krijg het auto rijden maar niet onder de knie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

krijg het auto rijden maar niet onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 10:30

ik hoop dat jullie me een paar goede tips kunnen geven of advies
ik ben namelijk bezig met mijn rijbewijs
en heb dit 8 jaar geleden ook al eens geprobeerd
en ben toen helaas 1 x gezakt
velde jaar ben ik door een auto aangereden toen ik op mijn brommeretje ree
helemaal in de kreukels de brommer en ik ook
en nu durf ik niet meer op een brommer te rijden
dus heb ik weer de stoute schoenen aan getrokken
en ben dus weer gaan lessen(auto) en heb nu al 21 lessen van 1,5 uur achter de rug
maar ik blijf onzeker achter het stuur en weet niet hoe ik dit onder de knie kan krijgen
het is zelfs zo erg dat ik schrik als er iemand van links komt die ga ik dan voorrang geven
dus geeft mij die goede tip zo dat ik wat meer zekerder ga worden
of kenen jullie iemand die daar in kan helpen

al vast bedankt nagano

JoT

Re: krijg het auto rijden maar niet onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:02

Ik ben twee jaar geleden door een auto aangereden op mijn scooter en ik herken jouw angst wel. Ik vond het eng om weer op de scoot te gaan rijden, ik zat te hyperventileren op mijn scootertje toen een tegemoetkomende auto een fietser inhaalde. Was nog zat ruimte, maar ik vond het doodeng. Ik heb helaas nogsteeds wel de neiging om ook voor alle andere weggebruikers te gaan denken. Ziet die auto me wel, wat als hij nou niet stopt bij die haaientanden? Zal ik dan voor alle zekerheid toch maar afremmen? Als ik bij mijn man in de auto zat dan zat ik om hele simpele dingen als inhalen al stijf van de stress en met mijn ogen dicht naast hem.

Heel veel tips kan ik je niet geven helaas. Ik ben er zelf enigszins overheen gekomen door me te realiseren dat je juist ongelukken veroorzaakt door overdreven voorzichtig (en dus onduidelijk voor de overige weggebruikers) te rijden. Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid op de weg en je kan die verantwoordelijkheid niet voor iedereen op je nemen. Dat werkt gewoon niet. Verder denk ik dat je in een auto een stuk veiliger zit dan op je brommertje. Op een brommer/scooter ben je gewoon een heel kwetsbare verkeersdeelnemer, in een auto rij je op vier wielen en zit er het nodige aan bescherming om je heen.

Is het misschien mogelijk om een keer in een verkeerssimulator te rijden, waar je dus niet echt aan het verkeer deelneemt en waar er niks kan gebeuren? Weet je instructeur trouwens dat je zo bang bent en waarvoor? Wat doet hij/zij eraan? Oh, als je googled op angst bij autorijden kom je trouwens bij een aantal bedrijven uit die autorijlessen voor angstige mensen verzorgen. Misschien kun je daar nog wat mee?

Succes!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:18

NM > LZP

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:24

Misschien is een slipcursus een goede training voor jou, dan leer je omgaan met allerlei verschillende verkeerssituaties. Hierbij leer je ook de auto onder controle te houden. Misschien geeft dat een stuk meer zekerheid.
Ik heb tijdens mijn rijbewijsopleiding van de rijschool uit zo'n cursus gehad. Ik vond het heel erg leerzaam.

Wel wil ik eerlijk zeggen, als je zo bang/angstig blijft ga dan niet verder. Als je al schrikt van een auto van links en dat je die voorrang wilt geven kunnen er hele gevaarlijke verkeersituaties ontstaan. Denk hieraan dat iemand die achter jou zit hier niet op bedacht is en als jij plotseling op de rem trapt hij achterop knalt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:37

Ik was ook angstig door ongevallen die ik heb meegemaakt, maar ik ben er wel over geraakt en rij nu vrolijk alleen rond. Moet nog wel examen doen, maar ik mag toch al alleen rijden en dat boost het zelfvertrouwen ook.

Als je zo angstig bent dat je overal van schrikt en je betekent eigenlijk op die manier een gevaar voor anderen, dan zou ik zelfs eigenlijk een psycholoog opzoeken oid. Je mag zo'n angsten niet laten overwinnen, maar het is duidelijk dat het niet komt met meer te oefenen, als je al zoveel les achter de rug hebt. Klinkt misschien drastisch wat ik zeg, maar ik denk dat je er meer mee bent om een paar gesprekken te hebben daarover om dat te kunnen plaatsen, dan gewoon meer en meer les te volgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:40

Als er echt niets helpt, is rijden me een automatiek misschien iets voor je? Dan moet je je al geen zorgen maken over schakelen of stilvallen. Ik had ook een enorme angst toen ik begon rijden en ik heb mijn eerste lessen in zo'n wagen gereden zodat ik vertrouwen kon kweken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:42

Je zou ook "speciale" rijlessen kunnen nemen. Er zijn rijscholen die goed met zo'n "angst" om kunnen gaan. Collega van mij heeft nagenoeg hetzelfde probleem als jij, alleen hij wil niet naar een andere rijschool. Daardoor is hij nu al een paar jaar aan het lessen.. dat schiet ook niet op. Als ik jou was zou ik echt kijken naar een speciale rijschool :j

Bovag heeft een lijst. Die ga ik even opzoeken.
Kan de lijst even niet vinden maar:
http://www.rijschool-belhamel.nl/

En www.overwinnenrijangst.nl

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:58

Jans schreef:
Je zou ook "speciale" rijlessen kunnen nemen. Er zijn rijscholen die goed met zo'n "angst" om kunnen gaan. Collega van mij heeft nagenoeg hetzelfde probleem als jij, alleen hij wil niet naar een andere rijschool. Daardoor is hij nu al een paar jaar aan het lessen.. dat schiet ook niet op. Als ik jou was zou ik echt kijken naar een speciale rijschool :j

Bovag heeft een lijst. Die ga ik even opzoeken.
Kan de lijst even niet vinden maar:
http://www.rijschool-belhamel.nl/

En http://www.overwinnenrijangst.nl

bedankt heb ik veel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:02

Stelt je waarschijnlijk ook gerust dat je lang niet de enige bent maar dat 50% van de Nederlandse automobilisten (zowel lessers als mensen met rijbewijs) een vorm van rij-angst hebben :j en 90% van de vrouwen durven het ook aan te geven en hulp te zoeken!

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:47

Misschien een hele vreemde rare tip, ik heb nooit iets soortgelijks meegemaakt.. Maar was ook een ontzettende stresskip met lessen. Vraag aan je instructeur of hij een cd met rustige muziek op wil zetten.. Desnoods ga je zachtjes (in je hoofd) meezingen met de radio, zodat je je nog wel op de weg kunt focussen maar op een iets meer ontspannen manier. Tijdens mijn examen had mijn instructeur ook een cd van enrique iglesias opstaan en ik dacht meteen: wat een relaxt ontspannen muziekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:49

Of je eigen muziek :j dat helpt ook heel erg

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:33

wat ook heel goed wil helpen is voor je bij een kruispunt komt gaan bedenken wat voor kruispunt het is en wie er voorrang heeft. Als je dat van tevoren weet en er min of meer vanuit gaat dat er ook echt iemand komt waarvan je dan al weet of je wel of geen voorrang moet verlenen dan rij je vaak een stuk rustiger ergens op af. Ik vermoed dat je nu te vaak word verrast en dan schrikt omdat je niet zo goed weet wat je ermee moet.
Wees gerust, dit is een probleem wat de meeste leerlingen hebben en pas als ze verder vooruit gaan kijken en weten wat ze kunnen verwachten en hoe daarmee om te gaan worden ze rustiger.
Dit is iets wat tijd nodig heeft, zeker gezien wat er gebeurd is en gun jezelf die tijd, ik weet niet hoe oud je bent maar er is al een verschil in aantal noodzakelijke lessen tussen en 18 en een 25 jarige en dat zijn dan mensen die nooit een ongval hebben meegemaakt, je moet vertrouwen krijgen en dat krijg je alleen maar door te oefenen.
Ik denk niet dat een automaat uit zal maken, dat gebruiken we vaak voor kandidaten die zoveel moeite hebben met het technische autorijden dat ze teveel aandacht verliezen aan het schakelen etc en dat idee krijg ik niet uit jouw verhaal. Angst om stil te vallen hoef je helemaal niet te hebben, er staat namelijk een joekel van een L op je dak en dat betekend dat je aan het LEREN bent, mensen mogen niet verwachten dat je rijdt alsof je al 10 jaar je rijbewijs hebt en als je een goede instructeur hebt zal die dat ook tegen je zeggen. Als ik een beginnende of angstige leerling hebt en er staat er 1 te toeteren achter me bij het kruispunt dan stap ik rustig uit om dat even aan die mensen uit te leggen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:14

heb het er ook met de ha over gehad vandaag en die heeft me er wat voor gegeven zo dat ik meer tot rust kom tijdens het rijden

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:47

Nagano schreef:
heb het er ook met de ha over gehad vandaag en die heeft me er wat voor gegeven zo dat ik meer tot rust kom tijdens het rijden

oh kijk maar uit :+
mijn broertje had ook iets gekregen van de HA voor het afrijden
half tabletje genomen ipv de voorgeschreven hele.. avond van tevoren moest hij het innemen want hij had sochtends afrijden.. maar hij werd niet wakker van dat spul en heeft zijn examen gemist :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:07

LimaMambo schreef:
Nagano schreef:

oh kijk maar uit :+
mijn broertje had ook iets gekregen van de HA voor het afrijden
half tabletje genomen ipv de voorgeschreven hele.. avond van tevoren moest hij het innemen want hij had sochtends afrijden.. maar hij werd niet wakker van dat spul en heeft zijn examen gemist :+

hahahaha sorry maar ik heb er een voor overdag moet hen 1,5 uur van te voren in nemen als ik ga rijdne

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:37

Voor mij was mijn rijbewijs halen ook een ramp.
Ik heb heel lang de tijd genomen (80 uur gelest) en een faalangstexamen gedaan.
Daarnaast slikte ik iets kalmerends.
Autorijden is nu mijn hobby!

Succes!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:44

Djesseka schreef:
Voor mij was mijn rijbewijs halen ook een ramp.
Ik heb heel lang de tijd genomen (80 uur gelest) en een faalangstexamen gedaan.
Daarnaast slikte ik iets kalmerends.
Autorijden is nu mijn hobby!

Succes!

nou dan heb ik er al meer hoor 8 jaar te denk ik 60 lessen van een uur en nu morgen al 21 van 1,5 uur :( :o :( :o :( :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:53

het gemiddelde aantal lesuren voor een 18-jarige ligt tussen de 40 en de 60u.

Waarom ben je de vorige keer eigenlijk gestopt?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 04:01

Polly schreef:
het gemiddelde aantal lesuren voor een 18-jarige ligt tussen de 40 en de 60u.

Waarom ben je de vorige keer eigenlijk gestopt?

ik ben 33 hahaha en gestopt omdat het geld op was en mijn teorie verlopen
ik mag wel beging dec dit jaar nog op torie van hem dus dat is wel een geod teken hoop ikim

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 04:20

Bevalt je instructeur je wel? Legt hij/zij niet teveel druk op je?

Ik heb zelf erge angst gehad, met een andere instructeur was dat snel voorbij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:50

nogmaals, ik denk dat het probleem ligt bij de kennis van de regels en vooral het toepassen van die regels, lees mijn eerste post in dit topic nog eens door.
Heb ervaring met angstige/onzekere kandidaten en vaak is dat de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:03

Ik was zelf ook behoorlijk angstig toen ik begon met autorijden.
Achteraf bleek dat ik gewoon heel erg moest wennen aan het tempo en alle handelingen. En dat ik daardoor in mijn hoofd wat te druk werd en de verkeerssituatie dan niet goed aan kon.

Aan het einde van mijn lessenserie (bij iemand die me heeel veel vertrouwen gaf in het autorijden!) had ik tóch inmiddels de zekerheid en het vertrouwen om zelfverzekerd af te rijden.
Ik ben toen in 1x geslaagd en kreeg van de examinator zelfs het compliment mee dat hij maar hooguit 1 á 2x per jaar zó'n goede examenrit mee maakt.

Een week nadat ik mijn rijbewijs ontving, vloog ik naar de VS om daar een maand lang rond te reizen. Zelf in een huurauto rijden in een vreemd land.
Behoorlijk spannend, maar alles is goed gegaan en inmiddels vind ik autorijden erg leuk :)