[POLL] Tattoo's en piercings aanstootgevend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij problemen met piercings en tattoo's bij een horeca medewerker?

Ja, met beiden
51 (12%)
Met piercings wel, met tattoo's niet (maar niet teveel/te opvallend)
22 (5%)
Met tattoo's wel, met piercings niet (maar niet teveel/te opvallend)
4 (0%)
Geen van beiden (maar niet teveel/te opvallend)
203 (48%)
Piercings, tattoo's, veel of weinig, mij maakt het niet uit
137 (32%)

Totaal aantal stemmen: 417

Magrathea

[POLL] Tattoo's en piercings aanstootgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:39

Hey!

Ik werk dus in de horeca, en krijg elke keer weer te horen van mijn werkgever dat ik mijn traguspiercing uit moet doen (wat niet kan), dat ik mijn neuspiercing niet in mag (die ik nu daardoor kwijt ben geraakt -.- ) en dat ik mijn tattoo op mijn pols moet bedekken. Gisteren werd ik nota bene terug gestuurd naar de kleedkamer terwijl het al best druk was om een bloes met lange mouwen aan te trekken, omdat mijn tattoo zichtbaar was.. Het is trouwens een tattoo die rond mijn pols gaat en ca. 1-2 cm breed is, en is gewoon een soort van kringelend dingetje, niet iets aanstootgevends ofzo (althans niet dat ik me kan voorstellen :') )

Dan denk ik echt, sorry hoor, maar we leven in 2012. Tattoo's zijn echt onderdeel van het straatbeeld. Ik snap dat het niet netjes staat als ik op een chique diner moet lopen en er prijkt een ringetje in mijn neus, maar waar ik de laatste tijd vooral werk is op concerten. En ik kan je vertellen dat zeker de helft van de bezoekers zelf ook voorzien is van één of meerder piercings of tattoos :') Dus wat is het probleem nu precies?

Ik heb meerdere collega's die dus wel eens gezeur hebben met hun tattoo's of piercings. Er is zelfs een meisje die een tattoo op haar hart heeft, en haar bloesje viel een beetje open, deze tattoo was te zien, en daar werd dus wat van gezegd. (Ze heeft hier trouwens terecht op gereageerd met 'Sorry hoor, maar waarom kijk je eigenlijk in mijn bloes? ' :') )

Vraag is dus: wie van jullie beleeft er daadwerkelijk aanstoot aan een medewerker in de horeca met een (kleine) tattoo of piercing? Hygiëne vind ik trouwens geen argument voor piercings, want dames mogen wel 1 kleine oorbel dragen en dat is net zo onhygiënisch, zo niet minder. En ik heb het ook niet over helemaal onder hangen met piercings en tattoo's :')

Dus stem en licht toe! :) Alvast bedankt!

GeneralFlynn

Re: [POLL] Tattoo's en piercings aanstootgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:45

Ik werk in een hotel, daar mogen we geen zichtbare tattoos en gezichts piercings hebben.
Ik vind het zelf niet erg, maar dan met mate.
Een serveerster behangen met ringen en staafjes vind ik storend, net als tattoos in het gezicht of de nek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:49

Tinkerloos schreef:
Ik werk in een hotel, daar mogen we geen zichtbare tattoos en gezichts piercings hebben.
Ik vind het zelf niet erg, maar dan met mate.
Een serveerster behangen met ringen en staafjes vind ik storend, net als tattoos in het gezicht of de nek.

Daarom zeg ik ook, niet teveel :j ik vind mijn knopje in mijn neus en mijn ringetje in mijn oor (die je meestal niet ziet omdat er een lok voor hangt) niet storend...

Doe jij serveerwerk?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:52

Ik ben het wel met je baas eens..

Piercings en tattoo's geven toch een bepaald onverzorgd/onhygienisch beeld af.. :j
In welke vorm dan ook.

Ik vind oorbellen wel weer een ander verhaal, dat is gewoon omdat dat het beeld is wat de mens normaal vind..

Piercings en tattoos geven een bepaald vooroordeel af (zeker niet altijd terecht, maar toch is het zo).
Ik heb mijn neuspiercing eruit moeten halen omdat ik in de horeca ging, had ik trouwens ook geen probleem mee.. Wilde er toch al vanaf..

Maar goed, ik vind dat je baas dus in zijn gelijk staat.. Ik zou precies hetzelfde hebben gezegd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:54

Nou Nancy, iedereen die piercings heeft van zichzelf weet juist dat het hygiënischer is dan oorbellen in de meeste gevallen :j juist vanwege vergrote kans op ontstekingen moet je het vaker verzorgen. Zelfde geldt voor tattoos.

Dan zou ik dus ook niet mogen werken met de uitslag op mijn arm (bijwerking van medicijnen). Daarbij had ik zelf gevraagd of ik een bloes aan mocht omdat ik me er niet prettig bij voelde, maar daar werd niks van gezegd..

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:56

I love tatts, hoe meer hoe beter en stoor me er totaal niet aan! Piercings met mate maar ik vind de hygiëne regel niet echt op gaan (al helemaal niet voor tatts)

Princeps

Ik vind de situatie die je beschrijft echt niet aanstootgevend hoor :n ik zou er zeker geen probleem mee hebben.
Maar dat kan komen omdat ik zelf ook tattoo's wil... ik zie alleen het onhygienische van tattoos niet in?

_Mas

Ik heb een paar oorbellen (10 stuks + rookpiercing) en dat is voor mijn huidige werkgever een struikelblok geweest tijdens mijn aanname. (Toen een keer een stukje van één van mijn tatoeages zichtbaar was heeft het hele kantoor me twee week zwaar gechoqueerd aangekeken. Stelletje conservatievelingen)

Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met wat voor lichaamsversiering dan ook. Sommigen dragen sieraden zoals kettingen, armbanden, horloges etc. 'Wij' (even generaliseren, lekker!) dragen tatoeages en piercings als sieraad.
Als er door een werkgever onderscheid gemaakt wordt vanwege piercings, moeten alle andere medewerkers met 'gewone' oorbellen (ook een piercing tenslotte) ook de boel er uit halen.. Toch?
Ik vind het veel belangrijker dat een (horeca)medewerker goed om zijn of haar hygiëne denkt en er verzorgd gekleed uitziet, plus zich klantvriendelijk gedraagt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:57

Ik vind het niet aanstootgevend als gast zijnde nee...

...Maar ik ben zelf werkzaam in de horeca en ik vind het ook niet horen. Net zoals je je haar vast doet, je horloge af, nette schoenen aan, gaan ook piercings uit en worden tattoos bedekt. Voor mij valt dat allemaal onder het deel persoonlijke verzorging en presentatie.
Het gáát helemaal niet om aanstootgevendheid, het gaan om uitstraling en hygiëne. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:57

_Nancy schreef:
Ik ben het wel met je baas eens..

Piercings en tattoo's geven toch een bepaald onverzorgd/onhygienisch beeld af.. :j
In welke vorm dan ook.

Ik vind oorbellen wel weer een ander verhaal, dat is gewoon omdat dat het beeld is wat de mens normaal vind..

Piercings en tattoos geven een bepaald vooroordeel af (zeker niet altijd terecht, maar toch is het zo).
Ik heb mijn neuspiercing eruit moeten halen omdat ik in de horeca ging, had ik trouwens ook geen probleem mee.. Wilde er toch al vanaf..

Maar goed, ik vind dat je baas dus in zijn gelijk staat.. Ik zou precies hetzelfde hebben gezegd.

Vind je dat echt??

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:58

Dat kan wel zo zijn :)

Maar het geeft wel een bepaald idee af voor de meeste.
'Vroegaahh' waren piercings en tattoo's voor agressieve mensen of van die ruige motor muizen die er regelmatig op lossloegen :+

Nu is dat natuurlijk niet meer zo, maar het idee/vooroordeel is er nog steeds.

In de horeca horen piercings en tattoos gewoon niet zichtbaar te zijn :j
Ik vind wel als je nou een knopje in de neus hebt of een extra gaatje in je oor hebt, dat dat nog wel net kan.. Maar verder.. :n

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:59

_Mas schreef:
Vind je dat echt??

Nee, maar gasten wel :)
Ik kan piercings en tattoos wel hebben hoor, maar ik snap het standpunt vanuit de gasten ook wel :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:00

_Esther_87_ schreef:

...Maar ik ben zelf werkzaam in de horeca en ik vind het ook niet horen. Net zoals je je haar vast doet, je horloge af, nette schoenen aan, gaan ook piercings uit en worden tattoos bedekt. Voor mij valt dat allemaal onder het deel persoonlijke verzorging en presentatie.
Het gáát helemaal niet om aanstootgevendheid, het gaan om uitstraling en hygiëne. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

_/-\o_ Zo denk ik er ook over :) :j

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:01

Dan één lijn trekken, ook die eruit, zijn zoals gezegd ook piercings. Maar misschien moet nl zijn denkbeeld eens aanpassen ipv de mensheid oude gewoonten terug op willen leggen

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:01

Hmm, nee het zou mij persoonlijk niet veel uit maken in de Horeca. Vind schone handen dan veeel belangrijker oid.

Vind het dan wel weer een discussiepunt bij leerkrachten, zorg en hulpverlening etc.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:03

_Nancy schreef:

De mens? Dat is wat JIJ normaal vindt, wat overigens prima is hoor ;) Ik heb de laatste optie gestemd. Totaal geen problemen mee. Men moet lekker zelf weten wat ze piercen of laten tatoeëren :) Het wordt door bepaalde branches als niet representatief ervaren, maargoed...dat vind ik ook een beetje achterhaald.

Uitstraling vind ik ook een nogal subjectief begrip. Iemand met b.v. een neuspiercing kan een veel positievere uitstraling hebben dan iemand zonder. Dat is geheel per persoon verschillend en werkt ook twee kanten op.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:03

Haha ik vind dat altijd zo'n bijzondere opvatting. Wat Magrathea (jeetje was even in de knoop met je naam :o ) al zegt moet je juist goed voor je piercings en tattoos zorgen om ontstekingen te voorkomen. Maar zoals mensen met een passie voor lichaamsversieringen respect hebben voor de mensen die er niks mee hebben, kan dat toch ook andersom zo zijn? Als je het ver wilt doordrijven is het verbieden van tat's en piercings een 'rem' (kom even niet op het goede woord) op de vrijheid van meningsuiting... :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:04

Aanstootgevend vind ik eigenlijk een verkeerde benaming.
In onze cultuur passen tatoeages en piercings nu eenmaal niet in het beeld dat mensen hebben van nette, beleefde en goed verzorgde mensen. Wil je je klanten allemaal tevreden houden, dan zul je dus ervoor moeten zorgen dat je personeel er zo netjes mogelijk op staat. Vooral voor de oudere generatie.
En dan ligt het er natuurlijk wel aan wáár je werkt; in een chique hotel, of in een discotheek, dat is nogal een verschil.
Maar het verschil tussen kleine en grote piercings, en tussen tatoeages van een klein lief vlindertje en een grote doodskop; sja, als je er ééntje verbied dan moet je ze allemaal verbieden, anders krijg je weer gezeur over waar de grens ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:04

_Nancy schreef:
In welke vorm dan ook.

Tja en dat vind ik dus vreemd ... hoe kan iets als een piercing onhygiënisch zijn? Als dat zo was dan zouden die er niet lang in blijven zitten. Alsof iemand zonder een garantie is dat die goed verzorgd is en netjes na een toiletbezoek handen wast (want dat doen veel mensen toch echt NIET).

Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen gewend is aan piercings/tattoo's en daar dus liever niet mee geconfronteerd wil worden. Ook al leven we in 2012, voor veel mensen zijn tattoo's/piercings nog steeds iets wat "hoort" bij asociaal tuig. Maar om het af te schuiven op onhygiënisch vind ik heel vreemd, want dat botst met elkaar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:05

XoNo schreef:
De mens? Dat is wat JIJ normaal vindt, wat overigens prima is hoor ;) Ik heb de laatste optie gestemd. Totaal geen problemen mee. Men moet lekker zelf weten wat ze piercen of laten tatoeëren :) Het wordt door bepaalde branches als niet representatief ervaren, maargoed...dat vind ik ook een beetje achterhaald.

Uitstraling vind ik ook een nogal subjectief begrip. Iemand met b.v. een neuspiercing kan een veel positievere uitstraling hebben dan iemand zonder. Dat is geheel per persoon verschillend en werkt ook twee kanten op.

Ligt trouwens ook wel in wat voor horeca gelegenheid je werkt :j

Naja goed, ik heb een horeca opleiding gedaan en daar leren wij ook dat zulke dingen niet mogen.. :)
Het zit er bij mij dus best wel behoorlijk ingebakken, vandaar ook mijn mening.

Als ik zelf tattoos en/of piercings zou hebben, zou ik er waarschijnlijk ook wel anders over denken..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:06

idinn schreef:
Tja en dat vind ik dus vreemd ... hoe kan iets als een piercing onhygiënisch zijn? Als dat zo was dan zouden die er niet lang in blijven zitten. Alsof iemand zonder een garantie is dat die goed verzorgd is en netjes na een toiletbezoek handen wast (want dat doen veel mensen toch echt NIET).

Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen gewend is aan piercings/tattoo's en daar dus liever niet mee geconfronteerd wil worden. Ook al leven we in 2012, voor veel mensen zijn tattoo's/piercings nog steeds iets wat "hoort" bij asociaal tuig. Maar om het af te schuiven op onhygiënisch vind ik heel vreemd, want dat botst met elkaar.

Het IS ook niet onhygienisch :)
Maar zo oogt het wel,, ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 01:08

_Esther_87_ schreef:

Ik snap wat je bedoelt :j maar volgens mij denk je nu meer richting het restaurant wezen. Toen ik terug werd gestuurd stond ik jassen aan te nemen en zou ik even daarna naar de bar verhuizen om bestellingen à 20 bier aan te nemen :') Sorry, maar die figuren kunnen er dan echt niet mee zitten (denk ik).

Gaan ze dan ook iemand niet laten werken als die een joekel van een puist op zijn wang heeft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:08

Het óógt onhygiënisch inderdaad. Voorbeeld: soms zie je mensen met zo'n piercing iets boven de mond.. nou, ik vind dat altijd op een dikke wrat lijken _O- Bah!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:09

Maar om even realistisch te zijn: we weten toch allemaal dat mensen dit aanstootgevend kunnen vinden en dat veel werkgevers niet willen dat deze zichtbaar zijn op de werkvloer? Ik heb zelf ook een tatoeage op mijn pols (binnenkant) en ook niet groot, maar ik houd er ALTIJD rekening mee als ik ergens heen ga waarvan ik het idee heb dat het misschien niet op prijs gesteld wordt dat ik of lange mouwen draag of een armband of horloge om heb. Dit wist ik al voordat ik er eentje liet zetten.
En ik neem aan dat jou dit ook wel duidelijk was voordat je ergens ging solliciteren, of toen je er eentje (tattoo of piercing) liet zetten terwijl je bij deze werkgever werkzaam was.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:10

Oh, maar ik begrijp de hele regel wel hoor ;) Wat 8nnemiek al aangeeft, wil je je klanten tevreden houden, dan moet je personeel er op een dergelijke manier bijlopen waar zo min mogelijk mensen zich aan storen. Er zijn helaas nog steeds hordes mensen die piercings en tatoeages verbinden met asociaal of onhygiënisch. Ik vind het achterhaald en idioot, maar had ik een horeca bedrijf dan had ik dezelfde regels gehanteerd :D Oh en ook ik heb piercings en tatoeages ;) Ben ik even blij met mijn baan zonder face to face klantcontact :D