Hoe postiever worden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crownjumper
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Duitsland

Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:10

De laatste tijd heb ik het gevoel dat ik erg negatief ben ingesteld.Als ik iets wil gaan doen of ondernemen dan blokkeer ik gelijk door te zeggen ''nee dat gaat niet daar heb ik het geld niet voor'' of waarom gaat dat me lukken.Denk bijvoorbeeld aan rijbewijs halen, een bepaalde cursus die ik wil volgen.
En dan ook met vervelende dingen worden geconfronteerd zoals vele rekeningen in 1keer ontvangen, de hoefsmid niet meer kan komen enz,enz,enz.Maar ik heb ook het idee dat als je negatieve dingen denkt, je nog meer negativiteit aantrekt.

Mijn negatieve instelling heeft denk ik te maken met meerdere traumatische ervaringen (in het verleden) waarvan mishandeling nog wel het minst erge waren.Ik heb hiervoor 3 emdr sessie gehad en dit heeft zo goed geholpen, om de situaties een plekje te kunnen geven.Maar ik hou toch nog een negatieve instelling. Aaarrggghhh. Vooral het gevoel van een geen thuis te hebben vind ik lastig, ik woon ergens maar ben er niet thuis, zo voelt het.

Wat ik eraan probeer te doen is fietsen, mediteren en werken(dit zorgt voor afleiding) .Graag zou ik van dingen willen dromen en ze dan ook kunnen waarmaken.Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit topic wil zeggen, maar het was wel prettig om het even van me af te schrijven.

****Kan iemand even mijn negatieve instelling weg toveren?**** *\o/*

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:12

Ergens het geld niet voor hebben staat toch niet gelijk aan het hebben van negatieve gedachten?
Is alleen maar realistisch.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:13

Helaas, geen toverstafje hier.. Misschien helpt het om elke dag positieve dingen van die dag op te schrijven, zodat je daar de nadruk op legt. Of nog een EMDR-sessietje er tegenaan gooien? Succes!!

Melisjee

Berichten: 8755
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:15

Goof, er is een verschil in denken dan: 'Oh oliebol wat ben ik toch stom, dat ik geen geld opzij heb gelegd voor die rijlessen, ik ben echt stom bezig' en 'Stom zeg, maar dit leert me dat ik in 't vervolg geld opzij moet zetten en dan kan ik volgende maand een les nemen.'

Bijvoorbeeld. Het eerste is negatief, het tweede pak je het makkelijker op en zie je het voor iets positiefs: een leermoment voor de volgende keer.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:17

Ik denk dat je die negatieve gedachtes niet in een keer weg kunt halen, wat je wel kunt doen is als je er 1 hebt voor jezelf oplossingen bedenken. Heb je ergens geen geld voor, bedenken hoeveel geld je iedere maand opzij zou kunnen zetten en bedenken wanneer het wel zou kunnen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:18

Als je jezelf betrapt op een negatieve gedachte, probeer dan een positieve gedachte te verzinnen. Maar eigenlijk kan je beter naar een maatschappelijk werker gaan, als je er echt vanaf wil, want de theorie erachter en dat hele veranderingsproces is te uitgebreid om hier even neer te zetten. :)

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:21

Stel realistische doelen. Die cursus volgen, dat moet je gewoon doen hoor. Gewoon rustig, op jouw tempo (een thuiscursus misschien? Doe ik ook :)).

Rekeningen komen hier ook sneller dan dat ik de centjes verdien, en daar wordt ik ook héél down van.
En over het algemeen ben ik ook vrij negatief, ik kan dit en dat niet, maar als ik eerlijk ben heb ik er vaak gewoon niet het geduld voor.

Je moet proberen in alles het positieve te zien. Probeer minstens elke dag iets te doen, wat jij als positief ervaart.

En als je een dipje hebt, mag je me altijd PB'en!

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:23

Ik ga dit even mee volgen. Ik denk ook graag erg negatief. Bij mij is het niet door dingen die ik meegemaakt heb, maar een erfelijke eigenschap.

Als mijn vakantie bv begint of het weekend dan denk ik wel van, o fijn eindelijk vrij. Maar dat word gelijk overschaduwd door de gedachte van, o oliebol het is ook weer zo voorbij.

Even als voorbeeld genomen, maar zo denk ik bij heel veel dingen, waardoor ik alles voor mijn eigen al verpest.
Dus tips kan ik je helaas niet geven, ik ben ook nog op zoek naar de gouden tip.

Amaretto27

Berichten: 2283
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:03

Vind het al goed van je dat je EMDR-sessies hebt gevolgd!
Ik denk dat je bij jezelf gewoon eerst een knop om moet gaan zetten. Vraag je eens af waarom je die negatieve gedachten hebt. En ga dan kijken wat je er zelf aan kunt doen.

Hvelreki

Berichten: 5467
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:21

Je verdiepen in Mindfulness? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is het eerste dat in me opkwam toen ik je post las.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:05

Ik denk bijna altijd wel positief.. Soms niet hoor, want het blijft natuurlijk wel heul moeilijk in sommige situaties..

Maar als iets nu niet kan, bijvoorbeeld door geld, kan het wel een andere keer.. :j
Komt het nu niet, komt het later wel :j

En inderdaad, blijf realistisch,, maak je zelf kleine, makkelijker haalbare doelen.
Heb je die behaald? Ga je weer een stapje verder.
En natuurlijk blijven belonen als je iets hebt gehaald :D

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:35

Ik ga je vanavond even PB'en :)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:40

Het lijkt z'n beetje of je mij omschrijft

Heb een heel rot (zacht uitgedrukt) verleden
En op het moment ervaar ik alleen maar stress lichamelijke klachten door de stress

negatief nergens meer zin in hebben enz enz

ik reageerd vanavond wat uitgebreider

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:40

Louyse Hay is een schrijver, een echte aanrader.

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:47

(makkelijk gezegd)

Kijk niet naar wat je niet kan maar juist wat je wel kan.

Jij kan rekening betalen. Jij kan een paard houden.

Jou gedachtegang zou eigenlijks iets anders gaan denken,nl positiever enkel dat gaat niet zo heel makkelijk.
Begin met kleine dingen positief te maken,kijk naar wat je wel lukt en breid dat uit.

Wil je paard vandaag niet hoog springen? Geen paniek,jij begrijpt je paard en gaat wat anders doen ipv dat je gaat denken '' aaah ik kan niet eens mijn knol over een hindernis krijgen,muts dat ik ben''
Het is een apart voorbeeld maar wel een herkenbare. :+
Mag ook een ander voorbeeld zijn ts,iets waar je jezelf in herkent en bekijk dat eens vanuit een ander oogpunt.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:11

Wat je uitzend komt in 3 voud bij je terug, let dus op met wat je uitzend.Wat ook goed werkt is de spiegeloefening, iedere keer als je er langs loopt en er in kijkt dan zeg je hard op.Zo wat zie jij er goed uit.En zo is dat met veel dingen,bv bij het wakker bedanken dat je er bent, en dat je een geweldige dag te gemoet gaat.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:30

Ik had ook een negatieve denkwijze maar inmiddels na jaaaren wordt het eindelijk wat positiever :) Eerst moet je er eigenlijk achter komen waar het vandaan komt en beseffen dat alles erom draait wat je jezelf aan praat. Jij bepaald je eigen gedachtes en die maak je zelf negatief, dan kunnen ze dus ook positief. Maar iets wat al jaren op een bepaalde manier gaat is moeilijk te veranderen dus er gaat tijd overheen om positief te leren denken. Denk dat het handig is om iets van een coach oid te zoeken die je gaat helpen bij dit proces. Hij/zij wijst je op punten waar het fout gaat waar je het zelf vaak niet eens door hebt. Ook boeken lezen over zelfbeeld enz. is een goede tip.
Succes!

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:58

marleen_usar schreef:
Louyse Hay is een schrijver, een echte aanrader.



Is zij ook niet die van 'Je kunt je leven helen'??

_/-\o_ _/-\o_
Dat boek is echt gewéldig

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:59

Ja dat is zei,maar Wayne Dyer is ook geweldig.Louyse Hay heeft mij van mijn spierreuma af geholpen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:06


marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:07

Tel je zegeningen, dat kan al een stuk schelen.

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:12

Wat mij heel goed help.
En het valt echt niet altijd mee.
Worstel er zelf ook nog dagelijks mee.
Maar het gaat steeds beter.
Is bij elke negatief iets, iets positiefs bij zoeken.
Ook al is het maar heel klein.
Probeer gewoon aan zo iets, iets leuk of goeds te koppelen.
Zo dat het leed om het zo maar even te noemen meer draag baar te maken.
De tip ik een paar maanden geleden heb gehad van mijn therapeute.
Is om je mp3 speler op te zetten.
En ik moet zeggen bij mij werkt het echt.
Probleem is nu wel dat ik bijna de hele dag me mp3 speler op heb als ik buiten ben :') .
Thuis heb ik gewoon de radio of de lap top aan staan met muziek.
Maar goed.
Moet zeggen sinds dien ik me echt een stuk beter voel.

Heb nog wel meer tips maar dat is meer voor als je snel depressief word.
Als mensen ze willen horen hoor ik het wel.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:01

Kijk naar de dingen die je hebt en niet naar wat je niet hebt.Begin een nieuw project, zorg dat het slaagt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:42

Geniet van de kleine dingen in het leven. De zon die schijnt, vogeltjes die fluiten, je kat die blij is om je te zien. Zelf ben ik van vreselijk negatief naar vreselijk positief gegaan.
Mensen zeggen vaak dat ik een van positiefste personen ben die ze kennen.

Ik probeer van alles wat ik doe te genieten. Gaat iets niet zoals ik wil? Dan leg ik het even weg, of ik zet door tot het wel lukt,
Sta ik op met zo'n rotgevoel? Dan zet ik even heel hard een ohwatvoelikmerotnummer aan, gevolgd door een ohwatbenikhappynummer. Of ik kruip even weg met mn favo serie.

Sta jezelf niet toe om te lang negatieve gedachtes te hebben. Probeer letterlijk van elke dag een feestje te maken.
Bedenk je aan het einde van je dag, waar heb ik vandaag nu echt van genoten?
De ene dag heb je misschien een leuk uitje gehad, iets wat echt de moeite waard was.
De volgende dag kan je wellicht niks beters bedenken dan die regenboog die je hebt gezien onderweg naar je werk.

Maar je hebt wel elke dag iets leuks. En zorg er ook voor dat je leven leuk is. Je leven wordt geen feestje door van de kant toe te kijken en te balen van de situatie. Neem het heft in eigen hand en ga doen wat jij wil doen. Laat je niet te veel belemmeren door geld of andere dingen.

Waar een wil is, is een weg!

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Hoe postiever worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:22

Ik kan je 'A Complaint Free World' van Will Bowen aanraden. Het boek is er vast ook in het Nederlands, maar het gaat onder andere over een uitdaging waarbij je moet stoppen met klagen, en ik heb het een tijdje geprobeerd voor een profielwerkstuk en het voelt echt erg goed om te doen! Je wordt er positiever van en het voelt echt alsof er een last of een soort zwaarte van je af valt. En ik ben normaal zeker geen zweverig type, maar ik vond dit een erg fijne methode. :j