Trompet spelen met een tongpiercing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Trompet spelen met een tongpiercing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:41

Hallo allemaal,

Voor een vriendin van mij, vraag ik deze vraag.
Kun je met een tongpiercing nog gewoon trompet spelen, met andere woorden een blaasinstrument?
Ze wil namelijk al jaren een tongpiercing, alleen ze speelt trompet op een hoog niveau nog wel,
heeft ook regelmatig concerten etc. Dus het is wel erg belangrijk om te weten.
Natuurlijk zal het de eerst 1/2 weken moeilijk zijn, doordat de tong dan nog opgezwollen etc. kan zijn.
Mij leek het gewoon een kwestie van wennen, net als met een beugel.
Maar het moet natuurlijk niet de klank etc. gaan beïnvloeden, omdat het voor haar dus best wel belangrijk is.

Dus bij deze de vraag, heeft iemand hier ervaring mee??

Warboel

Re: Trompet spelen met een tongpiercing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:01

Ehmm ja goede vraag eigenlijk! Zelf speel ik bugel, en toen ik mn beugel nog had was het wennen maar het ging. Heb toen wel een nieuw mondstuk aangemeten gekregen. Al denk ik dat met een tongpiercing bijvoorbeeld staccato of de hoogte in wel lastig zal zijn, vooral in het begin, maar dat ligt ook aan je techniek denk ik.

Al met al denk ik niet dat het onmogelijk is, maar gok dat ze zeker wel een tijdje moeite ermee gaat hebben. Haar tong zal toch opzwellen en er zit natuurlijk zo'n balletje op je tong. Als ze echt hoog niveau speelt zou ik het niet doen, denk ik. Voor hetzelfde geld gaat het enorm ten koste van de klank, en dat moet je ook niet hebben :=

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:03

Warbling schreef:
Ehmm ja goede vraag eigenlijk! Zelf speel ik bugel, en toen ik mn beugel nog had was het wennen maar het ging. Heb toen wel een nieuw mondstuk aangemeten gekregen. Al denk ik dat met een tongpiercing bijvoorbeeld staccato of de hoogte in wel lastig zal zijn, vooral in het begin, maar dat ligt ook aan je techniek denk ik.

Al met al denk ik niet dat het onmogelijk is, maar gok dat ze zeker wel een tijdje moeite ermee gaat hebben. Haar tong zal toch opzwellen en er zit natuurlijk zo'n balletje op je tong. Als ze echt hoog niveau speelt zou ik het niet doen, denk ik. Voor hetzelfde geld gaat het enorm ten koste van de klank, en dat moet je ook niet hebben :=

Inderdaad, het is idd wel een risico, daarom vraag ik ook echt naar ervaring hierin.
Kon op internet, via google, ook nergens ervaring hierin vinden..
er moet toch wel iemand zijn, die een tongpiercing heeft en een blaasinstrument bespeelt, haha :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:07

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:14

Ik ging behoorlijk slissen van mijn tongpiercing, heb hem ongeveer 5 jaar gehad.
En heb hem er nu uit, maar bij sommige woorden slis ik nog steeds omdat ik 5 jaar lang anders gepraat heb.

Als ik haar was zou ik het er niet voor over hebben....
Helemaal omdat ze op hoog niveau speelt..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:37

Ik heb op hoog niveau trompet gespeeld, maar moest stoppen toen ik een beugel kreeg. Iedere kleine verandering in je mond heeft grote invloed op de klank en op je spel, dus ik zou het je vriendin zeker afraden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:25

Ik speel al heel lang een blaasinstrument en om eerlijk te zijn zou ik het niet doen :n
Ik ken ook helemaal niemand die een blaasinstrument speelt die wel een tongpiercing heeft....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:30

Ik zou het ook afraden, om de reden die Ineke noemt.
Of ze moet er tevreden mee zijn dat de klank verandert.

Ik speel zelf saxofoon en omdat je tong contact met een riet maakt is een tongpiercing allesbehalve goed.
Je verandert daarmee je aanzet, je klank, alles.
Hoe het met een ventielinstrument zit weet ik niet.
Je mondstuk maakt geen direct contact met je tong. Maar het zal zeker weten invloed hebben, omdat je embrouchure en natuurlijke klankkast (mondholte) wijzigt.
Een beugel vind ik geen goede vergelijking. Deze drukt namelijk tegen je lippen aan, wat dus een directe invloed heeft op je embrouchure.
Een tongpiercing heeft in het geval van een koperblazer geen direct contact met het instrument.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:55

Je klank verandert hoe dan ook door een verandering in je mond. Een tongpiercing is minder ruimte in je mond, dus een minder ruime, open en volle klank. Hoe klein de verandering in je mond ook is.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:09

Ik heb een tongpiercing en klarinet gespeeld en nergens last van gehad..
Maar dit is niet bij iedereen zo! Veel mensen hebben er wel last van en het zetten is niet zonder risico..!
De eerste week is je tong erg opgezet dan kan je echt niet spelen en de eerste periode erna heb je een langer staafje in voor als het wel gaat zwellen.. Dit is niet handig met een blaasinstrument!

Als je op hoger niveau speelt, zou ik het NIET DOEN!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:29

Gezien ze op hoog niveau speelt zou ik het niet doen. Vaak moet je als je op hoog niveau speelt ook de hoogte in met de klank (hogere tonen zijn moeilijker te pakken, zeker voor trompetisten/bugelisten) Als jij aan de ruimte in je mond een verandering toebrengt heeft dit ook direct gevolg voor de klank die jij kan maken met een instrument. Daarnaast ben je jaaaren bezig voordat je op hoog niveau speelt en heb je je dus een manier van spelen aangeleerd. Tegen de tijd dat zij haar oude klank terug zou hebben met een tongpiercing is ze waarschijnlijk wel een jaar verder. Zónde, want je gooit dan eigenlijk een jaar ontwikkeling weg.

Zelf speel ik saxofoon, al vanaf mijn 7de. Toen ik 16 was heb ik 2 bruggen in mijn mond gekregen. Wat mijn toon betreft heb ik érg hard moeten werken om mijn oude toon terug te krijgen. Het is wel gelukt, maar de tijd die eroverheen is gegaan was eigenlijk zonde. Qua grote is dat meer dan een piercing, maar wel te vergelijken.
(Hoewel ik liever bruggen heb dan 2 gaten in mijn mond natuurlijk ;) )

Een koperblazer heeft zoals Amanda zegt geen direct contact met het mondstuk, maar wel met de binnenkant van de lippen. Indirect contact dus. Qua schade aan het mondstuk zal het meevallen, maar het effect op de klank is gewoon erg groot.