[ENQ] Trainen jong springpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beautylin

[ENQ] Trainen jong springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:24

Hallo,

Voor school moest ik een leerdoel bedenken over wat ik wilde leren tijdens mijn cursus. Ik moest hier dan informatie van opzoeken en in een verslag verwerken. Mijn leervraag is hoe kan ik het beste omgaan met jonge springpaarden, hoe ze goed getraind kunnen worden en welke voorbereidingen ze treffen wanneer ze op wedstrijd gaan. Omdat het trainen van paarden een hele grote groep is verdiep ik me speciaal in de jonge paarden (3,4 en 5 jaar zoiets) dus het zadelmakmaken hoort hier niet bij. En het is dan op springen gericht. Op internet kan ik hier niet zo heel veel over vinden,
dus ik vroeg me af of jullie me misschien konden helpen.
Een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben zijn:

Welke trainingsopbouw adviseren jullie en waarom?
Welke manieren helpen wel of juist niet?
Hoe kun je het beste een paard iets leren?
Wat is belangrijk tijdens het trainen?
Welke oefeningen moet een springpaard kunnen en waarom?
Moet ik naar oefenspringen en hoe vaak en waarom is dit belangrijk?
Tips eerste keer op concours?

En misschien heb je zelf nog aanvullende dingen?
Het is ook heel belangrijk dat jullie vertellen waarom. Want ik moet dit straks ook uit kunnen leggen aan de leraar.
Alvast heel erg bedankt!! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 18-12-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enquête tag toegevoegd.

Apple

Re: Trainen jong springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:25

-> STW

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:26

Huiswerktopics zijn niet toegestaan. Je mag dus niet hier de vragen stellen en dan bokkers antwoord laten geven.

Daarnaast, als het de bedoeling is dat je daadwerkelijk leert hoe je jonge springpaarden traint, lijkt het me op zijn plaats dat je daar naar gaat kijken, bij voorkeur mee gaat rijden ergens, spreekt met mensen die dat dagelijks doen, en vervolgens daar een verslag van schrijft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:33

dit gaat toch gewoon om ervaringen? waarom zou ze dit niet mogen weten, er zijn 100 manieren om een paard " goed" te trainen en is erg afhankelijk van het paard.

Het is geen vraag die je zomaar zelf even op kunt zoeken, en juist verschillende meningen zijn belangrijk voor zo'n verslag.
Als ze het stukje voor school er niet bij had gezet had ze wel eerlijk antwoord gehad.

maar misschien kun je schoentje hier op bokt een pb sturen....die heeft VEEL ervaring ;)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:15

Ipv de vragen hier in een topic te plaatsen zou ze ook kunnen aangeven waar ze op bokt al gekeken heeft om antwoorden te vinden - op RT zijn volgens mij genoeg discussies te vinden die deze punten aanhalen. Als ze dan nog steeds vragen heeft zou ze die in het betreffende topic kunnen stellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:16

Tja ik zou eerder een ruiter in je omgeving zoeken en die interviewen of iets. Als je het hiergaat vragen krijg je zoveel verschillende antwoorden, ik denk niet dat je dan veel duidelijkheid krijgt.

Wie je ook kunt benaderen op bokt is Schoentje, zij traint al jaren jonge paarden, misschien kun je haar interviewen?

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:56

Ik vraag om de ervaringen van andere mensen inderdaad. Ik kan toch niet wat iedereen hier zegt zomaar in mijn verslag gaan verwerken, maar dan krijg ik er in ieder geval een beeld van.

Ik zal schoentje eens vragen, bedankt! :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:51

Via PB kreeg ik enkele reacties en vragen over dit topic, dus ik antwoord ook maar in dit topic omdat iedereen het dan mee kan lezen.
Vind het trouwens wel een eer dat ik 2 keer hier genoemd word! :o

Welke trainingsopbouw adviseren jullie en waarom?
Het allerbelangrijkste is goed naar je paard luisteren, er zijn paarden die op hun 4 jaar al best sterk zijn en dagelijks getraind kunnen worden, maar er zijn ook 6-jarigen die nog niet op kracht zijn en het werk gewoon niet aan kunnen als je ze dagelijks traint. Je paard moet elke dag fris en los in het lijf aanvoelen, merk je dat de zin eruit is, of dat hij wat stijver is, gun hem dan een aantal dagen rust. Een paard dat net aan de gang is, hoeft echt niet elke dag gereden te worden 3 á 4 keer per week is vaak genoeg en dan vaak niet langer dan 20 á 30 minuten. Merk je dat je hiermee elke keer een bommetje onder je kont hebt, dan kun je het werk iets uitbouwen, voel je dat je paard luier word, werk hem dan iets minder. Zorg ook voor afwisseling, longeren, buiten rijden, weidegang, etc. Een jomg paard moet plezier in het werk houden. Begin je een paard te leren springen, dan doen wij dat in eerste instantie een aantal keer achter elkaar, zodat hij het spelleke gaat begrijpen, daarna maximaal 1 x pw. Spelen met balkjes op de grond kan dagelijks.

Vaak is het handig als het paard al ervaring heeft met losspringen, zodat hij weet wat een hindernis is en wat hij ermee moet doen. Onder het zadel begin je dan met een enkele hindernis langs de kant, dat bouw je uit naar een lijntje en dat weer naar een parcoursje. In het begin alles proberen voorwaards op te lossen, erover is het belangrijkst. Leg in het begin de hindernissen zo laag dat hij er in stilstand verheen kan hupsen. hij moet leren dat ie door moet. worden de hindernissen springen normaal, dan ge je werken aan de controle tussen de hindernissen, maak een galopsprong meer of minder, rij de wending groter of kleiner, etc. Merk je dat je paard te veel door loopt na een sprong, zet hem dan een keer stil, of rij een kleine volte in een lijntje. het paard moet wel zelf initiatief tonen, maar niet de gehele regie in handen hebben. Zorg dat je het paard rechtuit en in het midden laat springen. De hoogte bouw je naar eigen gevoel op. Ga pas een gaatje hoger als bovenstaande dingen goed gaan.

Welke manieren helpen wel of juist niet?
forceren, overwerken, te weinig werken, en dergelijke werken natuurlijk niet. Wat wel werkt, zie boven

Hoe kun je het beste een paard iets leren?
Herhalen, een paard is een gewoontedier en gaat alleen iets onthouden door herhaling. Lukt iets niet dan herhaal je de (eenvoudige) oefening, tot hij het wel begrijpt. Een jong paard zal altijd moeite hebben met bij voorbeeld aangalloperen, ga je dan op een grote volte 10 keer van draf naar galop en terug, dan zal hij het de 10e keer (bij correcte hulpen) een stuk beter begrijpen. Galopeer je maar een keer of 4 aan tijdens een ritje, dan kan het weken duren voordat hij het begrijpt. Verder moet het paard respect voor de ruiter hebben, maar geen angst. dominant gedrag richting ruiter of begleider mag niet getollereerd worden, maar het moet ook niet zo zijn dat het paard angstig en vluchtgedrag vertoont bij hulpen van ruiter of begleider. In beide situaties zal het paard niks aannemen.

Wat is belangrijk tijdens het trainen?
Raakt je paard gestresst of in de war, neem dan een stapje terug. blijf niet doorkloten op iets wat je paard gewoon nog niet kan of snapt, zoals bijvoorbeeld changeren of zijgangen. Lukt het even niet ga dan verder met iets anders en probeer de ontspanning terug te krijgen.

Welke oefeningen moet een springpaard kunnen en waarom?
Grof gezegd, naar voren, terug, linksaf en rechtsaf.
ik vind het altijd belangrijk dat een paard rechte lijnen kan lopen, wendingen om het binnenbeen heen, scherp aan de hulpen staat, nageeflijk en los door het lijf loopt. Hij moet ook makkelijk kunnen veruimen en verkorten, een hindernis is eigenlijk een soort van veruiming, ben je daarna te lan de controle kwijt, dan moet je daarin meer tijd besteden in het dressuurwerk. Een springpaard dat veel op de hoefslag loopt vind ik een ramp, je krijgt dan van die kantplakkers en het word dan heel moeilijk om ze een rechte lijn te leren lopen zonder die kant, wat natuurlijk een probleem gaat worden in parcoursen. Een springpaard moet ook kunnen changeren, dat leren we ze heel vroeg. Het belangrijkste is dat ie z'n galop wisselt, de verfijning en het correct springen van het changement komt later. Ze moeten wel echt wisselen op de hulp en niet omdat ze de andere kant op 'vallen'. In het parcours is het prettig als je je paard kunt laten changeren op het punt dat de ruiter dat wil.

Moet ik naar oefenspringen en hoe vaak en waarom is dit belangrijk?
Ja!
Je kunt thuis nog zo makkelijk een dik parcours springen, maar vreemde terreinen kun je niet na doen. Een springpaard moet niet onder de indruk zijn van een omgeving, dat leert ie alleen door op veel plaatsen geweest te zijn. Ook als je paard nog niet klaar is om een parcour te springen, dan is het toch nuttig hem op verschillende plaatsen te rijden, ook evt in het parcours tussen de hindernissen door. In een oefenparcours kun je ook weer dingen herhalen, dat ene lijntje, waar hij slingerde, die wending waar hij over de buitenschouder wegliep, die dubbel waar hij te hoog in sprong, of die ene hindernis die zo eng was. Je kunt dan tussendoor ook eens halthouden als hij op een lijntje te hard door zou lopen, of een extra volte rijden als de wending niet goed gaat. vind hij de eerst keer de vreemde hindernissen eng, dan is het echt geen schande om eens achter een ander paard aan te rijden, dat kan je paard vertrouwen geven.

Tips eerste keer op concours?
Laag beginnen, zorg dat het leuk blijft. Geen spanning en pas op concours gaan als de oefenparcoursen lekker gaan.

Pffff nou, een hele lap tekst en lamme vingers ;)
Ik hoop dat ik niks vergeten ben en ik hoor het wel als er nog vragen of discussiepunten zijn.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:58

Een wijze les! Dankjewel!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:00

Heb je trouwens ook tips/oefeningen voor een dressuurpaard?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:09

ik ben vooral springruiter. De basis ligt bij beide natuurlijk hetzelfde, alleen waar een dressuurruiter dieper op de oefeningen in gaat, gaan wij een sprongetje maken en gaan we op een wat trager tempo op de oefeningen in. Uiteindelijk wil een springruiter ook dat z'n paard alle zijgangen kent en correct changeerd, maar dat is in het begin geen must en daar zal dus minder druk op uitgevord worden.
Maar ik denk dat het begin van een dressuurpaard hetzelfde verhaal is als wat ik heb opgeschreven.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:11

Heel erg bedankt schoentje!! Hier kan ik wat mee!