vast, ik weet het echt niet meer...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flesje

vast, ik weet het echt niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:57

Let op, goedgekeurd SA!

Voor diegenen die mij denken te herkennen,je mag me een pb sturen maar houd het svp voor je hier in het topic... ;)

Goed,waar begin ik....
Al zeker een jaar of 15 lijd ik aan depressies en wisselende stemmingen. Na mijn 18e zijn er meerdere onderzoeken gedaan,om te kijken 'welk stickertje ik kreeg'. Resultaat hiervan was de borderline persoonlijkheidsstoornis.
Uiteindelijk lang onder behandeling geweest, zoals dagbehandeling, therapie, zelfs een weekje opgenomen wegens zelfmoordneigingen. Ik deed veel aan automutilatie,was zeer depressief, kortom: het ging slecht.

Afgekeurd bij UWV voor 80-100% en dus een uitkering.
Na 2 jaar was ik dit helemaal zat en ik wilde weer werken, UWV stond hier niet achter maar gaf me groen licht om aan de gang te gaan.
Heb zelf een zeer verkorte opleiding gedaan en ben uiteindelijk gaan werken binnen het welzijnsvak.

Nu werk ik inmiddels alweer jaren in de welzijnssector...en ik trek het niet meer... :=
Ik merk dat ik op mijn werk een masker draag,niet kan zijn wie ik ben en het vreet aan me. Nu werk ik binnen een woonvorm voor mensen met psychiatrische problematiek..en ik vind het best ironisch dat ik zelf ook deze 'sticker'op me draag.
Nu gaat het verder met mij best heel goed,op de meeste vlakken dan.
Alleen qua werk totaal niet en ik voel dat ik wegzak.
Soms rijd ik op de snelweg en denk ik....van mij hoeft dit allemaal niet meer zo :r
Die momenten duren kort,omdat ik wéét dat er genoeg is waar ik wel voor wil vechten en omdat ik weet dat ik wil leven.

Maar ik zit klem. Vast.

Ik kan op mijn werk niets uiten over mijn eigen gevoelens. Als ik een client help die net heeft geautomutileerd,zou ik het liefste diegene vanuit mijn persoonlijke ervaringen helpen.
Maar dat kan niet.
Mijn collega's doen soms erg bizar over clienten,vooral over mensen met borderline stoornis wordt weleens lacherig gedaan.
Ik houd mijn mond dan maar, maar ondertussen voel ik me steeds minder goed.
Ergens is dit mijn werkveld,anderzijds gaat dit misschien wel mijn 'ondergang'worden.
Ergens wil ik met clienten hun gevoelens,ervaringen delen. Omdat ik ze begrijp.
Maar dit durf ik niet te bespreken...ik durf niet te zijn wie ik ben.
En dit geeft ook thuis stress.
regelmatig kom ik huilend thuis. Of juist opgebrand,dan kan ik al ploffen omdat mijn vriendje me net verkeerd aankijkt voor mijn gevoel...

overigens helpt hij me. Hij verdient wat meer dan ik en zegt dat ik best kan studeren...maar dat voelt weer als falen,weglopen,en weer, ik weet niet wat ik wil?
Hij geeft als tip het UWV te bellen,om raad te vragen...tenslotte is er een soort vangnet als je met dezelfde psychische klachen weer thuis komt te zitten....maar ik wil niet weer een uitkering,daar voel ik me te trots voor.
Ik wil werken,meedoen,laten zien wie ik waard ben...alsof ik mezelf moet bewijzen maar ik kan niet meer, ik ben op... %)

Iets anders doen...wat dan?
Ik zit helemaal vast,het idee om 4 jaar te studeren lonkt me...maar wat dan?Wie kan me helpen?

sorry voor het vreselijke warrige verhaal....
maar het vreet me op,ik weet het echt niet meer...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:12

Allereerst heel veel sterkte.

Ik denk dat het beter is om naar je contactpersoon bij de UWV te gaan en dit tegen hem/haar te vertellen, wanneer je ze opbelt betekent het nog niet dat je niet meer kan werken alleen dat je hulp nodig hebt om hier uit te komen en zoals ik het nu lees kun je het niet alleen. Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen!

Zelf zou ik geen persoonlijke verhalen vertellen tegen je cliënten, je kan ze natuurlijk wel vertellen dat je ze begrijpt zonder erover uit te wijden maar persoonlijk zou ik het niet maken omdat je dan snel in de cliënt-cliënt relatie kan vallen en die grens kan erg klein zijn.

Bij de UWV kun je ook overleggen of je misschien een opleiding kan doen waarbij ze je helpen om uit te vinden wat je interesses zijn, welke opleidingen een optie voor je kunnen zijn en je ondersteunen in dit traject.

Zoals ik het lees loop je op je laatste schoenen om het zo te noemen en heb je hulp nodig. Dat je te trots bent om de UWV te bellen en kijken of je een uitkering kunt krijgen betekent dat je in je eigen vingers snijd. Dit bedoel ik echt niet negatief maar ze kunnen je goed helpen en dat is iets dat je nu echt nodig hebt.

flesje

Re: vast, ik weet het echt niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:23

een contactpersoon heb ik na al die jaren niet meer...

het stomme is, in mijn werkveld weet ik het allemaal 'zo goed', maar privé maak ik er voor mijn gevoel gewoon een zooitje van.
En ook voelt het voor mij echt als falen om weer hulp te zoeken, ik ben zo vreselijk eigenwijs en trots dat ik gewoon niet wil toegeven...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:41

Heb je geen psycholoog of psychiater die je om advies kan vragen desnoods een maatschappelijk werker?
Als je wel graag bij dit bedrijf zou willen blijven zou je er over na kunnen denken om te vertellen waar je mee zit dat je zelf deze stoornis hebt en dat je hebt bewezen daar prima mee te kunnen werken en dat je het vervelend vind dat er zo over jou stoornis gepraat wordt.
Misschien hoef je dan ook minder met een masker op te lopen.
Richting de cliënten zal je je uiteraard wel professioneel moeten blijven gedragen, er moet wel een soort afstand blijven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:14

Een contactpersoon kun je snel weer toegewezen krijgen.
Is de spreekwoord niet: dokters zijn de slechtste patiënten? Ik denk dat het hier ook op gaat. Ik denk dat je het niet moet zien als falen maar juist dat je goed voor jezelf wilt gaan zorgen en dat je het nu niet alleen aan kan.
Daarnaast geef je al toe dat je hulp nodig hebt anders had je deze topic niet geopent.

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:17

ja,je hebt wel gelijk Carola...
Ik vind het gewoon heel erg moeilijk, topic heb ik eigenlijk geopend voor een luisterend oor..

op mijn werk voel ik me totaal niet veilig genoeg om te benoemen wat er speelt...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:46

vraag hulp en geef jezelf een schop onder de kont. Wil je miss ander werk zoeken? of zoek een nieuwe hobby om thuis stoom af te blazen

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:56

Heb je nog steeds erg last van je borderline of kan je daar goed mee leven? Ik vind het opvallend dat jouw collega's blijkbaar niet doorhebben dat je boderline hebt, terwijl ze zelf in de psychiatrie werken?
Ik werk zelf ook in de psychiatrie dus ik begrijp wat je bedoelt, ook ik heb collega's die erg lacherig doen over borderline-problematiek. Lijkt me inderdaad niet fijn als je daar tussenzit terwijl je het zelf hebt. :(:)

Wat ik me ook afvraag: waarom voelt weer gaan studeren voor jou als falen?

Edit: wat me net te binnen schiet: er zijn ook opleidingen tot 'ervaringsdeskundige', als je toch graag in deze sector wilt blijven werken is dat misschien een idee? Dan kan je namelijk wel openlijk over je eigen ervaringen praten, met collega's én cliënten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:54

Zoals ik het lees lijkt de oplossing me vrij simpel : je wilt van het masker af en je wilt de cliënten graag helpen vanuit je eigen ervaringen. Of je wilt gaan studeren en wat anders gaan doen.

Het lijkt mij geen hele slechte situatie waar je in zit , je zou kunnen uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om vanuit je eigen ervaringen te helpen...en als dat ondanks dappere pogingen toch niks wordt , hoef je je er niet voor te schamen om alsnog weer te gaan studeren.

Dan was dit blijkbaar gewoon niet hetgene dat ècht bij je paste....maar kun je dit wel gebruiken als ervaring waarop je weer verder kunt bouwen voor je nieuwe studie-richting.

Hoef je je voor niks te schamen maar kun je alleen maar heel trots zijn op jezelf dat je werkt aan de toekomst in plaats van angstvallig blijft hangen in een niet-ideale situatie.

Of inderdaad wat pniekepnak zegt , dat zou helemaal mooi zijn , dan komen alle 3 die dingen die je opnoemt in 1 toekomstvisie terug , perfect +:)+

Heb je een goede band met je collega's trouwens , lig je goed in de groep ? :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:27

Jeetje, lastig zeg.. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om tussen mensen te werken die een beetje lacherig doen over hetgeen waar jij ook last van hebt. Plus dat je mét mensen werkt met dezelfde problematiek. De scheidingslijn lijkt me voor jou ook lastig: je wordt eigenlijk iedere dag geconfronteerd met hoe het ook kan gaan als het minder goed met je gaat...

Persoonlijk vind ik het een goed idee als je weer zou gaan studeren. Niet dat ik vind dat wat je nu doet, niet goed is, maar het lijkt me ontzettend moeilijk om die grens van behandelaar-patiënt niet te overschrijden. Als behandelaar moet je (denk ik hoor) toch een zekere afstand bewaren, ook om niet meegetrokken te worden in de problemen waar de cliënt tegenaan loopt. Daarentegen kan ik me voorstellen dat je mensen graag wilt helpen als ervaringsdeskundige.

Studeren is helemaal geen afgang :n Beter nu, juist nu! Bedoel, mijn moeder is 53 en die gaat ook weer studeren. Die baalt ervan dat ze dat nooit gedaan heeft toen ze de kans had... Vraag jezelf af, wil je dit nog 30 jaar doen? Je hoeft ook niet direct te weten welke studie je wilt gaan doen of welke richting je op wilt. Bij verschillende opleidingen kun je diverse kanten op en hoef je pas later te kiezen wát je precies wilt gaan doen, als je al wat ervaring hebt opgedaan. Je kunt misschien ook een beroepskeuzetest doen om te weten welke kant je uit wilt? Het UWV kan je daar vast wel bij helpen :j

En het belangrijkste wat ik eigenlijk wil zeggen: het is erger om spijt te hebben van dingen die je níet hebt gedaan, dan om spijt te hebben van dingen die je wél hebt gedaan. Het feit dat je nu niet lekker in je vel zit, geeft aan dat je wat moet gaan doen. Van blijven zitten waar je zit, word je niet gelukkig. Hoe eng het ook is, om die sprong in het diepe te wagen, toch is het nu tijd om dat te gaan doen denk ik :)

Sterkte!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:35

Omscholen en als ervaringsdeskundige aan het werk gaan? Ik denk dat het best een goed iets zou zijn voor deze patiënten!

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:50

Heel erg bedankt allemaal.

Pniekepnak, nee op zich functioneer ik al jaren wel prima. Soms nog wel wat stemmingswisselingen,maar juist werken en ritme doen mij veel goeds.
Er is ook weinig aan me te merken verder, kan ook wel goed 'doen alsof', hou alles vrij lang vol tot dat het 'knapt'.

Overigens werk ik hier bijna een jaar,nog niet zolang dus.
Lig volgens mij wel okee in de groep, weinig bijzonders. Houd zelf niet zo heel erg van heel erg klef/close met collega's zijn...maar kan met iedereen best goed overweg.

Pinuts, nieuwe hobby hoef ik niet, ik heb genoeg omhanden.
Nieuw werk dus wellicht wel.
schop onder de kont is echt een dooddoener,kan ik weinig mee maar ik snap wel waarom je het adviseert.

Ervaringsdeskundigheid is zeker een optie, ben heel anoniem aan het bekijken wat ik daarmee eventueel zou kunnen. Binnen mijn huidige werkplek denk ik maar weinig, aangezien ik echt op de groep sta en geen zin heb om de band met deze clienten te veranderen. Dan zou ik meer op afroep oid moeten werken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:17

flesje schreef:
Heel erg bedankt allemaal.

Pniekepnak, nee op zich functioneer ik al jaren wel prima. Soms nog wel wat stemmingswisselingen,maar juist werken en ritme doen mij veel goeds.
Er is ook weinig aan me te merken verder, kan ook wel goed 'doen alsof', hou alles vrij lang vol tot dat het 'knapt'.

Overigens werk ik hier bijna een jaar,nog niet zolang dus.
Lig volgens mij wel okee in de groep, weinig bijzonders. Houd zelf niet zo heel erg van heel erg klef/close met collega's zijn...maar kan met iedereen best goed overweg.

Pinuts, nieuwe hobby hoef ik niet, ik heb genoeg omhanden.
Nieuw werk dus wellicht wel.
schop onder de kont is echt een dooddoener,kan ik weinig mee maar ik snap wel waarom je het adviseert.

Ervaringsdeskundigheid is zeker een optie, ben heel anoniem aan het bekijken wat ik daarmee eventueel zou kunnen. Binnen mijn huidige werkplek denk ik maar weinig, aangezien ik echt op de groep sta en geen zin heb om de band met deze clienten te veranderen. Dan zou ik meer op afroep oid moeten werken.

Of een eigen praktijk gaan beginnen?

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:31

Ik heb ook bordeline en add, ik heb ook heel veel onderzoeken ondergaan. als je der met iemand over wil praten kun je altijd pben, ik krijg sinds kort dipiperon helpt mij vrij goed. houd een soort van jezelf rustig. moet je maar aan je huisarts of je psyginogwattes vragen.

*dislekty :o

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:15

Vervelend voor je Puagaus12..
Medicatie ken ik wel, zowel van mezelf als beroepsmatig.
Ik slik wel antidepressiva,omdat ik hier goed stabiel op blijf zonder bijwerkingen.

NoNo eigen praktijk heb ik weleens aan gedacht,maar dat is niet wat voor mij...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:16

Overweeg het. Je zou het naast je werk kunnen doen en dan bekijken hoe het gaat. Misschien is de combinatie al genoeg om je ei kwijt te kunnen en je weer goed te voelen?

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:47

Bedankt No_No..
maar in mijn werkveld kennen veel mensen elkaar.
Ik merk steeds meer dat het echt schaamte is, een stuk niet 'kunnen'accepteren van mezelf..
Ga morgen het UWV bellen.
Vind het erg spannend.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:53

Ik werk ook in de zorg en is het misschien niet verstandig om in een andere tak van de zorg te gaan werken?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:56

Ingewikkeld ja... Ik begrijp ook volkomen dat je het niet wil bespreken met je collega's.

Succes! Misschien weet het UWV iets moois voor je?

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 22:24

ik heb echt geprobeerd orde op zaken te stellen afgelopen week..
UWV niet durven bellen.
Het voelt alsof ik met een grote steen in mn maag loop,het gaat niet goed.
Denk nog steeds met regelmaat aan vluchten,wegrennen het liefste verstop ik me en zie ik bijna niemand meer....
Mijn vriend zegt me te steunen maar ik kan het niet geloven en accepteren,ik vind dat ik móet presteren in deze maatschappij ookal kost het me echt mn gezondheid..

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:14

schopje....

ik zit steeds meer met mezelf in de knoop....
ben heel moe,verdrietig,opgefokt en mijn gevoelens en emoties schieten werkelijk waar álle kanten op.

ik weet dat ik hulp nodig heb,maar ik durf nergens heen te bellen omdat ik bang ben.
bang voor de toekomst,bang voor mezelf,bang voor alles...
ik probeer mooi weer te spelen op mijn werk,maar kan níks met mijn collega's....
het werk op zichzelf gaat wel,het is tijdverdrijf,zo zie ik het,voldoening brengt het niet...
mijn collega's vind ik niet aardig,het zijn leeftijdsgenootjes(meiden)en daar heb ik mijn hele leven al niets mee.

nooit hoor ik ergens bij,ik was altijd anders,stiller,verlegen,ik wíl ook niet met groepen mensen omgaan want dat trek ik niet.
wat zullen ze vinden,denken,hoe praten ze over mij...

ik merk steeds meer dat ik wegglij.

gisterenavond zei mijn vriend dat ik écht het uwv moet bellen,ik durf gewoon niet.
ik werk notabene in de hulpverlening en heb zelf hulp nodig,mijn gevoel zegt dat dit niet 'mag en kan'.
dat ik moet presteren,door moet gaan, óf resoluut de stekker eruit moet trekken en tegen een boom rijden,want dan ben ik niemand meer verantwoording verschuldigd.... :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:19

Nounou , kom op zeg :(:)

Angst is het ergste dat er is. Zoals je je nu voelt is het helemaal kalote, dus zo verder gaan is wel het laatste dat je moet doen. Maak een einde aan de angst: neem je leven weer in eigen hand.

Doe wat er gedaan moet worden waardoor je situatie zodanig verandert dat je kunt gaan werken aan de toekomst.

Hoe wil je dat je leven er in de toekomst uit ziet? Wat wil je voor werk doen en binnen wat voor omgeving , en wat wil je dat jouw positie daar is...zodanig dat je kwaliteiten benadrukt worden en niet je tekortkomingen ?

Je kunt van je probleempunten juist je sterke punten maken lijkt me...alleen zul je dan wel het roer om moeten gooien. Hoe eerder je daar aan begint hoe sneller de tijd komt dat je manier van leven zodanig verandert is dat het wèl goed bij je past :)

Stoppen met bang zijn dus en het heft weer in eigen hand nemen : aan de toekomst werken , richting een fijne toekomst en niet in het bang zijn blijven hangen want dat wordt alleen maar slechter...niet beter :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:28

Heb je al eens naar ander werk gekeken? Misschien hetzelfde als wat je nu doet, maar dan ergens anders of op een andere afdeling of ga juist heel wat anders doen. Op die manier kan je misschien uit het cirkeltje komen waarin je nu zit... En is er in jouw omgeving niet een of andere praatgroep, waarin je jouw ervaringen/ problemen mee kunt delen. In je eerste bericht vertel je dat je behoefte hebt om je gevoelens te uiten en zo'n groep zou dan uitkomst kunnen bieden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:28

Ik denk zelf dat dit werk niet zo geschikt voor je is. Die mensen zijn allemaal ook niet vrolijk, je herkent je erin en dat zal je niet echt motiveren.. Hoe denk je daar zelf over?

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:33

bedankt voor de reacties.

Ik merk gewoon dat ik echt geen energie meer heb en bang ben. Vooral dat angstige maakt dat ik muurvast zit.

het werk op zichzelf,mensen helpen,vind ik wel leuk hoor...ik neem geen narigheid mee naar huis en andermans narigheid raakt me wel,maar niet in zoverre dat ik er slechter van word.
het is ook echt samenwerken,teams,andere mensen en mijn eigen gevoel van eigenwaarde en onzekehried die mij opbreken.