[CENTRAAL] Over Vissen & Sportvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

[CENTRAAL] Over Vissen & Sportvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:48

Vinden jullie vissen ook leuk? Ik wel, ik vis het liefst op snoek. Met succes!

Dit is een centraal topic over alles wat Vissen & Sportvissen te maken heeft.

Ook hier zijn de algemene Bokt-regels van kracht

Afbeelding
Een best mooi snoekje!
Wat hebben jullie gevangen? Vertel al je visverhalen hier!

Groetjes, _Apple_
Laatst bijgewerkt door jSophiaF op 28-02-12 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP aangepast naar [CENTRAAL]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:06

Hoe kun je jezelf nou een liefhebber noemen als je ze een haak door de bek boort? :+

Nee, alle gekheid op een stokje, ik heb geen verstand van vissen (als in: de hobby vissen). Heb wel 2 tropische aquariums als hobby, maar daar hang ik geen hengel in. :D :+

Verder ben ik niet vies van vis op mijn bord. Of gefrituurde vis (maar niet in de zin van wat mijn vriend het afgelopen weekend is overkomen; een op hol geslagen verwarmingselement met als gevolg gekookte vis in je aquarium). :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Re: Zijn er hier ook vis-liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:07

Ik woon op Urk, daar eten we veel vis. ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:39

Ik ging vroeger heel veel vissen, nu komt het er steeds niet van.

En dan op karper, voorn, zeelt ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:42

ik zal wel een watje zijn,maar ik vind het zo vreselijk zielig dat vissen ( en lijkt me buiten dat ook wel zo gruwelijk saai een hele dag naar een dobber kijken)...

nee ,niets voor mij die "hobby" ...:n

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:43

Ik ga eind lente met mijn pa wedstrijd(en) vissen :)
Ben vanaf me 3e of 4e al fanatiek visser
Wil ook graag vliegvissen leren

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:46

ik vind vissen enkel leuk als je veel vangt zoals op bonaire, zie je ook door t heldere water gelijk of je echt beet hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:50

Ik houd ook heel erg van vissen,heb het jaren lang gedaan,maar heb er nu geen tijd meer voor.Ik ging vooral nachtvissen op Paling.Ik heb heel veel gevangen zoals paling,karper,voorn,baars,snoekbaars,forel,zeelt,tong,brasem,schol.Ik viste altijd met 40/45/100ste vislijn.Zo wist ik zeker dat de lijn niet zou breken als er iets zwaars aan zou zitten.
Nachtvissen vond ik het allerfijnste!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:31

@kimmie261: Bij vissen op Snoek kijk je niet alleen naar een dobber, je hebt kunstaas aan je lijn en dat moet je slepen: werpen, en rustig indraaien. Dan hapt de snoek toe en dan moet je ze binnenhalen, maar eerst flink laten spartelen, dan worden ze moe en dan onthaken en dan terugzetten!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:35

Vissen is niet alleen maar naar een dobber kijken,je hebt er een dosis geduld voor nodig.
Het is en blijft spannend om te wachten tot je dobber onder water gaat of tot het belletje op je werphengel begint te rinkelen.Ik kon uren naar me dobber zitten turen en verveelde me geen moment.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:39

Dat vind ik dus ook gohaya! Ik vind het altijd zo leuk als je héél veel visjes ziet, dan laat je de lijn er met een made eraan tussen zakken, 1,2,3 Beet! Dat vind ik altijd wel leuk. En waar ik vaak vis, daar springen de karpers in het midden heel vaak! Dat is dus ook leuk om te zien, maar als je aan het witvissen bent en je vangt niks, dan kun je beter op snoek gaan vissen want dan zit de snoek er altijd!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:46

Als je gaat nachtvissen met een werphengel met belletje op de top,is het wel irritant dat die vleermuizen steeds tegen je belletje aan vliegen.Denk je dat je beet hebt zijn het de vleermuizen.
Maar verder is het heerlijk rustig aan het water s'nachts.Alleen met Volle maan ging ik nooit nachtvissen,dat heb geen zin,je vangt helemaal nix.En verder tussen 24.00uur en 1.00uur krijg je ook geen beet,heel raar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:02

_Apple_ schreef:
@kimmie261: Bij vissen op Snoek kijk je niet alleen naar een dobber, je hebt kunstaas aan je lijn en dat moet je slepen: werpen, en rustig indraaien. Dan hapt de snoek toe en dan moet je ze binnenhalen, maar eerst flink laten spartelen, dan worden ze moe en dan onthaken en dan terugzetten!

oww wat vreselijk...snap niets ervan dat "dierenliefhebbers" dit normaal vinden,vind die beesten al zo sneu met die haken in hun lip,en dan ook nog eerst flink moeten spartelen voordat ze eruit gehaald worden..

had dit eigenlijk liever niet geweten... :\

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:27

kimmie261 schreef:
_Apple_ schreef:

oww wat vreselijk...snap niets ervan dat "dierenliefhebbers" dit normaal vinden,vind die beesten al zo sneu met die haken in hun lip,en dan ook nog eerst flink moeten spartelen voordat ze eruit gehaald worden..

had dit eigenlijk liever niet geweten... :\

Vreselijk?? Kreeften en krabben die levend gekookt worden,dát is pas vreselijk.En dan hebben we het nog niet over de rest van de dieren waarmee de vreselijkste dingen gebeuren.
De vis voelt 1 prikje in zijn lip,die volgens wetenschappers ongevoelig is,meer voelt de vis niet.
Dat spartelen doet hem helemaal geen pijn.Het haakje word uit zijn lip gehaald en de vis word terug gezet.Die zwemt vrolijk verder en heb nergens meer last van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:36

Van dat koken voelen ze niks hoor, Ijn direct dood zodra ze in het water komen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:52

Dat is nooit bewezen dat ze er niets van voelen.Kan het me ook niet voorstellen dat ze helemaal niets voelen.Al is het erg kort,ze voelen dat kokende water echt wel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:53

nou ja dat koken ( wat ik ook vreselijk vind hoor,maar ja mosselen kook je ook levend,en dat gebeurd 9 van de 10 x op het aanrecht thuis..)heeft dan ook nog een doel,nl opgegeten worden,een vis een haak in zijn lip stoppen( als dat ding al met mazzel in zijn lip terecht komt en niet in een kieuw,of ingeslikt wordt),om daarna weer losgelaten te worden,zie daar nu echt het nut niet van in..

nee wat mij betreft één grote dierkwellerij...

overigens heb ik eens een wetenschappelijk stuk gelezen dat in de lip van een vis de meeste zenuwuiteinden zitten...zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:59

Goya, een paard/koe wat een pen door z'n kop krijgt is ook direct dood. Belangrijk is wel dat je ze met de kop naar voren in kokend water doet. En tja, moet alles tegenwoordig maar bewezen worden dan? In dat geval kaats ik de bal terug: er is ook niet bewezen dat ze wel wat voelen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:05

@kimmie261
Ik denk zelf ook dat de vis wel degelijk die prik v.d. haak voelt hoor.Want juist door die prik schrikken ze en zwemmen weg waardoor je dobber dus onder water verdwijnt.Ze maken mij niet wijs dat een vis dat prikje niet voelt.

@stef
Een pen door het hoofd van een paard of koe is toch wel even wat anders dan een levend dier in kokend water gooien.Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het dier totaal niets voelt.Ook in de kop zitten toch zenuwen?
Net als mosselen die gekookt worden,ook die zullen vast wel wat voelen.Want waarom zou de schaal door het koken open gaan staan?Doordat ze pijn voelen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:19

Klopt, maar het kokende water heeft eigenlijk hetzelfde effect als een pen door de kop. Zodra de kop in het water komt stoppen de hersenen er direct mee omdat ze de temperatuur niet kunnen hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:09

nou laat ik zo zeggen,ik zou die haak niet door mijn lip willen hebben en eraan voortgetrokken worden,laat staan dat die haak in verhouding dan ook nog eens 10x zo dik is,want voor een vis is die haak dikker als voor een mens als je naar lichaamsverhouding kijkt...

en dit had ik toen eens gelezen:
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... nleed.html

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:31

Ik en mijn vader vissen af en toe. Niets bijzonders, alhoewel mijn vader wel graag grote vissen vangt.

Mijn ''vangst'' :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heeeel veel van deze modderkruipers, ik vind ze geweldig, mijn pa vervloekt ze :D

Afbeelding

Afbeelding

En deze was toch wel mijn leukste:
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:46

whaha, een schelp aan je haak ;)

Heb vroeger als kind wel wat gevist, met mijn bamboe hengeltje en dito schepnet, maar dat was het wel weer ;)

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:55

Ik heb 2 jaar geleden ongeveer 2 seizoenen best veel gevist op karper :D
Maar daarna door omstandigheden niet meer kunnen vissen en nu heb ik er geen tijd en energie voor. :o
Het gaat wel vaak kriebelen bij mij zodra het mooi weer wordt. :)

*zal even een foto zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:01

Mooie vis StalDuijndam! En over dat koken en wat ze wel of niet voelen, ik denk gewoon dat die kreeften direct doodgaan. En met die haken door de bek, dat voelen ze heel even, en dan voelen ze alleen maar >druk< van de lijn, vervolgens spartelen ze tegen omdat ze dat niet gewend zijn, dan zijn ze moe en dan zwemmen ze meestal mee. Het nut? Plezier en de visbestanden worden bijgehouden. Dat is wel weer goed toch? Je kunt je vangsten ook registreren, met hoe groot, hoeveel ze wegen en dat soort dingen.