Visie op vrouwendag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stamina

Visie op vrouwendag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:24

Naar aanleiding van een aantal opmerkingen van een paar mannen uit mijn omgeving moet ik dit even kwijt.
Ik citeer wat van hun negatieve constateringen over de vrouwendag:

'Jullie hebben zo weinig eigenwaarde dat jullie het nodig hebben'

'Zelf zou ik het een belediging vinden als er en mannendag was. Alleen om je eraan te herinneren dat je ook rechten hebt. Alsof je daar niet zelf voor op kan komen.'

'Vrouwen hebben er speciaal een dag voor nodig, omdat ze een minderwaardigheidscomplex hebben en normaal niemand naar ze luistert als het daar om gaat.'

'Aangezien er zo'n dag bestaat hebben jullie vrouwen het blijkbaar echt nodig, terwijl tegenwoordig zullen jullie je prima op eigen houtje redden, maar willen jullie je nog wel vasthouden aan old-fashioned etiquettes.'

'Onzin'

Ik ben geen feminist ofzo. Maar het is redelijk modern, dat vrouwen naar hogere scholen mogen, mogen werken, een cariere op mogen bouwen, mogen stemmen, eigenlijk uberhaubt iets anders mogen doen dan koken, beentjes spreiden voor manlief, kinderen baren en schoonmaken. Mijn oma, stamt af uit de tijd dat dit nog niet mocht en heeft haar verhaal bij me gedaan. De vrouwen zijn wel degelijk een periode onderdrukt, wat naar voor ze was en het was iets waar ze lang niks tegen hebben kunnen doen. Ik vind het niks negatiefs, dat er een dag bestaat dat ons er aan herinnert dat ook vrouwen rechten hebben. Waarom wordt hier meteen uit geconcludeerd dat we het 'nodig' hebben en aan een minderwaardigheidscomplex lijden? Een beetje ongenuanceerd generaliserend luchtje hangt hieraan. Verder moet ik zeggen dat ook buiten de tijd van onderdrukkingen, vrouwen in het algemeen, integenstelling tot mannen met behoorlijk wat problemen te maken krijgen.

Als eerste voorbeeld neem ik even onze vruchtbaarheid. Sex doen we allemaal aan, leuk, niks mis mee. Het is vrij algemeen bekend dat vrouwen minder makkelijk klaarkomen en mannen vrij makkelijk. Toch iets waar veel vrouwen mee moeten leven. Dit wordt nog niet eens als heel naar beschouwd. Wat een stuk vervelender is, de maatregelen die een vrouw moet nemen om sex te kunnen hebben. Besef wel dat het enige dat een man hier voor hoeft te doen, niet meer is dan het laten zakken van zijn broek. Een vrouw moet anticonceptie gebruiken met alle bijwerkingen van dien, varierend van migraines, misselijkheid, gewichtstoename, pijnlijke borsten, haaruitval, infecties, depressiviteit tot stemmingsstoornissen.

Hiernaast ervaart de vrouw nog haar maandelijkse menstruatie/stopweek, met ook alle klachten van dien, varierend van migraines, buikpijn, rugpijn, depressiviteit, misselijkheid, onzekerheid en ook weer stemmingswisselingen. De gemiddelde vrouw die de pil niet maandelijks doorslikt voelt zich, ja je leest dit goed, 84 van de 365 dagen die in een jaar zitten, op zijn minst 'niet lekker' waarvan een groot deel zich gewoon echt beroerd voelt op deze dagen. Dit hebben vrouwen naast de gemiddelde verkoudheden, griepjes, blessures en andere ziektenbeelden die elk mens wel eens ervaart.

Dan als 'man en vrouw besluiten een kind te nemen', is het de (gemiddelde) vrouw die 3 maanden boven de de wc hangt, 15 kilo aankomt, last heeft van hormonale schommelingen, ongewenste haargroei, stofwisselingsstoornissen, stemmingswisselingen, en uiteindelijk een paar uur in het ziekenhuis ligt te creperen van de pijn om het kind te baren, waar met een beetje pech ook nog een keizersnee aan te pas komt wat haar voor de rest van haar leven verminkt. Na het baren van het kind heeft een deel van de vrouwen nog te maken met postnatale depressies en is haar lichaam nadelig veranderd. Ze heeft hangtieten, groeistrepen, cellulitus en is kilo's dikker als voorheen, en vanonder natuurlijk centimeters wijder, genoeg om flink van te balen. Dan als de vrouw ouder wordt, komt ze in de overgang met ook weer alle lichamelijke klachten van dien, ook niet echt 'a breath of fresh air'.

Wat extra aandacht voor (de rechten van) de vrouw, die ene dag per jaar, vind ik met mede deze gedachten in mijn achterhoofd helemaal niks mis mee. Ik denk dat er maar weinig mannen zouden willen ruilen. Ik vroeg me meteen af of het dan 'typisch man zijn' is dat een aantal van hen op psycho-analytisch vlak niet het vermogen hebben, begrip op te kunnen brengen voor hoe het is om vrouw te zijn, voor de 'vrouwendag', en wat die erkenning voor vooral de oudere generatie betekent. Nu is vrouw zijn niet alleen maar taboe, het heeft ook voordelen. Ons doorzettingsvermogen, psychologische intelligentie, sociale ontwikkeling, en pijngrens die geschat 9 x hoger beweerd te zijn dan die van een man, maakt het ook wel weer leuk. En persoonlijk heb ik het als vrouw niet zo slecht en heb ik ook nog geen kind hoeven baren, ik schreef dit van uit het perspectief van de vrouw in het algemeen omdat ik het van me af moest/wilde schrijven. :P
Laatst bijgewerkt door Stamina op 08-03-12 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Visie op vrouwendag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:29

Ik neem die vrouwendag maar vooral niet te serieus.. Zo is er voor alles tegenwoordig wel een dag :n Zegt toch niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:29

Daartegenover staat wel dat een man nooit zal meemaken hoe het is als er een baby in je beweegt...

Respect voor vrouwen hoor, absoluut, maar ik vind vrouwendag vooral iets om stil te staan bij die vrouwen die nog wel omderdrukt worden en voor wie vrijheid van meningsuiting, educatie en stemrecht niet zo vanzelfsprekend zijn :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:30

Wat ik mis in je dialoog is dat vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen in dezelfde functie. Dat vrouwen die mondig zijn gezien worden als arrogant, humorloos, bitchie, n**k*n zichzelf naar boven etc etc. (ook door vrouwen zelf trouwens) Dat in heel veel landen vrouwen nog steeds gezien worden als ondergeschikt. Alleen daar hebben ze geen vrouwendag......

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:33

Lente schreef:
Daartegenover staat wel dat een man nooit zal meemaken hoe het is als er een baby in je beweegt...

Respect voor vrouwen hoor, absoluut, maar ik vind vrouwendag vooral iets om stil te staan bij die vrouwen die nog wel onderdrukt worden en voor wie vrijheid van meningsuiting, educatie en stemrecht niet zo vanzelfsprekend zijn :)

Dat is inderdaad ook een punt. Er zijn nog steeds vrouwen die het onnodig slecht hebben, puur omdat ze vrouw zijn.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:34

Ik vind het veel belangrijker dat wij als vrouwen in ontwikkelde landen stilstaan bij kansloze vrouwen in ontwikkelingslanden, die zonder de luxe en rechten moeten doen die wij genieten, ipv stilstaan bij onszelf!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:45

Karlijnxxx schreef:
Ik vind het veel belangrijker dat wij als vrouwen in ontwikkelde landen stilstaan bij kansloze vrouwen in ontwikkelingslanden, die zonder de luxe en rechten moeten doen die wij genieten, ipv stilstaan bij onszelf!

Het 1 sluit het ander niet uit. Ik sta stil bij alle mensen (dus niet alleen als vrouw tot vrouw) in ontwikkelingslangen die het slecht hebben, en/maar ook bij mijn eigen situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:23

Ik vind het niet echt nodig dat wij Westerse vrouwen nog een Vrouwendag nodig hebben :n
We hebben zoveel kansen en keuzes...

En vooral de punten die jij aanhaalt, tjoh...ook dat zijn keuzes.
Wij hebben er in het Westen echt voldoende middelen voor om zelf een keuze te maken om daar wel of geen last van te hebben.
Ik ken me bijvoorbeeld in geen enkel punt van je vinden ;)

Wel vind ik het zoals al meer aangehaald nog een goede zaak voor de vrouwen in ontwikkelingslanden :j
Zoals de Amnesty Actie van vandaag, om weer aandacht te krijgen voor het rijbewijs voor Saoudische vrouwen.
Prima dat daar Internationale Vrouwendag voor gebruikt wordt :j

Maar voor ons, nee wat een onzin. De vrouwen hier die blij zijn met vrouwendag en het nodig vinden voor zichzelf, schaar ik toch wel in de categorie 'mutsen'.
(dus nee, dat is niet typisch een mannen ding.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:39

Ik snap de intentie ervan wel, aangezien de vrouwenrechten iets is dat voor Westerse vrouwen wat verder terug de geschiedenis in gaat, en voor vrouwen uit andere landen nog een dagelijks 'probleem' is. De geëmancipeerde vrouw heeft er geen last meer van, maar vroeger was de positie van de vrouw ook hier toch wel heel anders. Als je alleen al kijkt naar het feit dat vrouwen pas vanaf 1917 stemrecht hebben. Ik denk dus dat het voor ons als Westerse vrouwen ook wordt gezien als soort van 'herdenking' van wat ooit geweest is, en wat we niet meer willen. En daarbij is het uiteraard de huidige praktijk in andere landen dat vrouwen nog steeds onderdrukt worden, waar we bij stil willen staan.

Ik ben ergens ook niet zo van al die 'themadagen', maar misschien is het toch wel goed om af en toe bij dingen stil te staan, in de drukte van alledag waarin we aan veel dingen voorbij gaan. En dat doen mensen niet vaak uit zichzelf, dus dan maar met bepaalde momenten in het jaar :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:16

Ik vind het echt niet (meer) nodig. :n Ik voel me als vrouw totaal niet ondergewaardeerd en ik heb dezelfde kansen als the guy next door. Ik mag abortus laten plegen, als ik dat zou willen, ik mag stemmen en ik heb nooit met sexisme te maken. Sterker nog, als vrouw kan ik sommige dingen makkelijker gedaan krijgen dan de gemiddelde man.
Juíst door dingen als 'vrouwendag' en feminisme blijft er een scheidingslijn tussen de sexen bestaan, die er eigenlijk niet meer is. We zijn allemaal mensen, met gelijke rechten en plichten, wat overigens niet betekend dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:22

Het nodig hebben? Nee...heb ook geen dierendag, moederdag, vaderdag of valentijnsdag nodig, maar internationale vrouwendag heeft toch wel een iets verdergaande betekenis dan de hiervoor genoemde dagen ;)

Inderdaad hebben nog lang niet alle vrouwen net zoveel rechten als de westerse vrouwen en kan het goed zijn om eens stil te staan bij de ontwikkelingen in de afgelopen eeuw en het feit dat dit in een groot deel van de wereld nog niet zo is.

@Sleeper, dat is volgens mij ook afhankelijk van die typish vrouwelijke eigenschappen zoals niet goed kunnen onderhandelen of niet weten waar ze recht op hebben en elkaar het licht in de ogen niet gunnen waardoor er dus ook minder vrouwen hogerop komen binnen een bedrijf. Daarnaast kiest ook een groot deel nog voor een parttime baan.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:48

Kanelly schreef:
Ik vind het niet echt nodig dat wij Westerse vrouwen nog een Vrouwendag nodig hebben :n
We hebben zoveel kansen en keuzes...

En vooral de punten die jij aanhaalt, tjoh...ook dat zijn keuzes.
Wij hebben er in het Westen echt voldoende middelen voor om zelf een keuze te maken om daar wel of geen last van te hebben.
Ik ken me bijvoorbeeld in geen enkel punt van je vinden ;)

Wel vind ik het zoals al meer aangehaald nog een goede zaak voor de vrouwen in ontwikkelingslanden :j
Zoals de Amnesty Actie van vandaag, om weer aandacht te krijgen voor het rijbewijs voor Saoudische vrouwen.
Prima dat daar Internationale Vrouwendag voor gebruikt wordt :j

Maar voor ons, nee wat een onzin. De vrouwen hier die blij zijn met vrouwendag en het nodig vinden voor zichzelf, schaar ik toch wel in de categorie 'mutsen'.
(dus nee, dat is niet typisch een mannen ding.)

In dit topic heb ik nog niemand gevonden die het nodig vind voor (alleen) zichzelf. Mijn post was juist, de negatieve statements van de mannen om me heen, die zeggen dat we het 'nodig' hebben, te ontkrachten. Ik zie hier mensen die de symboliek ervan wel kunnen waarderen. En zelf zeg ik dat ik het prima en niet erg vind dat er een vrouwen dag is, vanwege het sexisme uit het verleden, het heden en de algemene vrouwelijke kwalen. Niemand hier vind dat we het nodig hebben voor onszelf dus waarom je nou met zo'n antwoord komt is mij niet helemaal duidelijk. Ook is het niet zo dat ik, of de mensen die zich wel in mijn post kunnen vinden, verder niet stilstaan bij vrouwen die in het hedendaagse nog lijden onder sexisme, ik en waarschijnlijk veel anderen vrouwen doen dit ook. Ik kaarte alleen een deel van het vrouwzijn aan want ook niet genegeerd hoeft te worden. Ik vind niks mutserig aan het feit dat ik het vervelend vind voor vrouwen in het algemeen dat ze behoorlijk veel last kunnen hebben van de vrouwelijke kwalen.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:56

phormicola schreef:
Ik vind het echt niet (meer) nodig. :n Ik voel me als vrouw totaal niet ondergewaardeerd en ik heb dezelfde kansen als the guy next door. Ik mag abortus laten plegen, als ik dat zou willen, ik mag stemmen en ik heb nooit met sexisme te maken. Sterker nog, als vrouw kan ik sommige dingen makkelijker gedaan krijgen dan de gemiddelde man.
Juíst door dingen als 'vrouwendag' en feminisme blijft er een scheidingslijn tussen de sexen bestaan, die er eigenlijk niet meer is. We zijn allemaal mensen, met gelijke rechten en plichten, wat overigens niet betekend dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn :)

Herdenkingsdagen en dingen zoals moederdag, vrouwendag, dierendag etc is ook niet omdat mensen en/of dieren het nodig hebben. Het gaat om de symboliek, respect, erkenning, empathie. En je 'mag abortus plegen'... Je zegt het alsof het iets leuks is. Ook dat is iets waar vrouwen dan weer onder lijden als het een keer fout gaat met de sex. Ja sommige mannen zijn aardig genoeg je hand vast te houden. Maar de vrouw, die ligt daat met een slurf in haar baarmoeder. Ik heb het heel erg te doen met vrouwen die zoiets als een abortus mee moeten maken. En inderdaad JIJ mag stemmen, en JIJ hebt kansen, JIJ hebt het niet 'nodig' zoals je zelf zegt. Maar nog genoeg andere vrouwen op deze aardbol hebben niet de kansen en mogelijkheiden die jij hebt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:30

Dat is meer gewoon een kwestie van natuur hoor :') Mannen kunnen er ook niets aan doen dat wij het kind nou eenmaal dragen. Ik vind niet dat wij als vrouwen daarover moeten piepen en ik heb geen extra empathie van anderen nodig op dat soort gebieden.
In andere delen van de wereld zijn het niet alleen de vrouwen die het zwaar te verduren hebben, mannen ook, kinderen net zo goed, evenals dieren.
Ik ben gewoon niet iemand die onderscheid maakt tussen man en vrouw, dat komt niet eens in me op. Ik maak alleen onderscheid waar dat logisch is, zoals inzien dat mannen en vrouwen verschillend zijn en, door de natuur, een andere rol binnen de samenleving hebben. Alleen al het feit dat wij de kinderen baren heeft een miljoen gevolgen in de samenleving die niet gelden voor mannen. Is dat erg? Nee totaal niet. De twee sexen werken samen en dat is prima. Eenheid :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:49

Stamina schreef:
Als eerste voorbeeld neem ik even onze vruchtbaarheid. Sex doen we allemaal aan, leuk, niks mis mee. Het is vrij algemeen bekend dat vrouwen minder makkelijk klaarkomen en mannen vrij makkelijk. Toch iets waar veel vrouwen mee moeten leven. Dit wordt nog niet eens als heel naar beschouwd. Wat een stuk vervelender is, de maatregelen die een vrouw moet nemen om sex te kunnen hebben. Besef wel dat het enige dat een man hier voor hoeft te doen, niet meer is dan het laten zakken van zijn broek. Een vrouw moet anticonceptie gebruiken met alle bijwerkingen van dien, varierend van migraines, misselijkheid, gewichtstoename, pijnlijke borsten, haaruitval, infecties, depressiviteit tot stemmingsstoornissen.

Je hoeft geen anticonceptie pil te slikken, er zijn ook andere middelen zoals een condoom. Moeten nemen is dus totaal niet van toepassing, als je het niet wilt slik je het niet, wil je niet aan de condoom en geen kinderen, tja dan heb je maar geen seks.

Hiernaast ervaart de vrouw nog haar maandelijkse menstruatie/stopweek, met ook alle klachten van dien, varierend van migraines, buikpijn, rugpijn, depressiviteit, misselijkheid, onzekerheid en ook weer stemmingswisselingen. De gemiddelde vrouw die de pil niet maandelijks doorslikt voelt zich, ja je leest dit goed, 84 van de 365 dagen die in een jaar zitten, op zijn minst 'niet lekker' waarvan een groot deel zich gewoon echt beroerd voelt op deze dagen. Dit hebben vrouwen naast de gemiddelde verkoudheden, griepjes, blessures en andere ziektenbeelden die elk mens wel eens ervaart.

Veel vrouwen krijgen extra problemen met de menstruatie vanwege de pil. Nogmaals de pil slikken is een eigen keuze. Daarnaast zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden die ervoor zorgen dat een menstruatie minder hevig is.

Dan als 'man en vrouw besluiten een kind te nemen', is het de (gemiddelde) vrouw die 3 maanden boven de de wc hangt, 15 kilo aankomt, last heeft van hormonale schommelingen, ongewenste haargroei, stofwisselingsstoornissen, stemmingswisselingen, en uiteindelijk een paar uur in het ziekenhuis ligt te creperen van de pijn om het kind te baren, waar met een beetje pech ook nog een keizersnee aan te pas komt wat haar voor de rest van haar leven verminkt. Na het baren van het kind heeft een deel van de vrouwen nog te maken met postnatale depressies en is haar lichaam nadelig veranderd. Ze heeft hangtieten, groeistrepen, cellulitus en is kilo's dikker als voorheen, en vanonder natuurlijk centimeters wijder, genoeg om flink van te balen. Dan als de vrouw ouder wordt, komt ze in de overgang met ook weer alle lichamelijke klachten van dien, ook niet echt 'a breath of fresh air'.

Wanneer een stel besluit om voor kinderen te gaan weet je van te voren dat dit erbij kan horen. Als je daadwerkelijk wakker ligt van de lichamelijke veranderingen, gewoon niet aan beginnen. Ik zie het als een voorrecht dat een vrouw een kind kan baren en een man niet.

Al met al vind ik bovenstaande punten nonsens en hebben m.i. niets te maken met waar vrouwendag voor bedoeld is.
Vrouwen in Nederland worden niet onderdrukt, wij kunnen immers hier zelf een partner kiezen, een opleiding volgen, werken, zelf kiezen (als de natuur dat toe laat) voor kinderen of niet en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al met al zijn de rechten van mannen en vrouwen gelijk. Kinderen baren e.d. zijn enkel voorrechten en alles behalve plichten.
Ik zie veel liever dat deze dag gebruikt wordt om stil te staan bij het feit dat er in andere landen (wat zeg ik, complete werelddelen) de rechten van vrouwen niet gelijk zijn aan die van mannen. Opleiding, werken, zelf ook maar iets kiezen is er dan niet bij, en daar gaat het om.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 04:20

Ik woon momenteel in Peru en hier wordt vrouwendag héél serieus genomen :)
Langs alle kanten krijg je felicitaties, gewoon hartstikke leuk toch :D En je hoeft er niet eens iets voor te doen! Het voelt een beetje als een 'happy unbirthday' uit Alice in Wonderland :P
Gewoon omdat je d'r bent :D Hoera voor mezelf! *\o/*

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:50

wat een gezeur, maar goed dat er zon dag is waar vrouwen die zo denken naar uit kunnen kijken.. ik weet nieteens welke dag het is, ik hou me er niet mee bezig.
edit: ik hoef geen respect omdat ik toevallig vrouw ben en misschien ooit een kind baar, wat pijnlijk is en omdat ik elke maand ongesteld word. ( zelfs dat hoeven wij niet in NL met hulpmiddelen..)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:28

Westernfreak schreef:
@Sleeper, dat is volgens mij ook afhankelijk van die typish vrouwelijke eigenschappen zoals niet goed kunnen onderhandelen of niet weten waar ze recht op hebben en elkaar het licht in de ogen niet gunnen waardoor er dus ook minder vrouwen hogerop komen binnen een bedrijf. Daarnaast kiest ook een groot deel nog voor een parttime baan.

Wow, hiermee bevestig je wel waarom een vrouwendag nodig is. Dit soort praat wordt door de maatschappij ingeprent. Het feit dat vrouwen vooral parttime banen hebben komt ook omdat de mannen nog steeds degene zijn die het meest verdienen. Dus die keus lijkt me vrij makkelijk gemaakt. Typische vrouweneigenschappen (?) zoals niet goed kunnen onderhandelen, er zijn genoeg vrouwen die dat top kunnen. Die weten wat er te koop is in de zakenwereld maar er niet doorheen kunnen dringen vanwege de mannenwereld. Als ze dat wel doen krijgen ze meteen een stempel opgeplakt.

Er stond gisteren een artikel over DWDD http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... Door.dhtml
Pauw en Witteman staan ook niet bekend vanwege hun vrouwvriendelijke houding. Twee toonaangevende programma's, die vrouwen nog steeds niet als volwaardig zien. Nee, zo erg als in bepaalde landen is het niet maar om nou te zeggen dat in Nederland niks verbeterd kan worden komt op mij naïef over.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:33

MW -> LZP

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:34

Vrouwen in Nederland worden wel degelijk onderdrukt alleen wat subtieler dan in sommige andere landen.
In Nederlanden werken in vergelijking met andere westerse landen verdacht weinig vrouwen fulltime en volgen idioot weinig meisjes een technische studie.
Beide punten hebben m.i. met het verwachtingspatroon te maken waarmee veel meisjes al vanaf de wieg onbewust worden opgevoed. De tekst in de openingspost geeft het eigenlijk al aan, meisjes mogen van alles, van jongens worden deze dingen gewoon verwacht. Als een meisje iets gaat doen staat er vaak een batterij aan opvoeders (en jongetjes) omheen die vragen of ze het echt wel kan en of iemand even moet helpen, jongens worden een hamer met spijkers (slechts een voorbeeld) in de handen gedrukt en daar wordt tegen gezegd maak het maar vast, zonder dat iemand daar twijfel bij uitspreekt of deze jongen het wel kan.

Het valt mij tenminste geregeld op dat meisjes weinig zelfvertrouwen hebben wanneer het aankomt op kennis en kunde, wat in de meeste gevallen onterecht is.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:39

Ik kan beide standpunten goed volgen.

Ja, ik vind ook dat de vrouw bevoorrecht is door het kunnen dragen van een baby, en het vermogen (en de pijngrens) hebben om die baby vervolgens op de wereld te plakken.
Tevens vind ik ook dat vrouwen nog steeds subtiel onderdrukt worden.
Ik ben ook van mening, dat we twee zaken willen verenigen die niet zo goed verenigd kunnen worden: het werk van de man doen (als in betaald werk), bovenop het natuurlijke werk van de vrouw (als in het vrouw zijn met alle eventuele kwaaltjes). Terwijl dat mijns inziens niet per definitie de bedoeling moet zijn. Van oorsprong deed de vrouw toch lichter werk dan de man. Waarom? Omdat dat lichamelijk nou eenmaal beter uitkwam.

Quote: Als een meisje iets gaat doen staat er vaak een batterij aan opvoeders (en jongetjes) omheen die vragen of ze het echt wel kan en of iemand even moet helpen, jongens worden een hamer met spijkers (slechts een voorbeeld) in de handen gedrukt en daar wordt tegen gezegd maak het maar vast, zonder dat iemand daar twijfel bij uitspreekt of deze jongen het wel kan.

Dat stukje heb ik in de praktijk al heel vaak ondervonden. Ik heb nml wel een technische opleiding gevolgd, en beroepen uitgeoefend die voor 90% door mannen uitgeoefend worden. En ja, er wordt alleen al omdat je vrouw bent aan je getwijfeld, en als je een keer wat chaggo bent, nou, dan ben je vast ongesteld. Hoe vaak ik niet heb moeten knokken om gewoon mijn werk te kunnen doen....

Ik als vrouw heb mijn plus en min punten allang ontdekt, nou de mannen om mij heen nog.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:01

Ik vind de 'problemen' die in de openingspost genoemd worden voor het grootste deel niet helemaal terecht. Ik denk niet dat mannen het makkelijker hebben, ook niet dat wij het makkelijker hebben.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:19

Nijn schreef:
Je hoeft geen anticonceptie pil te slikken, er zijn ook andere middelen zoals een condoom. Moeten nemen is dus totaal niet van toepassing, als je het niet wilt slik je het niet, wil je niet aan de condoom en geen kinderen, tja dan heb je maar geen seks.

Veel vrouwen krijgen extra problemen met de menstruatie vanwege de pil. Nogmaals de pil slikken is een eigen keuze. Daarnaast zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden die ervoor zorgen dat een menstruatie minder hevig is.

Wanneer een stel besluit om voor kinderen te gaan weet je van te voren dat dit erbij kan horen. Als je daadwerkelijk wakker ligt van de lichamelijke veranderingen, gewoon niet aan beginnen. Ik zie het als een voorrecht dat een vrouw een kind kan baren en een man niet.

Al met al vind ik bovenstaande punten nonsens en hebben m.i. niets te maken met waar vrouwendag voor bedoeld is.
Vrouwen in Nederland worden niet onderdrukt, wij kunnen immers hier zelf een partner kiezen, een opleiding volgen, werken, zelf kiezen (als de natuur dat toe laat) voor kinderen of niet en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al met al zijn de rechten van mannen en vrouwen gelijk. Kinderen baren e.d. zijn enkel voorrechten en alles behalve plichten.
Ik zie veel liever dat deze dag gebruikt wordt om stil te staan bij het feit dat er in andere landen (wat zeg ik, complete werelddelen) de rechten van vrouwen niet gelijk zijn aan die van mannen. Opleiding, werken, zelf ook maar iets kiezen is er dan niet bij, en daar gaat het om.

Is wel duidelijk dat je alleen het TS bericht hebt gelezen en niet de reacties van mij en anderen. En kiezen we ervoor ongesteld te worden? Is er wat mis mee dat vrouwen ook een sex leven willen en daarvoor anti-conceptie moeten gebruiken (die zeer vaak met alle bijwerkingen van dien komen). En het is de vrouw, die in de abortuskliniek ligt, als het condoom scheurt. 'Tja dan heb je maar geen sex' Haha ik zou hier niet eens op in moeten gaan. Wat ben jij ontsympathiek naar de vrouwen voor wie anticonceptie of hun sexleven een probleem is. Echt je empathie bruist er vanaf. Gadverdamme..

En inderdaad kinderen nemen kiezen we zelf voor. En dan nog is het de vrouw die het kind draagt en baart met eventuele bijzaken en complicaties. Er zijn vrouwen genoeg voor wie een zwangerschap of de adtermath ervan heel naar is, is het zo moeilijk hier begrip op voor de kunnen brengen? En is het zo moeilijk om mijn tekst zo duidelijk te lezen dat ik niet vind dat vrouwen dan bedoeld is voor mijn argumenten, maar dat ik mede met deze argumenten in mijn achterhoofd , het prima vind dat er stil wordt gestaan bij vrouwendag? Bij/naast de andere algemene argumenten over vrouwenrechten en her herdenken van de onderdrukking.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:22

Maar mannen hebben zo ook hun dingen, of is er ook een internationale mannendag? Voor westerse vrouwen is een vrouwendag imo niet zo nodig, wij hebben het hier prima.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:24

Waarom vind je het zo ontzettend belangrijk om extra aandacht te krijgen voor je vrouwelijke patroon? :')
Moeten we merries dan ook maar zielig gaan vinden, omdat ze veulens moeten baren? :')