Met hbo propedeuse naar universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kallandso

Met hbo propedeuse naar universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:43

Zoals de titel al zegt eigenlijk, zijn er hier mensen die na het behalen van hun hbo propedeuse zijn doorgestroomt naar de universiteit?

Er wordt gezegt dat het heel zwaar is en dat maar weinig mensen het redden, dus ik ben wel heel nieuwsgierig naar mensen die het zelf gedaan hebben.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:48

Mijn dochter heeft er over gedacht, maar besloten eerst de hbo af te maken en daarna evt nog universiteit te doen. Dan heb je in ieder geval een diploma en kan je rustig kijken wat je verder wil doen.
Zij vindt de opleiding wel heel leuk en wil in dezelfde richting verder gaan.
Overigens is het bedrijfsleven ongeveer blijer met een hbo'er dan iemand van de universiteit.

Wij hebben ook begrepen dat de overgang erg lastig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:50

Wat leuk dat je SPH doet. Ik heb zelf eerst MWD gedaan, helemaal afgemaakt en ben nu een halfjaar bezig met de pre-master.

Ik vind het verschil tussen het HBO en WO redelijk groot. Helemaal wanneer ik kijk naar mijn Propedeuse jaar. Dat jaar is zó ontzettend makkelijk en niet te vergelijken met de universiteit. In het derde jaar heb ik eigenlijk vooral veel geleerd van mijn stageplek, qua theorie leer je vrij weinig op het HBO vind ik.

Wanneer je je Propedeuse met twee vingers in de neus hebt gehaald zal ik het je sterk aanbevelen. Zelf heb ik me verveeld op de opleiding waardoor de motivatie steeds verder wegzakte. Nu op de universiteit is het allemaal zoveel leuker, leerzamer en uitdagender dat ik er veel meer energie uit haal.

Wel moet je je bedenken dat je er veel meer tijd in moet steken dan dat je nu doet, de stof veel moeilijker is (wel veel interessanter) en alles in het Engels. (Tenminste, ik doe nu psychologie en heb alles in het Engels op de UT) Ook moet je even kijken naar hoe goed je bent in wiskunde/ statistiek. Daar moet ik zelf erg aan trekken.

Als je nu al moeite hebt met het HBO in je Propedeusejaar zal ik de overstap afraden.

Kallandso

Re: Met hbo propedeuse naar universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:55

Ik zit nu midden in mijn tweede toetsweek en heb de eerste eigenlijk ruimschoots gehaald met helemaal niks doen. En aan de ene kant vind ik dat heerlijk, alle tijd voor mijn paard maar aan de andere kant is het ook moeilijk motivatie te houden inderdaad.
Nu wil ik geen universitaire opleiding doen die direct aansluit bij sph, maar scandinavische talen en culturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:22

Dan zou ik het gewoon proberen. Mocht het niet lukken of bevallen kun je je HBO studie zo weer verder oppakken. Nu heb ik in totaal 4 jaar HBO gedaan en als alles goed gaat 3 jaar universiteit. Wanneer je na je P overstapt scheelt je dat een hoop tijd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:17

Direct na het behalen van je propedeuse overstappen naar de universiteit is slechts één jaar langer dan eerste je HBO afmaken. Als je het onderwerp van je studie interessant genoeg vindt zou ik HBO blijven volgen, het risico is toch een stuk lager en het levert meer praktijkervaring op.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:19

Ik heb het gedaan. Van HBO MWD naar rechten aan de uni. Het is te doen, MWD ging me te makkelijk af, rechten is lastig, maar het lukt me wel. Ik vind het wel moeilijk discipline te vinden voor alle zelfstudie, maar daar lijkt iedereen op het WO last van te hebben...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:20

Ik heb dit gedaan. Ik heb mijn propedeuse 'docent Nederlands tweede graad' gehaald en ben toen overgestapt naar Nederlandse Taal en Cultuur. Had geen betere beslissing kunnen maken. :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:27

Zoals je zelf wel weet is het HBO meestal praktischer en het WO theoretischer.

Ik heb een jaartje HBO gedaan (tussen 1e en 2e jaar WO) omdat ik meer praktijk wilde maar de theorie was daar voor mij ook te makkelijk, vandaar dat ik ben teruggegaan.

Ik lees dat je je huidige studie te makkelijk vind en ik ga ervanuit dat je je een beetje georienteerd hebt.

Als het dezelfde studie zou betreffen dan is HBO 4 jaar, WO bachelor 3 jaar en master 1 of twee jaar (afhankelijk van de universiteit) Soms kun je vanuit je HBO direct doorstromen en soms moet je schakelen. Afhankelijk van de universiteit en je vooropleiding is dit 1/2 tot 1 jaar.
Op dit punt zou je weer kunnen kijken of je minorvakken (vrije keuze) kunt doen op de universiteit van je keuzen en dat scheelt je weer tijd.

Als je vooropleiding niets te maken heeft met de master dan zou ik het geheid niet doen. Hier hebben drie mensen het geprobeerd en die zijn allemaal afgehaakt.

Kijk nog eens goed naar wat je wilt, want je moet nog wat jaartjes gemotiveerd blijven. Een brede universitaire studie kan ook, dan kun je daarna meer richtingen uit.

Ik hoop dat het iets helpt. :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:30

Ik heb dus ook eerst mijn HBO afgemaakt en zit nu op de universiteit voor pre-master. Ik moet twee jaar en dan heb ik mijn complete master erbij gehaald. Persoonlijk heb ik daarvoor gekozen omdat het bedrijfsleven mijn HBO opleiding wel erg waardeert. Was namelijk duaal, dus zeer veel praktijkervaring. Ik heb straks gewoon al ervaring op zak en tegelijk de theoretische kennis en inhoud van een WO'er.

De universiteit vind ik tot nu toe zeker wel te doen, maar het is wel zwaarder als HBO. Er wordt veel meer van je verwacht dat je voorbereid en zelfstandig leert. In colleges behandelen ze maar kleine stukjes van de stof en de rest moet je zelf leren. En het is allemaal veel theoretischer. Het gaat niet om het kunnen doen, maar om het begrijpen van wat je doet en waarom. Het is een andere manier van kijken zeg maar. Als dat je aantrekt zou ik het zeker doen. :j

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:40

Ik heb mijn propedeuse in HBO Rechten gehaald en daarna doorgestroomd naar de studie Rechten aan de Universiteit Leiden. Het HBO is duidelijk praktijkgerichter en vond dat wel leuk, maar had niet echt moeite met de overstap HBO-universiteit. Het is wel een stuk 'droger' qua leerstof en dat vind ik persoonlijk minder leuk dan casu uitwerken dat ik op het HBO veel deed. Maar: waar een wil is, is een weg! En met de studie Rechten heb ik later meer mogelijkheden wanneer ik dit op universitair niveau heb afgerond dan met HBO, dit was vooral mijn overweging om naar de Universiteit te gaan. Even doorbijten en een iets minder leuke studie misschien, maar heb vooral gedacht aan de mogelijkheden voor in de toekomst.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:42

Ik heb spijt dat ik dit niet heb geprobeerd. Heb mijn P bijna op mijn sloffen gehaald maar wilde niet het risico lopen dat ik op de Uni op mijn tenen zou moeten lopen. Had ik het nu toch maar geprobeerd. Als ik na mijn HBO nog uni wil gaan doen hangt me een dikke vette langstudeerboete boven het hoofd!

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:48

@M3lisss misschien kan je later wanneer je aan het werk bent nog een universitaire studie deeltijd gaan doen? Vaak zijn werkgevers hier ook bereid in, in te investeren (op bepaalde voorwaarden uiteraard). Zou je zonder deze langstudeerboete wel doorgaan? Er zijn namelijk onderwijsinstellingen (bij mijn weten HBO en Uni Wageningen) die deze boete standaard voor de student gaan betalen, de uni's/hogescholen mogen namelijk zelf bepalen of ze het de student laten betalen of zijzelf.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:48

@M3lisss In scandinavische landen studeer je gratis en over de grens is het vaak goedkoper.

In mijn eerdere post kun je lezen dat je door kunt stromen naar een master na je complete HBO.
De regeling is er nog niet helemaal door maar waarschijnlijk moet iedereen die zelf gaan betalen.
Je mag dat bedrag wel lenen en ;) (Je snapt vast al hoe ik erover denk)
Als je doorstroomt naar een master heb je geen last van je langstudeerboete.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:50

Dat wist ik helemaal niet! Als er geen langstudeerboete aan vast zit wil zeker nog verder leren. Vind mijn opleiding erg leuk en wil alles eruit halen wat erin zit. Zal er eens wat onderzoek naar gaan doen.

Luxorvalkje: Zou een oplossing zijn, alleen denk ik niet dat je op veel plaatsen NL recht kan studeren dan in NL zelf..

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:52

@ Jess1435 Ik studeer in Wageningen en ik heb niks gehoord over het betalen van de langstudeerboete door de uni.
Dat zou ook niet heel handig zijn, het kost ze klauwen met geld.

Omdat dit jaar de regeling nog niet zeker was hebben ze volgens mij wel toegezegd dat diegenen die in 2011 aan de master begonnen deze gewoon konden afmaken (duurt hier 2 jaar). Dus dan zouden zij dat tweede jaar voor hun rekening nemen

@M3lisss Dat wordt inderdaad wel lastig ja. (Maar een vriendin van mij wilde dat ook doen en die is nu afgestudeerd in internationaal oorlogsrecht) Houd het gewoon in je achterhoofd.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:53

Zal ik zeker doen, dank je!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:01

Ik dacht dat de langstudeerboete niet gold voor met een HBO diploma naar de uni gaan.. Weet niet helemaal zeker nu, maar je hebt in principe je studie op tijd afgerond en geen vertraging opgelopen, je gaat alleen daarna nog verder. Moet t even nakijken.

Mijn idee geldt dus niet voor met HBO P naar uni gaan want dan heb je gee studie afgerond. :)

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:03

@Luxorvalkje Een vriendin van mij studeert in Wageningen en zij vertelde mij dit, weet het ook niet 100% zeker. Maar onderwijsinstellingen kunnen wel zelf bepalen of de student of zij het betalen (denk ook aan speciale regelingen omtrent persoonlijke omstandigheden).

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:04

Misschien als ik dan snel zorg dat ik 2 baby's heb en geen geld dat ze dan mijn langstudeerboete voor me betalen :P

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:27

@M3lisss Haha, denk dat je dan iets anders aan je hoofd hebt! ;)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:48

Denk ik ook :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:50

@TS: als je zo makkelijk je punten haalt is een overstap wel het overwegen waard. Check wel even of je toelaatbaar bent met je hbo prop, sommige opleidingen hebben hun instroomeisen aangepast en ben je alleen toelaatbaar tot de bachelorfase met een vwo diploma. Let wel op dat dit ene jaar hbo meetelt in de langstudeerboete. Je mag, als je overstapt, dan niet uitlopen op je bachelorfase, anders moet je betalen.

Wat betreft de langstudeerboete: iedereen heeft recht op 1 bachelor diploma en 1 master diploma. Je mag alleen bij je bachelor maar 1 jaar uitlopen en bij je master 1 jaar uitlopen. Na dat ene jaar uitloop ga je betalen, maar een bachelor en master staan los van elkaar.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:35

Marieke_k, het maakt geloof ik niet uit of het een HBO of WO bachelor is of wel? En ik had begrepen dat je voor je Master sws een langstudeerboete moet betalen, als je meer dan 5 jaar op een HBO of Uni staat ingeschreven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:19

Nee dat maakt niet uit, een bachelor is een bachelor volgens het ministerie. Master en bachelor staan los van elkaar, het enige wat ze gaan veranderen is dat je geen stufi meer krijgt bij een master, maar je jaren bachelor tellen niet mee in je jaren master.