Gezamelijke rekening (samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bonzwa

Gezamelijke rekening (samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:16

Hallo allemaal!

Even een financiele vraag. Ik wil graag wat advies en tips van buitenaf je staart jezelf ergens toch snel dood op.

Ik woon sinds januari samen met mijn vriend. Hartsikke leuk!

Wij huren een huis samen en hebben allebei een fulltime baan.
Mijn vriend is een jaar ouder en verdient 200 euro meer per maand dan ik.

Nou vraag ik me af is het eerlijk dat wij allebei hetzelfde bedrag op onze gezamelijke rekening over maken (dit is voor de huur van het huis, de inboedel verzekering, gas-water-licht + alles wat nog bij het huis hoort en de boodschappen.

Ik dacht dat het misschien eerlijk was als mijn vriend bijvoorbeeld 50 euro meer over maakt dan ik omdat hij dus 200 euro meer verdiend.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor :)

Graag advies

SuSem

Re: Gezamelijke rekening (samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:19

wij deden het voorheen naar rato, we hadden alle gezamenlijke kosten opgeteld, en allebei een x-percentage van ons inkomen op die rekening gestort, allebei 45% ofzo..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:20

Wij doen het ook naar rato, ik nu ietsje meer dan hij, was in het verleden anders.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:21

Op dit moment storten mijn vriend en ik ieder hetzelfde bedrag op onze rekening; we verdienen nu ongeveer hetzelfde. Mijn vriend doet naast zijn werk nog een studie en als hij daar mee klaar is, gaat hij meer werken en dus ook meer verdienen. Het is dan de bedoeling dat hij ook iets meer gaat storten op onze rekening :D.

Dus ik vind het niet zo raar hoor!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:21

Het hangt er vanaf wat je samen afspreekt. Je kunt het naar rato doen, dus uitrekenen wat het kost, hoeveel % jouw vriend meer verdiend dan jij en dus ook hoeveel % hij meer zou storten dan jij.
Of je kunt het 50-50 doen, aangezien je alle 2 evenveel verbruikt.

Maar dat moet je met je vriend overleggen, er is voor alle 2 de methodes iets te zeggen, er zitten ook nadelen aan alle 2 de methodes.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-01-12 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:22

hier gaat het naar mogelijkheden.
Mijn vriend betaald de huur, gas,water,licht, verzekeringen enz. en ik betaal de boodschappen.
Hij werkt fulltime en ik ben fulltime student met een jaarstage. heb wel een stage vergoeding en stufi maar dat is aanzienlijk minder :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:24

Gewoon naar rato verdelen, is het eerlijkst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:26

Sonja schreef:

Waarom is dat het eerlijkst? Je verbruikt toch alle 2 even veel (plusminusongeveer)?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:30

Mijn vriend betaald de vaste lasten (koopwoning), ik de boodschappen, kleding etc en mocht het nodig zijn spring ik bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:31

hier gaat het in eerste instantie ook naar ratio van inkomen, vriendlief verdient 400 euro netto per maand meer dan mij, en hoeft behalve zijn auto niks anders af te betalen.

ik heb een lening lopen vna 100 euro per maand bij mijn ouders voor mijn auto, rij met een vrij zware dieselauto (aan 400 euro tax per jaar, 450 euro verzekering + de diesel en algemene kosten), heb daarnaast nog telefoonrekeningen, verzekeringen, en de paarden aan 300 euro per maand (stalling,voer en hoefsmid, geen dierenartsen bijgerekend)
dus zit al aan minstens 500-600 euro vaste kosten, en verdien niet zo heel veel.
we hebben besloten dat we elke 40 procent van ons loon afdragen (loon = nettoloon + maaltijdcheques, dat bedrag daar 40 % van), en zien hoe ver we komen.
auto's,hobbys en benzine betalen we nog van ons eigen geld (ik doe veel korte stukken met werk en de paarden, vriend is regelmatig eens een paar 100 km weg voor hun hardstylefeesten, en is meestal bob voor jan en alleman)
Moest het zijn dat we het echt niet redden, zullen we wss 50 % van de lonen in de huishoudpot steken, maar dan zal ik nog eens goed moeten kijken waar ik anders op kan bezuinigen, want ik kan zeker niet veel meer meer missen ...
Vjestagirl schreef:
Sonja schreef:

Waarom is dat het eerlijkst? Je verbruikt toch alle 2 even veel (plusminusongeveer)?

waarom is het eerlijk dat vriend al 400 euro meer verdient dan mij, en maar evenveel moet betalen, met als gevolg dat hij iedere maand van alles kan kopen, kan gooien met het geld, kan weggaan en doen, en ik iedere maand de eindjes aan elkaar moet knopen, nooit iets nieuws kan kopen, en altijd moet thuisblijven wegens geldtekort?
Ik kan er niks aan doen dat ik "maar" een vrouw ben, en niet in het beton kan gaan werken zoals hij, toch?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:33

Mijn vriend verdient meer, maar stelde zelf voor dat we beiden een gelijk bedrag krijgen voor onszelf en de rest op de gezamenlijke. Heel lief dus!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:34

Ik ga even uitrekenen van die 45% van ons inkomen!

Bedankt al voor al jullie tips

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:35

Wij hebben 50/50 afgesproken, das eerlijkste. Maargoed, in de praktijk gaan we erg flexibel met geld om en als we straks een huis kopen gaat alles toch op één hoop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:38

Wij doen ieder de helft, mijn vriend verdient ongeveer 600 euro per maand meer dan mij...
Zo kun je ook nooit geen onenigheid over dingen krijgen en als we een keer weg zijn maakt het niet uit wie er betaalt, daar doen we verder ook niet moeilijk over.
Ik vind het overigens heerlijk om onafhankelijk te zijn en gewoon de helft mee te betalen. Maar dat is natuurlijk ook ieder voor zich.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:38

Als ik 45% doe moet hij 540 betalen en ik 450.
Scheelt wel erg veel denk ik..

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:39

Dat is inderdaad heel reeel van je Sky_as!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:42

Wij storten allebei hetzelfde bedrag, maar ik verdien 350 euro per maand meer. Ik zorg voor het noodpotje en spring bij als er iets niet helemaal uitkomt. Klinkt niet helemaal eerlijk misschien, maar dat ga ik vriendlief niet vertellen }:) Grapje natuurlijk ;) Dat is eigenlijk gaandeweg zo gegroeid. Ik heb jaarlijks een flinke salarisverhoging, mijn vriend niet. Nu loopt het een beetje scheef...

Wij hebben overigens allebei onze eigen rekening nog. Mijn vriend betaalt ook geen cent aan mijn paard trouwens, dat wil ik niet. Het is mijn hobby, daar hoeft hij financieel gezien geen last van te hebben. Qua tijd en aandacht heeft hij er al flink onder te lijden :D

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:48

shirleyp schreef:
Wij storten allebei hetzelfde bedrag, maar ik verdien 350 euro per maand meer. Ik zorg voor het noodpotje en spring bij als er iets niet helemaal uitkomt. Klinkt niet helemaal eerlijk misschien, maar dat ga ik vriendlief niet vertellen }:) Grapje natuurlijk ;) Dat is eigenlijk gaandeweg zo gegroeid. Ik heb jaarlijks een flinke salarisverhoging, mijn vriend niet. Nu loopt het een beetje scheef...

Wij hebben overigens allebei onze eigen rekening nog. Mijn vriend betaalt ook geen cent aan mijn paard trouwens, dat wil ik niet. Het is mijn hobby, daar hoeft hij financieel gezien geen last van te hebben. Qua tijd en aandacht heeft hij er al flink onder te lijden :D

Ik betaal mijn paard inderdaad ook zelf :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:49

Duhelo schreef:
Ik kan er niks aan doen dat ik "maar" een vrouw ben, en niet in het beton kan gaan werken zoals hij, toch?

Hij toch ook niet? En hij heeft dus duidelijk een zware lichamelijke baan, waardoor hij sneller slijt en misschien langer moet doen met zijn spaargeld als hij op zijn 55ste 'op' is.

Ik vind het t eerlijkst lijken, maar wel voor degene die het minste verdient. Hier zou ik degene zijn die het meeste verdient. Nu studeren we alle 2 nog, maar ik werk er per week 20 uur naast en hij niet. En ik ben na dit jaar klaar, terwijl hij nog 1,5 jaar verder moet en daarna 2 masters wil gaan doen.

Als je alleen zou zijn zou je toch ook je uitgaven niet met iemand delen? Ik vind 50/50 het eerlijkst.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:57

Vjestagirl schreef:
Duhelo schreef:

Hij toch ook niet? En hij heeft dus duidelijk een zware lichamelijke baan, waardoor hij sneller slijt en misschien langer moet doen met zijn spaargeld als hij op zijn 55ste 'op' is.

Ik vind het t eerlijkst lijken, maar wel voor degene die het minste verdient. Hier zou ik degene zijn die het meeste verdient. Nu studeren we alle 2 nog, maar ik werk er per week 20 uur naast en hij niet. En ik ben na dit jaar klaar, terwijl hij nog 1,5 jaar verder moet en daarna 2 masters wil gaan doen.

Als je alleen zou zijn zou je toch ook je uitgaven niet met iemand delen? Ik vind 50/50 het eerlijkst.

lichamelijk zware baan valt heel goed mee hoor, in die plaats staan ze meer te babbelen dan ze effectief werken.
ik zelf werk in een dierenspeciaalzaak, deels als knaagdierverantwoordelijke (dus zakken van 25 kilo versleuren met vers materiaal, bakken uitscheppen (deels werk op de knieen,deels boven mijn hoofd) volle zakken vuil materiaal versleuren, zakken voer bijhalen, etc) en deels als winkelbediende (aanvullen rekken, waaronder de rayon hondenvoeding voor mij is, dus ook vrij zwaar lichamelijk) + veel weekendwerk.
hij werkt als mechanieker in betonfabriek, dus voornl sleutelen aan machines, op een heel relaxt tempo.
denk dat we kwa zwaarte van het werk niet echt extreem veel schelen, ik ben meestal meer moe dan hij :D

Daarnaast, als we alles op een pot gooien, zal hij er ook minder aan hebben.
werken met alles op een pot en elk een zelfde drinkgeld vind ik niet eerlijk, met het systeem van elk een percentage van het loon, betaald diegene die het meest verdient iets meer, maar houd iets meer over ook.
stel dat persoon a 1200 netto verdient, en persoon b 1400, en je geeft 40% af, dan zal persoon a 480 euro storten, en persoon b zal er 560 storten
persoon a houd dan nog 720 euro drinkgeld over, persoon b houd er dan nog 840 over, lijkt me wel vrij eerlijk, toch?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:59

1 salaris, 4 mensen en een verzameling dieren. Wij hebben het heel goed verdeeld, Mijn man verdient ze en ik geef ze uit. Strakjes (hoop morgen maar zal er niet inzitten) verdien ik hopenlijk ook en ook dan gaat t op ons beide rekening. Vertrouwen en overleg is alles, geld is bijzaak.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:04

ik heb ook een gezamenlijke rekening met mijn vriend, maar idd ook beide een eigen rekening ernaast.
We hebben eerst berekend wat er elke maand op de gezamenlijke moet staan voor vaste lasten, boodschappen ed en dat eerlijk verdeeld: ik krijg meer stufi dus ik moest eerst meer overmaken, maar hij krijgt tegenwoordig loon voor stage en daarom maakt hij nu meer over. Zo verandert het steeds een beetje door de variabele inkomsten.
Alles voor mezelf, zoals kleren, kosten voor het paard, betaal ik zelf en dat doet hij natuurlijk ook. Dingen die we samen gebruiken kopen we van de gezamenlijke. Gaat prima op deze manier. Mooi overzichtelijk en nooit gezeur over wat de ander aan (''privé'') spullen koopt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:07

Duhelo schreef:
lichamelijk zware baan valt heel goed mee hoor, in die plaats staan ze meer te babbelen dan ze effectief werken.
ik zelf werk in een dierenspeciaalzaak, deels als knaagdierverantwoordelijke (dus zakken van 25 kilo versleuren met vers materiaal, bakken uitscheppen (deels werk op de knieen,deels boven mijn hoofd) volle zakken vuil materiaal versleuren, zakken voer bijhalen, etc) en deels als winkelbediende (aanvullen rekken, waaronder de rayon hondenvoeding voor mij is, dus ook vrij zwaar lichamelijk) + veel weekendwerk.
hij werkt als mechanieker in betonfabriek, dus voornl sleutelen aan machines, op een heel relaxt tempo.
denk dat we kwa zwaarte van het werk niet echt extreem veel schelen, ik ben meestal meer moe dan hij :D

werken met alles op een pot en elk een zelfde drinkgeld vind ik niet eerlijk, met het systeem van elk een percentage van het loon, betaald diegene die het meest verdient iets meer, maar houd iets meer over ook.
stel dat persoon a 1200 netto verdient, en persoon b 1400, en je geeft 40% af, dan zal persoon a 480 euro storten, en persoon b zal er 560 storten
persoon a houd dan nog 720 euro drinkgeld over, persoon b houd er dan nog 840 over, lijkt me wel vrij eerlijk, toch?

En waarom zou jij dat werk dan niet kunnen doen? ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:09

Vjestagirl schreef:
Duhelo schreef:

En waarom zou jij dat werk dan niet kunnen doen? ;)

omdat ik niks van machines ken, ik heb dierenzorgtechnieken gevolgd (met diploma) en hij mechanica (zonder diploma te halen)
ik kan amper een bout van een moer onderscheiden, dusseuh :D (net zoals dat hij amper een cavia van een konijn onderscheid)
Helaas verdien je in de verkoop eenmaal stukken minder ...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:10

Ik vind dat altijd zo raar, dat je gaat verdelen wie wat betaalt. Maar dat zal wel aan mij liggen. Wij hebben beiden een rekening die tevens en/of is. Rekeningen worden gewoon betaald van waar het uitkomt. Sparen gaat op één spaarrekening. Waar het spaargeld vandaan komt, maakt ook niks uit. Als er maar gespaard wordt. Wij wonen nou eenmaal samen dus we delen ook alles samen. Maar misschien zijn wij wel erg simpele zielen :)