Ben ik nu een zeur of kan dit echt niet? (Jagers)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stoof

Ben ik nu een zeur of kan dit echt niet? (Jagers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:29

Ik weet niet of het hier goed staat, zoniet modjes verplaats maar :o

Ik heb niets tegen jagen als het zinvol is, zoals teveel konijnen of andere dieren die het evenwicht in de natuur verstoren.

MAAR wat ik vandaag heb meegemaakt sloeg echt alles. Deze voormiddag was ik bezig met de paarden (hooi geven, rijden,...) en ik hoorde schoten in het bos dat een stukje verder van ons huis ligt. Dat vond ik vrij raar, want ik dacht dat jagers enkel s'ochtends vroeg gingen jagen. Een tijdje later zag ik opeens dat ze in de wei naast die van ons liepen. Ze schoten in de wei naast de wei van mijn pony's! Natuurlijk zijn mijn pony's zo'n miepen dat ze wat suffig staan te kijken :Y) , maar dan nog! En wat toen gebeurde sloeg echt alles! Ze gingen aan de omheining van mijn wei staan en stuurden hun hond mijn wei in om naar wild te zoeken! Toen ze zagen dat ik naar hun toekwam om er iets van te zeggen, riepen ze hun hond terug en liepen snel door.

Dit kan toch niet zomaar? Wat als ze verkeerd schieten en er land hagel in een van mijn pony's?! En het lef hebben om dan nog naar wild op mijn land te zoeken? Die konijnen zijn dan toch van mij of zie ik dat nu verkeerd? :+

Ben ik nu een zeur? :')

_danieke_

Re: Ben ik nu een zeur of kan dit echt niet? (Jagers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:30

als het echt jouw land is mogen ze er niet eens op spuren dacht ik ? iedere jager heeft namelijk zn eigen grond gebied

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:32

Jagers horen te melden wanneer ze gaan jagen.
Je kunt bij de eigenaar vh land waarop ze aan het jagen waren vragen wie het zijn geweest.
Maak gerust melding bij de politie als je het niet opgelost krijgt,ze dienen voldoende afstand vd erfscheiding te houden!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:32

Nee hoor, dat wordt in deze omgeving ook gedaan en ik was er ook nooit al te blij mee..

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:34

Ik ben zeker van plan om het te gaan navragen en zonodig melding te doen bij de politie. Aan de overkant van de straat bij ons wonen er kleine kinderen die daar altijd buiten spelen, daarom schrok ik er ook zo erg van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:34

Ligt eraan van wie het land is en wat de regels zijn. Ook seizoensafhankelijk, want er zijn vaak bepaalde periodes voor jagen op bepaalde dieren.

De kans dat ze echt zo verkeerd schieten en jouw pony raken is klein.

Ik sta op een plek waar niet gejaagd mag worden. Even verderop wel, staat een fokkerij naast. Nou, de paarden huppelen nog vrolijk door hoor, de ree niet meer overigens...
Maar nee, geen last van verdwaalde hagel.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:36

Ja maar je weet nooit, wapens zijn altijd gevaarlijk.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:37

Kunnen mogelijk stropers zijn, maar wat ook een mogelijkheid is:

Dat ze een haas ziek hebben geschoten en deze jouw land is opgevlucht. Mogelijk hebben ze de hond het ziekgeschoten haas laten zoeken. Goede jagers laten ziekgeschoten wild niet lopen.

Verder kan het land naast jou inderdaad verhuurd zijn voor de jacht en jagers met een geldige jachtakte weten echt wel hoe ze goed met wapens om moeten gaan! Je bent tegenwoordig zo je akte en wapenvergunning kwijt!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:37

Tosca2 schreef:
Ik ben zeker van plan om het te gaan navragen en zonodig melding te doen bij de politie. Aan de overkant van de straat bij ons wonen er kleine kinderen die daar altijd buiten spelen, daarom schrok ik er ook zo erg van.

Ze hebben er wel een jaar over gedaan om hun jacht akte te krijgen. Zo ook een proef dat je met een instructeur door een veld moet lopen en dat er dus wild (van hout) achter een boom vandaan komt en ook mensen (ook van hout). Die persoon die toch alleen al RICHT op een persoon, word gelijk gediskwalificeerd en afgemeld voor de jacht akte.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:38

Ik kan me de zorgen wel voorstellen. Mijn eerste pony is een keer geschampt door een kogel en sindsdien ben ik heel erg huiverig voor jagers in de buurt van mijn dieren.

Ik zou er melding van maken, TS :).

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:40

Ik ben er zeker van dat er geen dier over mijn weide is gelopen, ze kwamen ontzettend rustig aangewandeld, heb niets over mijn land zien lopen en toen ze de hond stuurden heeft die niets gevonden.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:41

Mijn kat is trouwens een keer thuis gekomen met een buik vol hagel (heeft het overleeft), dus ik maak me toch best zorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:41

[quote="Tosca2"]Ja maar je weet nooit, wapens zijn altijd gevaarlijk.[/qoute]

Wapens zijn pas gevaarlijk in de handen van onkundigen.
(en plat gezegd is een auto toch 1 van de gevaarlijkste wapens...)

En voordat je een vergunning krijgt ben je lang onderweg en ja, die mensen kunnen echt wel een paard onderscheiden van een ree.

Je kan gewoon even navraag doen hoe het zit met de vergunningen van het land naast jullie :) dan weet je het zeker!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-11-11 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:42

Ik geloof zelfs dat het jachtseizoen al voorbij is dus dan mogen ze al helemaal niet jagen..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:43

Tosca2 schreef:
Ik ben er zeker van dat er geen dier over mijn weide is gelopen, ze kwamen ontzettend rustig aangewandeld, heb niets over mijn land zien lopen en toen ze de hond stuurden heeft die niets gevonden.

Het kan ook al van ervoor zijn. Je zei dat ze uit een bos kwamen en schoten hoorde. Misschien is er toch een konijn of haas on opgemerkt op jou land terecht gekomen.
Maar ze horen inderdaad niet op jou land te komen, maar dat hebben ze uit eindelijk ook niet gedaan.
Hebben ze langdurig bij jou afrastering gestaan en de hond in alle rust laten zoeken, of was het meer, onder het lopen dat de hond bij jou op het land gegaan is?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:46

kabwan schreef:
Tosca2 schreef:

Het kan ook al van ervoor zijn. Je zei dat ze uit een bos kwamen en schoten hoorde. Misschien is er toch een konijn of haas on opgemerkt op jou land terecht gekomen.
Maar ze horen inderdaad niet op jou land te komen, maar dat hebben ze uit eindelijk ook niet gedaan.
Hebben ze langdurig bij jou afrastering gestaan en de hond in alle rust laten zoeken, of was het meer, onder het lopen dat de hond bij jou op het land gegaan is?

Ze zijn echt tot voor de afrastering gekomen en hebben hun hond naar binnen geduwt door prikkeldraad (afrastering wei van de buren) en elektrische draad(afrastering van mijn wei). Dus het was echt met opzet. Dan hebben ze daar 2 minuten staan wachten, hebben de hond terug geroepen en zijn vertrokken.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:48

Jachtseizoen is nog gewoon open...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:49

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:49

Oke, dat is dan inderdaad niet zo netjes. Misschien toch met de gedachte dat er een aangeschoten wild in jou wei is beland. Een goede jager, zorgt er namelijk voor dat het aangeschoten wild binnen komt. Als er iets op jou wei zou zijn, kunnen ze het beter laten apporteren door de hond dan laten creperen, omdat het niet mag.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:52

kabwan schreef:
Oke, dat is dan inderdaad niet zo netjes. Misschien toch met de gedachte dat er een aangeschoten wild in jou wei is beland. Een goede jager, zorgt er namelijk voor dat het aangeschoten wild binnen komt. Als er iets op jou wei zou zijn, kunnen ze het beter laten apporteren door de hond dan laten creperen, omdat het niet mag.

Ja maar de hond heeft niets meegenomen, en ik had echt het idée dat het de bedoeling was dat de hond "vers" wild zou opdrijven naar de wei naast ons zodat hun zouden kunnen schieten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:55

x_Elise schreef:
Ik geloof zelfs dat het jachtseizoen al voorbij is dus dan mogen ze al helemaal niet jagen..

Is feitelijk net begonnen :D

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:55

Oke, dat zou kunnen. Ik kan natuurlijk de situatie niet zien en zoals jij het beschrijft kan dat natuurlijk ook de gedachte zijn om de hond te sturen. Het is in ieder geval niet netjes en ik hoop voor je dat ze het niet nog een keer zullen doen. Hier lopen de paarden altijd gewoon buiten en dan lopen de jagers er 2 meter van af. Maar de paarden kijken nog vrolijk toe :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:07

Jachtseizoen is net begonnen en duurt tot einde december (bijvoorbeeld voor hazen), voor sommigen tot eind januari (sommige vogelsoorten). Voor het afschieten van een ree moet je altijd een vergunning aanvragen, je moet ook reden opgeven waarom je de ree wilt afschieten, vraat of iets dergelijks. Ze mogen dus nooit zomaar een ree afschieten.

Bij mijn weten mogen jagers niet binnen 300 meter van bewoning schieten en zijn hond heeft al helemaal niets op je land te zoeken. Afgelopen winter heb ik nog een jager weggescholden die even op een afstand van 15 meter van mijn paarden een haas wou omleggen die 10 meter van het terras verwijderd was. De paarden in paniek op bevroren oneffen ondergrond. Dan ben je bij mij als jager aan het verkeerde adres.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:19

Nou zoiets had ik laatst dus ook. Ik reed lekker in het bos met paardjelief en ik hoorde iemand zeggen 'Ooh, het is maar een paard.' Ik stond daar verder nog niet bij stil, totdat iets verder het wandelpad en ruiterpad een stukje samen komen, stonden daar een stuk of 5 jagers met geweren in de hand en honden. Ik grapte een beetje, maar toen ze weg waren besefte ik dat ik waarschijnlijk onder schot heb gestaan...
Heb geprobeerd bosbeheer te bellen maar die kreeg ik niet te pakken...
Ben d'r eigenlijk wel van geschrokken, er stond helemaal niets aangegeven ook...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:44

Sushilla88 schreef:
Nou zoiets had ik laatst dus ook. Ik reed lekker in het bos met paardjelief en ik hoorde iemand zeggen 'Ooh, het is maar een paard.' Ik stond daar verder nog niet bij stil, totdat iets verder het wandelpad en ruiterpad een stukje samen komen, stonden daar een stuk of 5 jagers met geweren in de hand en honden. Ik grapte een beetje, maar toen ze weg waren besefte ik dat ik waarschijnlijk onder schot heb gestaan...
Heb geprobeerd bosbeheer te bellen maar die kreeg ik niet te pakken...
Ben d'r eigenlijk wel van geschrokken, er stond helemaal niets aangegeven ook...

Ja ik vind eigenlijk dat jagers niet in het wandelgebied van de natuurgebieden zouden mogen jagen, en zeker niet op de drukke uren (maar dan s'ochtends om 5 uur ofzo).

Btw, dat stukje bos waar ze eerst aan het jagen waren is een deel van een natuurgebied, mag er dan wel gejaagd worden?