Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:44

Ik zie het best vaak: mensen die vegetarisch eten, maar toch Uggs aan hebben.

Want schapen die voor Uggs worden geslacht worden leven gevild? (dat lees ik bijv. op Bokt. )
De schapen worden enkel gebruikt voor de schoenen van de mensen. Het is geen overblijfsel van 't vlees.

Maar ze (een deel) eten géén vlees omdat ze het zielig vinden, maar wel schapen aan hen voeten die daarvoor geslacht zijn.
Met bijv. koeienleer vind ik het nog iets anders: het leer is wat er 'overblijft' van het vlees. En ze koeien worden niet voor de schoenen geslacht.
En daarbij wordt het ook knap lastig als je plastic schoenen daarom moet gaan dragen. (veganisten gaan een stapje verder :) )

Ik richt me hierbij op de mensen die geen vlees willen eten omdat ze het zielig vinden om de dieren op te eten. Dus niet op mensen die er lichamelijk niet tegen kunnen.

Dit is geen aanval op mensen die vegetarisch eten: ik respecteer het juist, alleen dit snap ik niet :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-11 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:47

Ik vind dat iedereen mag kiezen, veel kiezen vegetarisch omdat ze vlees niet lusten, of omdat ze ecologische voetafdruk verkleinen, of omdat ze het gewoon een goed gevoel vinden.
Ik zie het probleem niet, en er is genoeg nepleer enz zonder dat je plastic schoenen moet dragen.

Anoniem

Re: Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:48

Voor mij is het ook geen probleem. Ik wil 't alleen graag begrijpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:49

Ik vraag me vooral af hoe je dat ziet, dat mensen vegetarier zijn? :D

Edit: typo, zelfde als ts. :D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 26-12-11 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:49

Ik weet niet of die nepuggs ook van levend gevilde schapen worden gemaakt?
De meeste meisjes lopen namelijk in nepperds.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:50

Chaos schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je dat ziet, dat mensen vegetarisch zijn? :D

Dit is lezen wat je wilt lezen hoor, want ze heeft het juist de hele tijd over vegetarisch eten, en dat kan zeer zeker wel :D

Maartenn

Chaos schreef:

Ik neem aan dat je wel snapt dat ze vegetariërs bedoelt.

Anna

Er komen hier de laatste tijd steeds meer topics over.

Een vegetariër eet inderdaad geen vlees en geen vis maar draagt wel Uggs (ofja, ik niet want ik vind ze niet mooi :+ ). Voor mezelf eet ik geen dieren uit principe. Nog beter zou ik het vinden om ook geen ei te eten, melk te drinken, geen Uggs te dragen, geen leer, niks dierlijks. Maar dat is vrij onmogelijk en in mijn ogen ongezond. Ik doe dit omdat ik mezelf er goed bij voel en zo het gevoel heb dat ik mijn steentje bijdraag maar het nog wel leuk hou voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:51

Chaos schreef:

Haha, daar was ik al bang voor :D
Ik weet nooit hoe je dat moet zeggen, vandaar dat ik vegetarisch eten zeg :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:51

Leer is geen afvalproduct hoor. Koeien worden net zo hard voor het leer geslacht...

In principe heb ik geen problemen met een vegatier die geen dooie beesten eet maar wel dooie beesten gebruikt. Door geen vlees te eten draag je toch een steentje bij :)
Waar ik wel een probleem mee heb is vegetariers die zichzelf op de borst kloppen hoe diervriendelijk zij wel niet zijn, en dat vleeseters moordenaars zijn... en onderhand zelf wel met leren schoenen lopen... Dat is gewoon ronduit hypocriet :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:53

Maartentje schreef:
Chaos schreef:

Ik neem aan dat je wel snapt dat ze vegetariërs bedoelt.

Dat bedoel ik niet. Hoe zie je aan mensen of ze vlees eten of niet?
Ik ken een heleboel mensen maar daarvan zijn er maar drie vegetarier, die dragen ook geen uggs. Ik zou het antwoord dus niet weten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:55

passieAppel schreef:
Want schapen die voor Uggs worden geslacht worden leven gevild? (dat lees ik bijv. op Bokt. )
De schapen worden enkel gebruikt voor de schoenen van de mensen. Het is geen overblijfsel van 't vlees.

Das niet zo hoor... De vacht is toch écht een bijproduct en de schapen worden al helemaal niet levend gevild... Laatst was dat nog op TLC in "Kill it, cut it, use it" Erg interessant moet ik zeggen. Zag je het hele proces van schaap tot schoen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:56

Oké, dan heb ik je vraag verkeerd begrepen :oo

Als ze geen vlees eten :Y) En geen vis, maar dat is ook weer een eigen keuze :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ik eet geen vlees omdat ik heel erg tegen de huidige consumptiemaatschappij ben, waar het dier en de boer de dupe van worden, maar tevens het milieu :).

Daarentegen drink ik wel (weinig) melk, maar ik gebruik zeer weinig leer (alleen mijn zadel en hoofdstel en een paar schoenen), eieren eet ik ook niet veel, kaas regelmatig. Ik denk dat het heel lastig wordt alles waar dier in gebruikt wordt te schrappen. Ik ben niet tegen het eten van vlees, maar ik ben wel voor BEWUST eten van vlees. Dus, weten WAT je eet en waar dat vandaan komt en hoe het gemaakt wordt.

Odysseus

Loetie84 schreef:
passieAppel schreef:

Das niet zo hoor... De vacht is toch écht een bijproduct en de schapen worden al helemaal niet levend gevild... Laatst was dat nog op TLC in "Kill it, cut it, use it" Erg interessant moet ik zeggen. Zag je het hele proces van schaap tot schoen...

Bijproduct van wat...
Merinoschapen worden gefokt voor het vel hoor..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:57

Is het niet afhankelijk van de kwaliteit van het leer, soms is het een bijproduct en voor de dure leren is het een hoofdproduct :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:58

Bijproduct van de vleesproductie...

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:58

Ik ben zelf vegatarisch (al sinds mijn 6e ofzo kan me niet heugen dat ik ooit vlees gegeten heb, nu lust ik het gewoon niet) maar draag wel Uggs. Dat is gewoon een keuze die je maakt. De een kiest ervoor alleen geen vlees te eten maar wel vis.. Andere weer voor ook geen melk eieren etc. Ik eet wel eieren en melk en draag dus ook Uggs. Alleen ik lust gewoon geen vlees meer :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:59

Iedere vegetariër heeft een beeld waar hij/zij zichzelf prettig bij voelt, dat heeft te maken met waar hij/zij zich prettig bij voelt en waarbij die persoon zich wat kan inbeelden.

Ik eet geen vis of vlees. Genoeg vegetariërs die wel vis eten, omdat ze zich bijvoorbeeld niet iets kunnen inbeelden bij het slachten van vis. Tjah, denk dat dat hetzelfde is voor uggs.
In zekere zin ben ik ook hypocriet, ik heb leren jodphurs en chaps, omdat ik rubberen en synthetische verschrikkelijk vind. Ik eet kaas, want mijn vader wil geen vega-kaas kopen -kan immers ook zelf mijn kaas kopen of het weigeren te eten-.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:00

Loetie84 schreef:
Bijproduct van de vleesproductie...

Jij denkt dat de normale vleesschapen ook in de UGGs verwerkt worden?

Voor UGGs (en veel ander bont trouwens, zo ook bontjes onder je zadel bijv) worden Merino schapen geslacht. Dit zijn wolschapen, schapen die voor de wol gefokt worden en geslacht en dus niet voor vleesconsumptie.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:04

Kijk dat programma maar eens terug... Want ik denk dat inderdaad na aanleiding van wat ik gezien heb. En anders is het wellicht ook andersom het geval. Als het schaap gefokt wordt voor zijn velletje, zal het vlees een bijproduct daarvan zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:06

eeh voor wol hoef je niet te slachten bij mijn weten
Wij hebben op mijn vorige werk met merino kruisingen gefokt maar die gingen toch echt wel voor het vlees hoor..

Wat ik me afvraag is hoe je weet dat schapen levend gevilt worden voor Uggs.. dat lijkt me nogal sterk maar ik weet het niet zeker dus vandaar de vraag :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:08

Om laarzen van te maken kom je niet ver met de wol alleen. ;) De huid die aan de wol vastzit heb je ook nodig. Op die manier maken ze er pluizig leer van. De schapen worden er niet levend voor gevild. Is nergens voor nodig en werkt vast ook lastiger dan een dood schaap.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:09

Iedereen maakt keuzes, een keuze die voor jezelf goed voelt.
Waarom zou één keuze moeten leiden tot een andere?
Elke bewuste keuze is er één op zich. :)

Het voorbeeld wat je noemt is heel duidelijk: het kan het verschil zijn tussen een vegetariër en een veganist. Een stapje 'verder, meer', hoe je het noemen wilt.

Ik vind het een beetje lijken op het argument 'op een paard rijden is ook niet natuurlijk' - maar dan kan ik er nog wel zelf voor kiezen wél op mijn paard te rijden maar het houden van mijn paard wel 'zo natuurlijk mogelijk' te doen. :)

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten en ik snap ook niet wat er ergerlijk aan is. Ik vind het al heel goed als mensen bewuster worden. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:10

Polly

Nee voor wol niet, maar voor UGGS, bontjes onder het zadel e.d. wel omdat er dan sprake is van bont (vacht en huid samen).

En daarom wil ik zeggen dat er geen bijproduct/slachtafval bestaat. Beesten worden gefokt voor alles wat er te verkopen valt. Of het nu z'n huid, z'n spieren of z'n beenderen zijn...