Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:02

Ik ben op zoek naar mensen die voor het krijgen van hun hypotheek hun ouders hebben ingeschakeld voor het garant staan. Hoe is dit in zijn werk gegaan?

Wij zitten nu gehuurd maar hebben een heel leuk koophuisje op het oog. Mijn vriend heeft een prima inkomen, maar niet genoeg om de hyptoheek rond te krijgen. Ik studeer deze zomer af en kan dan op zoek naar werk. Mijn ouders willen voor het verkrijgen van de hypotheek wel voor een aanvullend (/mijn) deel garant staan. Wij huren nu een woning van 650 exclusief, dus qua hypotheek moet dit ook lukken. De hyptoheek zal maximaal uitkomen op 200.000 euro.

Wie kan mij helpen? :)

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:04

Heb je hier al met iemand over gesproken of dat allemaal nog wel mag?
Toen wij anderhalf jaar geleden onze hypotheek gesprekken hadden werd er bij verschillende banken namelijk heel erg moeilijk over gedaan en was het allemaal niet echt mogelijk.
En nu met een nog moeizamere financiele situatie, kan ik me voorstellen dat banken eigenlijk alleen nog maar moeilijker gaan doen...

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:05

Stipje, wij gaan waarschijnlijk ook op een niet standaard manier de hypotheek regelen. Mijn vriends ouders willen ons het geld lenen, maar ik heb ook nog geen idee hoe alles moet. Hypotheek via de bank komen wij niet voor in aanmerking en omdat ik hoogstwaarschijnlijk nog 6 jaar moet studeren zit dat er de komende tijd ook niet in, wij willen kopen omdat dat veel goedkoper is dan huren. Beetje normale kamer waar je met twee man kan wonen zit op 900 euro per maand exclusief. Hypotheek op het huisje dat we op het oog hebben zou zo'n 500 euro per maand worden, veel goedkoper dus.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:08

500 euro hypotheekkosten voor een hypotheek van 2 ton is vrij optimistisch gedacht, zelfs als je flexibele rente neemt.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:10

Bij ons zou in eerste instantie ook mijn schoonouders garant staan, maar tegenwoordig doen ze hier heel moeilijk over.
Dus het is ergens wel mogelijk, maar of ik het aanraad? nee

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:14

Ik heb al wel advies in mogen winnen, en gezien de financiële situatie van mijn ouders is het aannemelijk dat een hypotheekverstrekker hier over zou willen praten. Er zijn echter maar een klein aantal verstrekkers die dit doen, niet alle banken doen dit.
Het zou ook niet voor lange termijn zijn, maar een hypotheek voor de looptijd van 5 jaar en deze daarna oversluiten naar een 'normale' situatie.

Odetteke schreef:
500 euro hypotheekkosten voor een hypotheek van 2 ton is vrij optimistisch gedacht, zelfs als je flexibele rente neemt.

Dit is niet van mijn situatie hoor := was het maar zo'n feest haha!

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:14

Garant staan doen ze niet meer.
Dit omdat er (onder bepaalde voorwaarden) toch onderuit gekomen kon worden.
Jouw ouders zullen (voor een gedeelte) verantwoordelijk zijn voor de schuld.
Dit houdt in, dat als jullie niet meer betalen, ze bij jouw ouders aankloppen.

Wat wel kan, is dat jouw ouders een gedeelte aan jullie lenen.
Dan moeten ze dit geld al wel op de bak hebben staan.
Of dat hun de overwaarde van jullie huis gaan gebruiken voor jullie huis.
Het nadeel is wel... wat als jouw ouders hun huis willen verkopen.. dan kan er een probleem zijn.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:17

@TS
Je hebt zeker geen idee hoeveel het oversluiten kost?
Weer naar de notaris enz.... dat is best prijzig.

En echt... wij hebben het geprobeerd, maar dit kon alleen maar via allemaal "rare" constructies.
En alleen als ze (indien wij niet meer zouden betalen) de volledige schuld van het huis kunnen claimen bij de ouders.
Dit wilde wij (en onze ouders) niet.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:18

Brainless schreef:
@TS
Je hebt zeker geen idee hoeveel het oversluiten kost?
Weer naar de notaris enz.... dat is best prijzig.

En echt... wij hebben het geprobeerd, maar dit kon alleen maar via allemaal "rare" constructies.
En alleen als ze (indien wij niet meer zouden betalen) de volledige schuld van het huis kunnen claimen bij de ouders.
Dit wilde wij (en onze ouders) niet.


Jawel, ik heb mij verdiept in wat oversluiten kost. Maar dit geeft aan dat ik mijn ouders hier ook niet mee wil belasten, ik wil zodra het kan op eigen kracht de hypotheek regelen. Vandaar dat ik het niet iets voor de lange termijn wil laten zijn, maar alleen om nu onze droom te kunnen verwezelijken.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:19

Kijk je bij het nemen dan alleen naar de hypotheeklasten /huurverschil?
De gemeentelijke heffingen zijn vele malen hoger bij een koopwoning. Het huis moet zelf onderhouden worden , dus een reserve voor onderhoud zou wel wenselijk zijn.
Er komen verzekeringen bij, die je met een huurhuis niet hebt (opstalverzekering)
Een hypotheek van 2 ton is een schuld van???
En ik ben het met odetteke eens dat 500 euro dan hoogstwaarschijnlijk niet de netto hypotheeklast wordt.
Wat aardig als de ouders garant willen staan TS . Maar of het verstandig is in deze moeilijk tijd....

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:20

Citaat:
Borg staan / Garant staan

Ouders kunnen borg staan voor je bij de hypotheekverstrekker. Hierdoor loopt de geldverstrekker minder risico en kun je net wat meer lenen dan als je ouders niet borg zouden staan. Een aantal hypotheekverstrekkers speelt hier op in met speciale producten: De Rabobank met de generatiehypotheek, Obvion met de startersbox en Florius met het Florius Startplan.

Je ouders moeten zich realiseren dat de bank bij hun aanklopt als jij de verplichtingen niet meer kunt nakomen. De fiscus ziet eventuele betalingen van de ouders als gift, en heft daarover boven de vrijstelling belasting. Borg staan kan ook nadelig uitpakken voor je ouders als zij duurder willen gaan wonen. Het bedrag waarvoor ze borg staan, kunnen ze zelf niet meer lenen.

Als jullie niet meer kunnen (of willen) betalen komen ze voor het hele bedrag aankloppen bij je ouders!!!
Indien je ouders dan betalen moet hier extra belasting (schenking!) betalen.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:26

Wij zin ook de lopende molen in geweest met het proberen te krijgen van een garantstelling van mijn schoonouders, maar als er maar een tikje verkeerd zou gaan zouden mijn schoonouders voor alle kosten opdraaien.
en daarbij komt ook dat een hypotheek van 2 ton zeker niet op €500 maandlasten komt..

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:28

Ik weet niet waar jullie die 500 vandaan halen maar dat heb ik hier niet neergezet hoor??? Ik betaal nu 650 huur en weet ook wel dat dit hoger zal worden. Geeft verder ook niet!
Ik woon al 4 jaar samen en we hebben nog nooit in het rood gestaan, of dat we iets niet hebben kunnen betalen.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:29

@TS: Wij weten dat je dat nooit hebt gebruikt, dat het vele malen hoger ligt als die €500.
Maar wij bedoelen ermee, dat een huis kopen hogere posten met zich meebrengt als een huurhuis.
Niet alleen qua maandlasten, maar ook qua onderhoud,verzekeringen enz.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:30

odetteke schreef:
500 euro hypotheekkosten voor een hypotheek van 2 ton is vrij optimistisch gedacht, zelfs als je flexibele rente neemt.


2 ton is ook veel meer geld dan wat wij als hypotheek willen :P. Maximum hypotheek zal zo'n 60.000 zijn, het huisje zelf kost 70.000 en we brengen al wat spaargeld mee om af te betalen.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:31

Amaryllis schreef:
Ik weet niet waar jullie die 500 vandaan halen maar dat heb ik hier niet neergezet hoor??? Ik betaal nu 650 huur en weet ook wel dat dit hoger zal worden. Geeft verder ook niet!
Ik woon al 4 jaar samen en we hebben nog nooit in het rood gestaan, of dat we iets niet hebben kunnen betalen.


Die 500 hebben ze waarschijnlijk van mij, dat is wat ik en mijn vriend hebben berekend aan hypotheekkosten voor een hypotheek van 60.000

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:31

SteffiiY schreef:
@TS: Wij weten dat je dat nooit hebt gebruikt, dat het vele malen hoger ligt als die €500.
Maar wij bedoelen ermee, dat een huis kopen hogere posten met zich meebrengt als een huurhuis.
Niet alleen qua maandlasten, maar ook qua onderhoud,verzekeringen enz.


Oh zodoende :)
Ja dat weet ik en daar ben ik mij van bewust, maar aangezien ik op korte termijn kan gaan werken (en dus voor een stuk meer inkomen ga zorgen) is dat geen probleem/bedreiging.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:33

Aha :j
Alleen wat is op korte termijn? en hoe wil je het met je ouders gaan regelenen in die garantstelling?

Het is namelijk wel zo, dat je ouders dan ook de helft van de hypotheek betalen(als je 50%garantstelling neemt), hierover word belasting betaald en ben je dus altijd meer kwijt al zou je de hypotheek op je eigen naam hebben.

Ik begrijp dat je nu nog op school zit, en dat je nou eenmaal geen eigen hypotheek kunt nemen.
Maar als ik dan de keuze zou hebben, zou ik toch kiezen voor het wachten met een koophuis voordat je beide een baan hebt.
Wij wilden ook heel graag samenwonen ook al zat ik nog op school, maar dit kwam mijn schoonuders zo duur te staan en zoveel gedoe dat het gewoon niet ging werken.
Dus hebben wij gewacht tot ik ook een baan had en een hypotheek kon nemen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:36

SteffiiY schreef:
Aha :j
Alleen wat is op korte termijn? en hoe wil je het met je ouders gaan regelenen in die garantstelling?

Het is namelijk wel zo, dat je ouders dan ook de helft van de hypotheek betalen(als je 50%garantstelling neemt), hierover word belasting betaald en ben je dus altijd meer kwijt al zou je de hypotheek op je eigen naam hebben.

Ik begrijp dat je nu nog op school zit, en dat je nou eenmaal geen eigen hypotheek kunt nemen.
Maar als ik dan de keuze zou hebben, zou ik toch kiezen voor het wachten met een koophuis voordat je beide een baan hebt.
Wij wilden ook heel graag samenwonen ook al zat ik nog op school, maar dit kwam mijn schoonuders zo duur te staan en zoveel gedoe dat het gewoon niet ging werken.
Dus hebben wij gewacht tot ik ook een baan had en een hypotheek kon nemen.


Nog 5 maanden, dan ben ik 100% beschikbaar voor de arbeidsmarkt :) Het huis wat nu te koop staat voldoet 100% aan onze wensen, hier in het dorp en in hele goede staat. Het is zo jammer dat het niet een half jaar later is, dat zou alles wel veel makkelijker maken!

Ik heb nog niets met ouders besproken over percentages, het topic was meer informatief bedoeld :)

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:36

Aha :j
Ik begrijp het..

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:48

Je hebt niet alleen de kosten voor de hypotheek 9rente +aflossing), maar ook een (vaak dure) levensverzekering.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:23

Zo, mijn mond valt open. Huisje voor 70.000? Welke regio is dat? Bij ons betaal je dat voor een garagebox..

Ik heb gister het hele traject afgesloten, heb eindelijk de sleutel. Omdat hier in de omgeving de huizen aardig prijzig zijn en ik alleen ben, boden mijn ouders ook aan om garant te staan. Heb een financieel adviseur ingeschakeld en garant staan was gewoon nergens meer mogelijk he?! Uiteindelijk heb ik het allemaal rondgekregen met een starterslening van 30.000 euro, misschien doet jullie gemeente dat ook?

Anders zou ik toch dat halve jaartje even wachten. Voor zo'n korte tijd zijn het de oversluitkosten niet waar. Imo dan :).

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Ouders die garant staan voor (een deel van) je hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:31

Leuk dat je aan het kijken bent voor een huisje! Soms doen zich nou eenmaal kansen voor op een moment dat je van te voren niet helemaal verwacht had. Als dit het huis is van je dromen zie ik niet in waarom je niet mag bekijken / berekenen of en hoe het kan. Garant staan van ouders is tegenwoordig inderdaad heel moeilijk, en als het al kan, moet je je ook afvragen of je het wel moet willen (zoals bovenstaand al beschreven).

Afhankelijk van de financiele situatie van je ouders is er ook de mogelijkheid om te schenken, belastingtechnisch is dit vaak de gunstigste constructie. Je mag belastingvrij eenmalig € 24000 schenken en als het om een woning gaat mag dit zelfs tot 50.000 euro. Je ouders moeten dit dan natuurlijk wel op de bank hebben en willen doen. Je kunt dan onderling evt. een lening afsluiten waarin jullie het bedrag aflossen aan je ouders.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:02

Als je ouders garant staan, krijg je ook geen NHG. Dus geen lagere rente etc. Ik zou er maar eens goed over nadenken of dit is wat je wilt, en het risico dat je voor je ouders meebrengt.

hel1

Berichten: 855
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groningen, Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:14

Zit/zat in dezelfde situatie al TS. Een huis op het oog, maar net niet het volledige bedrag kunnen lenen, ben bij verschillende hypotheekverstrekkers geweest, maar er zitten nogal wat nadelen aan zoals ook al deels hier beschreven. Ten eerste geen NHG krijgen,. Ten tweede, niet alle hypotheekverstrekkers werken met garant staan (Rabobank wel, ING niet). Ten derde, je moet (vaak) zelf 85% van het te lenen gedrag kunnen bekostigen.

Uiteindelijk hebben wij het opgelost met een schenking van ouders kant.

Brainless schreef:
Wat wel kan, is dat jouw ouders een gedeelte aan jullie lenen.


Dat kan officieel niet, je zit namelijk al aan het maximale bedrag wat je mag lenen door je hypotheek. Als je meer zou mogen lenen, zou je ook een hogere hypotheek kunnen krijgen en dus zelf het huis bekostigen.