Heeft het zadelmak maken invloed op het karakter?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSnn

Heeft het zadelmak maken invloed op het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:14

Hallo allemaal,

Voor school ben ik met een vriendin een onderzoek gestart op het gebied van zadelmak maken/trainen van paarden.
Graag zouden wij jullie mening/ervaring willen horen om dit mee te nemen in ons verslag.

De onderzoeksvraag luid:
Heeft het zadelmak maken/trainen van een paard (grote) invloeden op het karakter van het paard? Zo ja, op welke vlakken en is dit positief of negatief?

Alvast bedankt allemaal!

apple01

Re: Heeft het zadelmak maken invloed op het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:17

Er is een verschil tussen gedrag en karakter. Waarschijnlijk past bij jou vraag beter gedrag ipv karakter. Omdat sommige definities van karakter zeggen dat dat is aangeboren en niet te beïnvloeden is, dus dat alleen gedrag beïnvloedbaar is. Snap je ?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:24

Ik denk dat zadelmak maken grote invloed heeft op het latere gedrag van het paard, maar niet dat het invloed heeft op het karakter. Dat is al aanwezig. Bepaalde trekken in dat karakter zullen wel beinvloed worden door correct of juist niet correct te werk gaan in de eerste basisafrichting van het paard als rijpaard. Een bang paard dat ook nog eens ruw word zadelmak gemaakt zal zeker versterkt worden in zijn nerveuze gedrag. Een "cool" beestje zal ook rilliger worden als hij ruw of overhaast beleerd zal worden. terwijl een paard wat in aanleg bang is misschien een heel eind minder ril wordt als hij op een hele rustige manier beleerd wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:38

Op het karakter weinig natuurlijk, dat is aangeboren en tegen de tijd dat je ermee aan het werk gaat al zover ontwikkeld dat je daar weinig aan veranderd.
Maar wel op het gedrag natuurlijk en ook het gedrag in omgang ed kunnen veranderen door het zadelmak maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:46

Ik denk dat karakter gevormd wordt tijdens het hele leven. Alles wat het paard meemaakt zal het karakter veranderen. Daardoor heeft een hengst ook een ander karakter als een ruin. Het is hetzelfde paard (op het moment van geboorte), maar vaak veranderd het karakter wel.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:07

ben niet helemaal met je eens angela....ergens word er wel wat gevormt tijdens het leventje van het dier, maar karakter ...dat IS gewoon het paard.
Daar word hij/zij mee geboren en sommige nare karakter eigenschappen kun je eruit krijgen, maar meestal niet.
Karakter is niet te veranderen.... meestal dan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:53

Ik denk wel dat karakter gevormd wordt tijdens de jonge jaren (veulen, jaarling en in mindere mate als 2-3 jarige) maar op latere leeftijd is het het gedrag wat veranderd onder invloed van bepaalde omstandigheden of ervaringen, het karakter blijft hetzelfde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:19

Angela schreef:
Daardoor heeft een hengst ook een ander karakter als een ruin.

Dit heeft niks met karakter dan wel met hormonen te maken.
Een zeer rillerige hengst zal heus niet koudbloedig en stoer worden na het ruinen. ;)

Ik ga voor de rest mee met de anderen: karakter kan niet veranderd worden, hoogstens kunnen bepaalde "karaktertrekken" (en dan heb ik het meer over gedragingen) versterkt of juist afgezwakt worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:28

xSnn schreef:
Hallo allemaal,

Voor school ben ik met een vriendin een onderzoek gestart op het gebied van zadelmak maken/trainen van paarden.
Graag zouden wij jullie mening/ervaring willen horen om dit mee te nemen in ons verslag.

De onderzoeksvraag luid:
Heeft het zadelmak maken/trainen van een paard (grote) invloeden op het karakter van het paard? Zo ja, op welke vlakken en is dit positief of negatief?

Alvast bedankt allemaal!

Hartstikke leuk dat je om ervaringen vraagt hoor, maar waar zie jij de toegevoegde waarde daarvan voor jullie verslag? Als je een onderzoek wilt doen, is dit namelijk hooguit leuk als inleiding, verder kan je er niets mee.
Daarnaast is je onderzoeksvraag onvoldoende duidelijk, zoals hier al naar voren komt kan je karakter op meerdere manieren uitleggen. Daarnaast is zadelmak maken niet persé hetzelfde als trainen (een paard van B naar Z niveau rijden valt onder trainen, niet onder zadelmak maken) en kan het zadelmak maken zelf op veel verschillende manieren worden uitgelegd. Het accepteren van het zadel (zonder gewicht) is zadelmak in de letterlijke zin van het woord, terwijl het ook ruitermak met gas, stuur en rem kan betekenen.
Begin dus met het aanpassen van je onderzoeksvraag en maak een plan van aanpak voor hoe je dit gaat onderzoeken. (hoeveel tijd heb je? Als je het echt wilt onderzoeken zou je namelijk diverse groepen paarden moeten volgen in gecontroleerde omstandigheden gedurende lange tijd)

Sorry voor het vele commentaar, ben een beetje beroepsidioot. Maar ik weet hoe moeilijk het voor iemand kan zijn om een goed verslag te schrijven, zeker als het een onderzoek betreft. En door op deze manier te beginnen maak je het jezelf erg moeilijk, dus dan kan je er beter nu op gewezen worden dan wanneer je denkt bijna klaar te zijn lijkt me.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:13

-> STW

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:43

Het is een interessante vraagstelling die je hebt. Wil je deze vraagstelling ook daadwerkelijk onderzoeken in de praktijk en statistisch verwerken of gebruik je alleen ervaring van derden?

_Esther_87_ schreef:
Sorry voor het vele commentaar, ben een beetje beroepsidioot. Maar ik weet hoe moeilijk het voor iemand kan zijn om een goed verslag te schrijven, zeker als het een onderzoek betreft. En door op deze manier te beginnen maak je het jezelf erg moeilijk, dus dan kan je er beter nu op gewezen worden dan wanneer je denkt bijna klaar te zijn lijkt me.

Ik doel dus ook op hetgeen wat Esther heeft geschreven.