Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Als u een woning koopt, mag u rente aftrekken van de leningen die u hebt afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbouwing of het onderhoud daarvan. Ook mag u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige financieringskosten aftrekken. Dat zijn kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten gemaakt voor de aankoop van de woning zelf, mag u niet aftrekken. U moet de rente en kosten in het jaar van aftrek hebben betaald. Hierna leest u welke kosten wel en welke niet aftrekbaar zijn.
Aftrekbaar
rente van leningen voor financiering van de koop van uw woning (de eigenwoningschuld)
rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met het afsluiten van de lening voor de koop van uw eerste woning (bijvoorbeeld afsluitprovisie)
rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met de koop, de verbouwing of het onderhoud van uw woning (bijvoorbeeld notariskosten)
rente van leningen voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming
periodieke betalingen voor erfpacht, opstal of beklemming
betaalde boeterente of oversluitkosten
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte
bouwrente die betrekking heeft op de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor het verkrijgen van de lening
Hiervan mag u niet meer aftrekken dan 1,5% van de schuld en maximaal € 3.630. Hebt u meer betaald, bijvoorbeeld € 5.630 voor een lening met een looptijd van 20 jaar? Dan deelt u het bedrag boven het maximum door het aantal jaren van de looptijd, dus € 2.000 : 20 = € 100. Vervolgens mag u gedurende de looptijd van de lening jaarlijks € 100 aftrekken. In dit voorbeeld mag u dus in het jaar van betaling het maximum (€ 3.630) + € 100 aftrekken.
taxatiekosten (alleen voor het verkrijgen van een lening)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
onder bepaalde voorwaarden de rente en kosten van een verbouwingsdepot of een nieuwbouwdepot
Niet aftrekbaar
aflossing van de eigenwoningschuld
bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
overdrachtsbelasting en omzetbelasting
notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
bouwrente over de periode voor het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van onderhoud en verbouwing
Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.
rente en kosten van leningen die geen eigenwoningschuld zijn (bijvoorbeeld een lening voor het kopen van een auto)
rente en kosten van leningen die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld zijn
rente van leningen voor de eigen woning, afgesloten tussen fiscale partners
rente van leningen die u bent aangegaan voor een woning die u van uw fiscale partner hebt gekocht
Dit geldt alleen voor het deel van de schuld dat hoger is dan de oorspronkelijke schuld op die woning.
rente van leningen die u bent aangegaan om aftrekbare rente over, en kosten van leningen te betalen. Bijvoorbeeld een lening om boeterente of bouwrente te betalen.
Rente over een lening die u vóór 1 januari 2001 bent aangegaan om aftrekbare oversluitkosten of bouwrente te betalen, mag u wel aftrekken.
premies voor een kapitaalverzekering eigen woning en stortingen op een spaarrekening eigen woning
veerledec schreef:Als hoofdregel geldt dat de kosten van de hypotheek aftrekbaar zijn, dus de afsluitprovisie, NHG, rente en de notariële kosten die zien op de hypotheek. Dus niet de notariële kosten voor de overdracht van de woning zelf.
Mooi dat het gelukt is, lekker cashen nu waarschijnlijk.
veerledec schreef:De kosten van de bankgarantie zijn niet aftrekbaar, hoogstens de rente hierover indien de bankgarantie is gefinancierd. Onze stelregel hier is dat accountants geen verstand van belastingen hebben, maar ik hoef nu ook geen hordes accountants over me heen die zeggen dat ze dat wel hebben. Deze had het in ieder geval niet (helemaal) goed of heeft het niet duidelijk uitgelegd.
Destino schreef:Omdat ik niet heel erg veel verstand heb van de precieze regels van de belastingdienst omtrent de aftrekposten bij aankoop van een huis heb ik een vraag aan de mensen die daar wel verstand van hebben.
Volgens de belastingdienst zijn alle notariskosten omtrent de hypotheekakte aftrekbaar.
Nu staat op onze nota van afrekening genoemd: 'Kosten voor akte van levering'.
Zijn dit dan kosten die met de hypotheekakte te maken hebben óf zijn dit een van de niet-aftrekbare kosten van de koopakte?
russel schreef:Destino schreef:Omdat ik niet heel erg veel verstand heb van de precieze regels van de belastingdienst omtrent de aftrekposten bij aankoop van een huis heb ik een vraag aan de mensen die daar wel verstand van hebben.
Volgens de belastingdienst zijn alle notariskosten omtrent de hypotheekakte aftrekbaar.
Nu staat op onze nota van afrekening genoemd: 'Kosten voor akte van levering'.
Zijn dit dan kosten die met de hypotheekakte te maken hebben óf zijn dit een van de niet-aftrekbare kosten van de koopakte?
Ga naar een goede belastingadviseur....alleen op die manier zal jij je geld terug krijgen wat je toe komt en meer dan je nu opnoemt.
russel schreef:Destino schreef:Uhm.. Ik werk op een accountantskantoor met meer dan 300 klanten, waarvoor ook de IB gedaan wordt..
Ik mag toch hopen dat ze dan een beetje weten wat ze doen?
En dan kom je het hier vragen??