw die volgt, meegemaakt, en kan je in dit boekje handvaten geven hoe je daarmee om kunt gaan.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... 4004729953

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:36

Myrthee_ schreef:
Als eerst wil ik je heel veel sterkte wensen.

Over mijn oom is een aantal jaar geleden gezegd dat hij nog maar 6 maanden zou hebben. Alleen is bij hem alles uiteindelijk goed gekomen. Maar zelfs dat is lastig

Iedereen neemt inderdaad afscheid op een andere manier.
Probeer anders gewoon veel bij hem te zijn, leuke dingen nog te doen.
Dan als je veel leuke tijden hebt gehad is het vaak ook makkelijker afsluiten.
Ik zeg natuurlijk niet dat het makkelijk is, in tegendeel.
Probeer gewoon rustig te blijven, veel na te denken en altijd met mensen te blijven praten over dat soort dingen want dat kan af en toe heel lastig zijn.
Toch heb ik gemerkt (na inslapen van m'n pony, heel iets anders natuurlijk, maar doet ook pijn) dat praten vaak het best helpt.

Bedankt voor je reactie.

Fijn dat het met je oom goed gekomen is!!! :j

Helaas zit dat er in dit geval niet in :n

Ik probeer er nu zo vaak mogelijk heen te gaan, "leuke" dingen doen kan helaas niet meer
ik hoor inderdaad vaker dat ik moet denken aan de mooie momenten, maar ik merk dat ik het dan juist moeilijker vind...

het is een acceptatie proces..., en juist dat accepteren wil nog niet erg lukken

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:37

Cassidy schreef:
Als je je een boekje mag adviseren, is het het boekje van Jos Brink "Rouw op je dak".
Jos Brink is zelf stervensbegeleider geweest, heeft de laatste levensdagen van een terminaal zieke, maar ook de rouw die volgt, meegemaakt, en kan je in dit boekje handvaten geven hoe je daarmee om kunt gaan.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... 4004729953

Heel erg bedankt, ik ga zo even lezen op de website :j

Edit: ik heb de beschrijving gelezen en het lijkt me een mooi boekje, alleen heb ik het idee dat het gaat om de rouwverwerking na iemands dood?

das nog wat te vroeg.....
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 14-03-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:39

Marit schreef:
Dat is heel erg moeilijk inderdaad.. Ik kan me ook niet zo heel veel bij voorstellen. Ik denk dat erover praten heel belangrijk is. Als je het vermijd dan is de klap alleen maar harder, omdat je je er niet op ingesteld hebt. Praat erover op een positieve manier, in plaats van alleen het verdriet te benadrukken.

Verder kun je natuurlijk zoveel mogelijk met hem doen zolang hij er nog is. Verder moet je er maar niet teveel over na denken, je bent je er onbewust waarschijnlijk toch op aan het voorbereiden.

Ik ben een denker, een maler en dat is moeilijk
en ja, ik ben er mee bezig bewust en onbewust maar ergens wil ik er niet aan

zoals vandaag, ik druk in huis, dvd Marco Borsato aan, symfonica in Rosso en ja
dan komt ineens afscheid nemen bestaat niet voorbij, nou dan zijn de zakdoekjes weer niet aan te slepen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:43

Pff dit is voor iedereen anders.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijntoenmalige vriend, ook kanker.
Niemand wist van ons af (op mijn. Tante en zijn ouders na). Dus kon ook niet bij iemand terecht als bij hem (had slechte verhouding met zijn ouderz).
Uiteindelijk heb ik het al die tijd weggestopt (was ook erg jong). Toen hij overleed drong het ook nog niet door, pas erna (hij had dingen voor me gemaakt/geschreven et die ik telkens tegen kwam/opgestuurd kreeg). Dit was eerst erg zwaar uiteindelijk heedt het me wel verdee geholpen, anders weet ik nier of ik hier nog zou hebben gezeten :o).

Uiteindelijk denk ik dat ik blij ben dat ik geen levend afscheid heb genomen, als je dat van tevoren doet heb ik het idee dat je het dus maar opgeeft...
Maja er zijn ook genoeg anderen die er juist baat bij hebben zo'n lange tijd afscheid te kunnen nemen...
Kortom ik kan je ook niet echt verder helpen ;)
Veel sterkte in ieder geval!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:47

colette_007 schreef:
Pff dit is voor iedereen anders.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijntoenmalige vriend, ook kanker.
Niemand wist van ons af (op mijn. Tante en zijn ouders na). Dus kon ook niet bij iemand terecht als bij hem (had slechte verhouding met zijn ouderz).
Uiteindelijk heb ik het al die tijd weggestopt (was ook erg jong). Toen hij overleed drong het ook nog niet door, pas erna (hij had dingen voor me gemaakt/geschreven et die ik telkens tegen kwam/opgestuurd kreeg). Dit was eerst erg zwaar uiteindelijk heedt het me wel verdee geholpen, anders weet ik nier of ik hier nog zou hebben gezeten :o).

Uiteindelijk denk ik dat ik blij ben dat ik geen levend afscheid heb genomen, als je dat van tevoren doet heb ik het idee dat je het dus maar opgeeft...
Maja er zijn ook genoeg anderen die er juist baat bij hebben zo'n lange tijd afscheid te kunnen nemen...
Kortom ik kan je ook niet echt verder helpen ;)
Veel sterkte in ieder geval!

Bedankt voor je reactie

misschien is het niet helemaal duidelijk, maar het gaat hier niet om kanker....

ik vind het ook zo wat, afscheid nemen bij leven...
hij is er toch nog denk ik dan?

maar aan de andere kant, we weten niet hoe lang nog.....
opgeven? er valt niks op te geven, naja in zoverre, de artsen zijn klaar, er is niks meer aan te doen, dus ja, misschien wel opgeven.

ik ben wel blij denk ik dat we nu nog de tijd hebben om er bij stil te staan en alles te delen wat je nog wilt.....

zolang het nog kan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:52

Ik wil jou en je moeder veel sterkte wensen in het traject wat jullie nu ingaan. Probeer iedere dag als een geschenk te zien, en de artsen mogen dan wel uitbehandeld zijn, ze hebben de wijsheid niet in pacht en de natuur heeft ze maar al te vaak ongelijk gegeven. Misschien heeft je stiefvader nog een aantal jaren, probeer er met elkaar van te genieten.

Nogmaals, sterkte

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:54

Cassidy schreef:
Ik wil jou en je moeder veel sterkte wensen in het traject wat jullie nu ingaan. Probeer iedere dag als een geschenk te zien, en de artsen mogen dan wel uitbehandeld zijn, ze hebben de wijsheid niet in pacht en de natuur heeft ze maar al te vaak ongelijk gegeven. Misschien heeft je stiefvader nog een aantal jaren, probeer er met elkaar van te genieten.

Nogmaals, sterkte

dank je wel,

Ik hoop dat dat zo is, nog een aantal jaren
helaas zit hij al in de verlening om het zo te noemen......, zeggen ze

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:57

Ik heb nu 2 tips gekregen over boeken.

dit vind ik heel fijn, dus meer tips zijn welkom!! :j

de genoemde boeken zijn: (om dubbele te voorkomen)

Rouw op je dak
Papa vertel eens

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:00

Lieve TS, als aller eerst wil ik jou en je moeder ontzettend veel sterkte wensen, het traject dat jullie nu in gaan is niet niks en ik denk dat jullie elkaar hard nodig zullen hebben.
Geniet van de tijd die jullie nog samen hebben, maar probeer niet in een mineurstemming te geraken. Ondanks dat je een denker en een maler bent, probeer echt te praten. Wees open naar je stiefvader, maar ook naar je moeder toe. Deel je gevoelens, zo kunnen jullie de last delen. (dit klinkt een beetje vreemd :+)

Praat ook met andere mensen, hoe vaker jij jouw problemen en gevoelens uit, hoe makkelijker ze te dragen worden.

Heel veel sterkte de komende tijd meis!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:04

AmyII schreef:
Lieve TS, als aller eerst wil ik jou en je moeder ontzettend veel sterkte wensen, het traject dat jullie nu in gaan is niet niks en ik denk dat jullie elkaar hard nodig zullen hebben.
Geniet van de tijd die jullie nog samen hebben, maar probeer niet in een mineurstemming te geraken. Ondanks dat je een denker en een maler bent, probeer echt te praten. Wees open naar je stiefvader, maar ook naar je moeder toe. Deel je gevoelens, zo kunnen jullie de last delen. (dit klinkt een beetje vreemd :+)

Praat ook met andere mensen, hoe vaker jij jouw problemen en gevoelens uit, hoe makkelijker ze te dragen worden.

Heel veel sterkte de komende tijd meis!

Bedankt voor je lieve reactie

Ik probeer ook niet in een dip te raken..., maar af en toe....
Ik ben er anders in als mijn moeder, ik ben emotioneel wat instabieler zullen we maar zeggen..

open zijn naar mijn stiefvader.., ik probeer het, maar dat is iets wat ik heel moeilijk vind....

pff, toestand

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:06

Wil alleen even laten weten dat ik met je meeleef. Heb weing tips. Moeilijk is het. Sterkte :(:) En praten is inderdaad vreselijk belangrijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:07

HorseRunner schreef:
Wil alleen even laten weten dat ik met je meeleef. Heb weing tips. Moeilijk is het. Sterkte :(:) En praten is inderdaad vreselijk belangrijk.

Heel lief, dank je wel

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:13

Helaas is mijn moeder vorig jaar overleden na een tijd ziek te zijn geweest.. November 2010 gaven ze haar nog een jaar, eind januari 2011 was het afgelopen. Ookal verwacht je dat het eraan komt, uiteindelijk blijft het onverwachts.

Ook ik ben een denker, een maler.. De meeste mensen zeiden dat ik altijd bij ze terecht kon, en waarschijnlijk hadden ze ook groot gelijkt, maar ik deed het niet.. Nu nog steeds niet trouwens!

Nu terug kijkend op 'haar laatste maanden'.. Ik heb spijt over hoe ik het heb aangepakt. Hoe afschuwelijk het onderwerp ook is, ik had er met haar over willen praten. En niet alleen daarover, maar over alles. Maar dit heb ik allemaal niet gedaan. Ik hield alles voor mijzelf. Als ik er niet over sprak, dan bestond het niet. Ik denk dat ik het gewoon niet wilde accepteren en niet wilde geloven. Niet mijn moeder!

Het enigste wat ik je kan adviseren: Ookal hou je normaal gesproken alles voor jezelf en praat je misschien liever niet over je gevoelens of over wat je denkt.. Probeer het wel! Geef aan dat je ergens over wil praten, maar dit moeilijk vindt. (Nu ik dit typ denk ik zelf: klinkt allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk had je dit zelf ook nooit gedaan. Zit niet in de aard van het beestje..)

Verder wil ik je veel sterkte wensen de komende tijd.. Er zullen veel momenten zijn waarop je je normale leventje oppakt, maar misschien wel meer momenten waarop je keihard terug zult vallen naar de realiteit.

Mocht je willen, pb box staat open..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:22

Geniet van de tijd die je nog samen hebt, blijf positief, dan kun je er ook echt van genieten.
Film, fotografeerd, neem op, schilder, leg herinneringen vast, zo kun je na het overlijden nog even blijven
vasthouden en terug kijken op deze mooie dingen.
Maar probeer niet altijd maar vooruit te leven en alvast de rouwen, nu heb je nog de tijd om samen te zijn.

Mijn stiefvader is na een jaar van ziekte afgelopen zondag overleden en ik ben blij met de manier waarop wij
hier mee om gegaan zijn. Humor haalt de scherpe kantjes er vanaf en na zijn dood kan je nog altijd huilen en rouwen.
Ook hebben wij hem gelukkig tot aan zijn dood thuis kunnen verzorgen, dit heeft ons een hele fijne, knusse sfeer gegeven.

Succes TS, deze tijd is niet makkelijk!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 04:04

Het is zo vervelend dat ze zeggen tussen nu/maand en een halfjaar kan het over zijn.

Precies hetzelfde gehad met mijn oom. Die was Augustus 2010 opgegeven en toen hadden ze gezegd dat die waarschijnlijk het einde van dat jaar niet meer ging halen (dus eind 2010) Dus steeds dei grenzen verleggen en uiteindelijk is hij 2 weken geleden overleden. Het is hartstikke fijn natuurlijk dat ze dan nog zo lang volhouden, maar je blijft altijd in je hoofd houden dat die niet meer beter werd/wordt en het elk moment zo voorbij kan zijn. Tja, ik had nooit echt een goed contact met hem, hij viel altijd beejte uit de familie om het zomaar te zeggen, maar sinds die te horen kreeg dat die ziek was (en zijn broers en zussen dus ook) ishet allemaal weer wat dichter naar elkaar toegegroeid, dus kreeg ik er ook meer van mee.

Ik zit nu in Amerika, dus heb het hier toen ook te horen gekregen. Ondanks dat je wist dat het eraan zat te komen, dat de kans groter was dat die dood zou zijn dan in leven bleef het wel hard. Ik had gewoon zooo graag nog een keer voor die laatste keer willen zien, nadat ik was teruggekomen.

Mijn oma was precies hetzelfde trouwens, ook vechten en vechten en bijna 1,5-2 jaar in onzekerheid leven hoe het zou aflopen.

Echte tips kan ik je niet echt meegeven, maar probeer nog zoveeel mogelijk van elkaar te genieten. Veel foto's maken etc. Kan je later weer alle leuke momenten herinneren! :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 06:01

dit wordt een hele moeilijke tijd voor jullie allemaal. Maar ook een tijd die je bewust mee kan maken.
De meeste mensen overlijden plotseling en kun je geen afscheid nemen.

Zelf zou ik de komende periode zo veel mogelijk met elkaar doorbrengen. Doe de dingen die jullie kunnen doen (leuke herinneringen) ook al wordt dit misschien steeds meer aan huis en bed gebonen. Vergeet niet om foto's te maken om deze herinneringen vast te kunnen houden. Dit zal een hele dierbare periode worden.

Heel veel sterkte voor jullie allen.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:50

Toevallig heb ik hetzelfde meegemaakt 2 weken geleden.
Mijn schoonmoeder was al heel erg lang ziek en de laatste 9 maanden waren gewoon een hel voor haar.
Dit was geen leven meer. Toch ging ze door met vechten.
3 weken geleden ging er ineens een knop om bij haar. Ze wilde niet meer. We werden met zijn alle bij elkaar geroepen en er werd hulp ingeschakeld.
24 uur per dag was er wel iemand bij haar. 2 weken geleden op dinsdag werd de morfinepomp aangesloten en zou ze in ieder geval veel minder pijn hebben. Toen ik binnen kwam (ik kwam later) werd er aan mij gevraagt of ik alleen met haar wilde zijn om afscheid van haar te nemen. Nou dat was even slikken. Ze was toen wakker en ik zat alleen met haar. Ik wist gewoon niet wat ik moest zeggen. Ze was altijd zo sterk geweest en vond het heel erg moeilijk om te zien dat ze de handdoek in de ring gegooid had. Ze kon toen al niet meer praten. Ik heb haar hand vastgepakt en gezegd dat ik het zo erg vond voor haar. Dat ik altijd grote respect gehad heb hoe ze met haar ziekte om was gegaan en dat ik goed voor haar zoon zou zorgen. Ze schoot toen vol en knikte. Dat was een erg emotioneel moment. Ik was de laatste die bij haar gezeten had om afscheid van haar te nemen. Het leek ook wel alsof ze daarop nog gewacht had. Ze is daarna in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Mijn schoonmoeder is de volgende dag (op schrikkeldag) gestorven.

Mijn vader is 8 jaar geleden ineens overleden. Hij werd niet lekker en is naar bed gegaan. De volgende dag lag hij dood in zijn bed. Ik heb nooit afscheid van hem genomen toen hij nog leefde. Alleen toen hij af gestorven was.

Wat ik wil zeggen is dat je nooit van te voren kan weten hoe je afscheid gaat nemen. Het gaat op dat moment vanzelf. Ga vaak naar hem toe en praat met hem. Ga lekker veel herinneringen ophalen en met hem lachen en huilen. Zoek steun bij je familie en praat er veel over met ze. Iedereen doet het op een andere manier. Ook het verwerken straks. Ik ga je heel veel sterkte wensen.

Groetjes Janna

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:48

Ik heb het ook meegemaakt met mijn opa. Alleen ik heb nooit afscheid kunnen nemen van die man. Toen ik de volgende dag naar hem toe wilde gaan hoorde ik dat hij in de nacht was overleden. Ik ben nog altijd boos geweest op mijzelf dat ik geen afscheid heb kunnen nemen.

Ik wil je echt heel veel sterkte wensen de komende tijd. Praat met familie en vrienden. En neem zelf ook je rust en tijd want dat ga je echt nodig hebben de komende tijd.

Sterkte!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:13

Bedankt allemaal voor de reacties, heel lief :j

@K_im: Bedankt voor je pb :)
jou bericht zet me aan het denken, want er is nog zoveel wat ik wil zeggen, maar ik denk steeds, dat ik doe ik de volgende keer wel....., ja nu kan ik dat nog eventjes denken, maar een volgende keer kan dat te laat zijn......

@Kaula, humor, dat probeer ik ook..., maar dat is nogal zwarte humor en daar is niet iedereen van gediend..... (gisteravond vrouw bij de dokter, prachtige film, eindigt met euthenasie.., dus wat zeg ik.., ik sla de film maar even over, de komende tijd nog genoeg euthenasie in het verschiet..., dat soort opmerkingen)

@Laura, dat is dus ook hetgeen wat zo moeilijk is, een maand, half jaar of gaat hij heel gek doen en blijft hij nog een jaar bij ons?!

@JannaS... mooi verhaal van je schoonmoeder.... weet niet wat ik verder van kan zeggen
Je hebt gelijk, dat iemand ineens wegvalt zonder dat je afscheid kan nemen lijkt me ook vreselijk....., dat heb ik nog niet meegemaakt en hoop ook dat dat zo blijft....

@Purny..., niet boos zijn op jezelf, ik ga niet elke week naar opa en oma, al wonen ze om de hoek...., ik weet dat het zomaar kan dat ze er in eens niet meer zijn, het zijn tenslotte mensen van de dag.....

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:05

Afscheid nemen is verschrikkelijk. Ik heb het heel bewust moeten doen bij mijn opa, omdat ik destijds in Spanje studeerde en maar voor twee weken in NL was toen hij heel slecht lag. Dan weet je dat je iemand nooit meer terug gaat zien, dat is heel gek maar juist dat concrete afscheid maakte het ook wel weer heel mooi, die woorden koester ik de rest van mijn leven.

Eigenlijk kun je alleen maar zorgen dat je alles gezegd hebt wat je nog wilde zeggen en verder genieten van de tijd die je nog samen gegund is. Nu met mijn oma hebben we gezorgd dat alles wat geregeld moet worden ook geregeld is, en de rest van de tijd die ons nog rest kunnen we, buiten het ziek zijn om, alleen nog maar fijn besteden :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:11

Meid, om te beginnen ontzettend veel sterke voor jou en je familie! :(:)

Zelf heb ik in bijna dezelfde situatie gezeten met mijn eigen vader.
En ik kan bevestigen dat afscheid nemen voor iedereen anders is, het is heel persoonlijk.
Doe dus vooral datgene waar je je prettig bij voelt!

Edit; dat van die 'zwarte' humor herken ik zeker! Onze grapjes waren vaak voor 'omstanders' gevoeliger dan voor onszelf :D
Zo zeiden we wel eens dat mijn vader 'grootgrondbezitter' zou worden (hij is begraven ;) )

Een kleine tip; mijn vader heeft de laatste weken constant een schriftje bij zich gehouden.
En daar heeft hij van alles ingeschreven. Van brieven en 'lessen' voor mij, tot leuke grapjes en gewoon z'n gedachten.
Mijn moeder heeft dat na zijn overlijden overgeschreven (het werd op een gegeven moment slecht leesbaar),
zodat ik en mijn zusjes allemaal dat schriftje hebben.
Na zijn overlijden was het heel erg fijn om zijn schriftje te kunnen lezen.
Misschien is dit ook een tip voor jou.

Veel sterkte!